call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آموزش کدهای وضعیت HTTP

راهنمای جامع کدهای وضعیت HTTP!

  • راهنمای کامل و ساده از کدهای وضعیت HTTP

    کدهای وضعیت HTTP یکی از مهم‌ترین مسائل در سئوی سایت محسوب می‌شود. اجازه بدهید مقالۀ کدهای وضعیت HTTP را اینگونه برای شما آغاز کنیم. همۀ ما برای یک بار هم که شده این وضعیت را تجربه کرده‌ایم. با خیال راحت در حال گشت‌وگذار در اینترنت و کلیک کردن روی لینک‌های مختلف هستیم که ناگهان خطایی مانند خطای ۴۰۴ سر راهمان سبز می‌شود و نمی‌گذارد کارمان را ادامه دهیم. خطای ۴۰۴ یکی از معروف‌ترین کدهای وضعیت HTTP به حساب می‌آید.

    اما خطای ۴۰۴ تنها کد وضعیت HTTP نیست. اگر می‌خواهید با سایر کدهای وضعیت HTTP آشنا شوید، در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با خواهر و برادرها و پسرعموهای کد ۴۰۴ آشنا کنیم.

    این مقاله برای چه کسانی نوشته شده است؟

    اگر شما جزو افراد زیر هستید، این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد:

    • اگر صاحب یک وبسایت هستید و سایتتان با یکی از این خطاها مواجه شده است، ولی نمی‌دانید که مربوط به چه چیزی است و چه کاری باید انجام دهید، این مقاله مناسب شماست.
    • اگر در بین جستجوهای خود به این خطاها برمی‌خورید ولی نمی‌دانید چرا این اتفاق افتاده است، این مقاله برای شماست.
    • اگر در حوزۀ سئو کار می‌کنید این مقاله نه تنها برای شما مناسب است، بلکه از نان شب هم برایتان واجب‌تر است.

    رابطۀ پنهان مرورگر و سرور!

    خیلی راحت مرورگر خود را باز کرده و شروع به جستجو کردن می‌کنید. اما تا به حال به این قضیه فکر کرده‌اید که در پشت صحنۀ مرورگر شما چه اتفاقاتی در جریان است؟ و مرورگر شما جواب این همه سوال را آن هم تنها در چند ثانیه از کجا می‌آورد؟ این جاست که لازم می‌شود پردۀ نمایش موتورهای جستجو را کنار زده و از پشت صحنه به داستان نگاه کنیم. مرورگر شما به‌طور مداوم با سرور سایتی که می‌خواهید واردش شوید در ارتباط است.

    اجازه بدهید رابطۀ بین کاربر، مرورگر و سرور را با یک مثال برای شما توضیح دهیم. در دوران قدیم در کاخ‌های پادشاهی اشخاص به‌طور مستقیم نمی‌توانستند با پادشاه ملاقات کنند. بنابراین به شخصی نیاز بود که به عنوان وسطه بین مردم و پادشاه قرار گیرد و هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

    مرورگر به عنوان واسطه ای بین کاربر و سرور عمل می‌کند.
    سرور پیام را به مرورگر منتقل می‌کند و مرورگر آن را به کاربر نشان می‌دهد.

    حالا برگردید به قرن بیست‌ویکم میلادی، دنیای سلطنت وبسایت‌ها! اگر سرور را پادشاه و افراد بازدیدکننده را بازدیدکنندگان سایت در نظر بگیریم، مرورگر همان واسط بین پادشاه و افراد بازدیدکننده است. یعنی ابتدا کاربر درخواست خود را به مرورگر می‌دهد، مرورگر آن را با سرور در میان می‌گذارد، سرور پاسخ را به مرورگر تحویل می‌دهد و مرورگر پاسخ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

    خب حالا همۀ این‌ها چه ربطی به کدهای وضعیت HTTP دارد؟ قضیه از این قرار است که مرورگر به سرور درخواستی را می‌فرستد و پاسخ آن درخواست در قالب یک کد وضعیت HTTP نمایش داده می‌شود. تا این جا همه چیز واضح است؟ در قسمت بعد بیشتر وارد موضوع می‌شویم و دقیق‌تر با چیستی کد وضعیت HTTP آشنا می‌شویم.

    کد وضعیت HTTP چیست؟

    کدهای وضعیت HTTP یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در سئوی تکنیکال مطرح می‌شود. کد وضعیت HTTP یک شمارۀ سه رقمی است که سرور در پاسخ به درخواست یک مرورگر به شما نشان می‌دهد. هربار که شما از سایتی دیدن می‌کنید، مرورگرتان درخواستی به سرور آن سایت می‌فرستد. سرور هم جواب این درخواست را با یک کد HTTP می‌دهد.

    کدهای وضعیت HTTP مثل یک مکالمۀ دو طرفه بین مرورگر و سرور است. نتیجۀ این مکالمه با یک کد به شما نشان داده می‌شود. این کد نشان می‌دهد که همه چیز مرتب است یا مشکلی پیش آمده است. اولین رقم در کد وضعیت HTTP عددی بین ۱ تا ۵ است. این عدد نشان‌دهندۀ دسته‌ای است که آن کد در آن قرار دارد. دو رقم آخر هم اطلاعات خاصی را که مربوط به هر زیردسته است، نشان می‌دهد.

    کدهای وضعیت HTTP چه ارتباطی با سئوی سایت دارند؟

    کدهای وضعیت HTTP ممکن است که برای یک مخاطب معمولی معنی خاصی نداشته باشند، اما برای سئو به‌شدت مهم هستند. زمانی که خزنده‌های گوگل سایت شما را خزش می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که آیا آن را ایندکس کنند یا خیر، کدهای وضعیت HTTP سایت شما را نیز چک می‌کنند.

    این کدهای وضعیت HTTP سرنوشت ایندکس شدن یا نشدن سایت شما را تعیین می‌کنند. علاوه‌بر آن کدهای وضعیت HTTP وضعیت سلامت سایت شما را به موتورهای جستجو نشان می‌دهند. کدهای وضعیت HTTP به گوگل می‌گویند که چه فعل و انفعالاتی بین مرورگر و سرور در جریان است.

    لیست کامل کدهای وضعیت HTTP

    کدهای وضعیت HTTP به ۵ دستۀ مختلف تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دسته‌ها، نشان دهندۀ پاسخ متفاوتی است که از سمت سرور به مرورگر داده می‌شود.

    • کدهای سری ۱۰۰ – آگاهی‌دهنده

    سرور متوجه درخوست مرورگر شده و در حال پردازش آن است.

    • کدهای سری ۲۰۰ – موفقیت

    سرور با موفقیت پیام را دریافت کرده، فهمیده و پردازش کرده است.

    • کدهای سری ۳۰۰ – ریدایرکت

    سرور پیام را دریافت کرده اما یک ریدایرکت یا تغییر مسیر به جای دیگری وجود دارد.

    • کدهای سری ۴۰۰ – خطای سمت کاربر

    سرور نمی‌تواند صفحه یا وب سایت را پیدا کند یا به آن دسترسی پیدا کند. این یک خطا از سمت سایت است.

    • کدهای سری ۵۰۰ – خطای سمت سرور 

    کاربر درخواست معتبری ارائه کرده است؛ اما سرور نتوانسته درخواست او را تکمیل کند.

    لیست کامل کدهای وضعیت HTTP
    لیست کدهای وضعیت HTTP

    کدهای وضعیت HTTP سری ۱۰۰ – آگاهی‌دهنده

    کدهای وضعیت سری ۱۰۰ از جنس اطلاع رسانی هستند. کدهای این دسته نشان می‌دهند که سرور درخواست مرورگر را فهمیده و حالا در حال پردازش آن است. این کدها از آن دسته کدهای موقتی به شمار می‌آیند؛ یعنی احتمال نمایش آن‌ها برای کاربران آنقدر کم است که می‌توان گفت برای کاربران نامرئی هستند. کدهای وضعیت سری  ۱۰۰ مانند شفق قطبی نایابند!

    خیلی کم پیش می‌آید که با کدهای وضعیت HTTP سری ۱۰۰ مواجه شوید. کدهای سری ۱۰۰ پاسخ قطعی و نهایی سرور نیستند و زمانی ظاهر می‌شوند که سرور در حال پردازش درخواست شما است و شما درخواست دیگری به آن می‌فرستید. حالا که با ویژگی‌های کلی کدهای وضعیت HTTP سری ۱۰۰ آشنا شدیم وقتش رسیده که با انواع آن‌ها هم آشنا شویم.

    کد ۱۰۰

    این کد وضعیت موقتی، نشان می‌دهد که سرور درخواست اولیه را دریافت کرده و حالا نوبت مرورگر است که ارسال درخواست را ادامه دهد.

    کد ۱۰۱

    کد ۱۰۱ نشان می‌دهد که سرور متوجه درخواست مرورگر شده و قصد دارد که از طریق تغییر پروتکل با آن موافقت کند. همه چیز مرتب است می‌‌‌توانید ادامه دهید.

    کد ۱۰۲

    درخواست مرورگر شما توسط سرور در حال پردازش است؛ اما هنوز پاسخی از طرف سرور در دسترس نیست. همه چیز در حال انجام است؛ اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

    کد ۱۰۳

    این کد به مرورگر اجازه می‌دهد که محتوای صفحه را از قبل آماده کند. آن هم در حالی که سرور در حال تدارک دیدن یک پاسخ مناسب است.

    کدهای وضعیت HTTP سری ۲۰۰ – موفقیت

    کدهای سری ۲۰۰ نشان دهندۀ پاسخ‌های موفق هستند. این کدهای وضعیت به مرورگر می‌گویند که همه چیز طبق برنامه پیش رفته و مشکلی وجود ندارد.

    کدهای وضعیت HTTP سری 200
    Code 200

    کد ۲۰۰

    زمانی که صفحه‌ای از سایت شما کد ۲۰۰ را نشان می‌دهد، خیالتان از همه طرف راحت باشد؛ چون همه چیز مرتب است! چون کد ۲۰۰ نشان می‌دهد که صفحۀ سایت شما در سلامت کامل قرار دارد؛ یعنی آن صفحۀ سایت شما هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو به خوبی نشان داده می‌شود. بنابراین همه چیز مرتب است و نیازی به نگرانی نیست.

    کد ۲۰۱

    کد ۲۰۱ نشان می‌دهد که سرور به حرف مرورگر گوش کرده و درخواست او را انجام داده است.

    کد ۲۰۲

    کد ۲۰۲ یعنی یک درخواست برای پردازش پذیرفته شده اما هنوز کامل نشده است.

    کد ۲۰۳

    کد ۲۰۳ نشان می‌دهد که پاسخ کاربر به درستی داده شده است؛ اما اطلاعات داده شده به کاربر با آنچه که باید باشد تا حدودی متفاوت است.

    کد ۲۰۴

    در کد ۲۰۴ نیز درخواست کاربر با موفقیت پاسخ داده شده است؛ اما محتوای جدیدی برای پاسخ به درخواست کاربر موجود نیست.

    کدهای وضعیت HTTP سری ۳۰۰ – ریدایرکت

    کدهای سری ۳۰۰ نشان‌دهندۀ ریدایرکت یا همان تغییر مسیر هستند. این کدها زمانی نمایش داده می‌شوند که یک صفحه از سایتتان را روی صفحۀ دیگری ریدایرکت کنید.

    کد ۳۰۰

    کد ۳۰۰ نشان می‌دهد که سرور برای پاسخ به درخواست مرورگر، چند پاسخ‌ متفاوت در آستین دارد! این یعنی مرورگر یا کاربر باید انتخاب کنند که یکی از پاسخ‌ها نمایش داده شود. مثلا زمانی که برای یک فایل فرمت‌های مختلفی وجود دارد. دراین صورت سرور انتخاب یک پاسخ را به عهدۀ مرورگر کاربر می‌گذارد.

    کد ۳۰۱

    برای همیشه خداحافظ! کد ۳۰۱ به این معنی است که یک صفحه‌، برای همیشه به یک آدرس دیگر منتقل شده است. با این کد زمانی که شما آدرس قبلی را وارد می‌کنید، به‌طور خودکار به آدرس جدید منتقل می‌شوید. با کد یا همان ریدایرکت ۳۰۱ نیازی نیست از لحاظ سئو نگران باشید. چون با این کد، اعتبار صفحۀ قبلی به صفحۀ جدید منتقل می‌شود.

    کدهای وضعیت HTTP سری 300 _ کد 301
    code 301

    کدهای وضعیت HTTP سری ۴۰۰ – خطای سمت کاربر

    کدهای سری ۴۰۰ نشان‌دهنده خطاهایی هستند که در سمت کاربر وجود دارد. این خطاها زمانی دیده می‌شوند که صفحه‌ای از سایت شما از دسترس خارج شده باشد. در این دسته خطاها درخواست مرورگر دریافت شده است اما مشکل اینجاست که صفحه‌ای برای نمایش وجود ندارد. به عبارت دیگر URL یا همان آدرس صفحۀ مورد نظر در دسترس نیست. در ادامه با مهم‌ترین کدهای سری ۴۰۰ آشنا می‌شویم:

    کد ۴۰۰

    زمانی که با این خطا مواجه شدید بدانید که سرور نتوانسته درخواست مرورگر را بفهمد.

    کدهای وضعیت HTTP سری 400 _ خطای 400
    HTTP ERROR 400

    کد ۴۰۱

    معنای کد ۴۰۱ این است که سرور درخواست مرورگر را قبول نکرده است.

    کدهای وضعیت HTTP سری 400 _ کد 401
    code 401

    کد ۴۰۴

    کد ۴۰۴ نشان می‌دهد صفحه‌ای که کاربر به دنبال آن است، توسط سرور پیدا نشده است.

    برای اطلاعات بیشتر درمورد خطای ۴۰۴ به مقالۀ «خطاهای ۴۰۴ چیست؟ راه حل‌های رفع خطای ۴۰۴» مراجعه کنید.

    کدهای وضعیت HTTP سری 400 _ خطای 404
    error code 404

    کدهای وضعیت HTTP سری ۵۰۰ – خطای سمت سرور

    گاهی اوقات اشکال از سمت سرور است. یعنی چه؟ یعنی مرورگر به‌درستی درخواست خود را به سرور فرستاده است؛ اما سرور نتوانسته به‌درستی به آن پاسخ دهد.

    کد وضعیت HTTP سری 500
    error code 500

    کد ۵۰۱

    کد ۵۰۱ به این  معناست که سرور نمی تواند درخواست کاربر را تشخیص دهد یا به هر دلیلی قادر به انجام آن نیست.

    کد ۵۰۲

    به خطای ۵۰۲، Bad Gateway یا درگاه نادرست نیز می‌گویند. خطای ۵۰۲ به این معنی است که یک سرور پیام نادرستی از سرور دیگری دریافت کرده است.

    کد ۵۰۳

    کد وضعیت ۵۰۳ یکی از کدهای معروف سری ۵۰۰ است که به آن Service Unavailable (سرویس در دسترس نیست) هم گفته می‌شود. کد ۵۰۳ نشان می‌دهد که سرور در حال حاضر قادر به پاسخ گویی به کاربران نیست. اما چرا این اتفاق می‌فتد؟ این خطا زمانی نشان داده می‌شود که سرور بسیار مشغول بوده یا تعمیراتی در حال انجام بر روی آن است.

    کدهای وضعیت HTTP در یک کلام

    همانطور که من و شما با استفاده از زبان فارسی با هم ارتباط برقرار می‌کنیم، مرورگر و سرور هم برای ارتباط و مکالمه با یکدیگر به یک زبان ارتباطی نیاز دارند. زبان ارتباطی بین مرورگر و سرور کدهای وضعیت HTTP هستند. در کل کدهای وضعیت HTTP به پنج دستۀ کلی تقسیم می‌شوند:

    کدهای سری ۱۰۰ (آگاهی‌دهنده)، کدهای سری ۲۰۰ (موفقیت)، کدهای سری ۳۰۰ (ریدایرکت)، کدهای سری ۴۰۰ (خطای سمت کاربر) و کدهای سری ۵۰۰ (خطای سمت سرور). کدهای وضعیت HTTP در سئو اهمیت ویژه‌ای دارند؛ چون وضعیت سلامت سایت شما را به خزنده‌های موتور جستجو نشان می‌دهند.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    • کد وضعیت HTTP چیست؟

    کد وضعیت HTTP یک شمارۀ سه رقمی است که سرور در پاسخ به درخواست یک مرورگر به شما نشان می‌دهد. هربار که شما از سایتی دیدن می‌کنید، مرورگرتان درخواستی به سرور آن سایت می‌فرستد. سرور هم جواب این درخواست را با یک کد HTTP می‌دهد.

    • کد وضعیت HTTP چه ارتباطی با سئوی سایت دارد؟

    زمانی که خزنده‌های گوگل سایت شما را خزش می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که آیا آن را ایندکس کنند یا خیر، کدهای وضعیت HTTP سایت شما را نیز چک می‌کنند.

    • کدهای وضعیت HTTP به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند؟

    کدهای سری ۱۰۰ (آگاهی‌دهنده)، کدهای سری ۲۰۰ (موفقیت)، کدهای سری ۳۰۰ (ریدایرکت)، کدهای سری ۴۰۰ (خطای سمت کاربر)، کدهای سری ۵۰۰ (خطای سمت سرور).

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"