call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
رتبه کلمات کلیدی

رتبه کلمات کلیدی چیست؟ چگونه رتبه کلمات کلیدی را در گوگل بررسی کنیم؟

  • در این مقاله یاد می‌گیریم که رتبه کلمات کلیدی چیست، چه اهمیتی دارد و چگونه می‌توانیم رتبه کلمات کلیدی سایتمان را بررسی کنیم. همچنین به شما بهترین ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی را معرفی خواهیم کرد تا به کمک آن‌ها بتوانید کیفیت محتوای سایت خود را بالا ببرید و رتبه‌های بهتری برای کلمات کلیدی مورد نظرتان در نتایج جستجو به دست آورید. با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    رتبه کلمات کلیدی چیست؟

    اولین موتور جستجویی که دم دستتان رسید را باز کرده و هر کلمه‌ای که دلتان می‌خواهد را سرچ کنید.  نتایج جستجویتان را می‌بینید که سایت‌ها با توجه به آن کلمه کلیدی سرچ شده رتبه گرفته‌اند. این ماجرا همین‌طور ادامه پیدا می کند تا به آخرین نتیجۀ موتور جستجو برسد.

    بنابراین رتبه کلمات کلیدی نشان می‌دهد سئو سایت شما در یک کلیدواژۀ خاص، چه جایگاهی دارد. جالب است بدانید بیشتر مردم روی نتیجۀ اول موتور جستجو کلیک می‌کنند. به عبارت دیگر، رتبه بهتر مساوی است با بازدیدکننده بیشتر!

    اهمیت رتبه کلمات کلیدی در موفقیت کسب‌وکار شما

    تصور کنید به تماشای یک مسابقۀ دوومیدانی رفته‌اید. وقتی که مسابقه تمام می‌شود، چه کسانی مورد توجه و تشویق گستردۀ تماشاچیان قرار می‌گیرند؟ پاسخ ساده است. کسانی که رتبه اول تا سوم را کسب کرده باشند. تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید بیستمین نفری که برندۀ این مسابقه شده کیست؟ نفر دهم چطور؟ اجازه بدهید حدس بزنیم. به احتمال زیاد خیر!

    در دنیای تجارت و به‌خصوص کسب‌و‌کار اینترنتی هم اوضاع به همین شکل است. تمام تلاش‌ها و دویدن‌های کسب‌و‌کارها برای این است که مخاطبانشان آن‌ها را ببینند و بشناسند. یکی از بهترین راه‌ها برای دیده شدن توسط مخاطبانتان، قرار گرفتن در رتبه‌های برتر موتورهای جستجو است. در این بین، سئو راه‌حلی است که سایت شما را در رتبه‌های برتر قرار می‌دهد و کاپ قهرمانی را به دست شما می‌رساند.

    رتبه کلمات کلیدی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا صفحاتی که رتبه بالاتری دارند، ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت می‌کنند. جالب است بدانید که:

    ۷۵.۱ درصد از کل کلیک‌ها به سه نتیجۀ برتر ارگانیک و ۳۱.۷۳ درصد از کلیک‌ها به رتبه اول اختصاص می‌یابد.

    برای اینکه بازدیدکنندگان بیشتری از موتورهای جستجو به وبسایت شما سرازیر شوند، باید دو چشم دیگر هم قرض کنید و چهارچشمی حواستان به رتبه کلمات کلیدی کسب‌وکارتان باشد. چک کردن رتبه کلمه کلیدی سایت به شما نشان می‌دهد که نسبت به رقبا و نسبت به گذشتۀ خود، چقدر پیشرفت یا پسرفت داشته‌اید.

    این دید مقایسه‌ای به شما کمک می‌کند سر بزنگاه از اوضاع باخبر شده و آن تصمیمی را برای استراتژی سئو کسب‌وکارتان بگیرید که با توجه به شرایطتان، بهترین تصمیم ممکن است. در قسمت بعد به شما یاد می‌دهیم چگونه از رتبه کلمات کلیدی وبسایتتان باخبر شوید.

    درصورتی که قصد سئو کردن سایت خود را دارید اما سوالاتی ذهن شما را درگیر کرده است، می‌توانید روی کمک کارشناسان نبض مارکتینگ برای مشاوره سئو حساب کنید.

    چرا رتبه کلمه کلیدی سایت تغییر می‌کند؟

    رتبه کلمه کلیدی در گوگل، درست مانند تخت پادشاهی و صندلی ریاست به هیچکس وفا نمی‌کند! چه بخواهیم و چه نخواهیم رتبه کلمات کلیدی وبسایتمان تغییر می‌کند. اما چرا؟ چه عواملی باعث تغییر رتبه کلمه کلیدی وبسایتمان می‌شوند؟ در ادامه بعضی از عواملی که باعث تغییر رتبه کلمه کلیدی وبسایتمان می‌شوند را برای شما آورده‌ایم:

    • زمانی که شما یا رقبایتان، محتوای جدید منتشر می‌کنید؛
    • هنگامی که از وبسایت‌های معتبر بک لینک جدید گرفته و یا بک لینک‌های قبلی را از دست می‌دهید؛
    • وقتی که عناوین صفحات و یا توضیحات متای وبسایتتان را بهینه‌سازی می‌کنید؛
    • زمانی که گوگل، الگوریتم‌های خود را آپدیت می‌کند.

    رتبه کلمات کلیدی تغییر می‌کند و این تغییر، آیندۀ کسب‌و‌کار شما را دستخوش تغییر خواهد کرد. بررسی مداوم رتبه کلمه کلیدی، شما را از این تغییرات آگاه می‌کند. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم چگونه رتبه کلمه کلیدی وبسایتتان را بررسی کنید.

    چگونه رتبه کلمات کلیدی سایت خود را در گوگل بررسی کنیم

    چگونه رتبه کلمات کلیدی سایت خود را در گوگل بررسی کنیم؟

    می‌توانید از دو راه، رتبه کلمات کلیدی وبسایتتان را بررسی کرده و وضعیت خود نسبت به رقبایتان را بسنجید و باعث افزایش رتبه کلمات کلیدی خود شوید. اولین راه، به‌صورت دستی و بدون نیاز به ابزار خاصی انجام می‌شود. دومین راه استفاده از ابزارهاست. اگر می‌خواهید رتبه کلمه کلیدی سایتتان را به‌صورت دقیق چک کرده و خیالتان از هر طرف راحت باشد، به شما پیشنهاد می‌کنیم از روش دستی استفاده کنید. ابزارها معمولا اطلاعات دقیقی از وضعیت کلیدواژه‌هایتان به شما ارائه نمی‌دهند. پس روی دقت آن‌‌ها حساب نکنید.

    اما اگر برای مشاهده رتبه کلیدواژه‌هایتان عجله دارید و سرعت برایتان در اولویت است، می‌توانید از ابزارهای سئو مانند ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.همچنین خوب است در همین جا شما را با یکی از ابزارهای قدرتمند ایرانی آشنا می‌کنیم که برای بررسی رتبه کلمات کلیدی بسیار مناسب است.

    با جت سئو می‌توانید رتبه سایت در کلمات کلیدی را در گوگل مشاهده کرده و ببینید رتبه آن‌ها بهتر شده یا افت کرده است. جت سئو به‌صورت روزانه از رتبه کلمه کلیدی وبسایتتان به شما گزارش می‌دهد، تا خیلی سریع از اوضاع وبسایت خود باخبر شوید.

    اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود! همچنین جت سئو به شما می‌گوید که لازم است برای بهبود رتبه کلمات کلیدی وبسایتتان چه اقداماتی انجام دهید. کافیست کلمات کلیدی خود را در بخش «رهگیری رتبه کلمات» اضافه کنید. از سایر امکانات این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ارسال گزارش هفتگی
    • دسته‌بندی کلمات کلیدی
    • تاریخچه رتبه کلمات
    • ترتیب کلمات کلیدی

    10 ابزاری که برای بررسی رتبه کلمات کلیدی به آن نیاز دارید

    ۱۰ ابزاری که برای بررسی  رتبه کلمات کلیدی به آن نیاز دارید

    هر ابزار سئو دارای ویژگی‌های خاص خود است، بنابراین انتخاب بهترین ابزار مستقیماً به نیازهای شما بستگی دارد. ما در اینجا ابزارهایی را به شما معرفی کنیم که علاوه بر کارکردهای دیگر، در ردیابی رتبه بندی کلمات کلیدی بسیار قدرتمند و مؤثر عمل می‌کنند.

    1. Ahrefs: این ابزار به شما این امکان را می‌دهد رتبه بندی کلمات کلیدی را ردیابی کنید و شناخت خوبی از تغییرات کلمات کلیدی به‌طور کلی و کلمات کلیدی جدیدی که برای آن‌ها رتبه بندی می‌کنید به دست آورید. همچنین این ابزار لیست کاملی از کلمات کلیدی ارگانیک برای هر صفحه در سایت شما ارائه می‌دهد.
    2. SEMrush: این ابزار قدرتمند سئو، دیدی همه‌جانبه درباره رتبه بندی عبارات جستجوی مختلف ارائه می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد تا عملکرد حداکثر ۱۰ URL رقیب را ردیابی کنید. علاوه بر ردیابی رتبه، SEMrush به ابزارهایی برای تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه‌وتحلیل بک لینک، تجزیه‌وتحلیل رقبا و موارد دیگر مجهز است که آن را به ابزاری همه کاره برای بهتر دیدن شدن و بالا بردن ترافیک ارگانیک سایت تبدیل می‌کند.
    3. Google Search Console: از جمله ابزارهای کاربردی گوگل به حساب می‌آید که شما می‌توانید در بخش “Performance” کوئری مورد نظر خود را فیلتر کنید و از طریق “Average Position” ببینید که آیا سایت مورد نظر شما در کلمه کلیدی خاصی چقدر رتبه دارد.
    4. Nozzle: اگر تصویرسازی و ارائه نمودار از داده‌ها برایتان اولویت دارد، این ابزار قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای از داده‌های ردیابی کلمه کلیدی به شما ارائه می‌دهد.
    5. Advanced Web Ranking (AWR): این ابزار سئو سایت به دلیل ویژگی‌های گزارش‌دهی، ارائه گزارش‌های قابل تنظیم، قابلیت زمان‌بندی و البته جذابیت بصری، شناخته شده است که می‌توانید از آن برای ردیابی رتبه‌بندی کلمات کلیدی استفاده کنید.
    6. MOZ Pro: ابزار محبوب MOZ به دلیل قابلیت‌ یکپارچه‌سازی خود در رتبه بندی کلمات کلیدی از سایر ابزارهای سئو متمایز است که به شما امکان اتصال به ابزارهای مختلف را می‌دهد تا از این طریق درکی همه‌جانبه از فرایند سئو سایت خود به‌ویژه رتبه بندی کلمات کلیدی به دست آورید.
    7. Rank Tracker: با استفاده از این ابزار می‌توانید به‌طور نامحدود رتبه‌بندی کلمات کلیدی را ردیابی کنید. به همین خاطر این ابزار برای نظارت بر کمپین‌های بزرگ سئو که تعدادی زیادی کلمات کلیدی به کار رفته بسیار کاربردی است.
    8. KWFinder: برای ردیابی کلمات کلیدی با حجم کم، این ابزار انتخاب خوب و مقرون‌به‌صرفه‌ای است. اگر به‌دنبال ابزاری هستید که بدون پیچیدگی‌های زیاد، فوراً بتوانید رتبه بندی کلمات کلیدی مورد نظرتان را ارزیابی کنید، kwfinder مناسب شما خواهد بود.
    9. Keyword.com: با ورود به این سایت می‌توانید از ابزارهای مختلف تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی به‌طور رایگان استفاده کنید. این ابزار مناسب کسانی است که تازه شروع به کار کرده‌اند و یا با بودجه محدودی دارند و می‌خواهند اطلاعات کاملی از رتبه بندی کلمات کلیدی به دست بیاورند.
    10. SE Rankingُُُُُ: این ابزار یک پلتفرم کاربرپسند برای ردیابی عملکرد و رتبه‌ بندی کلمات کلیدی در چندین موتور جستجوی مختلف است که ویژگی‌های کاربردی بسیاری برای تجزیه‌و‌تحلیل رقبا و بررسی تاریخچه داده‌ها به کاربران خود ارائه می‌دهد.

    توجه داشته باشید ابزارهایی که به شما معرفی کردیم به علت تحریم بودن ما، ایران را در لیست کشورهای خود قرار نمی‌دهند و تنها ابزاری که ایران را پوشش می‌دهد، گوگل سرچ کنسول است.

    یکی از رایج‌ترین راه‌هایی که اغلب، کارشناسان سئو در ایران برای ردیابی رتبه کلمات کلیدی انجام می‌دهند، ردیابی آن‌ها به‌صورت دستی است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

    بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی به صورت دستی

    چک کردن رتبه کلمات کلیدی کاری ساده، اما کمی وقت‌گیر است. فقط کافی است موتور جستجو را باز کرده و کلمه کلیدی مدنظر خود را وارد کنید و رتبه کلمات کلیدی سایتتان را بشمارید. گوگل نتایج سرچ را شخصی‌سازی می‌کند؛ به همین دلیل صفحۀ نتایج جستجوی هیچ شخصی با شخص دیگر یکسان نیست.

    برای اینکه ببینید رتبه کلمه کلیدی وبسایتتان برای مردم عادی چند است، باید از روشی غیر از روش جستجوی عادی استفاده کنید که جستجو در پنجرۀ ناشناس (New Incognito Window) یا پنجرۀ خصوصی (Private window) است.

    ابتدا از سه نقطۀ سمت راست مرورگر، پنجرۀ ناشناس یا “Incognito Window” یا “Private Window”را باز کنید. توجه داشته باشید که این گزینه در مرورگر کروم به اسم incognito window و در مرورگر سافاری و فایرفاکس به اسم private browsing شناخته می‌شود.

    1. کلمه یا کلمات کلیدی‌ مدنظرتان را سرچ کنید.
    2. سپس شروع به شمارش سایت‌ها کنید تا به سایت خود برسید؛ فقط باید توجه داشته باشد که نباید سایت‌هایی که برچسب sponsored دارند را حساب کنید.
    3. عددی که با رسیدن به صفحۀ وبسایتتان به آن می‌رسید، همان رتبه سایتتان برای آن کلمه کلیدی خاص است.

    نحوه بررسی رتبه کلمات کلیدی به صورت دستی new incognito window

    آنچه در این مقاله خواندید…

    رتبه‌ بندی کلمات کلیدی، رتبه ارگانیک یک وبسایت در نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص است. اکثر وبسایت‌ها برای بالا بردن رتبه کلمات کلیدی با یک‌دیگر رقابت می‌کنند؛ زیرا دقیقاً با استفاده از همین کلمات کلیدی است که می‌توانید محتوایی تولید کنید که مستقیماً با نیازهای کاربران در ارتباط باشد. به این منظور شما باید از ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی استفاده کنید تا بتوانید بهترین استراتژی محتوایی را برای سایت خود طراحی کرده و به اجرا درآورید.

    تیم تحریریه نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    1. منظور از رتبه کلمات کلیدی چیست؟
      رتبه کلمات کلیدی نشان می‌دهد سایت شما در یک کلیدواژۀ خاص، چه جایگاهی دارد.
    2. چگونه رتبه کلمه کلیدی سایت خود را چک کنیم؟
      به دو روش دستی و با استفاده از ابزار می‌توانید رتبه کلمات کلیدی وبسایتتان را چک کنید.
    3. بررسی رتبه کلمه کلیدی سایت چه اهمیتی دارد؟
      بررسی رتبه کلمه کلیدی باعث می‌شود که بدانید چه کلماتی برای شما اهمیت بیشتری دارند، رقبایتان در چه کلماتی رتبه‌های بهتری دارند تا در نهایت بتوانید برای کلمات کلیدی مورد نظر خود برنامه‌ریزی کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"