call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سئو شبکه های اجتماعی یک مانیتور نشان دهنده شبکه های اجتماعی و سئو یک مرد با کت آبی و خوشحال از سئو شبکه های اجتماعی

سئو شبکه های اجتماعی چیست؟ چگونه در شبکه‌ های اجتماعی دیده شوید.

  • آیا برای دیده شدن محتوای خود به الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی تکیه می‌کنید؟ آیا محتوای خود را پست می‌کنید و امیدوار به دیده شدن آن هستید؟ اگر این‌طور است، احتمال دارد دنبال‌کنندگان جدید و مشتریان بالقوه را از دست بدهید. سئو شبکه‌ های اجتماعی کمک می‌کند تا محتوایتان توسط افرادی که به‌طور فعال شرکت‌هایی مانند شما یا محصولاتی که ارائه می‌دهید را جستجو می‌کنند، دیده شود.

    در ادامه با ما همراه باشید تا با بدانید سئو شبکه‌ های اجتماعی به چه معناست، چرا اهمیت دارد و مهم‌تر از همه چگونه می‌تواند به شما در رشد حساب‌های تجاریتان (Business account) در رسانه‌های اجتماعی کمک کند.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    سئو شبکه‌ های اجتماعی چیست؟

    سئو شبکه‌ های اجتماعی عبارت است از افزودن ویژگی‌های مبتنی بر متن مانند کپشن‌ها، متن جایگزین عکس (Alt-Text) و زیرنویس‌های مرتبط با پست‌های شما که به افراد کمک می‌کند تا به‌راحتی محتوایتان را در شبکه های اجتماعی پیدا کنند.
    برای درک سئو شبکه‌ های اجتماعی، باید اصول سئو سنتی را بدانید. در بازاریابی دیجیتال، سئو مخفف بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) است. موتورهای جستجو مانند گوگل به شما این امکان را می‌دهند تا اطلاعات دلخواه خود را سرچ کرده و لیستی از نتایج را دریافت کنید و در نهایت به محتوای مورد نظرتان برسید. ممکن است در مواردی الگوریتم‌های گوگل، محتوای مورد نظر شما را براساس عبارت جستجو شده، موقعیت مکانی، سابقه جستجوهای قبلی خود و… حدس بزنند.
    شبکه های اجتماعی از نظر فنی موتورهای جستجو به حساب نمی‌آیند؛ اما همۀ آن‌ها نوارهای جستجو دارند. پلتفرم‌های شبکه‌ های اجتماعی بزرگ از اکثر ویژگی‌های موتورهای جستجوی سنتی استفاده می‌کنند تا کاربران را به محتوای مورد نظرشان برسانند.
    مردم در ابتدا از شبکه‌ های اجتماعی صرفا برای با خبر شدن از افراد و برندهایی که دنبال کنندۀ آن بودند، استفاده می‌کردند؛ اما در حال حاضر، مردم به‌طور گسترده از شبکه‌ های اجتماعی برای جستجوی اطلاعات خاص مانند بررسی محصولات، توصیه‌های برندهای مختلف و کسب‌وکارهای محلی استفاده می‌کنند.
    سئو شبکه‌ های اجتماعی به معنای دیده شدن محتوای شما توسط کاربران در زمانی است که به جای اسکرول کردن در صفحۀ اصلی، در مورد چیز خاصی جستجو می‌کنند. با یک مثال، بهتر متوجه مفهوم سئو شبکه‌ های اجتماعی خواهید شد. فرض کنید شما صاحب یک رستوران هستید و در اینستاگرام رستوران خود را معرفی می‌کنید. اگر کاربران اینستاگرام هنگامی که به دنبال رستوران می‌گردند بتوانند شما را در صفحۀ جستجو پیدا کنند یعنی شما سئو اینستاگرام را به‌خوبی انجام داده‌اید.

    شاید بپرسید که برای دیده شدن در شبکه‌ های اجتماعی چه کارهایی باید انجام دهید؛ در ادامه به شما خواهیم گفت.

    نکات سئو برای شبکه‌ های اجتماعی

    در اینجا  قصد داریم تا نکاتی را در مورد سئوی هریک از شبکه های اجتماعی بگوییم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها محتوایتان را در معرض دید بیشتر کاربران قرار دهید.

    سئو اینستاگرام یک زن با لباس خاکستری در حال کار با لپتاپ و سئو اینستاگرام
    سئو اینستاگرام

    نکات سئو اینستاگرام

    سئو پروفایل اینستاگرام خود را بهینه کنید: از کلمات کلیدی در نام کاربری و بیوگرافی خود استفاده کنید و در صورت مرتبط بودن، لوکیشن خود را نیز درج کنید.

    کلمات کلیدی و هشتگ‌های مرتبط را در کپشن قرار دهید: نوشتن هشتگ‌ها در قسمت نظرات (کامنت) دیگر موثر نیست. نوشتن کلمات کلیدی در کپشن کمک می‌کند محتوای شما در صفحات جستجوی کلمات کلیدی ظاهر شود.

    از متن جایگزین استفاده کنید: هدف اصلی متن جایگزین، دسترسی بیشتر به محتوای بصری است. استفاده از آن به اینستاگرام کمک می‌کند تا محتوای شما را دقیق‌تر درک کرده و آن را در پاسخ به جستجوهای مرتبط ارائه کند.

    از زیرنویس استفاده کنید: اینستاگرام دارای سیستم کپشن نویسی خودکار است؛ اما استفاده از زیرنویس به این معنی است که کلمه کلیدی مورد نظر شما روی صفحه هم ظاهر می‌شود.

    موقعیت مکانی خود را تگ کنید: با این کار محتوای شما در نقشه‌های جدید اینستاگرام نشان داده می‌شود که می‌تواند به عنوان یک جستجوی تجاری محلی عمل کند.

    یک زن با لباس بنفش و شلوار آبی در حال رقص با ویدیوهای تیک تاک یک موبایل که نشان می‌دهد پروفایل تیک تاک به خوبی سئو شده است
    سئو تیک تاک

    نکات سئو تیک‌تاک

    سئو پروفایل تیک‌تاک خود را بهینه کنید: کلمات کلیدی مرتبط را به پروفایل TikTok خود اضافه کنید تا سئو کل حساب کاربریتان را بهبود ببخشید.

    کلمه کلیدی را در پست‌های خود تکرار کنید: کلمۀ کلیدی خود را به‌طور مشخص در کلیپ ویدیویی بگویید و یک‌بار هم به صورت متن روی ویدیو بگذارید. گفتن کلمۀ کلیدی باعث می‌شود تا این عبارت در زیرنویس‌های ایجاد شده به‌طور خودکار نیز آورده شود که باعث تکرار ۳ بارۀ این عبارت می‌شود.

    کلمات کلیدی و هشتگ‌های مرتبط را در کپشن قرار دهید: منظور از کپشن همان متنی است که زیر ویدیو می‌نویسید و نه زیرنویس. برای بهبود سئو TikTok، به‌جای هشتگ‌ها، روی کلمات کلیدی تمرکز کنید.

    سئو یوتیوب یک مرد با لباس قرمز در حال سئو یوتیوب
    سئو یوتیوب

    نکات سئو یوتیوب

    از عبارت کلیدی خود به‌عنوان نام فایل ویدیویی استفاده کنید: به‌عنوان مثال: «DIY-bookcase.mov»

    عبارت کلیدی خود را در عنوان قرار دهید: کلمۀ کلیدی خود را به عبارت طولانی‌تری تبدیل کنید که افراد ممکن است در نوار جستجوی YouTube تایپ کنند، مانند «چگونه یک قفسه کتاب DIY بسازیم»

    در توضیحات ویدیو از کلمات کلیدی استفاده کنید: مخصوصا در دو خط اول توضیحات ویدیو (Description) که بدون کلیک بر روی مشاهدۀ بیشتر (See more) قابل مشاهده هستند.

    کلمات کلیدی خود را در ویدیو بگویید و قابلیت زیرنویس‌ را فعال کنید: اطمینان پیدا کنید که کلمات کلیدی خود را در قسمتی از ویدیو به‌طور مشخص گفته‌اید. یادتان باشد که زیرنویس‌ را در YouTube Studio روشن کنید.

    ویدیوهای با محتوای دستورالعملی (How-to) بسازید: ویدیوهای دستورالعملی، بیشتر بازدیدهای خود را از طریق جستجو دریافت می‌کنند، درحالی‌که انواع دیگر ویدیوها بیشتر بازدیدهای خود را از صفحۀ اصلی، ویدیوهای پیشنهادی یا لیست پخش دریافت می‌کنند.

    نگران تگ‌ها نباشید: یوتیوب اعلام کرده است که تگ‌ها عامل مهمی در جستجو نیستند. آن‌ها بیشتر برای رفع غلط‌های املایی رایج، مانند DIY و DYI استفاده می‌شوند.

    سئو فیسبوک یک مرد با لباس آبی در حال سئوی فیسبوک یک مرد با لباس قرمز نشسته بر زمین در حال چک کردن فیسبوک
    سئو فیسبوک

    نکات سئو فیس‌بوک

    سئو صفحۀ فیس‌بوک خود را بهینه کنید: از کلمه کلیدی خود در عنوان صفحه و URL آن، بخش دربارۀ ما و توضیحات استفاده کنید.

    آدرس کسب‌وکارتان را به پروفایل خود اضافه کنید: این کار به شما این امکان را می‌دهد تا صفحۀ  فیسبوکتان در جستجوی محلی نمایش داده شود.

    لوکیشن را اضافه کنید: اگر چندین لوکیشن دارید، در اکانت خود برای هر فروشگاه یا دفتر یک صفحه جداگانه ایجاد کنید تا شانس ظاهر شدن آن‌ها در جستجوی محلی افزایش یابد.

    کلمات کلیدی مرتبط را در پست‌های خود قرار دهید: از کلمات قابل فهم و رایج استفاده کنید و مطمئن شوید که مرتبط‌ترین کلمۀ کلیدی را در هر پست و عنوان عکس قرار داده‌اید.

    متن جایگزین (Atl-Text) بنویسید: استفاده از متن جایگزین خاص و توصیفی در تصاویر شما راهی عالی برای این است که مطمئن شوید فیس‌بوک متوجه شده که پست شما در چه مورد است.

    سئو توییتر سئو ایکس یک خانوم با لباس نارنجی یک موبایل با صفحه توییتر سئو شده
    سئو ایکس (توییتر)

    نکات سئو ایکس (توییتر)

    سئو پروفایل ایکس خود را بهینه کنید: از کلمۀ کلیدی در نام و بیوگرافی ایکس (توییتر) خود استفاده کنید.

    کلمات کلیدی و هشتگ‌های مرتبط را در پست‌های خود قرار دهید: در ایکس (توییتر) محدودیت تعداد کلمات دارید، بنابراین هوشمندانه از کلمات کلیدی استفاده کنید. آن‌ها را به‌طور طبیعی در پست بنویسید تا ارزش آن پایین نیاید.

    متن جایگزین اضافه کنید: اگر در پست خود از تصویر استفاده می‌کنید متن جایگزینی (Alt-Text) را که حاوی کلمات کلیدی است به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید که هدف اصلی متن جایگزین این است که محتوای شما برای افراد کم‌بینا یا نابینا هم در دسترس باشد. این کار را با کلیک بر روی «افزودن توضیحات» زیر تصویر هنگام ایجاد یک پست انجام دهید.

    سئو پینترست یک زن با لباس قرمز و خوشحال از سئو پروفایل پینترست
    سئو پینترست

    نکات سئو پینترست

    سئوی پروفایل پینترست خود را بهینه کنید: از کلمه کلیدی اصلی خود در نام کاربری و بخش About استفاده کنید.

    بوردهایی براساس کلمات کلیدی خود ایجاد کنید: هنگام تنظیم ساختار حساب خود، برای راهنمایی بوردهایی که ایجاد می‌کنید از کلمات کلیدی استفاده کنید و آن‌ها را بر همین اساس نام‌گذاری کنید.

    در عناوین پین خود از کلمات کلیدی دم بلند استفاده کنید: پین‌ها را بر اساس کلیدواژه‌های دم بلند (Long Tali Keywords) بسازید. مثلا در پین خود «چگونه یک قفسۀ کتاب DIY بسازیم» را به جای «قفسۀ کتاب DIY » یا «ساخت قفسۀ کتاب DIY»  به کار ببرید.

    کلمات کلیدی را در توضیحات خود بگنجانید: توضیحات را طوری بنویسید تا آموزنده باشند، نه اینکه یک لیست ساده از کلمات کلیدی درست کنید. به یاد داشته باشید، شما می‌خواهید افراد واقعا روی پین کلیک کنند و اگر توضیحات خوبی ننوشته باشید، این کار را انجام نمی‌دهند. اما کلمات کلیدی مرتبط را به روشی طبیعی که با عنوان پین هم‌خوانی دارد، به کار ببرید.

    برای بهره‌مندی از جستجوی تصویری (Visual Search) از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید: لنز Pinterest به کاربران اجازه می‌دهد تا از دوربین خود به جای کیبورد برای جستجو استفاده کنند. تصاویر با کیفیت بالا و مرتبط تضمین می‌کنند که در نتایج این جستجوها دیده می‌شوید.

    سئو لینکدین یک زن با لباس زرد و شلوار آبی در حال سئو لینکدین
    سئو لینکدین

    نکات سئو لینکدین

    سئو صفحه لینکدین خود را بهینه کنید: مرتبط‌ترین کلمۀ کلیدی خود را در برچسب صفحه (page’s tagline) و بخش About وارد کنید.

    محتوای طولانی براساس کلمات کلیدی مرتبط ایجاد کنید: مقالات لینکدین به شما این فرصت را می‌دهد که محتوای ارزشمندی براساس خوشه‌های کلیدواژۀ مهم ایجاد کنید.

    در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی نکنید: لینکدین محتوا را مستقیما به‌عنوان هرزنامه، محتوای با کیفیت پایین یا باکیفیت مرتب می‌کند. فکر می‌کنید اگر پست خود را با کلمات کلیدی یا هشتگ‌های بیش از حد پر کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ در رتبه‌های اول نتایج جستجو قرار می‌گیرید؟ خیر! پس از کلمات کلیدی درست استفاده کنید و فقط هشتگ‌های واقعا مرتبط را بنویسید.

    ۳ راه که سئو شبکه‌ های اجتماعی می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند

    1.  کاری می‌کند تا محتوای شما دیده شود
      در گذشته برای دیده شدن محتوای شبکۀ اجتماعی باید از الگوریتم‌ها استفاده می‌کردید تا محتوای خود را به صفحۀ اصلی کاربران برسانید؛ اما درحال‌حاضر، مردم به جای اینکه صرفا در محتوای ارائه شده به آن‌ها اسکرول کنند، فعالانه در مورد محتوای مورد نظر خود جستجو می‌کنند.
      بنابراین اگر می‌خواهید هنگامی که افراد در پلتفرم‌های اجتماعی به جستجوی اطلاعات مرتبط با فعالیت شما می‌پردازند، محتوایتان را پیدا کنند، بهتر است از روش‌های جدید سئو شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
    2.  باعث رشد سریع‌تر کانال‌های اجتماعی شما می‌شود
      سئو شبکه‌ های اجتماعی به معنای استفاده قابلیت‌های سئو برای ایجاد ارتباط با افرادی است که هنوز شما را در این پلتفرم‌ها دنبال نمی‌کنند؛ به همین دلیل این کار می‌تواند راه موثرتری برای رشد کانال‌های اجتماعی شما در مقایسه با تمرکز صرف روی الگوریتم‌ها باشد.
    3.  دسترسی به مشتریان بالقوه‌ای که از موتورهای جستجوی سنتی استفاده نمی‌کنند
      تابستان ۲۰۲۳، اینستاگرام ویژگی جدید «نقشۀ قابل جستجو» را راه‌اندازی کرد تا افراد بتوانند مکان‌های محبوب را با استفاده از این برنامه پیدا کنند. اینستاگرام اکنون مستقیما با Google Maps رقابت می‌کند تا بهترین جستجوکننده برای نتایج کسب‌وکار محلی باشد.

    مهم نیست که کسب‌وکار شما چه محصولاتی ارائه می‌دهد، بسیاری از مشتریان بالقوه شما هیچ‌وقت از موتورهای جستجو مانند گوگل استفاده نمی‌کنند؛ پس به یاد داشته باشید که سئو شبکه‌ های اجتماعی کلید شما برای ارتباط با آن‌ها است.

    آیا می‌دانید سئو چگونه در شبکه‌ های اجتماعی استفاده می‌شود؟

    سئو شبکه‌ های اجتماعی عبارت است از قرار دادن اطلاعات مرتبط و کلمات کلیدی در پست‌های شما (به‌صورت کپشن، متن جایگزین، زیرنویس و…) تا شانس نمایش محتوای شما برای کاربرانی که در حال مرور رسانه‌های اجتماعی هستند، افزایش یابد.
    سئو در رسانه‌های اجتماعی بسیار شبیه به سئو در موتورهای جستجو است. همه چیز با تحقیق کلمات کلیدی شروع می‌شود.
    اما چگونه می‌توانید کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید؟
    «تصور شما دربارۀ اینکه مردم چگونه محتوای شما را جستجو می‌کنند» مهم نیست؛ برعکس! مهم این است که «مردم واقعا چگونه محتوای شما را جستجو می‌کنند.»
    اگر شما هم به این معضل دچار هستید نگران نباشید، ما به شما ابزارهایی را معرفی می‌کنیم که به حل این مشکل کمک می‌کند:

    SocialBee: برنامه‌ریزی رسانه‌های اجتماعی، مدیریت محتوا و ابزارهای تعامل با مخاطب را ارائه می‌دهد.

    Awario: ابزاری با قابلیت گوش دادن برای ردیابی نام‌های تجاری، نظارت بر فعالیت رقبا و شناسایی مکالمات مرتبط ارائه می دهد.

    گوگل آنالیتیکس: این ابزار می‌تواند به شما نشان دهد که کدام کلمات کلیدی در حال‌ حاضر ترافیک را به سمت وبسایت شما هدایت می‌کنند.

    SEMRush Keyword Magic Tool: یک کلمۀ کلیدی مرتبط با محتوای خود را وارد کنید. این ابزار لیستی از پیشنهادات کلیدواژه و عبارت کلیدی اضافی را به شما می‌دهد.

    Google Trends: کافی است یک عبارت جستجو را وارد کنید تا نمودار ترند مورد نظر در طول زمان و براساس منطقه و همچنین پیشنهادهایی برای موضوعات و جستجوهای مرتبط دریافت کنید. مخصوصا برای داده‌های YouTube، منو را از جستجوی وب به جستجوی YouTube تغییر دهید.

    Hootsuite: به شما این امکان می دهد چندین حساب رسانه اجتماعی را مدیریت کنید، پست ها را برنامه‌ریزی کنید و معیارهای تعامل را دنبال کنید.

    نوار جستجوی هر شبکۀ اجتماعی: در هر شبکۀ اجتماعی، شروع به تایپ یک عبارت کلیدی کنید و ببینید تکمیل خودکار چه چیزی را پیشنهاد می‌دهد.

    همه شبکه‌های اجتماعی فرصت‌های تقریبا مشابهی برای ترکیب تکنیک‌های سئو ارائه می‌دهند، پس چطور بهترین رسانه را انتخاب کنیم؟ در ادامه به شما خواهیم گفت!

    کدام پلتفرم شبکۀ اجتماعی برای سئو بهتر است؟

    پاسخ دادن به این سوال سخت است؛ زیرا بهترین شبکۀ اجتماعی برای شما، شبکه‌ای است که مخاطبانتان بیشتر وقت خود را در آن صرف می‌کنند یا جستجوها خود را در آن انجام می‌دهند. برای پاسخ به آن، باید برخی تحقیقات اولیه در مورد مخاطبان انجام دهید. بیایید با هم نگاهی به کارکرد شبکه های اجتماعی بیندازیم:
    از نظر عملکرد مستقیم سئو، YouTube بیشتر شبیه یک موتور جستجو عمل می‌کند. متعجب نشوید، چون یوتیوب، محصول گوگل است! از سوی دیگر، اگر می‌خواهید محتوای شبکۀ اجتماعی شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود، یوتیوب از سایر شبکه های اجتماعی بهتر است.
    به جز یوتیوب، توییتر و گوگل شراکتی دارند که به توییت‌ها اجازه می‌دهد در نتایج جستجو برجسته باشند. پینترست برای محتواهای بصری رتبۀ خوبی دارد. صفحات لینکدین اغلب در جستجوهای تجاری نمایش داده می‌شوند و صفحات فیس‌بوک برای مشاغل محلی رتبۀ خوبی دارند. گوگل درحال‌حاضر در حال کار بر روی بهبود توانایی خود در نمایه‌سازی و ارائۀ نتایج ویدیویی TikTok و Instagram نیز است.

    نوشته شده در تیم تحریریۀ نبض مارکتینگ

    آنچه در این مقاله گفتیم…

    در این مقاله سعی کردیم تا در مورد سئو شبکه‌ های اجتماعی اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم و نکاتی که برای سئوی هر شبکۀ اجتماعی به‌طور جداگانه باید رعایت کنید را به شما بگوییم. همچنین به راه‌هایی اشاره کردیم که سئو شبکه‌ های اجتماعی از طریق آن‌ها به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کنند.

    شاید برای شما هم سوال باشد…

    1. سئو چه تفاوتی با الگوریتم‌های شبکه‌ های اجتماعی دارد؟
      الگوریتم‌های شبکه‌ های اجتماعی در مورد ارائۀ محتوا به افرادی است که به طور غیرفعال در فید شبکه های اجتماعی در حال اسکرول هستند؛ اما سئو بر روی اطمینان از دیده شدن محتوای شما هنگام جستجوی فعال متمرکز است.
    2. آیا شبکه‌های اجتماعی موتور جستجو هستند؟
      شبکه های اجتماعی از نظر فنی موتورهای جستجو نیستند؛ اما همه آن‌ها نوارهای جستجو دارند.
    3. کدام شبکۀ اجتماعی برای من بهتر است؟
      پاسخ به این سوال بستگی به نوع کسب‌وکار شما دارد. برای انتخاب شبکۀ اجتماعی مناسب باید در مورد اینکه مخاطبان شما وقت خود را بیشتر در کدام پلتفرم صرف می‌کنند، تحقیق کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"