call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شخصی در حال اعلان دریافت ایمیل.

ایمیل مارکتینگ چیست؟ ۱۰ مزیت فوق العاده بازاریابی ایمیلی.

  • اگر می‌خواهید برند شما سر زبان‌ها بیفتد و محصولات و یا برند خود را با یک کلیک به بی‌شمار مشتری معرفی کنید، ایمیل مارکتینگ یکی از محبوب‌ترین و مؤثرترین ابزارها است که می‌توانید از مزایای آن در کمپین‌های بازاریابی بهره‌مند شوید.
    ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) به استفاده از ایمیل‌ها به‌عنوان جزئی از فعالیت‌های بازاریابی برای ترفیع و ترویج محصولات یک شرکت و تقویت وفاداری مشتریان اشاره دارد. بازاریابی ایمیلی به شما این امکان را می‌دهد که مشتریان را در مورد کالا و خدمات جدید، تخفیف‌ها و سایر خدمات از طریق ارسال ایمیل مطلع کنید. همچنین روشی است که نسبت به روش‌های تبلیغاتی فروش، در مخاطبان کمتر حس مزاحمت ایجاد می‌کند. به این ترتیب ارزش برند خود را به مخاطبان خود منتقل می‌کنید و آن‌ها را در ارتباط با فروشگاه یا شرکت خود نگه می‌دارید.

    توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید تا با نحوه کار بازاریابی ایمیلی و استفاده از ایمیل‌های تبلیغاتی و استراتژی راه‌اندازی کمپین ایمیل مارکتینگ که به رشد کسب‌وکارتان کمک می‌کند، به‌طور کامل آشنا شوید.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    ایمیل مارکتینگ چیست؟

    ایمیل مارکتینگ روشی قدرتمند در بازاریابی مستقیم و دیجیتال مارکتینگ است که به وسیله ایمیل به ترفیع و ترویج محصولات شرکت شما کمک می‌کند. با بازاریابی ایمیلی شما می‌توانید مشتریان خود را از طریق اتوماسیون بازاریابی، از آخرین محصولات یا پیشنهادات خود آگاه کنید. گفتنی است وقتی نوبت به تولید لید یا سرنخ، آگاهی از برند، ایجاد روابط یا حفظ مشتریان از طریق انواع مختلف ایمیل‌های بازاریابی، این روش می‌تواند نقشی محوری در استراتژی بازاریابی داشته باشد.

    بازاریابی ایمیلی چه مزایایی دارد؟

    در اینجا مزایایی را که شما از طریق بازاریابی ایمیلی به دست می‌آورید را توضیح می‌دهیم که قطعاً با دانستن آن‌ها، به استفاده از ایمیل مارکتینگ در کسب‌وکارتان ترغیب می‌شوید.

    ۱ – کارآمدی هزینه

    در مقایسه با کانال‌های بازاریابی سنتی مانند تلویزیون، رادیو یا رسانه‌های چاپی، ایمیل مارکتینگ به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر است و شما می‌توانید با هزینه‌ای اندک با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کنید.

    ۲ – پیام‌های هدفمند

    بازاریابی ایمیلی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که مخاطبان خود را بر اساس معیارهای مختلفی مانند جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت، دین و…)، سابقه خرید، رفتار و بازخورد کاربر تقسیم‌بندی کنند. این‌گونه شما می‌توانید پیام‌های شخصی‌سازی‌شده و مرتبط‌ را تهیه کنید که منجر به نرخ تعامل بالاتر شود.

    ۳ – نتایج قابل اندازه‌گیری

    با ایمیل مارکتینگ، ارزیابی موفقیت و یا عدم موفقیت کمپین‌های بازاریابی از طریق معیارهایی مانند نرخ کلیک، نرخ تبدیل و نرخ باز شدن ایمیل آسان است. این داده ها کمک می‌کنند تا استراتژی‌های بازاریابی خود را اصلاح کنید و میزان اثربخشی کمپین‌های بعدی را بهبود بخشید.

    ۴ – ارتباط فوری

    ایمیل امکان ارتباط فوری را فراهم می‌کند؛ یعنی اینکه کسب‌وکارها می‌توانند تعداد زیادی پیام‌ را سریع و به‌موقع برای مخاطبان خود ارسال کنند. این به‌ویژه برای ارائه پیشنهادات، رویدادها، به‌روزرسانی‌ها و یا یادآوری‌ها مثلاً یادآوری تکمیل خرید بسیار مفید است.

    ۵ – دسترسی جهانی

    از طریق ایمیل مارکتینگ می‌توانید به مردم سراسر جهان دسترسی پیدا کنید و دامنه دسترسی خود به افراد مختلف در سراسر دنیا را گسترش دهید.

    ۶ – حفظ مشتری

    ارسال منظم محتوای ارزشمند و مرتبط می‌تواند به بیزینس‌ها کمک کند تا در ذهن مشتریان خود باقی بمانند، خرید مجدد را تشویق و وفاداری مشتری را تقویت کند.

    ۷ – قابلیت ادغام با سایر روش‌های بازاریابی

    ایمیل مارکتینگ را می‌توان به‌راحتی با سایر استراتژی‌های بازاریابی از جمله رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و سئو سایت ادغام کرد که منجر به ایجاد یک رویکرد بازاریابی منسجم و جامع می‌شود.

    ۸ – سازگار با محیط زیست

    با ایمیل مارکتینگ دیگر نیازی به کاغذ، چاپ و هزینه‌های جانبی آن‌ها ندارید که باعث می‌شود به روشی سازگار با محیط زیست تبدیل شود.

    ۹ – پتانسیل اتوماسیون

    بسیاری از جنبه‌های بازاریابی ایمیلی، از ارسال ایمیل گرفته تا لیست‌های دسته‌بندی مخاطبین، می‌توانند خودکار انجام شوند. این امر به صرفه‌جویی در زمان کسب‌وکارها کمک می‌کند و در عین حال شما می‌توانید فرایند کمپین خود را به‌راحتی مدیریت و ارزیابی کنید.

    ۱۰ – فرصت‌های فروش مستقیم

    بازاریابی ایمیلی نه‌تنها برای برندسازی و تعامل، بلکه برای فروش مستقیم نیز قابل استفاده است. با اتخاذ استراتژی محتوا درست، کسب‌وکارها می‌توانند مستقیماً از طریق کمپین‌های ایمیلی خود، فرآیند فروش را هدایت کنند.

    در انتها لازم است این نکته را یادآوری کنیم که کسب رضایت گیرندگان پیام و ارائه محتوای ارزشمند برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است و کسب‌وکارها باید در چهارچوب حفظ حریم شخصی مخاطبان عمل کنند.

    چالش‌هایی که در بازاریابی ایمیلی با آن روبه‌رو می‌شوید!

    اگرچه ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط با مشتریان، جذب افراد جدید و ایجاد روابط تجاری به نظر می‌رسد، اما طبیعتاً مانند هر روش دیگری چالش‌هایی نیز دارد. در اینجا به برخی از تأثیرگذارترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

    ۱ – هرزنامه

    هر چند وقت صندوق ورودی ما پر از اطلاعات بی فایده یا همان اسپم می‌شود؛ مثلاً “کاهش ۱۵ کیلویی وزن در دو هفته” یا “برای تخفیف فوق‌العاده اینجا را کلیک کنید”. معمولاً همه ما بلافاصله آن‌ها را حذف را می‌کنیم. علاوه بر این، ما تعداد زیادی از این ایمیل‌ها را نمی‌بینیم؛ چون در قسمت هرزنامه‌ها قرار می‌گیرند.

    ۲ – خطر قرار گرفتن در لیست سیاه

    اگر یک کمپین ایمیلی، ضعیف مدیریت شود، ممکن است از طرف گیرندگان ریپورت شود که در صورت بالا رفتن تعداد ریپورت‌ها، دامنه ایمیل فرستنده در لیست سیاه قرار می‌گیرد که شدیداً بر قابلیت تحویل ایمیل‌ها تأثیر می‌گذارد.

    ۳ – حجم ایمیل

    اگر ایمیل شما حجم زیادی داشته باشد، ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا باز شود و یا ممکن است اصلا باز نشود. این موضوع باعث می‌شود در زمان دانلود، مشتریان بالقوه علاقه خود را از دست بدهند.

    ۴ – نرخ مشارکت

    در صورتی که مشتریان یک آگهی را ببینند و در لیست توزیع ایمیل شرکت شما ثبت نام کنند، در پایگاه داده مشتریان شرکتتان قرار می‌گیرند، اما لزوماً آن‌ها همیشه ایمیل‌های شما را باز نمی‌کنند و بر لینک سایت کلیک نمی‌کنند؛ چرا که وقتی افراد با تعداد زیادی پیام در صندوق ورودی مواجه شوند، به همه آن‌ها توجه نمی‌کنند چه برسد به زمانی که این پیام‌ها در قسمت هرزنامه قرار گیرد!

    ۵ – تحویل ایمیل

    عوامل مختلفی مانند شهرت فرستنده و محتوای ایمیل، می‌توانند بر این مسئله که ایمیل در صندوق ورودی قرار بگیرد یا در پوشه هرزنامه، تأثیر بگذارد. کسب‌وکارها باید این مسائل را حتماً بررسی کنند تا مطمئن شوند پیام‌هایشان به مخاطبان مورد نظرشان می‌رسد.

    ۶ – لغو اشتراک

    هر کمپین ایمیلی در معرض این خطر قرار دارد، در صورتی که گیرندگان محتوا را نامربوط یا بسیار تکرار شونده تشخیص دهند، اشتراک خود را لغو کنند. به همین خاطر مهم است که تعادلی بین درگیر نگه داشتن مشترکین و تحت فشار قرار ندادن آن‌ها ایجاد کنید.

    ۷ – طراحی ایمیل

    امروزه می‌توان از طریق دستگاه‌های مختلفی از جمله موبایل، تبلت و کامپیوتر، به ایمیل‌ها دسترسی داشت. این بدان معناست که اگر برای هر پلتفرم یک ایمیل منحصربه‌فرد طراحی نکنید، مشتریان شما ممکن است نسخه نامناسبی از ایمیل شما را ببینند؛ ایمیلی که از نظر بصری جذاب طراحی شده بود، ناگهان با خطوط عجیب و غریب و همچنین تصاویر کج و معوج نمایش داده می‌شود. چنین ایمیل‌هایی افراد را آزار می‌دهند و به‌سرعت حذف می‌شوند.

    ۸ – هزینه

    اگرچه بازاریابی ایمیلی یکی از روش‌های کم‌هزینه معرفی می‌شود؛ اما به هر حال برای اقدامات اضافی مانند افزودن تصاویر، فرا رفتن از محدودیت‌های تعداد کلمه و یا طراحی قالب ایمیل مبتنی بر هر دستگاه نیز باید هزینه کنید.

    با ۱۲ مدل از کمپین‌های ایمیل مارکتینگ آشنا شوید

    انواع مختلفی از ایمیل مارکتینگ وجود دارد که هر کدام هدف خاصی را دنبال می‌کنند و شیوه متفاوتی را در برقراری ارتباط با مخاطبان دارند. در ادامه شما را با تنوع بازاریابی ایمیلی آشنا می‌کنیم؛

    ۱ – ایمیل‌ خوش‌آمد گویی

    این نوع ایمیل‌ از مشتریان استقبال می‌کند و آن‌ها را دعوت می‌کند تا در مورد محصولات شما اطلاعات بیشتر و مفیدی کسب کنند. ممکن است در این مدل از ایمیل‌ها پیشنهادات و تخفیفاتی برای جلب توجه و جذب مشتریان بالقوه وجود داشته باشد.

    ۲ – ایمیل خبرنامه

    ایمیل‌های خبرنامه می‌توانند بسیار کارآمد باشند؛ زیرا محصولات جدیدی را معرفی می‌کنند. این ایمیل‌ها می‌توانند شامل مقالات و نظرات مشتریان باشند. همچنین معمولاً آن‌ها حاوی فراخوانی (اقدام به عمل) مخاطبان برای وارد شدن به صفحه وبلاگ سایت و یا صفحه محصولات هستند.

    ۳ – ایمیل پرورش سرنخ

    این نوع از ایمیل‌ها، مخاطبان خاصی را هدف قرار می‌دهند، به این امید که در نهایت تبدیل (فروش) اتفاق بیفتد. به‌طور معمول، ایمیل‌های پروش لید روی گروهی متمرکز می‌شوند که به یک محصول خاص علاقه دارند و علاقه‌شان از طریق ایمیل‌های مکرر همراه با اطلاعات اضافی یا تبلیغات مرتبط، بیشتر تقویت می‌شود. در کل هدف آن است که مخاطبان از مرحله بررسی به مرحله خرید برسند.

    ۴ – ایمیل‌های تأیید ثبت‌نام یا خرید

    کسانی که در سایت شما ثبت‌نام و یا برای اولین بار کالایی را به‌صورت آنلاین خریداری کرده‌اند، ایمیلی مبنی بر تأیید ایمیل ثبت نام یا خرید دریافت می‌کنند. این راهی است که به مشتریان خود اطلاع می‌دهید، خرید آن‌ها ارسال شده یا ثبت نام آن‌ها با موفقیت انجام شده است. همچنین از این طریق این افراد در لیست ارسالی شما قرار می‌گیرند.

    ۵ – ایمیل هدفمند

    اگر فقط می‌خواهید به گروه خاصی از مشتریان خود ایمیل ارسال کنید، بهتر است از ایمیل‌های هدفمند استفاده کنید. آن‌ها می‌توانند شامل مشتریانی که در تعامل با شما هستند، مشتریانی که اخیرا خرید کرده‌اند و یا مشتریان جدید باشند.

    ۶ – ایمیل دعوت

    این نوع از ایمیل‌ها در قالب دعوتنامه، اغلب رویدادهای آینده، ارائه محصول جدید و سمینارها را اعلام می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها از چنین ایمیل‌هایی برای جلب توجه مردم به رویدادهای ویژه‌ استفاده می‌کنند.

    ۷ – ایمیل‌های ترفیعی یا ترویجی

    این نوع از ایمیل‌ها که در وب فارسی به ایمیل تبلیغاتی هم ترجمه شده است، در ایمیل مارکتینگ بسیار محبوب هستند. این ایمیل‌ها معمولاً عمومی هستند و برای مخاطبان زیادی ارسال می‌شوند که هدفشان حفظ توجه و تحریک حس کنجکاوی مخاطبان درباره محصولات جدید است.

    ۸ – ایمیل نظرسنجی

    بازخورد مشتریان یکی از بهترین ابزارها برای کسب‌وکارها است. وقتی این نوع از ایمیل‌ها را برای مشتریان خود ارسال می‌کنید، یعنی برای نظرات آنها ارزش قائل هستید و می‌خواهید از تجربه آن‌ها و کیفیت محصول خریداری شده آگاه شوید تا بتوانید آن‌ها بهبود بخشید. بهتر است که شرکت‌ها برای بالا بردن کیفیت کالا و خدمات خود، از ایمیل‌های نظرسنجی‌ بهره‌مند شوند.

    ۹ – ایمیل‌ مناسبتی

    بسیاری از شرکت‌ها از تعطیلات یا مناسبت های خاص برای انتقال اطلاعات و ترفیع و ترویج محصولات در آینده به مخاطبان و مشتریان بالقوه خود استفاده می‌کنند؛ مناسبت‌هایی مانند عید نوروز، کریسمس، روز ولنتاین، روز مادر و یا روز پدر.

    ۱۰ – ایمیل بازاریابی مشترک

    بازاریابی مشترک زمانی است که دو یا چند شرکت مکمل برای انجام و برگزاری برخی کارها و رویدادها و یا سایر تبلیغات سودمند با یکدیگر همکاری‌ می‌کنند. هدف اصلی بازاریابی مشترک این است که هر دو شرکت از مخاطبان یک‌دیگر برای افزایش مشتریان خود استفاده کنند.

    ۱۱ – ارسال ایمیل از طریق شبکه‌های اجتماعی

    شاید بپرسید رسانه‌های اجتماعی چه ربطی به ایمیل مارکتینگ دارند؟ خب، اگر از گروه‌های لینکدین یا رویدادهای گوگل پلاس‎ استفاده می‌کنید، ایمیل همه جوره به شبکه‌های اجتماعی مربوط می‌شود.
    به عنوان مدیر گروه لینکدین، وقتی یک اطلاعیه لینکدین ارسال می‌کنید، مستقیماً به صندوق ورودی یک کاربرِ لینکدین می‌رسد. همچنین هنگامی که یک رویداد گوگل پلاس ایجاد می‌کنید، ارسال دعوت‌نامه مستقیماً وارد صندوق‌ ورودی ایمیل کاربران نیز می‌شود. در نتیجه بدون نیاز به ایجاد لیست یا جمع‌آوری آدرس‌های ایمیل، به‌طور خودکار به ایمیل کاربران دسترسی پیدا می‌کنید.

    ۱۲ – درگیر کردن و هدف‌گذاری مجدد

    هدف از این مدل از ایمیل‌ها فعال کردن مشترکین غیرفعال است.

    یک آهنربا که در حال جذب ایمیل است.

     

    هدف از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ چیست؟

    اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ به معنی استفاده از یک نرم‌افزار برای به انجام رساندن فرآیند ارسال ایمیل، به‌صورت خودکار است. این فناوری به کسب‌وکارها امکان می‌دهد ایمیل‌ها را در زمان‌های از پیش تعیین‌شده و بر اساس معیارهای خاصی ارسال کنند که کیفیت ارتباطی را افزایش می‌دهد. در اینجا به برخی جنبه‌های کلیدی و مزایای اتوماسیون در بازاریابی ایمیلی می‌پردازیم.

    • ایمیل‌های خوش‌آمدگویی

    ارسال خودکار ایمیل خوش‌آمدگویی به مخاطبان پس ثبت‌نام در سایت فروشگاه. چنین چیزی در مخاطبان احساس خوبی ایجاد می‌کند.

    • کمپین‌های بازاریابی قطره‌ای

    این کمپین‌ها در واقع رشته‌ای از ایمیل‌ها هستند که در فواصل زمانی مشخص یا بر اساس اقدامات خاصی که گیرنده انجام می‌دهد، مانند دانلود محتوا یا خرید، به‌طور خودکار ارسال می‌شود. کمپین‌های قطره‌ای برای پرورش سرنخ‌ها از طریق قیف فروش مفید هستند.

    • هدف‌گذاری رفتاری

    ایمیل‌ها می‌توانند بر اساس رفتار کاربر مانند بازدید از یک صفحه خاص در وب‌سایت شما، رها کردن سبد خرید و یا تعامل و درگیر شدن با ایمیل‌های قبلی، هدف‌گذاری شوند. این مسئله امکان برقراری ارتباط به‌موقع و شخصی برای هر مخاطب را فراهم می‌کند.

    • تقسیم‌بندی

    ابزارهای اتوماسیون این قابلیت را دارند که لیست ایمیل شما را بر اساس معیارهای مختلفی مانند فاکتورهای جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت، دین و…)، خریدهای گذشته و سطوح تعامل تقسیم‌بندی کنند. به این ترتیب اتوماسیون  تضمین می‌کند که محتوا منطبق با هر بخش (جامعه هدف) است و اثربخشی کمپین‌های شما را افزایش می‌دهد.

    • شخصی‌سازی

    فراتر از استفاده صرف از نام گیرنده، اتوماسیون می‌تواند محتوا را بر اساس رفتار کاربر، ترجیحات و تعاملات گذشته با برند شما تنظیم کند. این سطح از شخصی‌سازی می‌تواند به‌نحوه قابل توجهی نرخ تعامل و تبدیل را بالا ببرد.

    • کمپین‌های ایجاد تعامل مجدد

    مشترکین غیرفعال را به‌طور خودکار از کمپین‌های تعامل مجدد هدف قرار دهید تا علاقه آن‌ها به برند شما دوباره برانگیخته شود. چنین چیزی می‌تواند شامل پیشنهادات ویژه، به‌روزرسانی و یا یک پیام ساده برای گرفتن نظر و بازخورد باشد.

    • ایمیل‌های تراکنشی

    این دسته از ایمیل‌ها خودکار هستند که بعد از تراکنش‌ها یا اقدامات خاصی مانند تأیید خرید، دریافت رسید، اعلان‌های نحوه ارسال محصول و بازنشانی رمز عبور به مشتریان ارسال می‌شوند. آن‌ها حاوی اطلاعات مهمی از فرایند خرید مشتری هستند که قطعاً باعث می‌شوند مشتریان تجربه خوبی داشته باشند.

    • آزمون A/B

    ابزارهای اتوماسیون امکان تست A/B کمپین‌های ایمیلی را فراهم می‌کنند تا مشخص شود کدام نسخه از محتوا، عنوان ایمیل و نحوه فراخوانی مخاطبان، بهترین عملکرد را دارند. این رویکرد داده‌محور به بهینه‌سازی کمپین‌هایی که قرار است در آینده برگزار شود کمک می‌کند.

    • گزارش‌دهی و تجزیه‌وتحلیل

    پلتفرم‌های بازاریابی ایمیلی خودکار، گزارش‌های دقیقی از عملکرد کمپین‌های برگزار شده از جمله نرخ باز شدن ایمیل، نرخ کلیک، نرخ تبدیل و موارد دیگر ارائه می‌کنند. از این طریق به‌خوبی می‌توانید کمپین خود را ارزیابی و اصلاح کنید.

    • کارآمدی زمان و منابع

    با اتوماتیک کردن کارهای تکراری، کسب‌وکارها می‌توانند در زمان و منابع خود صرفه‌جویی کنند و به تیم‌های بازاریابی فرصت دهند تا به جای مدیریت دستی ایمیل، بر روی استراتژی و ایجاد محتوای جدید تمرکز کنند.

    تا اینجا با مزایا و کاربرد اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ آشنا شدید. در حالی اتوماسیون مزایای زیادی دارد اما از این موضوع نباید غافل شد که حفظ تعادل بین اتوماسیون و تماس شخصی با مخاطبان، برای احترام گذاشتن و اهمیت دادن به آن‌ها بسیار مهم و مؤثر است.

     

    ایمیل مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

    در بخش‌های قبلی گفتیم ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایا و چالش‌هایی دارد. در این بخش قصد داریم در قالب مثالی گام‌به‌گام توضیح دهیم که بازاریابی ایمیلی چگونه کار می‌کند؟

    ۱ – ایجاد یک لیست ایمیل

    یک کتاب‌فروشی آنلاین کوچک با افزودن یک فرم ثبت‌نام به سایت خود شروع به ساخت یک لیستی از ایمیل‌ها می‌کند. این فرم در ازای دریافت آدرس ایمیل مشتری، ۱۰% تخفیف در اولین خرید ارائه می‌دهد که باعث می‌شود در بازدیدکنندگان سایت انگیزه ایجاد شود تا در این کتاب‌فروشی ثبت نام کنند و مشترک شوند.

    ۲ – گروه‌بندی لیست ایمیل

    با گذشت زمان، کتاب‌فروشی اطلاعاتی در مورد علاقه‌مندی‌ها و ترجیحات مشترکین مانند ژانرها یا نویسندگان مورد علاقه آن‌ها، جمع‌آوری می‌کند. کتاب‌فروشی با توجه به این اطلاعات، فهرستی از ایمیل‌ها را به دسته‌هایی مانند «عاشقان رمان»، «علاقه‌مندان به ادبیات داستانی» و «خوانندگان بزرگسال» تقسیم می‌کند.

    ۳ – ایجاد محتوای شخصی‌سازی شده

    هنگامی که کتاب‌فروشی قصد دارد یک رمان تازه منتشر شده را تبلیغ (Promotion) کند، برای بخش «عاشقان رمان» محتوای ایمیل را شخصی‌سازی می‌کند تا داستان جذاب رمان و نقدهای مثبت آن را برجسته کند. همچنین این ایمیل ممکن است شامل توصیه‌هایی برای کتاب‌های مشابه بر اساس خریدهای گذشته باشد.

    ۴ – طراحی ایمیل

    کتاب‌فروشی ایمیلی طراحی می‌کند که از نظر بصری جذاب است و به‌راحتی در کامپیوتر و موبایل قابل خواندن است. این ایمیل شامل تصاویر جذاب از جلد کتاب، خلاصه‌ای کوتاه کتاب و یک دکمه اقدام به عمل (CTA) مشخص است که نوشته «اکنون بخرید تا از تخفیف ۲۰ درصدی برخوردار شوید!».

    ۵ – تحویل خودکار ایمیل

    این کتاب‌فروشی تصمیم‌ می‌گیرد از یک پلتفرم بازاریابی ایمیلی برای کمپین خود استفاده ‌کند. این پلتفرم قرار است ایمیل تبلیغاتی را به بخش «عاشقان رمان داستان» در زمانی ارسال کند که کمپین‌های قبلی بالاترین نرخ باز کردن ایمیل را نشان داده‌اند، مثلاً یک‌شنبه ساعت ۱۲ ظهر.

    ۶ – ارزیابی و تجزیه‌وتحلیل نتایج

    پس از راه‌اندازی کمپین، کتاب‌فروشی معیارهای کلیدی مانند نرخ باز کردن ایمیل، نرخ کلیک (CTR) و نرخ تبدیل را بررسی می‌کند. صاحب کتاب‌فروشی متوجه می‌شود که دکمه (CTA)، نرخ کلیک بالایی دارد که منجر به افزایش فروش رمان تبلیغ (Promoted) شده است.

    ۷ – بهینه‌سازی و تست A/B

    برای بهینه‌سازی بیشتر کمپین‌های آتی، کتاب‌فروشی تصمیم می‌گیرد یک تست A/B برگزار کند. آن‌ها دو نسخه از ایمیل را با موضوعات مختلف طراحی می‌کنند. نسخه A: کتاب دختری که رویایش را فروخت؛ انتشار عاشقانه‌ای زیبا و نسخه B: “عاشقانه‌ای غم‌انگیز درباره دختری تنها – همین حالا کتاب خود را دریافت کنید! تیم بازاریابی سپس بررسی می‌کند که کدام نسخه دارای نرخ باز شدن ایمیل بالاتری است و از نتایج این تست برای بهبود عنوان ایمیل برای کمپین‌های آینده استفاده می‌کنند.

    مثالی هایی که زدیم نشان می‌دهد که چگونه ایمیل مارکتینگ با جذب مشترکین از طریق محتوای شخصی‌شده و هدفمند و تشویق آن‌ها به اقدام و بهینه‌سازی مستمر بر اساس عملکرد، کار می‌کند. کلید اصلی موفقیت در بازاریابی ایمیلی در درک مخاطب، ارزش‌ دادن به مخاطبان و استفاده از استراتژی‌های داده‌محور برای اصلاح و افزایش کیفیت در طول زمان نهفته است.

    موبایلی که یک ایمیل دریافت کرده است.

    ۱۲ اصل طلایی برای تأثیرگذاری بر مشتریان از طریق ایمیل مارکتینگ

    تأثیرگذاری بر مخاطبان از طریق ایمیل مارکتینگ شامل ترکیبی از استراتژی، درک مخاطبان و ارائه محتوای ارزشمند به روشی است که آن‌ها را جذب برند مورد نظر کند. در اینجا ۱۲ اصل طلایی برای تأثیرگذاری بر مخاطب را توضیح می‌دهیم.

    ۱ – مخاطبان خود را بشناسید

    با درک ترجیحات، علاقه‌مندی‌ها، نیازها و مشکلات مخاطبان خود شروع کنید. آن‌ها را بر اساس معیارهای جمعیتی (مثلاً جنسیت و سن)، رفتار، سابقه خرید و… تقسیم‌بندی کنید تا بتوانید پیام‌های خود را به‌ شکل مؤثرتری تنظیم و تدوین کنید.

    ۲ – ایمیل‌ها را شخصی‌سازی کنید

    محتوای خود را بر اساس سابقه مخاطب، ترجیحات و رفتار آن طراحی کنید. این‌گونه ایمیل‌ها با احتمال بیشتری برای مخاطبان جلب توجه خواهند کرد.

    ۳ – عناوین خلاقانه برای ایمیل‌ها بنویسید

    اولین چیزی که نظر کاربر را به خود جلب می‌کند، عنوان ایمیل است. برای ترغیب افراد به باز کردن ایمیل، باید عنوان جذاب و شفاف باشد. تست A/B گزینه خوبی برای بررسی میزان مؤثر بودن عناوین انتخابی شما برای ایمیل‌ها می‌تواند باشد.

    ۴ – محتوای ارزشمند ارائه دهید

    هر ایمیل باید چیزی ارزشمند برای مخاطبان داشته باشد؛ چه محتوای آموزنده باشد چه یک پیشنهاد جذاب و یا درگیرکننده. به این نحو مخاطبان راحت‌تر به برند شما اعتماد می‌کنند.

    ۵ – از CTA استفاده کنید

    دکمه اقدام به عمل شما باید قانع‌کننده باشد و به‌راحتی پیدا شود. چه برای خرید باشد چه خواندن اطلاعات بیشتر و یا ثبت‌نام، CTA شما باید با هدف ایمیل کاملاً هماهنگ باشد و افراد را درباره اقدامات بعدی راهنمایی کند.

    ۶ – بهینه‌سازی برای موبایل

    با توجه به اینکه بسیاری از کاربران از طریق موبایل خود به ایمیل‌ها دسترسی دارند، مطمئن شوید که ایمیل‌های شما برای موبایل مناسب هستند. از طراحی واکنش‌گرا استفاده کنید و محتوای خود را مختصر نگه دارید تا تجربه کاربر تلفن همراه را افزایش دهید.

    ۷ – داستان‌گویی کنید

    داستان‌ می‌تواند مخاطبان شما را مجذوب خود کنند و پیام‌هایتان به‌ یادماندنی شوند. برای تعامل و ارتباط عمیق‌تر با مخاطبان خود، داستان‌هایی از موفقیت و رضایت مشتریان بگویید و یا حتی گوشه‌هایی از پشت صحنه کسب‌وکارتان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

    ۸ – اثبات کنید که برند شما معتبر است

    نظرات و رضایت مشتریان، محتوای تولید شده توسط کاربر با استفاده از محصولات شما برای ایجاد اعتماد و تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید مخاطبان بسیار مهم است.

    ۹ – مخاطبان خود را آموزش دهید

    به جای تمرکز صرف بر فروش، از ایمیل‌های خود برای آموزش مخاطبان در خصوص محصولات، صنعت یا موضوعات مرتبط با کسب‌وکارتان استفاده کنید. این امر، برند شما را به یک مرجع معتبر و ارزشمند تبدیل می‌کند.

    ۱۰ – استمرار داشته باشید اما زیاده‌روی نکنید

    یک برنامه منظم برای ارسال ایمیل داشته باشید تا برند شما در ذهن مخاطب باقی بماند؛ اما باید مراقب باشید که مخاطبان خود را با ارسال ایمیل‌های پی‌در‌پی و بی‌محتوا عصبانی نکنید. این موضوع منجر به لغو اشتراک خواهد شد.

    ۱۱ – کمپین‌های خود را آنالیز کنید

    به‌طور مرتب کمپین‌های ایمیلی خود را بررسی کنید تا بفهمید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی بازخورد مناسبی ندارد. از این داده‌ها برای اصلاح و بهبود استراژی‌های ایمیل مارکتینگ استفاده کنید که در نهایت پاسخگویی مؤثر به نیازهای مشتریان را به‌همراه دارد.

    ۱۲ – شفاف و صادق باشید

    در ارتباطات خود با مشتریان صادقانه رفتار کنید؛ چراکه باعث محبوبیت برند شما و وفاداری مشتریان می‌شود.

     

    می‌دانستید بازاریابی ایمیلی با تبلیغات ایمیلی تفاوت دارد؟

    هرچند عموماً صحبت از ایمیل مارکتینگ می‌شود و در آن تبلیغات هم صورت می‌گیرد؛ اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به این حوزه نگاهی بیندازیم ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی با تبلیغات ایمیلی تفاوت دارند. آن‌ها دو استراتژی برای ارتباط با مشتریان از طریق ایمیل محسوب می‌شوند که گرچه همپوشانی دارند؛ ولی هدف و محتوای مختلفی دارند.
    در کل باید گفت به خاطر همپوشانی میان این دو استراتژی ممکن است برخی در کمپین‌های خود آن‌ها را ادغام کنند و هم‌زمان از هر دو استفاده کنند.

    بازاریابی ایمیلی

    هدف: هدف اولیه ایمیل مارکتینگ، ایجاد و پرورش روابط با مخاطبان یا مشتریان بالقوه است؛ یعنی هدف، ارائه محتوای ارزشمند و به‌روزرسانی اطلاعات محصولات است که از این طریق سعی در تعامل و حفظ ارتباط با مشتریان را دارد.

    محتوا: محتوای ایمیل مارکتینگ اغلب شامل خبرنامه‌ها، به‌روزرسانی محصولات جدید، محتوای آموزشی، نکات و توصیه‌ها و داستان‌ مشتریان مانند رضایتمندی آن‌ها از کالا و خدمات است. در واقع تمرکز بر ارزش افزوده و افزایش حس رضایت و تجربه خوبِ مشتریان است.

    شخصی‌سازی: کمپین‌های ایمیل مارکتینگ اصولاً بر اساس علایق گیرنده، سابقه رفتاری و یا مرحله سفر مشتری شخصی‌سازی می‌شوند. این ممکن است شامل تقسیم‌بندی مخاطبان و تنظیم محتوا برای مطابقت با نیازها یا ترجیحات خاص آن‌ها باشد.

    اقدام به عمل (CTA): در حالی که بازاریابی ایمیلی می‌تواند شامل فراخوانی مخاطب برای اقدام باشد؛ اما همیشه فروش‌محور نیست. CTA ممکن است خواننده را به کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع، خواندن یک پست وبلاگ یا شرکت در نظرسنجی دعوت کند.

    تبلیغات ایمیلی

    هدف: هدف اصلی ترویج و ترفیع محصولات به‌منظور فروش مستقیم است. به همین خاطر پیشنهادات به‌طور مستقیم برای لیدها (سرنخ) داده می‌شود که به سمت فروش هدایت شوند.

    محتوا: محتوای تبلیغاتی ایمیلی اغلب شامل پیشنهادات و یا اطلاعیه‌ها محصولی خاص است که ساده است و برای ترغیب مشتریان به اقدام فوری برای خرید است.

    شخصی‌سازی: در حالی که شخصی‌سازی را می‌توان در تبلیغات ایمیلی نیز برای بهبود اثربخشی مخاطبان استفاده کرد، تمرکز بیشتر بر روی پیشنهاداتی برای فروش است تا نیازها یا علایق فردی مخاطبان.

    اقدام به عمل (CTA): دعوت به اقدام در تبلیغات ایمیلی معمولاً بسیار واضح و مبتنی بر فروش است، مانند «اکنون بخرید»، «۵۰٪ تخفیف ویژه خرید» یا «امروز خرید کنید و برنده جایزه شوید».

    سرویس‌های ایمیل مارکتینگ چه کاری انجام می‌دهند؟

    همان‌طور که تا الان متوجه شدید، خدمات ایمیل مارکتینگ نوعی از بازاریابی دیجیتالی است که شامل ارسال ایمیل به گروهی از افراد برای ایجاد ارتباط با مخاطبان، تبلیغ محصولات، خدمات یا انتقال هر محتوای هدفمند دیگری توسط فرستنده است. سرویس‌های بازاریابی ایمیلی ابزارها، قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهند که بیزنس‌ها یا افراد را قادر می‌سازد تا کمپین‌های ایمیلی را به‌طور مؤثر ایجاد، ارسال و مدیریت کنند. در ادامه با کارهایی که از یک سرویس ایمیل مارکتینگ انتظار می‌رود را توضیح می‌دهیم.

    • مدیریت لیست ایمیل‌ها

    یعنی سازماندهی لیست ایمیل‌ها که شامل این موارد می‌شود: افزودن مشترکین جدید، تقسیم‌بندی مخاطبین به گروه‌های مختلف بر اساس معیارهایی مانند رفتار، ترجیحات، یا عوامل جمعیت‌شناختی و حذف مشترکین غیرفعال یا کسانی که اشتراک خود را لغو کرده‌اند.

    • طراحی و ساخت کمپین

    طراحی و ویرایش قالب‌های ایمیل‌ و البته محتوای ایمیل‌ها شامل تصاویر و متن و… که هر چه بیشتر مخاطب را درگیر کند.

    • شخصی‌سازی و اتوماسیون

    ارسال ایمیل‌های شخصی‌سازی شده با توجه به نام، سابقه خرید، علاقه‌مندی‌ها و یا هر داده موجود دیگر از طریق اتوماسیون.

    • حفظ اعتبار برند و تحویل ایمیل

    باید اعتبار برند حفظ و ایمیل‌ها در زمان مناسب و مشخص به صندوق ورودی مخاطبان هدف و نه پوشه هرزنامه‌ آن‌ها وارد شوند.

    • تحلیل و گزارش

    بررسی و ارزیابی عملکرد کمپین‌های ایمیلی با توجه فاکتورهایی مانند: نرخ باز شدن ایمیل، نرخ کلیک، نرخ تبدیل، نرخ پرش. نتایج ارزیابی‌ها برای راه‌اندازی کمپین‌های آینده ضروری است.

    • تبعیت از قانون

    ضمانت اجرای کمپین‌های ایمیلی مطابق قوانین و مقررات فضای مجازی و حفظ حریم شخصی افراد

    برخی از سرویس‌های محبوب جهانی برای بازاریابی ایمیلی عبارتند از: Mailchimp ،Constant Contact ،SendinBlue ،Campaign Monitor و بسیاری دیگر که هر کدام طیف وسیعی از ویژگی‌های متناسب با نیازها و بودجه‌های مختلف را ارائه می‌دهند.

     

    معرفی بهترین سرویس‌های ایمیل مارکتینگ در ایران

    نجوا

    از جمله بهترین سرویس‌های ایمیل مارکتینگ در ایران است که در سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرد و کلیه خدمات مربوط به بازاریابی ایمیلی را ارائه می‌دهد و بزرگ‌ترین سرویس رینتشن مارکتینگ ایرانی محسوب می‌شود. از جمله مزایای نجوا امکان ارسال تا ۲۰۰۰ ایمیل رایگان بدون محدودیت مخاطبین با دسترسی به پنل حرفه‌ای مناسب برای شروع ایمیل مارکتینگ است.

    پاکت

    پاکت فعالیت خود از سال ۱۳۹۸ با هدف رفع موانع موجود در ایمیل مارکتینگ و بهبود بخشیدن تجربه کاربران شروع کرد و به برندهای بسیار بزرگ و شناخته شده ایران خدمات ایمیل مارکتینگ ارائه داده است. از نکات خوب این مجموعه داشتن مشاوره رایگان برای راه‌اندازی کمیپین‌های ایمیلی است.

    ایمیل ایران

    این مجموعه در سال ۱۳۸۷ تأسیس شد که به‌صورت تخصصی خدمات بازاریابی ایمیلی ارائه می‌دهد و با بسیاری از برندهای مطرح ایرانی همکاری داشته است. ایمیل ایران یک اپلیکیشن ایمیل مارکتینگ است که به شما امکان ساخت و مدیریت آنلاین یک کمپین را می‌دهد.

    میلزیلا

    میلزیلا فعالیت خود را در سال ۱۳۸۹ در حوزه بازاریابی ایمیلی آغاز کرد. از جمله مزایای این مجموعه وجود یک پنل رایگان و آنلاین برای ساخت و ارسال ایمیل گروهی است. با استفاده از آن شما امکان آپلود لیست، طراحی ایمیل و فرم اشتراک، ارسال کمپین و دریافت گزارشات به‌همراه ابزار اتصال به سایت و برنامه ها را خواهید داشت.

    میل‌تاز

    میل‌تاز در سال ۱۳۹۶ با هدف ارائه یک نرم‌افزار ایمیل مارکتینگ افتتاح شد و از جمله مزایای آن این است که برای ۱۰۰۰ مشترک اولیه خبرنامه هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. شما می‌توانید با داشتن اشتراک رایگان، بی‌نهایت ایمیل در ماه ارسال کنید.

    یک عدد لپ تاپ که تعدادی ایمیل دریافت کرده است.

     

    معرفی ویرایش‌گر محبوب ایمیل مارکتینگ

    در آخر خوب است که شما را با محبوب‌ترین ویرایش‌گری که شرکت‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ به‌ویژه بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) از آن استفاده می‌کنند را به شما معرفی کنیم؛
    ویرایش‌گر “Drag and Drop” یک رابط نرم‌افزاری کاربرپسند است که به آن‌ها امکان طراحی و ساخت صفحات وب، صفحه‌آرایی، قالب‌های ایمیلی و سایر محتوای دیجیتالی را می‌دهد؛ تنها با کشیدن المان‌ها از منو و رها کردن آن‌ها در یک قسمت، می‌توانید قالب ایمیلی یا صفحه خود را طراحی کنید. این نوع ویرایش‌گر به‌طور گسترده در خدمات ایمیل مارکتینگ، وبسایت‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده می‌شود. به این علت که حتی کاربران با دانش کم یا بدون دانش کدنویسی می‌توانند طرح‌هایی با ظاهر حرفه‌ای ایجاد کنند.

    آنچه در این مقاله گفتیم…

    بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) یک استراتژی ارتباطی است که شامل ارسال ایمیل به مخاطبان با هدف ترویج و ترفیع محصولات و یا انتقال پیام‌های مهم است.  ایمیل مارکتینگ کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا مستقیماً به مشتریان دسترسی پیدا کنند و روابط، وفاداری و تعامل را تقویت کنند. شما می‌توانید به‌واسطه شخصی‌سازی، اتوماسیون، گروه‌بندی مخاطبان، متناسب‌سازی محتوا و تجزیه‌وتحلیل، بازاریابی ایمیلی خود را مدیریت و ارزیابی کنید.
    ایمیل مارکتینگ از جمله راه‌های نسبتاً مقرون‌به‌صرفه است که شما می‌توانید برای بهتر شناخته شدن برند خود، جذب  و حفظ مشتری و در نهایت فروش بیشتر از آن استفاده کنید.

    نوشته شده در تیم تحریریه نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد؟

    1. ایمیل مارکتینگ با تبلیغات ایمیلی چه تفاوتی دارد؟
      هدف از بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ ایجاد یک رابطه پایدار به مشتریان است که از این طریق تجربه خوبی را برای آن‌ها رقم زند. در صورتی که هدف از تبلیغات ایمیلی مشخصاً فروش محصولات و یا دعوت مستقیم مشتریان به خرید است.
    2. چند مدل ایمیل مارکتینگ داریم؟
      باید بگویم ایمیل مارکتینگ با توجه به هدف‌گذاری‌های مختلف رویکردهای متفاوتی دارد؛ ایمیل‌ها می‌توانند مناسبتی، خبرنامه، خوش‌آمدگویی، تأیید ثبت‌‌نام یا خرید و… باشند.
    3. بازاریابی ایمیلی چه مزیتی دارد؟
      بازاریابی ایمیلی مزایای زیادی دارد مانند مقرون‌به‌صرفه بودن، دسترسی به مخاطبان به‌طور گسترده و جهانی، قابلیت ارزیابی و اصلاح، حفظ مشتریان و… .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"