call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
کامپیوتر برگه بلندگو لوگوی یوتیوب نامه

استراتژی محتوا چیست؟ چگونه یک استراتژی محتوای استاندارد تدوین کنیم؟

  • بازاریابی محتوایی نوعی بازاریابی است که شامل تولید و به اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند با مخاطبان شما می‌شود. اگر می‌خواهید کسب‌وکار موفقی داشته باشید و آن را رشد دهید، این نوع از بازاریابی از مؤثرترین راه‌ها برای رشد کسب‌وکارتان است و همین جاست که تدوین استراتژی محتوا اهمیت زیادی پیدا می‌کند و باید در اولویت هر کسب‌وکاری قرار بگیرد.

    اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً درگیر فرآیند تولید محتوا شده‌اید. هدف این مقاله این است که دانش شما را در مورد تدوین یک استراتژی محتوایی ایده‌آل بالا ببرد تا بتوانید از طریق تمرین و کسب مهارت به یک استراتژیست محتوایی تبدیل شوید.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    محتوا چیست؟

    در حوزه بازاریابی محتوایی، محتوا شامل چهار عنصر اصلی است:

    1. اطلاعات: محتوای اصلی پیام شما چیست؛ محتوا می‌تواند واقعی، علمی، سرگرم‌کننده یا ترکیبی از آن‌ها باشد.
    2. زمینه موضوعی: مفهوم و هسته اصلی محتوای شما درباره چه چیزی است؛ یعنی محتوای مدنظر قرار است به مخاطبان آن کمک کند تا به چه چیزی دست پیدا کنند؟ مخاطبین این محتوا چه کسانی هستند و چرا باید چنین محتوایی منتشر شود؟
    3. رسانه: محتوا را در چه کانال و پلتفرمی منتشر می‌کنید و آن مدیوم چگونه می‌تواند پیام شما را ترویج و ترفیع دهد؟
    4. قالب: محتوا می‌تواند متنی، گرافیکی، صوتی، ویدیویی، تعاملی، مجازی/واقعیت افزوده و ترکیبی از آن‌ها باشد.

    «محتوا شامل اطلاعاتی در موضوع مشخصی است که در قالب‌های مختلف از طریق رسانه به مخاطبان منتقل می‌شود.»

    بسیاری از تعاریف محتوا بیش‌ازحد بر روی اطلاعات تمرکز می‌کنند و از سایر عناصر غافل می‌شوند؛ اطلاعاتِ بدون زمینه موضوعی بی‌خاصیت هستند و اطلاعات بدون شکل و رسانه متناسب با پیام مورد نظر، مخاطبان خود را از دست می‌دهد. مثلاً اگر شما صاحب یک فروشگاه دوچرخه هستید، طبیعتاً محتوای شما باید در مورد دوچرخه و موضوعات مرتبط به آن باشد و همچنین نباید صرفاً به محتوای متنی اکتفا کنید و باید از محتوایی تصویری نیز استفاده کنید.

    در خصوص رسانه هم باید گفت که شما نمی‌توانید از توییتر برای آموزش تدوین استراتژی محتوا استفاده کنید، چرا که این نوع محتوا نیازمند توضیحات و جزییات بسیاری است و اساساً کارکرد این پیام‌رسان چیز دیگری است.

    در نتیجه چگونگی تولید محتوای ارزشمند و توسعه و انتشار آن می‌تواند باعث موفقیت یا شکست کسب‌وکار شما شود. همچنین به‌عنوان یک استراتژیست محتوا باید اهداف اصلی یک کسب‌وکار و چرایی آن‌ها را بدانید. چرا که محتوای مناسب برای هدف نادرست به نتایج مورد قبولی منجر نمی‌شود.

    در دنیای امروزی که اینترنت بخش اعظمی از زندگی ما را تشکیل داده است، شاهد هستیم که چقدر تمایل مردم به کسب دانش و به‌اصطلاح خودآموزی پیش از اقدام به خرید بالا رفته و نقش محتوای آموزشی تا چه اندازه اهمیت پیدا کرده است. به همین جهت تولید و بهینه‌سازی صحیح محتوای باارزش می‌تواند مشتریان بالقوه را بدون تکیه بر تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال سنتی- در معرض دید گذاشتن دائمی محصول- جذب کند.

    محتوای مؤثر افراد را از طریق قیف فروش جذب می‌کند؛ زیرا به آن‌ها کمک می‌کند چیز جدیدی یاد بگیرند، مشکلات خود را حل کنند، کار بهتری انجام دهند و در نهایت راه‌حل‌های مورد نیاز خود را پیدا کنند. به این منظور باید بتوانید برای هدایت مشتریان بالقوه، با پرداختن به تمام سوالاتی که ممکن است مخاطبان هدف شما داشته باشند، تخصص و آگاهی خود را نشان دهید که این مهم تنها از طریق یک تیم محتوای حرفه‌ای و استراتژی محتوایی مناسب امکان‌پذیر است.

    استراتژی محتوا چیست؟

    استراتژی محتوا به برنامه‌ریزی دقیق و مدون برای «تولید، انتشار و مدیریت محتوای مفید و قابل استفاده» دارد. به این ترتیب استراتژی محتوا با ترسیم یک نقشه راه روشن و زمان‌بندی شده، صفر تا صد فرآیند تولید و توسعه محتوا را دربرمی‌گیرد تا در نهایت محتوایی ارزشمند به مخاطبان ارائه شود.

    در واقع استراتژی محتوا یک رویکرد سازمانی برای تولید محتوا به حساب می‌آید و نیازمند کار گروهی است تا در هماهنگی با سایر بخش‌های یک سازمان پیش رود. برای این کار ابتدا باید اهداف کسب‌کار خود را روشن کنید، برای نمونه:

    1. افزایش آگاهی از برند
    2. تولید سرنخ‌های با کیفیت بالا
    3. جذب مشتریان جدید
    4. افزایش ترافیک وبسایت
    5. کسب اعتبار در حوزه کسب‌وکار مورد نظر
    6. افزایش ارزش مشتری
    7. تقویت تعامل برند
    8. افزایش درآمد
    9. بهبود برند داخلی

    «استراتژی محتوا فرآیند مستمر تبدیل اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت تجاری به یک نقشه‌ راه است که از محتوا به‌عنوان ابزار اصلی دستیابی به آن اهداف استفاده می‌کند».

    چرا داشتن استراتژی محتوا مهم است؟

    با توجه به توضیحاتی که دادیم، یک استراتژی محتوایی نباید در خلاء تولید شود. تولید یک محتوا، باید در تناسب کامل با درک درست و جامع شما از کسب‌وکار باشد. این امر کمک می‌کند تا دایره تمرکز خود را دقیقاً محدود به جایی کنید که برای شما آورده خواهد داشت و باعث جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه می‌شود.

    همیشه توجه داشته باشید که فرایند استراتژی محتوا شما مستند باشد؛ زیرا گزارش‌های وضعیت بازاریابی محتوایی به ما نشان می‌دهد که بین موفقیت و داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوایی مستند همبستگی بالایی وجود دارد.

    تفاوت استراتژی محتوای مستند و غیر مستند

    به‌طور کلی دلایل اهمیت داشتن یک استراتژی محتوا عبارتند از:

    • بدون استراتژی محتوا به‌عنوان یک راهنما، ممکن است علی‌رغم تلاش‌های زیاد شما در بازاریابی محتوایی، نتیجه‌ای حاصل نشود.
    • محتوای خوب شما را با اهداف تجاری هماهنگ می‌کند؛ بنابراین منابع لازم را برای تولید چیزی که برای شرکت شما ارزشی ندارد، هدر ندهید.
    • استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند تا با تولید محتواهای درخور و کارآمد، حمایت سهام‌داران و مشتریان خود را به دست آورید.
    • استراتژی محتوا به فرآیند تولید و ترفیع محتوای شما نظم می‌بخشد و آن را ساده می‌کند. این‌گونه شما می‌توانید محتوای خود را به‌طور کارآمدتر و موثرتری برنامه‌ریزی، منتشر و تبلیغ کنید.
    • استراتژی محتوا به شما این امکان را می‌دهد نتایج خود را در طول زمان تجزیه‌وتحلیل و بهینه‌سازی کنید. شما می‌توانید عملکرد محتواها را ارزیابی کنید تا بتوانید استراتژی تولید محتوا را در صورت نیاز برای دستیابی به اهداف برند مجدداً سازمان دهید.

    بخش های مختلف چرخه حیات محتوا

    تصویر بالا نشان‌دهنده چرخه استراتژی تولید محتوا و اجرای آن است. تدوین استراتژی محتوا اجرای آن را به‌همراه دارد و این‌گونه چرخه حیات محتوا آغاز می‌شود. برای اینکه این چرخه درست کار کند باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

    • تقویم محتوایی خود را براساس فصلی بودن، ارائه محصول و کمپین‌ها تدوین کنید.
    • پس از بررسی و ارزیابی سایت، خوشه‌بندی موضوعی سئو ایجاد کنید.
    • باید تشخیص دهید که آیا به محتوای جدید نیاز دارید یا باید محتوای موجود را به‌روزرسانی کنید.
    • با داشتن یک فرآیند منسجم و مستند از ایده‌پردازی تا بررسی محتوا  و سپس  تولید محتوا، جایی برای حدس و گمان باقی نگذارید.
    • از متخصصان دیجیتال مارکتینگ برای صحت‌سنجی مرتبط بودن موضوع محتوا با نیازهای مخاطبان استفاده کنید.
    • بازخورد مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه، شرکا و عموم مخاطبان خود را بررسی کنید.

    با دانستن اینکه اهداف نهایی شما چیست، می‌توانید از ابتدا فرآیند تدوین استراتژی محتوا را با دقت بیشتری بسنجید تا مشخصاً اولویت‌بندی‌های  سازمان را تنظیم کنید. به یاد داشته باشید، این چیزی نیست که شما سالی یکبار انجام دهید. شما دائماً در حال جمع آوری آموخته‌ها، انطباق آن‌ها با کسب‌وکار و یافتن راه‌های جدید برای حرکت در چرخه حیات محتوایی هستید تا هوشمندانه‌تر از قبل عمل کنید.

    مهم است بدانید که در نهایت، همه چیز با دانستن اینکه استراتژی تولید محتوای شما چیست شروع می‌شود. هیچ راه دیگری برای اندازه‌گیری بازگشت سرمایه بازاریابی محتوایی شما وجود ندارد.

    8 مرحله تدوین استراتژی محتوای استاندارد

    چگونه یک استراتژی محتوای استاندارد تدوین کنیم؟

    اکنون که فهمیدید استراتژی محتوایی چیست و چه چیزی باید انجام شود، احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه آن را عملی کنید. ما در ادامه ۸ مرحله اصلی فرآیند تدوین استراتژی محتوایی را برای شما شرح می‌دهیم.

    در این بخش مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید یک استراتژی محتوا باکیفیت آماده کنید.

    ۱. تعیین هدف

    اولین قدم برای تدوین هر استراتژی بازاریابی محتوایی، تعریف یک هدف است. با محتوای خود می‌خواهید به چه چیزی برسید؟ هدف شما همه چیز را در مورد استراتژی محتوا شما شکل می‌دهد، بنابراین از روشن بودن هدف خود مطمئن شوید. برای نمونه اهداف بالقوه بیزینس شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

      • تثبیت جایگاه رهبری خود در یک کسب‌وکار
      • افزایش ۵۰ درصدی ترافیک در موتورهای جستجو در بازه زمانی یک ساله
      • رشد فروش ۴۰ درصدی در سال آینده
      • جذب و حفظ مشتریان بیشتر در بازه زمانی ۶ ماه تا یک سال
      • افزایش تعداد دریافت بک لینک در بازه زمانی ۶ ماهه

    ۲. شناخت مخاطب

    درک و شناخت مخاطب در استراتژی بازاریابی محتوایی فوق‌العاده اهمیت دارد. شما اگر بهترین و جذاب‌ترین محتواها را هم تولید کنید، زمانی که محتوا مناسب و ویژه مخاطبان شما نباشد, عملاً هیچ ارزشی ندارد. برای شناخت مخاطبان خود، باید سوالاتی را بپرسید:

      • آن‌ها چه کسانی هستند؟ باورها، ارزش‌ها، نیازها، ترس‌ها و آرزوهای آن‌ها را بشناسید.
      • بزرگ‌ترین مشکلات، چالش‌ها و مشکلات احتمالی مربوط به محصولات شما برای آن‌ها چه چیزهایی می‌تواند باشد؟
      • معمولاً بیشتر اوقات زمان آنلاین خود را در کجا سپری می‌کنند و به کدام منابع اطلاعاتی بیشتر اعتماد دارند؟
      • چه نوع محتوایی توجه آن‌ها را جلب می‌کند و آن‌ها را به اقدام وا می‌دارد؟

    توصیه می‌کنیم از فرضیات یا حدس و گمان اکیداً پرهیز کنید. شما به داده‌های واقعی حاصل از نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌ها و دیگر تاکتیک‌های بررسی مخاطب نیاز دارید. اینجاست که نقش اقدامات و خدمات سئو بسیار پررنگ می‌شود که باید در نظر بگیرید.

    ۳. انتخاب نوع محتوا
    مرحله بعدی، انتخاب انواع محتوایی است که روی آن‌ها تمرکز می‌کنید. انواع محتوای زیادی وجود دارد که در واقع جزء تاکتیک‌های محتوایی هم به حساب می‌آیند و ما در بخش بعدی در همین مقاله آن‌ها را معرفی می‌کنیم. گفتنی است در فرایند انتخاب قالب محتوایی مناسب حتما اهداف برند و مخاطبان هدف شما چراغ راه شما خواهند بود.

    ۴. ایده‌یابی و کشف موضوعات جذاب
    اکنون، زمان آن رسیده است که موضوعات خاصی که می‌خواهید درباره آن‌ها دست به تولید محتوا بزنید را کشف و اولویت‌بندی کنید.
    مثلاً اگر روی پست‌های وبلاگ متمرکز هستید، باید موضوعاتی را انتخاب کنید که تقاضای جستجوی بالایی دارند. در غیر این صورت، ترافیک ارگانیک به سایت خود نخواهید داشت. پس ضروری است برای انتخاب موضوعات وقت کافی بگذارید.

    ۵. اولویت‌بندی موضوعات با پتانسیل بالا
    احتمالاً در این مسیر به صدها ایده برای موضوعات مختلف رسیده‌اید اما باید بدانید کدام‌یک اولویت دارد، شاید در مواردی برخی موضوعات ماهیتاً جذابیت زیادی داشته باشند اما نیاز فوری مخاطب را برطرف نمی‌کند. پس باید قاطعانه عمل کنید و آن را از اولویت‌های خود حذف کنید.
    باز هم تأکید می‌کنیم بگذارید هدف شما انتخاب‌های شما را هدایت کند.

    ۶. تدوین تقویم محتوایی
    بعد از اینکه موضوعات خود را اولویت‌بندی کردید، وقت آن است که همه چیز را در یک تقویم محتوا وارد کنید. تقویم محتوا سندی است که به شما کمک می‌کند استراتژی محتوای خود را مطابق برنامه و به‌طور هماهنگ پیش ببرید. جزئیات این تقویم کاملاً بستگی به شما دارد که باید شامل چه بخش‌هایی باشد مانند؛ موضوع و عنوان، نوع محتوا، مسئول محتوا، تاریخ تحویل، وضعیت محتوا و… .

    برای ایجاد تقویم محتوایی می توانید از Google Sheets یا از ابزارهایی مانند Trello، Asana یا Basecamp استفاده کنید.

    ۷. ترویج و ترفیع محتوا

    استراتژی محتوایی باید برنامه‌ای روشن برای ترویج و ترفیع محتوای شما به‌منظور دستیابی به مخاطبان هدف داشته باشد. در اینجا چند استراتژی محتوا برای ترفیع محتواهایتان را به شما معرفی می‌کنیم.

    بازاریابی ایمیلی:  یک لیست ایمیل از مشترکین خود داشته باشید تا آن‌ها در مورد محتوای جدید کسب‌وکارتان مطلع کنید و آن‌ها را تشویق به تعامل و در نهایت خرید کنید.

    رسانه های اجتماعی: از پلتفرم‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن محتوای کسب‌وکارتان با فالوورهای خود جهت افزایش تعامل استفاده کنید.

    تبلیغات پولی: اگر بودجه کافی دارید، می‌توانید از گوگل ادز و یا تبلیغات متا نیز برای افزایش دیده شدن محتوا و جذب افراد بیشتر استفاده کنید.

    اشتراک محتوا: محتوای خود را در سایت‌های third patry  به اشتراک بگذارید تا به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنید.

    روابط عمومی: از تاکتیک‌های روابط عمومی استفاده کنید تا محتوای خود را در رسانه‌ها و نشریاتی که مخاطبان هدف شما به آن‌ها اعتماد دارند، نمایش داده شود.

    اینفلوئنسر مارکتینگ: با اینفلوئنسرها همکاری کنیدتا محتوای شما را با طیف وسیعی از مخاطبان هدف به اشتراک بگذارند.

    بهینه‌سازی موتورهای جستجو: محتوای خود را در فضای وب بهینه‌سازی کنید تا رتبه محتوایتان در نتایج جستجو ارتقا یابد. در این مورد حتما از متخصصان این حوزه مشاوره سئو دریافت کنید.

    هر تاکتیکی برای هر کسب و کاری معنا نخواهد داشت و کانال‌های تبلیغاتی مدنظر شما باید با اهداف، اولویت‌های مخاطبان و بودجه شما هماهنگ باشد.

    ۸. ارزیابی عملکرد استراتژی محتوا
    یک استراتژی محتوایی خوب تنها به تولید و ترفیع محتوا ختم نمی‌شود؛ ضروری است که به‌طور مداوم تأثیر استراتژی خود را مورد سنجش قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند ببینید آیا تولید یک محتوا در جهت اهداف شما حرکت می‌کند یا خیر، و اگر برای بهبود عملکرد خود نیاز به تغییر دارید، فوراً تغییرات را اعمال کنید.

    شما می‌توانید از ابزارهای سئو آنالیز سایت مانند گوگل آنالیتیکس به‌منظور عملکرد استراتژی محتوایی خود استفاده کنید.

    8 روش تولید محتوا

    استراتژی محتوا در مقابل تاکتیک‌های تولید محتوا

    استراتژی محتوا چرایی و چگونگی برنامه‌ریزی برای تولید محتوای شما را به‌طور کلی تعریف می‌کند و تاکتیک‌های محتوایی، شامل اقداماتی هستند که برای تدوین استراتژی محتوا باید انجام دهید و از طریق آن‌ها انواع محتوا را تولید کنید. در اینجا ۸ نوع تاکتیک محبوب بازاریابی محتوایی را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید محتواهای متنوع و هدفمندی برای خوانندگان و البته تیم فروش خود تولید کنید. در واقع این هشت تاکتیک اشاره به هشت نوع مختلف تولید محتوا دارد.

    ۱.پست‌ وبلاگ
    پست‌های وبلاگ مانند همین مقاله که در حال خواندن آن هستید باید به‌طور مرتب منتشر شوند تا بتوانید بازدیدکنندگان جدید را جذب کنید. پست‌های وبلاگ باید محتوای ارزشمندی را به مخاطبان شما ارائه دهد تا آن‌ها را به اشتراک‌گذاری پست‌ها در رسانه‌های اجتماعی و سایر وبسایت‌ها ترغیب کند.

    توصیه می‌کنیم پست‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشند، اما باید آزمایش کنید تا ببینید مخاطبان شما خواندن طولانی‌تر یا کوتاه‌تر را ترجیح می‌دهند. در کل به‌طور تقریبی می‌توان حجم محتوا را برآورد کرد و این که تعداد کلمات مقاله شما چقدر باشد بستگی به عوامل مختلفی دارد که در نهایت میزان علاقه‌مندی کاربر به خواندن محتوا تعیین‌کننده است.

    ۲. کتاب الکترونیکی

    کتاب‌های الکترونیکی به‌نوعی ابزارهای تولید سرنخ هستند به این ترتیب که بازدیدکنندگان وبسایت پس از ارسال فرم سرنخ همراه با اطلاعات تماس خود، دانلود می‌کنند. آن‌ها معمولا طولانی‌تر و عمیق‌تر هستند و کمتر از پست‌های وبلاگ منتشر می‌شوند و کارکرد آن برای جذب و تعامل بیشتر بازدیدکنندگان یک وبسایت است.

    کتاب‌های الکترونیکی اهداف مختلفی را در مراحل مختلف سفر خریدار محقق می‌کنند. کتاب‌های الکترونیکی در مرحله آگاهی، به مشتریان بالقوه در مورد یک مشکل و نیاز خاص مطالبی ارائه می‌دهند و بعد در مورد نحوه رفع آن آموزش می‌دهند. در ادامه می‌توانند از طریق ارائه محتواهای جذاب در خوانندگان علاقه ایجاد کنند که طبیعتاً هرچه به مراحل پایین‌تر قیف می‌آیند محتوایشان باید مشخص‌تر و شخصی‌تر شود.

    به‌طور کلی کتاب‌های الکترونیکی گزینه‌ای عالی برای گرفتن سرنخ و تعامل بیشتر خوانندگان به حساب می‌آید.  کتاب‌های الکترونیکی در فرآیند بازاریابی ورودی مؤثر هستند. پس از خواندن یک پست وبلاگ، بازدیدکنندگان ممکن است اطلاعات بیشتری بخواهند. اینجاست که فراخوانی برای اقدام (CTA) اهمیت پیدا می‌کند و افراد را به صفحه‌ای هدایت می‌کند که در آن می‌توانند اطلاعات تماس خود را ارسال کنند و یک کتاب الکترونیکی را دانلود کنند تا از این طریق اطلاعات مفیدی را در مورد کسب‌وکار خود بیاموزند.

    ۳.مطالعات موردی
    مطالعه موردی به شما این امکان را می‌دهد که داستان مشتری را بگویید و در خلال آن برای خود اعتبار ایجاد کنید. مطالعه موردی شاید همه‌کاره‌ترین نوع بازاریابی محتوایی شما باشد، زیرا می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد و به شکل یک پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی، پادکست یا حتی یک تصویر اینفوگرافیک باشد.
    هدف این است که نشان دهید چگونه محصول شما به موفقیت کسب‌وکارها کمک می‌کند. قبل از انتخاب مشتری برای مطالعه موردی، حوزه کاری مدنظر خود که می‌خواهید برای آن ارزش ایجاد کنید را محدود و مشخص کنید.

    ۴. تمپلیت
    تمپلیت‌ها نمونه‌های موثری برای بازاریابی محتوایی هستند که طراحی و تهیه آن‌ها ارزش وقت گذاشتن دارد؛ زیرا در عین حال که ارزش فوق‌العاده‌ای به مخاطبان شما ارائه می‌دهند، منجر به تولید سرنخ می‌شوند.
    یک قالب محتوا، طرحی کلی را در اختیار نویسندگان می‌گذارد که تمام اطلاعات یا تصاویری را که باید در یک پست وبلاگ، مقاله یا صفحه وب گنجانده شود، پوشش می‌دهد و الزاماً باید با هویت برند و برنامه بازاریابی کلی یک شرکت یا برند هماهنگ باشد. قطعاً هرچه قالب محتوایی جذاب‌تر باشد، هم افراد بیشتری جذب محتواهای شما می‌شوند هم خوانندگان با مطالب شما بیشتر درگیر می‌شوند.

    ۵. اینفوگرافیک‌
    اینفوگرافیک‌ها می‌توانند اطلاعات را جذاب‌ و قانع‌کننده‌تر از محتوای نوشتاری صرف کنند. اگر می‌خواهید اطلاعات زیادی را به روشی واضح و قابل درک به اشتراک بگذارید، این قالب‌های محتوایی عالی عمل می‌کنند.

    ۶. ویدیو
    ویدیو یک رسانه محتوایی بسیار جذاب است و در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها به‌طور یکسان قابلیت اشتراک‌گذاری دارد. به‌طبع ویدیوها نسبت به محتوای نوشتاری به سرمایه‌گذاری بیشتری در زمان و منابع نیاز دارند، اما از آنجایی که محتوای بصری جاذبه زیادی دارد، به نسبت بازگشت سرمایه را هم به‌همراه خواهد داشت.

    ۷. پادکست
    با فراگیر شدن علاقه به گوش دادن به پادکست، شما با تولید یک پادکست خوب در حوزه کاری معین قطعاً مخاطبان خود را پیدا خواهید کرد و از این طریق آگاهی از برندتان را بالا خواهید برد. اگر داستان‌های جذابی برای گفتن و افراد جالبی برای مصاحبه یا گفتگو دارید، حتما به راه‌اندازی پادکست فکر کنید.
    ۸. رسانه‌های اجتماعی
    پس از مدتی که به‌طور منظم محتوا را در سایت خود منتشر کردید، به فکر تدوین استراتژی رسانه‌های اجتماعی برای توزیع محتواهای خود در آن‌ها باشید. علاوه بر به اشتراک‌گذاری آن‌ها، می‌توانید در قالب‌های جدید متناسب با آن پلتفرم، محتوای جدید تولید کنید.
    به اشتراک‌گذاری و تولید محتوا در رسانه‌های اجتماعی برای تقویت دامنه برند و ارائه محتوای شما به مشتریان در جایی که حتماً وقت زیادی را می‌گذارند، بسیار مهم است.

    برای شروع تدوین استراتژی محتوا چه کاری باید انجام دهیم؟

    هر استراتژی بازاریابی محتوایی باید با استراتژی بزرگ‌تر یعنی استراتژی برند، اهداف بازاریابی و اهداف تجاری شما هماهنگ باشد و در اصل شما باید با توجه به آن‌ها یک نقشه راه ایجاد کنید.

    اگر در ابتدای راه هستید و چندان اطلاعاتی در خصوص نحوه تدوین یک استراتژی محتوایی استاندارد ندارید، بهتر است با پرسیدن سوالات ساده در خصوص کسب‌وکارتان شروع کنید، سوالاتی مانند:

    •       می‌خواهید محتوای شما در جهت دستیابی به اهداف تجاری به چه چیزی دست یابد؟
    •       محتوا چگونه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت؟
    •       تولید چه نوع محتوایی مناسب‌تر است؟
    •       مخاطبان هدف ما چه کسانی هستند؟
    •       محتوای مورد نظر کدام از نیازهای مخاطبان را برطرف می‌کند؟
    •       گزارش ارزیابی و بررسی محتوای سایت در مورد محتواهای موجود و خلأهای آن به ما چه می‌گوید؟
    •       چگونه می‌توانیم به ایده‌های محتوایی خود دست یابیم؟
    •       چگونه از هماهنگی ایده‌های محتوایی با صدای برند، اهداف و مخاطبانتان مطمئن شویم؟
    •       چگونه اطمینان حاصل کنیم که استراتژی محتوایی ما دارای انسجام است و گذرا نیست؟
    •       چگونه محتوا منتشر و توزیع خواهد شد؟
    •       چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که محتوای ایمیل‌ها، استراتژی محتوای رسانه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرها و… در راستای اقدامات اساسی بازاریابی محتوایی ما هستند؟

    «اگر استراتژی محتوای شما با یک هدف تجاری شروع نشود، صرفاً یک محتوا است و نه استراتژی محتوایی».

    استراتژی بازاریابی محتوایی چگونه کار می‌کند؟

    برای درک اینکه استراتژی محتوا چگونه کار می‌کند، بیایید سناریوی زیر را در نظر بگیریم:

    یک مشتری با نماینده فروش در نبض مارکتینگ تماس می‌گیرد و سوالاتی مربوط به خدمات اینستاگرام مارکتینگ مجموعه ما می‌پرسد. در حین اینکه مسئول فروش با او صحبت می‌کند، متوجه می‌شود که  او علاوه بر پیج اینستاگرام دارای یک وبسایت هم هست که چندان توجهی به آن ندارد در صورتی که تمرکز بر سایت برای او می‌تواند آورده بیشتری داشته باشد.

    از همین جا مسئول فروش مجموعه می‌تواند از این موضوع به‌عنوان سر نخ استفاده کند و تیم محتوا را در جریان بگذارد تا با تولید محتوایی مناسب در مورد سئو سایت و اهمیت آن در افزایش فروش، مشتری بالقوه را از طریق ایمیل یا سایر روش‌ها از این موضوع مطلع کنند تا در نهایت او به سمت استفاده از سایر خدمات مجموعه نیز هدایت شود.

    این مورد یک مثال کوچک از بی‌شمار نمونه‌ای است که شما می‌توانید و باید از استراتژی محتوا برای فعال‌سازی فروش استفاده کنید.

    «فعال‌سازی فروش به مجموعه‌ای از ابزارها و محتوایی اشاره دارد که در اختیار تیم‌های فروش قرار می‌گیرد تا به آن‌ها کمک کند هوشمندانه‌تر و بیشتر بفروشند. همچنین فعال‌سازی فروش شامل فرآیندهایی است که بازاریابان برای کمک به فروشندگان انجام می‌دهند».

    چگونه از دیده شدن محتوای خود مطمئن شویم

    هنگام تدوین استراتژی محتوا چگونه از دیده شدن محتوای خود مطمئن شویم؟

    از آنجایی که استراتژی محتوایی شما طرحی اجرایی است که بتواند در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار گیرد، مسلماً نیاز دارید تا موارد به‌خصوصی را به هنگام خلق محتوا در نظر داشته باشید تا از اینکه مخاطب دقیقاً متوجه رد و نشان محتوای شما شود، مطمئن شوید. این موارد که می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان چک لیست استفاده کنید، عبارتند از:

    •       صدای برند
    •       پیام محصول
    •       پرسونا
    •       تحلیل رقابتی
    •       ایده‌پردازی
    •       تقویم محتوایی
    •       چگونگی ترفیع و ترویج ارتقای محتوا
    •       بنچ مارکینگ و تعیین اهداف
    •       سبک و طراحی ویژه محتوای برند
    •       ارزیابی فرآیند تولید تا نشر محتوا
    •       تولید محتواهای متنوع براساس معیارهای عملکرد
    •       استفاده از کارشناسان موضوعی (SMEs) و اینفلوئنسرها
    •       تحقیق کلمات کلیدی

    گفتنی است با توجه به اهداف تجاری و استراتژی محتوای مرتبط با آن این موارد می‌تواند شامل جزئیات بیشتری شوند.

    چگونه اقدامات سئو بر استراتژی محتوا تأثیر می‌گذارند؟

    استراتژی محتوا و سئو اغلب دست به دست هم می‌دهند و باید همگام با یک‌دیگر پیش می‌روند. بسیاری از مشاغل به دنبال افزایش ترافیک ارگانیک و سرنخ‌های تولید شده از طریق محتوا هستند که در عین حال می‌خواهند هزینه‌های جذب مشتری خود را کاهش دهند.

    همان‌طور که موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ در حال تکامل هستند، دائماً تاکید بیشتری بر ارائه محتوای با کیفیت به مخاطبان دارند که هدف جستجوی (نیازها) آن‌ها را برآورده کند. البته مسائل فنی، HTML با فرمت مناسب، بک لینک‌ها و عملکرد سایت همگی در این امر نقش دارند، اما نهایتاً ما نسبت به تولید محتوای جامع، معتبر و باکیفیت باید متعهد باشیم.

    به این ترتیب کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند با خوشه‌های محتوایی معتبری که از نظر شرایط رقابتی رتبه بالایی دارند، به جایگاه‌های بالاتری صعود کنند.

    «خوشه محتوایی یا خوشه موضوعی، راهی برای سازماندهی محتوا در یک وبسایت در نسبت با خوشه‌های مرتبط با موضوع است».

    با توجه به توضیحات فوق، اولین قدم برای هماهنگی استراتژی محتوا با اهداف سئو، شناسایی و تولید یک صفحه معتبر، یک صفحه پیلار در یک موضوع اصلی درون وبسایت است. همچنین باید چندین صفحه محتوا (صفحات خوشه‌ای) مرتبط با آن موضوع ایجاد کنید. صفحه ستون یا همان پیلار باید به صفحات خوشه لینک شده باشند و بالعکس. یک خوشه محتوایی باید یک موضوع را در تمام مراحل سفر خریدار/کاربر – براساس شخصیت – پوشش دهد.

    همان‌طور که نمودار زیر نشان می‌دهد، این فرآیند ایجاد آگاهی از کسب‌وکار شما را از طریق محتوایی که مخاطبان مشخصی را هدف قرار می‌دهد آغاز می‌شود؛ مخاطبانی که با جستجوی کلمات کلیدی می‌خواهند پاسخ سوالات خود را پیدا کنند و یا برای مشکلات خود راه‌حلی بیابند.

    ساختار محتواهای سایت که مخاطبان از طریق آن به محتوا می رسند

    در حین اینکه که مخاطبان شروع می‌کنند به شناسایی محصول شما به‌عنوان یک راه‌حل ممکن، بیشتر جذب محتوایی می‌شوند که آموزشی است و پاسخ سوالاتشان را در بر دارد و بعد از آن تصمیم می‌گیرند که آیا قصد خرید دارند یا خیر.

    یادتان باشد، برخی از افرادی که وارد قیف خرید شما می‌شوند از قبل نسبت به راه‌حل‌ها آگاه هستند و فقط می‌خواهند درباره راه‌حل پیشنهادی شما بیشتر بدانند. دیگران ممکن است کوچک‌ترین سرنخی نداشته باشند که اصلاً به راه‌حلی نیاز دارند! و صرفاً به دنبال پاسخی برای مشکل یا سؤال خود هستند. یک استراتژی محتوای موفق برای سئو، سفر خریدار را به حساب می‌آورد و شامل محتوایی است که همه مراحل این سفر (قیف) را در نظر داشته باشد.

    قیف فروش و مرحله پس از خرید

    تدوین استراتژی محتوا برای تضمین موفقیت و پشتیبانی مشتری

    اگر هدف کسب‌وکار شما کاهش ریزش مشتری، کاهش تماس‌های نارضایتی مشتری و افزایش رضایت یا افزایش حفظ مشتری است، پس تولید محتوا را برای مرحله «پس از خرید» نادیده نگیرید.

    محتوا فقط برای سئو و جذب مشتریان بالقوه نیست. «محتوای پس از خرید» یکی از بهترین راه‌ها برای حل مشکلات درخواست‌های بیش‌ازحد مشتریان ورودی برای درخواست پشتیبانی است. یک استراتژی مناسب برای پشتیبانی مشتری می‌تواند موفقیت را در راستای کاهش تیکت‌های پشتیبانی و در نهایت حفظ او ارزیابی کند.

    اگر شما یک بانک محتوایی قوی از مطالب مرتبط با پشتیبانی خودآموز داشته باشید، بسیاری از نیازهای شما برای استخدام نیروی پشتیبانی کاهش می‌یابد. همچنین به تیم‌های پشتیبانی شما اجازه می‌دهد تا توجه خود را روی مشتریان باارزش و مسائل مهم‌تری که محتوا به تنهایی قادر به حل آن‌ها نیست، متمرکز کنند.

    استراتژی محتوا برای فعال‌سازی فروش

    محتوای مبتنی بر فعال‌سازی فروش محتوایی است که یک تیم فروش می‌تواند از آن برای آموزش مشتریان بالقوه استفاده کند و به آن‌ها کمک کند تا برای خرید کالا یا خدمات شما اقدام کنند. در این نوع، هدف اصلی کسب‌وکار افزایش سرعت بخشیدن به فرآیند فروش و اصطلاحاٌ بستن معامله است.

    فقط توجه داشته باشید استراتژی محتوا شما باید سوالات و ایرادات رایجی را که فروشندگان و تیم پشتیبانی شما می‌شنوند را شامل باشد.

    آنچه در این مقاله گفتیم…

    در این مقاله سعی کردیم به‌طور مفصل درباره استراتژی محتوا و چگونگی تدوین آن توضیح دهیم. استراتژی بازاریابی محتوا چیزی فراتر از برنامه‌‌ریزی صرف است. برای رشد یک استراتژی محتوایی موفق متناسب با اهداف بازاریابی خود، شما باید خلاق و به‌روز باشید تا بیشترین نتیجه را دریافت کنید.

    شاید برای شما هم سوال باشد…

    1. استراتژی محتوا چیست؟
      استراتژی محتوایی به سازمان‌دهی فرآیند تولید، انتشار و مدیریت محتوای مفید و قابل استفاده اشاره دارد.
    2. چرا باید استراتژی محتوا داشته باشیم؟
      استراتژی محتوا به ما کمک می‌کند تا دقیقاً مسیر رسیدن به اهداف برند خود را ترسیم کنیم. بدون آن تقریباً تمام تلاش‌های بازاریابی محتوایی ما بی‌نتیجه خواهد ماند.
    3. برای شروع تدوین استراتژی محتوا چه کاری باید انجام دهیم؟
      ابتدا باید به‌طور کامل به فرایند تهیه یک استراتژی محتوایی اشراف پیدا کنید، سپس قبل از شروع به انجام اقدامات تخصصی، در مورد اهداف کسب‌وکار و نیازهای مخاطبانتان سوالاتی مطرح کنید و به آن‌ها پاسخ دهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"