call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
استراتژی سئو موفقیت و شکست

تدوین بهترین استراتژی سئو در ۸ مرحلۀ ساده!

  •  

    به عنوان شرکتی که تا به الان پروژه‌های سئوی زیادی را به ثمر نشانده است، اجازه بدهید یک واقعیتی را به شما بگوییم: تدوین یک استراتژی سئوی اصولی، یکی از مهم‌ترین مراحلی است که در خدمات سئو انجام می‌شود. استراتژی سئو مثل خشت اول یک بنا می‌ماند. اگر آن را کج بگذارید، دیوارتان تا ثریا کج می‌رود.

    در این مقاله، به شما خواهیم گفت که چه مواردی یک استراتژی سئوی قوی را تشکیل می‌دهند و چگونه می‌توان این استراتژی را متناسب با سایت شما تدوین کرد.

     

    استراتژی سئو چیست؟

    استراتژی سئو یک برنامۀ عملی است که برای کمک به بهبود رتبه و افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت شما طراحی شده است. استراتژی سئو یک لیست دقیق از کارهایی است که به شما کمک می‌کند روی مواردی تمرکز کنید که باعث می‌شوند ترافیک و درآمد بیشتری از سئو به دست آورید. 

    بررسی وضعیت ترافیک ورودی می‌تواند اطلاعات سودمندی برای تقویت استراتژی سئو در اختیار شما قرار دهد. علاوه‌بر این بررسی کنید که کاربر چه مدت زمانی را در سایت شما گذرانده و از چه صفحاتی بازدید کرده است. دقت کنید که کدام کلمات کلیدی سایت عملکرد بهتری در هدایت ترافیک به سایت شما داشته است تا بتوانید برای تولید محتوای جدید ایده بگیرید.

    حالا که متوجه شدیم استراتژی سئو چیست، وقت آن رسیده که ببینیم چرا به یک استراتژی سئو نیاز داریم. 

     

    چرا داشتن استراتژی سئو ضروری است؟

    شاید بگویید که در حال حاضر یک استراتژی بازاریابی سئو برای رشد و پیشرفت سایتتان برنامه‌ریزی کرده‌اید؛ اما منظور ما در اینجا داشتن یک استراتژی «بلندمدت» است. شما باید به فکر مواردی همچون سود، سرنخ‌ها و مشتریان در بلندمدت باشید؛ بنابراین باید یک برنامۀ سئوی بلندمدت را برای سایت خود در نظر بگیرید. اجازه دهید اینگونه بگوییم: تلاش‌های برندسازی و بازاریابی شما در دنیای وب، بدون استراتژی سئو نتیجه نمی‌دهد. 

    منظور از سئوی بلندمدت، داشتن یک برنامۀ منسجم و دقیق است که در طول ماه‌ها (در برخی موارد سال‌ها) نتایج مورد نظر شما را به همراه داشته باشد. از آنجایی که برندها برای ماندگاری ایجاد شده‌اند، اگر بخواهید به‌جای اینکه صرفاً وجود داشته باشید تبدیل به برندی پیشرو شوید، به یک برنامۀ سئوی بلندمدت نیاز دارید.

    باید به خاطر داشته باشید که بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یک فرآیند طولانی مدت است؛ حتی اگر برای کمپین‌ها و تبلیغات کلیکی خود هزینه کنید تا پیام خود را در معرض دید کاربران قرار دهید، موفقیتی که انتظار دارید بلافاصله اتفاق نمی‌افتد.

    مادامی که در حال کار بر روی برنامۀ سئوی خود هستید، به خاطر داشته باشید که موفقیت‌های کوتاه‌مدت همیشه به موفقیت بلندمدت تبدیل نمی‌شوند. هیچ نقطه پایانی برای سئو وجود ندارد و همیشه باید رویکرد سئوی خود را بهبود بدهید تا سایتی شکست ناپذیر داشته باشید. 

    خُب تا اینجا مفهوم سئو و استراتژی سئو را به شما گفتیم. حالا اگر قانع شده‌اید که به استراتژی سئو نیاز دارید مراحل این استراتژی را به‌دقت یاد بگیرید تا هنگام تعیین استراتژی سایتتان چیزی را از قلم نیندازید.

     

    مراحل تدوین بهترین استراتژی سئو

    در این قسمت در ۸ مرحله ساده به شما توضیح می‌دهیم که چگونه استراتژی سئویی تدوین کنید که شما را به رتبه‌های برتر گوگل برساند.

     

    قرن اول استراتژی سئو، تعیین وضعیت فعلی

    • بررسی وضعیت فعلی کسب‌وکارتان: در کجا قرار دارید؟

    تا به حال با برنامه‌های مسیریابی کار کرده‌اید؟ برای این که این برنامه‌ها بهترین مسیر را به شما نشان دهند ابتدا باید تعیین کنید که در کجا قرار دارید. تعیین استراتژی سئو هم به همین صورت است؛ برای اینکه بهترین استراتژی را برای کسب‌وکارتان طراحی کنید، ابتدا باید ببینید وضعیت فعلی کسب‌وکارتان چگونه است.

    در این مرحله سایتتان را پیش روی خود قرار دهید و آن را با دید منطقی، از زوایای مختلف بررسی کنید. هیچ گوشه و کناری نباید از قلم بیفتد. موارد زیر می‌توانند مانند یک چک لیست برای شما عمل کنند. 

    • ترافیک ارگانیک سایت
    • نرخ کلیک
    • رتبه کلمات کلیدی
    • کیفیت محتوای بارگذاری شده روی سایت (مانند متن، عکس، صوت و ویدیو)
    •  وضعیت لینک سازی‌های داخلی و خارجی
    • نام، سن و تاریخچه دامنه
    • محتوای تکراری
    • میزان تعامل کاربران با سایت
    •  نوع طراحی سایت
    • نقشۀ سایت
    • خطاهای فنی سایت

     

    سئو در سرچ بار

    • برنامه ریزی برای تجربۀ کاربری و سئوی تکنیکال

    خیلی مهم است که شما از نظر فنی، سایت بدون ایرادی داشته باشید؛ اینگونه کاربران می توانند به راحتی به بخش های مختلف سایت شما سرک بکشند و از آن دیدن کنند. اگر سایت شما دائماً خراب باشد یا استفاده از آن آنقدر خسته کننده باشد که مردم صفحه شما را با انزجار ببندند، حتی بهترین استراتژی محتوا و کلمات کلیدی جهان هم برای شما جواب نمی دهد. 

    شما باید تجربیات کاربری سایت خود را به دقت زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید که مردم می توانند اقدامات مورد نظر خودشان را در سایت شما انجام دهند. به همین دلیل باید هر گونه مشکل فنی سایت مانند سرعت پایین را پیدا کرده و برطرف کنید. 

     

    صفحه شطرنج

    • آنالیز استراتژی سئوی رقبا

    همه چیز را که نباید تجربه کرد! گاهی اوقات استفاده از تجربیات دیگران، منطقی ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. نیازی نیست تمام استراتژی‌های موجود در دنیا را امتحان کنید تا به استراتژی سئوی مناسب برای کسب‌وکارتان برسید. فقط کافی است اصلی ترین رقبای خود را بررسی کنید و ببینید که کدام استراتژی برای آن ها جواب داده است و کدام یکی نه. 

    آنالیز رقبا وقت و هزینه زیادی را برای شما صرفه جویی می‌کند. به همین دلیل است که باید چهارچشمی حواستان به رقبای خود باشد. رقبای شما دو نشانۀ واضح دارند: اول اینکه دارای کسب‌وکار آنلاین هستند. دوم اینکه همان محصولی را می‌فروشند که شما می‌فروشید. 

    اما این جا یک سوال اساسی پیش می‌آید: چه چیزهایی را درمورد رقبای خود بررسی کنیم؟ در ادامه این موارد را برای شما آورده‌ایم.

    • چه نوع محتوایی در سایتشان بارگذاری می‌کنند؟
    • چه تعداد بک لینک و از چه سایت‌هایی دریافت کرده‌اند؟
    • کلیدواژه‌های اصلی کسب‌وکارشان که از آن‌ها ترافیک زیادی دریافت می‌کنند کدام‌اند؟

    اما تجزیه و تحلیل استراتژی‌های سئوی رقبا چه فایده‌ای دارد؟ این کار در موارد زیر به شما کمک می‌کند.

    • متوجه می‌شوید که در نتایج جستجو احتمالاً با چه سایتی رقابت خواهید کرد.
    • متوجه می‌شوید که رقابت برای کدام کلیدواژه‌ها سخت‌تر است.
    • با نگاهی به نتایج جستجو، می‌توانید تصمیم بگیرید که باید در ابتدا برای کدام کلمات کلیدی تولید محتوا کنید تا سایت شما در نتایج جستجو رتبۀ بالایی کسب کند؛ بهتر است از کلیدواژه‌هایی که رقبای شما برای آن‌ها عملکرد ضعیف‌تری داشته‌اند شروع کنید.
    • باعث می‌شود نقاط ضعف رقبای خود را بشناسید و سعی کنید آن موارد را به نقاط قوت خود تبدیل کنید.
    •  نقاط قوت رقبای خود را بشناسید و آن‌ها را تکرار کنید. 
    •  فعالیت‌هایی که باید در جهت سئوی سایتتان انجام دهید را اولویت بندی کنید.

    از ابزارهایی که می توانند در تجزیه‌وتحلیل رقبا به شما کمک کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • semrush
    • ahref
    • screaming frog

     

    استراتژی سئو، تصویر کلمه سئو

    • مشخص کردن هدف شما از سئو: به کجا می‌خواهید بروید؟

    حالا که فهمیده‌ایم سایتمان در چه وضعیتی قرار دارد و به اصطلاح با خودمان چند چند هستیم، می‌رویم سراغ برنامه‌ریزی برای آیندۀ سایتمان. در این قسمت باید به یک سوال به ظاهر ساده جواب دهیم: به کجا می‌خواهیم برسیم؟ 

    اهدافی که برای استراتژی سئوی سایتمان تعیین می‌کنید باید متناسب با کسب‌وکارمان باشد؛ برای مثال ممکن است هدف ما از سئو افزایش آگاهی از برند و برندسازی باشد و فرد دیگری صرفا با هدف افزایش فروش کار سئوی سایتش را شروع کند.  

    در این مرحله وقت آن رسیده که برای منابع مالی و زمان خود برنامه‌ریزی کنیم و تصمیم بگیریم که باید آن‌ها را کجا خرج کنیم. ضرب المثل «هر چقدر پول دهی همانقدر هم آش می‌خوری» در این جا هم صدق می‌کند. 

    اجازه بدهید آب پاکی را بریزیم روی دستتان! اگر به دنبال یک استراتژی سئوی سریع و ارزان هستید، باید فکر نتیجه گرفتن از سئو را از سرتان بیرون کنید. 

     

    تصویری شماتیک از kpi

    • تعیین شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

    حالا که اهداف کسب‌وکارمان برایمان مشخص شده است، به یک معیار برای اندازه گیری میزان موفقیتمان نیاز داریم. در این جاست که شاخص کلیدی عملکرد به کمکمان می آید. شاخص کلیدی عملکرد یک معیار قابل اندازه‌گیری است که به شما می‌گوید چقدر برای رسیدن به اهداف کسب‌وکارتان موفق بوده‌اید. 

    در ادامه برایتان ۵ شاخص کلیدی عملکرد را آورده ایم که بهتر است چشم از آن ها برندارید.

    1. ترافیک ارگانیک
    2. رتبه کلمات کلیدی
    3. بک لینک ها
    4. میانگین CTR (نرخ کلیک) 
    5. خطاهای فنی سایت

     

    • تحقیق کلمات کلیدی

    یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی استراتژی سئو، تحقیق کلمه کلیدی یا همان کیورد ریسرچ (Keyword Research) است. با استفاده از کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی نیاز مخاطب را می فهمید و همان محتوایی را در اختیارشان قرار می دهید که به دنبال آن هستند. اگر هیچکس به دنبال محتوایی که شما می نویسید نباشد، در گوگل دیده نمی‌شوید. 

    ما در یک مقالۀ دیگر به‌طور کامل درمورد تحقیق کلمۀ کلیدی صحبت کرده‌ایم. اگر به اطلاعات کامل‌تری نیاز دارید به این مقاله مراجعه کنید. 

     

    تصویری از بررسی نمودارها

    • گزارش گیری از عملکرد و داشتن انتظارات واقعی

    یکی از مراحل مهم هر استراتژی سئوی موفقی گزارش دهی است. شما باید بتوانید به‌طور منظم پیشرفتتان را اندازه گیری کرده و از آن گزارش تهیه کنید. گزارش‌دهی به شما این امکان را می‌دهد که داده‌های منسجم و دقیقی داشته باشید که می‌توانند اعتماد ایجاد کنند.

    این به شما کمک می کند تا عوامل پشت رتبه گرفتن وبسایت خود را درک کنید و زمینه‌هایی که می‌توانید در آن‌ها پیشرفت کنید را شناسایی کنید. مهم‌تر از همه اینکه می‌توانید ارزش سئو را برای تصمیم گیرندگان سازمان ثابت کنید.

    یکی از رایج‌ترین اشتباهات افرادی که با سئو آشنایی ندارند، انتظار نتایج یک شبه است. به دلیل متغیرهای بسیار زیادی که رتبۀ کلمات کلیدی را تعیین می‌کنند، ارائه یک بازه زمانی مشخص برای سئو تقریبا غیرممکن است.

    شما باید با درک این موضوع که سئو به زمان نیاز دارد، وارد فرایند شوید. هرچه کلمات کلیدی شما رقابتی‌تر باشند، دست پیدا کردن به بالاترین رتبه بیشتر طول می‌کشد.

     

    تصویری از کلمات انگلیسی که به صورت Seo امده اند

    • پیگیری شیوه‌های جدید در استراتژی سئو

    الگوریتم‌های گوگل دائما به‌روزرسانی می‌شوند؛ این یعنی همیشه شیوه‌های جدیدی (SEO Trends) برای بهبود موقعیت سایتتان وجود دارد. شما باید همواره این شیوه‌های جدید را دنبال کنید و فعالیت‌هایی که در رتبۀ سایتتان تاثیر مثبت می‌گذارند را انجام دهید. موارد زیر جزو مهم‌ترین شیوه‌های جدید سئو هستند:

    • تمام مطالب شما با‌کیفیت باشد. طبق آخرین الگوریتم‌های گوگل، این موتور جستجو به‌جای امتیازدهی به کل محتوای شما به سرتیتر خاصی توجه می‌کند و متناسب با کیفیت مطالب گفته شده در آن عنوان به کل محتوای شما امتیاز می‌دهد.
    • عنوان‌های هیجان‌انگیز بنویسید. طبق آخرین تحقیقات انجام شده محتواهایی که عنوان هیجان‌انگیزی دارد، تعداد کلیک بیشتری دریافت می‌کنند.
    • در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام فعالیت کنید. شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به یک جزء جدا‌نشدنی از زندگی افراد تبدیل شده اند؛ پس می‌توانید برای دیده شدن بیشتر توسط مخاطبان هدفتان در این فضا فعالیت کنید.

    تدوین استراتژی سئو از چیزی که به نظر می‌رسد سخت‌تر است! زیرا سئو نیز مانند هر حرفۀ دیگری فوت‌ کوزه‌گری خود را دارد؛ پس چرا کار را به کاردان نسپاریم؟! اگر می‌خواهید استراتژی سئوی سایتتان کاملا حرفه‌ای و مطابق با به‌روز‌ترین روش‌های سئو باشد، می‌توانید آن را از تیم سئوی نبض مارکتینگ بخواهید. 

    بعد از اجرای مراحل استراتژی سئو نوبت به بررسی نتایج این استراتژی می‌رسد؛ زیرا باید بدانید در کدام قسمت‌ها قوی‌تر و در کدام قسمت‌ها ضعیف تر عمل کرده‌اید تا بتوانید دائما عملکرد خود را بهبود دهید. یکی از بهترین ابزارهای مدیریت سایت و کنترل موارد استراتژی سئو، ابزار گوگل آنالیتیکس است؛ در بخش بعدی مقاله توضیحی مختصر دربارۀ این ابزار مفید می‌دهیم.

     

    بررسی سایت با استفاده از شاخص‌های گوگل آنالیتیکس

    یکی از بهترین ابزارهایی که می‌تواند دستیار مناسبی برای بررسی سایتتان از نظر سئو باشد، گوگل آنالیتیکس (Google analytics) است. این ابزار با اندازه‌گیری شاخص‌ها و معیارهای مهم، تصویر واضح و دقیقی از عملکرد سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. شما با استفاده از اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس به شما می‌دهد، می‌توانید اقدامات ضروری و لازم را برای بهینه‌سازی سئوی سایت خود انجام دهید. شاخص‌های اصلی و مهم گوگل آنالیتیکس در بخش Audience Overview (بررسی کلی بازدیدکنندگان) که باید مرتباً مورد بررسی و کنترل قرار دهید از این قرار هستند:

    • Users: تعداد کاربران
    • Sessions: تعداد فعالیت‌های کاربر در سایت 
    • Average Session Duration: متوسط زمان فعالیت‌های کاربر در سایت
    • Pageviews: تعداد صفحات بازدید شده
    • Pages / Sessions: میانگین زمان ماندن در هر صفحه
    • Bounce Rate: نرخ پرش
    • %New Sessions: درصد بازدیدکنندگان جدید نسبت به بازدیدکنندگان برگشتی

     

    برای استراتژی سئو هیچ پایانی وجود ندارد

    رتبه گرفتن در گوگل مثل شعبده بازی است. همانطور که سئوی سایتتان را شروع می‌کنید و سعی می‌کنید که برای یک کلیدواژه رتبه بگیرید، رتبۀ شما برای کلمات کلیدی دیگر شروع به کاهش یافتن می‌کند. به همین دلیل است که هیچ کمپین سئویی هرگز تمام نمی‌شود. تمام استراتژی‌های سئو باید به‌صورت چرخه‌ای ادامه داشته باشند. 

    باید استراتژی بچینید، به‌طور مداوم کارتان را ارزیابی کنید و متناسب با تغییرات، استراتژِی خود را تغییر دهید. همیشه فرصت‌هایی برای ادامۀ رشد وجود دارد. شاخص‌های کلیدی عملکرد خود را اندازه گیری کنید (حداقل هر ماه) تا مطمئن شوید که در مسیر رسیدن به اهدافتان در حرکت هستید.

     

    خلاصه‌ای از استراتژی سئو 

    در این مقاله شما را با استراتژی سئو آشنا کرده و ۸ مرحله کلیدی برای تدوین یک استراتژی موثر را معرفی کردیم. برنامه‌ریزی برای سئوی سایت یک مرحلۀ بسیار مهم و بنیادین است که می‌تواند باعث موفقیت یا عدم موفقیت فعالیت‌های آنلاین شما شود و سرنوشت سایت شما را رقم بزند. 

    شما با تدوین یک نقشه راه مؤثر برای سئوی سایت در طولانی‌مدت می‌توانید روزبه‌روز به تعداد بازدیدکنندگان سایت خود افزوده و به کسب‌وکار خود رونق بخشید. مشتریان بسیار زیادی در فضای اینترنت به‌دنبال محصول شما بوده و آماده خریدن آن هستند؛ اما اگر شما در نتایج جستجو دیده نشوید سهمی از این بازار نخواهید داشت.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    سؤالات متداول

    • استراتژی سئو شامل چه فرآیندهایی است؟

    استراتژی سئو شامل یک برنامه‌ریزی جامع با هدف بهینه‌سازی سایت برای کسب رتبه در صفحۀ اول نتایج موتورهای جستجو است. داشتن یک استراتژی طولانی‌ مدت در افزایش ترافیک هدایت شده به سایت و بهبود رتبۀ سایت تأثیر زیادی دارد.

     

    • مراحل کلیدی تدوین استراتژی سئو چیست؟

    بررسی وضعیت فعلی کسب‌وکارتان، برنامه ریزی برای تجربۀ کاربری و سئوی تکنیکال، آنالیز استراتژی سئوی رقبا، مشخص کردن هدف شما از سئو، تعیین شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)، تحقیق کلمات کلیدی، گزارش گیری از عملکرد و داشتن انتظارات واقعی، پیگیری شیوه‌های جدید در استراتژی سئو.

     

    • ابزارهای بررسی نتایج استراتژی سئو کدامند؟

    از جمله ابزارهای سودمندی که می‌توانید برای بررسی نتایج استراتژی سئو مورد استفاده قرار دهید می‌توان به گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)، سایت Gtmetrix، و همچنین Google PageSpeed Insights اشاره کرد.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"