call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • روش های بهبود خوانایی در مقالات

    تکنیک های بهبود خوانایی در سایت و مقالات

    [ASRating]

    فهرست مطالب

     مقدمه

    قدیما زمانی که می‌خواستن که مردم رو جذب کنن به خوندن یه روزنامه‌ای همیشه عنوان‌های جذاب و اتفاقات چالشی اون روز رو داد می‌زدن و مردم هم می‌خریدن.

    براشون مهم نبود که چقدر باید بخونن تا برسن به اون خواستشون و شاید باید تا صفحه دوم می‌خوندن تا به خواستشون برسن. امروز شاید بتونیم مردم رو با عنوان‌های جذاب جذب خوندن مقالمون کنیم ولی نمی‌تونیم با یه محتوای طولانی و غیرمرتبط انتظار داشته باشیم که تا انتهای محتوای ما رو بخونن.

    حالا در این مقاله می‌خوایم چند تا تکنیک برای بهبود خوانایی وب‌سایت مقاله‌هاتون معرفی کنیم که باهاشون بتونید کاری کنید که کاربرها تا انتهای محتوای شما رو ببینن و خسته نشنبه این ترتیب میتونین به سئو سایت خودتون هم کمک کنین. 

    برای افزایش بهبود خوانایی نوشته‌ های سایت باید رعایت چند فاکتور رو در نظر بگیریم:

    چطوری مقاله خوانایی داشته باشیم؟

    ۱- از جملات کوتاه استفاده کنیم

    ۲- نوشتن تیترهای واضح و جذاب

    ۳- استفاده از فونت مناسب

    ۴- رعایت تضادهای رنگی

    ۵- خلاصه مطلب رو بگیم

    ۶- از اصطلاحات سخت استفاده نکنیم

    ۷- استفاده از زبان عمومی و دوستانه

    با ما همراه باشید تا در ادامه تمامی این موارد رو با هم بررسی کنیم.

    ۱- استفاده از جملات کوتاه

    همونطور که اول مقاله هم بهش اشاره کردیم، امروزه کسی محتوای طولانی رو نمی‌خونه. فقط به نوع جستجو خودمون دقت کنیم می‌بینیم وقتی سایتی رو باز می‌کنیم خیلی کم پیش میاد از اول بشینیم کلمه به کلمه بخونیم و بیشتر اوقات روزنامه وار می‌خونیم و دنبال اون نیاز خودمون می‌گردیم.

    ممکنه مثلاً نیاز خودمون رو داخل تیتر پنجم پیدا کنیم و همونو بخونیم و از صفحه خارج بشیم. به همین دلایلی که گفتیم باید جملات خودمون رو تا جایی که میشه کوتاه بنویسیم که کاربر بتونه در کوتاه‌ترین زمان به خواستش برسه.

    طبق نتایج بدست اومده هر پاراگراف نباید بیش‌تر از ۳ الی ۴ خط داشته باشه و اگر بیشتر از این شد با فاصله یه پاراگراف دیگه ایجاد کنیم یا باید یک تیتر جدید بزنیم و ادامه مطلب رو زیر اون تیتر بنویسیم.

    ۲- استفاده از تیترهای جذاب

    در بعضی از مقالات وبلاگ نبض مارکتینگ اشاره کردم که عنوان‌های جذاب اولین قلاب شماست برای گیر انداختن کاربر و بسیار موضوع مهمیه. البته عنوان‌های جذاب رو با عنوان‌های زرد اشتباه نگیرید و لطفاً ازشون استفاده نکنید چون واقعاً آسیب زننده هستن. عنوان‌های خودتون رو طوری بنویسید که بتونید نسبت به همون چیزی که نوشتید نیاز کاربر رو هم برطرف کنید و چیزی ننویسید که نتونید بهش عمل کنید.

    استفاده از تیترهای جذاب

    همچنین استفاده از تگ‌های هدینگ باید همیشه تو دستور کارتون باشه و فراموششون نکنید. تگ‌های هدینگ می‌تونن یک نظم خوبی رو به مطالبتون بدن و هم برای کاربر و هم برای گوگل ترتیب عنوان هاتون رو مشخص میکنن. متأسفانه همچنان هم شاهد رعایت نکردن این موضوع در بعضی از سایت‌ها هستیم و می‌بینیم که تمامی عنوان‌ها و زیر عنوان هاشون یک سایز هستند و موقع خوندن آدم گم میشه و فقط می‌خواد سریع بیاد بیرون.

    ۳- استفاده از فونت و سایز مناسب

    از اثرگذارترین فاکتورهایی که میتونه تو بهبود خوانایی به شما کمک کنه همین انتخاب فونت مناسب هستش. همونطور که فونت مناسب می‌تونه خیلی به خوانایی مطالبتون کمک کنه، فونت نامناسب می‌تونه کاری کنه که کاربر حتی یک اسکرول هم نکنه و سریع صفحه رو ترک کنه. پس تو انتخاب فونت مناسب خیلی خیلی دقت کنید. حتما سعی کنین بهترین فونت ممکن که خوانایی خوبی هم داره برای سایتتون استفاده کنید. تا زمانی که کسی که به عنوان کارفرما داره سایتتون رو میبینه جذب بشه.

    نکته: طبق نتایجی که از فونت‌های ایرانی بدست اومده فونت‌های ایران سنس، تاهوما و یکان می‌تونه برای فارسی زبانان مناسب باشه و فونت Avenir هم برای انگلیسی زبانان می‌تونه مناسب باشه.

    حالا همه این موارد رعایت بشه ولی سایز رو یادمون بره عملاً انگار هیچ کاری نکردیم و تمام زحماتمون هدر میره. برای عنوان‌ها با استفاده از تگ‌های هدینگ می‌تونیم سایزهای عناوین خودمون رو بهینه کنیم ولی برای پاراگراف‌ها سعی کنیم سایز فونتمون بیشتر از ۱۶ نشه.

    اینو همیشه مدنظر داشته باشید کاربری که داره مطالب ما رو چه با گوشی و چه با کامپیوتر می‌خونه از صفحه فاصله داره، پس سایز فونت هامون رو طوری انتخاب کنیم که کاربر از یک فاصله ۳۰ الی ۴۰ سانتی متری راحت بتونه مطالب ما رو بخونه.

    ۴- استفاده از تضاد رنگی

    از روش‌های تاثیرگذار دیگه در بهبود خوانایی می‌تونیم به رعایت تضاد رنگی اشاره کنیم. منظور ما از تضاد رنگی یعنی رنگ فونت با رنگ پس‌زمینه تفاوت داشته باشه. رعایت تضاد رنگی می‌تونه یک جذابیت غیر مستقیمی رو به کاربر انتقال بده و بدون اینکه که خود کاربر متوجه بشه باعث بشه یه حس خوبی موقع خوندن مقاله شما پیدا کنه. این مسئله میتونه در بهبود سئو داخلی سایت به صورت غیر مستقیم نقش داشته باشه. فرقی هم نمیکنه این مسئله هم در سئو سایت های فروشگاهی و هم شرکتی و نیز خدماتی و … اهمیت قابل توجهی دارد.

    از معروف‌ترین تضادهای رنگی می‌تونیم به فونت مشکی و پس زمینه سفید اشاره کنیم که بسیار هم جذاب هست و از بدترین تضادهای رنگی هم می‌تونیم به فونت سفید و پس زمینه زرد اشاره کنیم.

    نکته: اگر نمی‌دونید چطوری می‌تونید به یک تضاد رنگی خوبی برسید می‌تونید از پالت‌های رنگی که سایت‌هایی مثل designwizard معرفی کردن استفاده کنید.

    ۵- خلاصه مطلب رو بگیم

    همیشه پرداختن به اصل ماجرا و طفره نرفتن می‌تونه چه تو زندگی واقعی و چه در دنیای وب برای ما سودآور باشه. دیگه زمان توضیح طولانی دادن و گول زدن کاربر برای اینکه بیشتر تو سایتمون بمونه و بیایم یک مطلب یه خطی رو تو ۳ خط توضیح بدیم گذشته. تو نوشتن محتوا و مقالات سعی کنیم تا جایی که ممکن هست، خلاصه بنویسیم. این مورد ساده است اما یه نویسنده یا کسی که داره تولید محتوا انجام میده باید حتما بهش توجه کنه.

    مطالب خلاصه

    همیشه پرداختن به اصل ماجرا و طفره نرفتن می‌تونه چه تو زندگی واقعی و چه در دنیای وب برای ما سودآور باشه. دیگه زمان توضیح طولانی دادن و گول زدن کاربر برای اینکه بیشتر تو سایتمون بمونه و بیایم یک مطلب یه خطی رو تو ۳ خط توضیح بدیم گذشته. تو نوشتن محتوا و مقالات سعی کنیم تا جایی که ممکن هست، خلاصه بنویسیم.

    سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو و کاربر

    به مجموعه اقداماتی که باعث بهینه سازی سایت برای گوگل و کاربر میشه و به دنبال اون باعث میشه هر دو به راحتی محتوای ما رو ببینن سئو می‌گویند. میتونید از خدمات سئو نبض مارکتینگ بهره مند بشید.

    در هر دو جمله یه مطلب و اطلاعات بیان شده ولی این مورد اول هست که کاربر بیشتر به سمتش میره و علاقه داره که بخونتش، پس خلاصه بنویسیم ولی با اطلاعات کافی.

    ۶- از اصطلاحات سخت استفاده نکنیم

    هر چه متن خودمون رو عمومی‌تر و دوستانه‌تر بنویسیم کاربر راحت متوجه منظور ما می‌شه. تو هر کسب و کاری یکسری اصطلاحات سخت وجود داره که متأسفانه بعضی از مدیران وب‌سایت برای اینکه بگن ما بسیار متخصص هستیم از این اصطلاحات استفاده می‌کنن و فرض رو بر این می‌زارن که عجب مقاله توپی نوشتم، تخصصم رو به رخ کشیدم، ولی در عوض این کار باعث شده کاربرهای زیادی رو از دست بدن و به یاد کاربر بمونه که این سایت مطالبش طوری نیست که بتونه راحت متوجهش بشه.

    استفاده از اصطلاحات ساده

    در این حالت کاربر دیگه بهمون مراجعه نمی‌کنه. اگر با کاربرهای عمومی سروکار دارین و هدفتون مدیرها و صاحبان کسب‌وکار نیست تا جایی که ممکنه از اصطلاحات پیچیده و سخت استفاده نکنید.

    ۷- دوستانه بنویسیم

    همیشه طوری بنویسیم که کاربر فکر کنه انگار دوستش داره مطلبی رو براش تعریف می‌کنه. این کار باعث میشه کاربر هم زودتر مطلب رو بگیره و هم یه حس دوستی با سایت ما برقرار کنه و ما رو یادش بمونه. از اصطلاحات امروزی استفاده کنیم، کمی تو مطالب از نکته‌های طنز استفاده کنیم و طوری باشیم که انگار داریم برای رفیقمون چیزی رو توضیح می‌دیم.

    نکته: تعیین زبان برند کاملاً بستگی به مخاطبان مورد هدف ما داره و نسبت به این موضوع باید زبان نوشتاری خودمون رو هم تعیین کنیم.

    جمع بندی ...

    بهبود خوانایی ما زمانی بهتر میشه که بعد از اینکه مطلب رو نوشتیم، وقتی دوباره بهش برمی‌گردیم و می‌خونیمش خسته نشیم و خودمون با مطلب خودمون به اصطلاحی حال کنیم. خیلی خوشحال می‌شیم که برامون از تجربیاتتون تو افزایش خوانایی بنویسید و بگید که چقد این موارد تونسته تو سایتتون تأثیرگذار باشه. رعایت تمامی نکاتی که بهتون گفتیم می تونه تجربه کاربری خوبی برای مخاطبان شما ایجاد کنه و همین مسئله به طور غیر مستقیم بر بهبود سئو سایت شما تاثیر دارد. 

    اگر لازم بود میتونید به صفحه مشاوره سئو نبض مارکتینگ مراجعه کنید.

    سوالات متداول شما

    برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
    برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

    + میتونی این مطلب رو با دوستات هم به اشتراک بذاری...

    LinkedIn
    Twitter
    Email
    WhatsApp
    Telegram

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

     با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این نوشته کردید. 

    + ممکنه به این مطالب هم علاقه‌مند شی...

    سفر مشتری چیست
    تگ نوایندکس چیست و چه کاربردی دارد؟
    شخصی نشسته روی سرور
    نکات مهم در طراحی هدر سایت

    + میتونی دیدگاهت رو با بقیه به اشتراک بذاری...

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دسته‌بندی مقالات

    مشاوره رایگان

    دوست داری سایتت تو صفحه اول نتایج گوگل دیده بشه؟!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"