call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
درخت محتوایی

درخت محتوایی (content tree) چیست و چگونه می‌تواند آن را ایجاد کرد؟

  • اگر اندکی با سئو آشنایی داشته باشید حتما دربارهٔ اهمیت محتوا هم چیزهایی دستگیرتان شده است و احتمالا اینجا هستید تا دربارهٔ نحوهٔ تدوین یک استراتژی درست برای محتواهای سایتتان بیشتر بدانید؛ زیرا احتمالا می‌دانید که بدون داشتن یک استراتژی درست برای محتوای سایتتان نمی‌توانید سایتتان را به صفحهٔ اول نتایج جستجوی گوگل برسانید.

    ما حدس می‌زنیم که پس از درک این مسئله از خودتان این سوال را پرسیده‌اید:«چگونه برنامهٔ درستی برای تولید محتوا سایت کسب‌وکارم ایجاد کنم؟».

     سپس زمانی که به دنبال جواب این سوال بودید، متوجه شده‌اید که درخت محتوایی همان راه حلی است که شما به دنبالش بده‌اید؛ زیرا این درخت ساختار درستی برای سایتتان ایجاد می‌کند و شما با استفاده از آن می‌توانید محتواهای سایت خود را با توجه به میزان اهمیتشان دسته‌بندی کنید و  آن‌ها را طوری به یکدیگر لینک دهید که هم رضایت مخاطب را جلب کند و هم او را به بازدید از دیگر صفحات سایت تشویق کند.

    شما با مطالعهٔ این مقاله علاوه‌بر اینکه با درخت محتوایی و اجزای آن آشنا می‌شوید، نحوهٔ ایجاد کردن یک درخت محتوایی کاربردی را هم یاد می‌گیرید.

     

    درخت محتوا چیست

    درخت محتوایی چیست؟

    درخت محتوا مانند ستون فقرات هر استراتژی محتوای موفق است؛ می‌توانید به آن به عنوان یک ساختار سازمان‌یافته فکر کنید که به شما کمک می کند محتوای خود را به گونه‌ای تولید و برنامه ریزی کنید که برای مخاطبان شما مفید و کاربردی باشد. درست مانند درختی محکم که شاخه‌های آن با اینکه به طرز منحصربه‌فردی روییده‌اند اما ساختاری دقیق و قابل اطمینان برای درخت ایجاد کرده‌اند. درخت محتوا هم به شما این امکان را می‌دهد که موضوعات مخصوص کسب‌وکار خود را به طور موثر دسته‌بندی کنید.

    با درخت محتوا، می‌توانید جریانی منطقی بین کلمات کلیدی اصلی، فرعی سایتتان ایجاد کنید و اینگونه خوانندگان خود را کنجکاو و علاقه‌مند نگه دارید. بنابراین، اگر به دنبال ساده‌سازی فرآیند تولید محتوای خود و ارائه اطلاعات ارزشمند به مخاطبان خود هستید، ارزش آن را دارد که برای ایجاد یک درخت محتوای قوی وقت بگذارید.

    همان‌طور که درخت از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود، درخت محتوایی هم اجزای مختلفی دارد که در بخش بعدی آن را به شما معرفی می‌کنیم.

    متخصصان دیجیتال مارکتینگ شرکت نبض مارکتینگ نه تنها می‌توانند درخت محتوایی کامل و اصولی برای شما طراحی کنند، بلکه می‌تواند یک استراتژی بازاریابی کارآمد برای کسب‌وکارتان تدوین کنند و تا زمانی که شما به هدف دلخواهتان برسید در کنارتان باقی بمانند.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

     

    اجزای درخت محتوایی

    اجزای درخت محتوایی کدام‌اند؟

    ما در این بخش به شما اجزای مختلف درخت محتوایی را معرفی می‌کنیم. با شناختن این اجزا شما متوجه می‌شوید که هر کدام از موضوعات یا کلیدواژه‌های محتوای شما در کدام بخش از درخت محتوا قرار می‌گیرند. بخش‌های تشکیل‌دهنده یک درخت محتوایی معمولاً عبارتند از:

    ۱- گره ریشه (Root Node): گره سطح بالا یا اصلی درخت محتوا، که به عنوان گره مادر برای تمام گره‌های دیگر عمل می کند.

    منظور از گره در این بخش‌ همان کلیدواژه و موضوع محتوای شما است.

    ۲- گره‌ والد (Parent Node): گره‌هایی که یک یا چند گره فرزند دارند. گره‌های والد را می‌توان به عنوان بخش‌های سطح بالای درخت محتوا در نظر گرفت.

    ۳- گره‌ بچه (Child Nodes): گره‌هایی که مستقیماً از یک گره والد منشعب می شوند و بعضا به یکدیگر هم متصل‌اند. گره‌های بچه بخش‌های فرعی یک گره والد را تشکیل می‌دهند.

    ۴- گره برگ (Leaf Node): گره‌هایی که هیچ گره فرزندی ندارند و به عنوان نقاط انتهایی درخت محتوا در نظر گرفته می شوند. آن‌ها نمایانگر صفحات، مقالات یا موارد خاص محتوایی هستند.

    ۵- شاخه‌ (Branches): شاخه‌ها اتصالات بین گره‌ها که ساختار سلسله مراتبی و روابط درون درخت محتوا را نشان می‌دهند. آن‌ها مسیری از گره ریشه به گره‌های برگ وجود دارد را نشان می‌دهند.

    حالا که با اجزای درخت محتوایی آشنا شده‌اید وقت آن رسیده که به سراغ اهمیت این درخت برای استراتژی محتوایی سایت‌ها برویم و به شما بگوییم که چرا داشتن یک درخت محتوایی شرطی اساسی برای موفقیت در دنیای وب است.

    هرچه کلیدواژه شما در سطح بالاتری قرار داشته باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است. به تصویر زیر دقت کنید.

     

    چرا داشتن درخت محتوایی مهم است؟

    چرا داشتن درخت محتوایی مهم است؟

    درخت محتوا در قلمرو نوشتن و تولید محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است. این درخت به‌عنوان یک طرح جامع عمل می‌کند که ساختار و سازماندهی تمام بخش‌های محتوا را مشخص می‌کند. در ادامه سه مورد از مهم‌ترین مزایای درخت محتوایی را به شما معرفی می‌کنیم.

    ۱- با برنامه‌ریزی دقیق و ساختن درخت محتوایی، نویسندگان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که کارشان منسجم، منطقی و برای خوانندگان جذاب است. این ابزار ارزشمند نمایشی بصری از جریان و سلسله مراتب اطلاعات را ارائه می دهد و به نویسندگان این امکان را می دهد تا ایده های خود را طوری مرتب کنند که بیشترین تاثیر را بر سئوی سایت داشته باشد.

    با درخت محتوا، نویسندگان می‌توانند به راحتی هر شکاف یا مشکلی را در محتوای خود شناسایی کنند، استدلال های خود را به خوبی تنظیم کرده و روی مسیری ثابت و مشخص حرکت کنند. به‌طور کلی، درخت محتوا به عنوان یک چارچوب راهنما عمل می‌کند که ایجاد محتوای باکیفیت و تاثیرگذار را تسهیل می‌کند.

    ۲- درخت محتوایی تجربهٔ‌کاربری (UX) سایت شما را ارتقا می‌دهد؛ زیرا مخاطب شما متوجه ارتباط محتواهای سایت شما با یکدیگر می‌شود. مثلا تصور کنید مخاطب شما به یکی از صفحات شما وارد می‌شود تا محتوای آن را مطالعه کند. شما در این صفحه به صفحات مرتبط (صفحات والد، صفحات ریشه و صفحات بچه) لینک داده‌اید؛ در نتیجه کاربر این لینک‌ها را دیده و از این صفحات مرتبط که نیاز او را رفع می‌کنند یا پاسخ سوالش را  می‌دهند، بازدید می‌کند.

    ۳- درخت محتوا به ربات‌های گوگل کمک می‌کند تا راحت‌تر ساختار محتوایی سایت شما درک کنند. خزنده‌های گوگل هرچقدر هم که باهوش باشند باز هم تعدادی ربات‌ کامپیوتری هستند. نه؟ به همین دلیل شما باید تا جایی که می‌توانید درک ساختار سایت خود را برای آن‌ها ساده‌تر کنید؛ زیرا هرچه گوگل بهتر متوجه ساختار سایت شما شود، رتبهٔ بهتری به آن می‌دهد. یکی از اقداماتی که می‌توان کار ربات‌های گوگل را راحت‌تر کند درخت محتوایی است؛ زیرا این درخت یک ساختار و نظم مشخص و قابل مشاهده به سایت شما می‌دهد.

     

    تدوین درخت محتوا

    چگونه درخت محتوایی تدوین کنیم؟

    برای ایجاد درخت محتوا برای سایت خود، باید چند مرحله را طی کنید. این مراحل عبارتند از:

    • کاشتن بذر ایده: در این مرحله، شما باید موضوع اصلی سایت خود را مشخص کنید و با توجه به نیازها و علایق مخاطبان خود، محتواها و کلیدواژه هایی را تعریف کنید که قصد دارید آن‌ها را تولید کنید.
    • ریشه دواندن: در این مرحله، شما باید بازاریابی محتوای خود را انجام دهید و با تحلیل شرایط بازار، رقبا، تقاضا‌و‌عرضه، استراتژی محتوایی مناسبی را تدوین کنید.
    • جوانه زدن: در این مرحله، شما باید احتمال موفقیت محتوای خود را بررسی کنید و با استفاده از نظرسنجی‌ها، آمار، تحلیل داده‌ها و نمودارها، پیش‌بینی کنید که محتوای شما چه تاثیری روی مخاطبانتان خواهد گذاشت.
    • رشد تنه: در این مرحله، شما باید با توجه به کلمات کلیدی انتخاب شده، سئوی سایتتان، تنوع و اهمیت کلیدواژه‌ها، محتوای خود را تولید کنید و تنه درخت محتوای خود را تقویت کنید.
    • شاخه دادن: در این مرحله، شما باید محتوای خود را دسته‌بندی کنید و با استفاده از ساختار درختی، زیرمجموعه‌ها، برگ‌ها و لینک‌های مرتبط را ایجاد کنید.

     

    خلاصه‌ای از درخت محتوایی

    درخت محتوا در اصل ساختاری است که شما برای محتواهای سایتتان ایجاد می‌کنید. شما باید کلیدواژه‌‌ها یا موضوعات هرکدام از محتواهای سایتتان را در این ساختار قرار دهید. ما در این مقاله برای شما توضیح دادیم که درخت محتوایی از ۵ بخش اصلی تشکیل شده است؛ یعنی گره ریشه، گره والد، گره بچه، گره برگ و شاخه.

    درخت محتوایی یکی از مهم‌ترین بخش ‌های استراتژی محتوایی شما است؛ زیرا علاوه‌بر اینکه کار را برای تیم محتوای شما راحت‌تر کرده و آن‌ها در مسیر مشخص و هدفمندی قرار می‌دهد، تجربهٔ کاربری سایت شما را هم بالا برده و خزش سایتتان را برای ربات‌های گوگل راحت‌تر می‌کند؛ در نتیجه شما باید درخت محتوای سایتتان را جدی بگیرید و مراحلی را که برای شما در این مقاله گفته‌ایم، موبه‌مو اجرا کنید.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    درخت محتوایی چیست؟

    درخت محتوایی بخشی از استراتژی محتوایی شماست که ساختاری منظم به تمام محتواهای سایت شما می‌دهد.

    چرا باید برای محتواهای سایتمان درخت محتوایی ایجاد کنیم؟

    درخت محتوایی سه مزیت عمده برای سایت‌ شما ایجاد می‌کند: تولیدکنندگان محتوا را در مسیری مشخص قرار داده و هدفی مشخص برای آن‌ها ترسیم می‌کند، تجربه کاربری سایت را ارتقا می‌دهد و بررسی سایت شما توسط ربات‌های موتور جست‌وجو را راحت‌تر می‌کند.

    اجزای درخت محتوایی کدام‌اند؟

    گره ریشه، گره والد، گره بچه، گره برگ و شاخه

    چگونه برای سایتمان درخت محتوایی ایجاد کنیم؟

    شما ابتدا باید بازار هدفتان را با دقت بررسی کرده و تمام کلیدواژه‌های مرتبط با کسب‌وکتان را پیدا کنید، سپس با توجه وضعیت بازار و فعالیت رقبا اهمیت این کلیدواژه‌ها اولویت بندی کنید؛ در نهایت باید هر یک از این کلیدواژه‌ها را در درخت محتوا خود قرار دهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    2 پاسخ

    1. مقاله خوبی بود
      یه سوال داشتم، در فرایند سئو یک سایت چه زمانی باید درخت محتوایی رو تدوین کنیم؟

      1. سلام سارا جان.
        هنگام شروع یک پروژه سئو سایت ، قبل از هرکاری می بایست شما درخت محتوایی اون سایت رو با استفاده از فرایند تحقیق کلیدواژه تدوین کنی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"