call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه با استفاده از عوامل موثر بر سئو، سایتی بی‌رقیب بسازیم؟

  • یکی از مهم‌ترین مباحث سئو سایت شما عوامل موثر بر سئو است. اجازه دهید این بحث را با یک مثال آغاز کنیم:

    تصور کنید در فصل تابستان درحال تماشای اخبار شبانگاهی هستید؛  تصویر گزارشگر آب‌وهوا را می‌بینید که به شما می‌گوید: «خبر خوبی برای شما دارد! به‌دلیل بارش باران در شمال کشور، فردا استان تهران هوایی خنک‌تر از روزهای گذشته را تجربه خواهد کرد. از آنجایی که تحمل هوای گرم صبر ایوب و طاقت یعقوب را می‌خواهد احتمالا از شنیدن این خبر خوشحال می‌شوید! اما نکته‌ای که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم عوامل تاثیر گذار بر آب‌وهوا است.

    در مثال بالا به شما گفتیم که بارش باران در شمال کشور بر آب‌وهوای نقاط دیگر کشور مثل استان تهران اثر می‌گذارد. سئو نیز همین طور است عوامل مختلفی بر سئو تاثیر می‌گذارند و ما در این مقاله به مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عوامل اشاره خواهیم کرد؛ پس اگر می‌خواهید بدانید چه فاکتورهایی آب‌وهوای سئوی سایتتان را مطبوع خواهد کرد در ادامهٔ این مقاله ما را همراهی کنید.

    7 مورد موثر در سئو سایت

    عوامل موثر بر سئو کدام‌اند؟

    اجازه دهید همین اول کار به شما بگوییم که صد‌ها فاکتور ریز و درشت وجود دارند که بر سئو اثر می‌گذارند؛ اما بعضی از فاکتورها هستند که گوگل در سایت‌های سئو شده به‌دنبال آن‌ها می‌گردد و کل ماهیت سئوکردن سایت به این فاکتورها بر می‌گردد. در ادامه اصلی‌ترین فاکتورهایی که بر سئو اثر می‌گذارند را به شما توضیح می‌دهیم.

     

    ۱- محتوای صفحات سایت

    محتوا انواع متفاوتی دارد؛ می‌تواند بلاگ، مقاله، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، معرفی محصول و… باشد؛ اما باید بدانید که تمام این انواع محتوا اهمیت دارد و روی سئو تاثیر مستقیم دارد.

    گوگل، کاربرانش را ولی‌نعمت خود می‌داند و رضایت آن‌ها را در اولویت تمام الگوریتم‌های خود قرار داده است؛ یعنی گوگل به‌طور کلی از سایت‌ها می‌خواهد دقیقا همان‌ چیزی باشند که مخاطبان به‌دنبال آن هستند. یکی از مواردی که رضایت کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهد محتوا است. محتوا باید باکیفیت و ارزشمند باشد.

    علاوه‌براین، محتوا باید تمام سوالات کاربران را جواب داده باشد، یعنی زمانی که شروع به تولید محتوا می‌کنید از خود بپرسید مخاطب من برای چه به‌سراغ این مقاله آمده است؟ مطالعهٔ محتوای من چه فایده‌ای برای او دارد؟ سپس محتوایی بنویسید که برای مخاطب مفید و به‌درد بخور باشد. 

    اما خُب ما می‌خواهیم محتوایی تولید کنیم بیشتری تاثیر مثبت را بر سئو بگذارد. نه؟ به نظر شما رعایت چه نکاتی در محتوا به سئوی آن کمک می‌کند و موجب می‌شود که موتورهای جستجو بیشتر به محتوا دقت کنند و آن را محتوایی ارزشمند ارزیابی کنند؟ در ادامه به چند مورد از کارهایی که باعث می‌شود محتوای شما محتوایی سئو شده، ارزیابی شود، اشاره می‌کنیم.

    • استفاده از تصویر و ویدئو در محتوا

    موتور جستجوی گوگل معتقد است محتواهایی که شامل تصاویر یا ویدئو هستند به درک مطلب مخاطب کمک می‌کنند؛ در نتیجه به این محتواها بیشتر از آن‌هایی که از تصویر یا ویدئو استفاده نکردند امتیاز می‌دهند. پس هنگام تولید محتوا در هر قسمتی که فکر می‌کنید تصویر یا ویدئو به فهم مخاطب کمک می‌کند، از محتوای تصویری و ویدئویی استفاده کنید.

    • نوشتن عنوان و توضیحات متای جذاب

    عنوان متا، عنوان آبی رنگی است که در صفحهٔ اول نتایج به کاربران نشان داده می‌شود؛ توضیحات متا نیز توضیحاتی است که در زیر این عنوان در همان صفحهٔ نتایج نوشته می‌شود. شما باید عنوانی کوتاه و جذاب بنویسید؛ به‌طوری که مخاطب با خواندن عنوان و توضیحات متای محتوای شما برای ورود به صفحهٔ سایتتان ترغیب شود.

    • رعایت چگالی کلیدواژه در محتوا

    در زمان‌های نه‌چندان دور متخصصان سئو برای حضور در صفحهٔ اول نتایج یک کلیدواژهٔ خاص صرفا آن کلیدواژه را بارها و بارها در محتوا تکرار می‌کردند؛ درحالی که امروزه این کار خلاف قوانین گوگل است و درصورتی که بیش از حد از کلیدواژه در محتوای خود استفاده کنید، توسط الگوریتم‌های گوگل جریمه می‌شوید.  

    امروزه متخصصان سئو می‌گویند بهتر است کلیدواژه تنها نیم درصد تا یک درصد محتوای شما تشکیل دهد و در بقیهٔ متن از مترادف‌های کلیدواژه استفاده کنید. مثلا اگر کلیدواژه شما «سئوی سایت» است از عباراتی مثل بهینه‌سازی سایت، بهینه‌کردن سایت، ارتقای سایت برای موتورهای جست‌وجو و… استفاده کنید. 

    احتمالا می‌دانید که محتوا تنها چیزی نیست که بر سئو تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل در بخش بعدی یکی دیگر از عوامل موثر بر سئو یعنی تجربهٔ کاربری را به شما معرفی می‌کنیم.

     

    لوگوی تجربه کاربری۲- تجربهٔ کاربری (UX)

    تجربهٔ کاربری یا User Experience به معنای تجربه‌ای است که کاربر از تعامل با سایت شما به‌دست آورده است. کار متخصصان تجربهٔ کاربری بررسی تمام عواملی است که بر تجربهٔ کاربر از سایت تاثیر می‌گذارد؛ به‌عبارت دیگری این متخصصان وظیفه دارند مخاطب هدف سایت را بشناسند؛ سپس تمام فاکتورهای سایت را طوری طراحی و برنامه‌ریزی کنند که استفاده و دسترسی به سایت را برای کاربر آسان می‌کند.

    تخصص تجربهٔ کاربری ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با رابط کاربری (UI) دارد؛ تا جایی که معمولا متخصصان UX تا حدودی از رابط کاربری سر در می‌آورند.

     

     در بخش تجربهٔ کاربری باید سفر مشتری را از همان لحظه‌ای که وارد سایت شما می‌شود تا لحظه‌ای که سایت شما را ترک می‌کند بادقت بررسی کنید. 

    آیا سایت شما متناسب با شخصیت یا سن‌وسال مخاطب هدف شما طراحی شده‌است؟ آیا رنگ‌هایی که در سایت استفاده شده است با ویژگی‌های کسب‌وکار شما متناسب است؟ آیا سایت شما به‌طور کلی حس اطمینان و اعتماد را به کاربران و بازدیدکنندگان منتقل می‌کند؟ آیا شخصیت کسب‌وکارتان در سایت به‌درستی نشان داده می‌شود؟ یک متخصص تجربهٔ کاربری باید تمام این سوالات را در نظر بگیرد و پاسخی درست و مناسب برای آن‌ها آماده کند.

     

    از عوامل موثر در سئو سرعت سایت می باشد۳- سرعت سایت

    یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌دهی گوگل به سایت‌ها سرعت سایت است. چرا؟ چون کاربران گوگل بی‌حوصله‌اند، انگار هفت‌ماهه به دنیا آمده‌اند! اگر یک سایت سریع برای مخاطب بارگذاری نشود، کاربر به‌سادگی از آن سایت خارج شده و در سایت دیگری به‌دنبال جواب سوال خود می‌گردد. بنابراین اگر سرعت سایت شما کند باشد، ترافیک سایتتان کم و نرخ پرش آن بیشتر می‌شود؛ علاوه‌بر این بلکه رتبهٔ سایت شما در صفحهٔ نتایج جست‌وجو نیز پسرفت می‌کند. 

    پس برای راحتی کاربران و در نهایت رضایت گوگل از سایتتان باید سرعت مناسبی برای سایت خود فراهم کنید. البته ناگفته نماند که سرعت مناسب سایت به روند بررسی و تایید سایتتان توسط ربات‌های گوگل کمک شایانی می‌کند. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی از تاثیر سرعت سایت بر سئو به‌دست آورید پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «تاثیر سرعت سایت بر سئو» مطالعه کنید. در ادامه خیلی مختصر به شما می‌گوییم که چگونه سرعت سایت خود را افزایش دهید.

    • حجم‌ تصاویر و ویدئو را تا حد امکان کاهش دهید؛ البته به‌طوری که کیفیت آن‌ها حفظ شود و تبدیل به تصاویر و ویدئوهایی بی‌کیفیت نشوند. 
    • هاست خود را از یک شرکت مناسب و معتبر انتخاب کنید.
    • طراحی سایت خود را مرتب به‌روز کنید. 
    • ریدایرکت‌ سرعت سایت را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه از آن بیش‌از اندازه استفاده نکنید.

    در بخش بعدی به سراغ عاملی می‌رویم که موتورهای جستجو به آن اهمیت زیادی می‌دهند و یک جورهایی از طریق آن ساختار سایت شما را می‌شناسند و اعتبار آن را ارزیابی می‌کند. این عامل لینک‌سازی نام دارد. 

     

    از عوامل موثر در سئو لینک‌سازی می باشد۴- لینک‌سازی

    زمانی که شما روی یک عبارت، دکمه یا کلمه‌ای کلیک کردید و به صفحه‌ای دیگر منتقل شدید، شما روی یک لینک کلیک کرده‌اید. لینک‌سازی به‌طور کلی به دو دستهٔ لینک‌سازی داخلی و لینک‌سازی خارجی تقسیم می‌شود. ما در این مقاله لینک‌سازی با استفاده از این مفهوم برای شما توضیح می‌دهیم.

    • لینک‌سازی داخلی

    اگر شما لینکی در یک صفحه قرار دهید که کاربر با کلیک روی‌ آن به صفحه‌ای در همان سایت منتقل شود، به این‌کار لینک‌سازی داخلی می‌گویند. لینک‌سازی داخلی مهم است؛ زیرا موجب می‌شود کاربر از صفحات مختلف سایت شما بازدید کنند و زمان بیشتری در سایت شما بگذراند. علاوه‌بر این ربات‌های گوگل که همواره درحال بررسی صفحات شما هستند، از طریق لینک‌سازی داخلی صفحات جدید سایت شما را پیدا و بررسی می‌کنند. در نتیجه شما باید یک لینک‌سازی داخلی اصولی و منظم برای سایتتان ایجاد کنید.

    • لینک‌سازی خارجی

    زمانی که شما در یک صفحه از سایت هستید و روی یک لینک کلیک می‌کنید و به صفحه‌ای در یک سایت دیگر منتقل می‌شوید، لینکی که روی آن کلیک کرده‌اید یک لینک خارجی بوده است. شما به دو صورت زیر می‌توانید از لینک سازی خارجی استفاده کنید.

    ۱- از سایت خودتان به سایت‌های دیگر لینک بدهید: شما می‌توانید در مقالات خود به منابع مهم و معتبر صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید لینک دهید. با این کار هم اعتماد و احترام کاربران را به‌دست می‌آورید و هم از گوگل اعتبار کسب‌ می‌کنید.

    پیشنهاد می‌کنیم تحت هیچ شرایطی به رقبای کسب‌وکارتان لینک ندهید و اگر در شرایطی قرار گرفتید که باید این کار را کنید، به آن‌ها به‌صورت Nofollow لینک بدهید.

     

    ۲- از دیگر سایت‌ها لینک خارجی یا بک لینک دریافت کنید: زمانی که یک سایت دیگر به سایت شما لینک دهد و افراد از طریق آن لینک به سایت شما وارد شوند و از صفحات سایتتان بازدید کنند یعنی سایت شما از آن سایت بک‌لینک دریافت کرده است. 

    گوگل معتقد است زمانی که سایتی دیگر به سایت شما لینک می‌دهد سایت شما را به عنوان مرجعی قابل اطمینان به کاربرانش معرفی کرده است؛ پس حتما سایت شما سایتی ارزشمند و مفید است. در نتیجه این موتور جستجو از بک‌لینک‌ها به‌عنوان یکی از معیارهای مهم برای سنجش اعتبار سایت شما استفاده می‌کند.

    از آنجایی که لینک‌سازی مبحثی بسیار مهم است، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «تاثیر لینک‌‌سازی بر سئو» را حتما مطالعه کنید.

     

    لوگوی تجربه کاربری

    ۵- موبایل‌فرندلی بودن سایت

    سایت شما باید با دستگاه موبایل سازگار باشدَ؛ یعنی کاربرانی که از طریق موبایل به سایت وارد می‌شوند باید با سایتی مناسب که به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند روبه‌رو شوند. در این صورت به سایت شما یک سایت موبایل‌فرندلی می‌گویند. حالا اگر سایت شما با تمام دستگاه‌های هوشمند یعنی دسکتاپ، موبایل، تبلت و… سازگار باشد، یعنی سایت شما ریسپانسیو است. 

    احتمالا می‌دانید که امروزه افراد برای جست‌وجو در اینترنت فقط از کامپیوتر استفاده نمی‌کنند؛ حتی اکثر افراد از موبایل خود برای دسترسی به موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. در نتیجه اگر سایت شما با موبایل سازگار نباشد و افراد نتوانند از طریق موبایل به سایت شما وارد شوند، ترافیک سایت شما کاهش پیدا می‌کند. 

    هرچند موبایل‌فرندلی بودن سایت آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید، دل‌به‌خواهی نیست! یعنی اگر شما سایت خود را‌ به‌صورت ریسپانسیو طراحی نکنید، نمی‌توانید از گوگل رتبهٔ خوبی دریافت کرده و سایتتان را به صفحهٔ اول نتایج گوگل برسانید. به همین دلیل است که موبایل‌فرندلی بودن سایت تاثیر بسزایی بر سئوی سایت شما دارد.

    موبایل فرندلی بودن سایت یکی از فاکتورهای رتبه‌دهی گوگل است؛ در نتیجه اگر قصد دارید رقبای خود را شکست دهید و در سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنید، باید سایتی سازگار با تمام دستگاه‌های هوشمند داشته باشید.

     

    از عوامل موثر در سئو شبکه‌های اجتماعی می باشد

    ۶- شبکه‌های اجتماعی

    عواملی وجود دارند که روی سایت انجام نمی‌شوند اما روی بهینه‌سازی آن تاثیر دارند. یکی از این عوامل شبکه‌های اجتماعی هستند. در این روزها شبکه‌های اجتماعی بخش گسترده‌ای از زندگی ما در بر گرفته‌اند؛ در نتیجه کسب‌وکارها نیز باید از قابلیت‌های این شبکه‌ها نهایت استفاده را بکنند.

    کسب‌وکارها باید قبل از هرچیز مخاطب هدف خود را شناخته و متوجه شود این مخاطب در کدام شبکه‌های اجتماعی حضور دارد؛ سپس در شبکه‌هایی که مخاطبان هدفش حضور بیشتری در آن‌ها دارند، برای خود حساب کاربری افتتاح کنند. حساب کاربری یک کسب‌وکار باید فعال و متناسب با شخصیت برند باشد.

     لینک صفحات جدید سایتتان را در شبکه‌های اجتماعی با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. این کار باعث می‌شود مخاطبان شما برای تماشای اطلاعات صفحهٔ جدید شما به سایتتان وارد شوند و ترافیک سایتتان را افزایش دهند. هرچه ترافیک سایت شما بیشتر شود اعتبار سایت شما نیز بیشتر می‌شود و این تاثیر مستقیم بر سئوی سایت شما دارد. 

    علاوه‌بر این، حضور یک کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی آگاهی از برند آن را افزایش می‌دهد؛ یعنی موجب می‌شود افراد بیشتری با کسب‌‌وکار آشنا شوند و نامش در ذهن افرادی که قبلا آن را نمی‌شناختند باقی بماند. 

    در نهایت به آخرین مورد از عوامل موثر بر سئو می‌رسیم. در بخش بعدی به شما می‌گوییم امنیت سایت شما چگونه بر سئوی آن تاثیر می‌گذارد.

     

    از عوامل موثر در سئو امنیت سایت می باشد۷- امنیت سایت

    زمانی که به بهینه‌سازی سایت فکر می‌کنید امنیت سایت یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید آن را در نظر بگیرید. زیرا اگر سایت شما امنیت کاربر و اطلاعات شخصی یا محرمانه‌ٔ او را تضمین نکند، کاربر هرگز به سایت شما وارد نمی‌شود؛ درصورتی هم که به قصد بازدید صفحه به سایتتان وارد شود، هرگز حاضر نمی‌شود در سایتی که امنیت ندارد، ثبت نام کند و این یعنی شما نمی‌توانید برای سایت خود بازدیدکنندگانی وفادار جذب کنید. همین مسئله بر سئوی سایت شما تاثیر می‌گذارد.

     به‌عبارتی دیگر اگر شما در سایت خود برای کاربران محیطی امن ایجاد نکنید، هرگز سایتی سئو شده و بی‌نقص نخواهید داشت. در ادامه چند مورد از کارهایی که می‌توانید برای افزایش امنیت سایت خود انجام دهید به شما معرفی می‌کنیم.

    • گواهینامهٔ SSL را دریافت کنید.
    • افزونه‌ها و ابزارهای سئو را به‌صورت دوره‌ای به‌روزرسانی کنید.
    • حتما از فایل‌های سایت خود پشتیبان تهیه کنید.
    • با استفاده از ابزارهای امنیتی از هک شدن سایت خود جلوگیری کنید.

     

    عوامل موثر بر سئو را در یک دقیقه مطالعه کنید!

    در این مقاله برای شما توضیح دادیم که عوامل مختلفی بر سئوی سایت شما اثر می‌گذارند؛ اما بعضی از این عوامل بیشتر از بقیه تاثیرگذار هستند. مثلا محتوای صفحات سایت، لینک‌سازی، تجربهٔ کاربری، سرعت و امنیت سایت، موبایل فرندلی بودن و شبکه‌های اجتماعی، سئوی سایت شما را از این‌رو به آن‌رو می‌کنند!

     در نتیجه شما همواره باید این عوامل را کنترل کرده و مطمئن شوید تمام این موارد را طبق قوانین سئو برای سایتتان پیاده‌سازی کرده‌اید؛ زیرا در غیر این صورت سایت شما نه تنها سئو نشده است بلکه مطابق میل موتورهای جستجو و کاربران هم نیست.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    • عوامل موثر بر سئو کدام‌اند؟

    عوامل زیادی بر سئو موثر هستند اما این موارد مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند: تجربهٔ کاربری، سرعت سایت، لینک‌سازی، موبایل فرندلی بودن سایت، شبکه‌های اجتماعی، امنیت سایت و محتوای صفحات سایت

    • چرا محتوای صفحات بر سئو تاثیر می‌گذارد؟ 

    زیرا هدف سئو بهبود رتبهٔ صفحهٔ سایت است و موتورهای جستجو زمانی رتبهٔ یک صفحه را بهبود می‌دهند که محتوای آن صفحه باکیفیت و منحصربه‌فرد باشد.

    • آیا تجربهٔ کاربری بر سئو موثر است؟

    بله تجربهٔ کاربری رضایت و راحتی کاربر سایت را بررسی می‌کند؛ در نتیجه این فاکتور تاثیر بسزایی بر سئو می‌گذارد.

    • تاثیر لینک‌سازی بر سئو چیست؟

    لینک‌سازی به‌طور کلی به دستهٔ لینک‌سازی داخلی و لینک‌سازی خارجی تقسیم می‌شود که هر دو آن‌ها بر سئو موثر هستند. لینک‌سازی داخلی به ربات‌های موتور جستجو کمک می‌کند صفحات جدید سایت را پیدا کنند و لینک‌سازی خارجی اعتبار سایت نزد گوگل را افزایش می‌دهد.

    • امنیت سایت برای چه سایت‌هایی ضروری است؟

    بهتر است تمام سایت‌های موجود روی وب نکاتی امنیتی را رعایت کنند؛‌ اما سایت‌های فروشگاهی به‌ این دلیل که اطلاعات محرمانه‌ای مانند شماره حساب کاربران را دریافت می‌کنند باید نکات امنیتی سایت را به‌طور جدی‌تری پیگیری کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"