call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لوگوی برندسازی

آموزش مراحل برندسازی کسب‌وکار به زبانی ساده

  • برندسازی برای همهٔ کسب‌وکارها فرآیندی حیاتی است. این فرایند شامل مراحل مختلفی برای تثبیت و تقویت هویت یک برند در بازار است. مراحل ساخت برند برای ایجاد آگاهی از برند، ایجاد اعتبار و تقویت وفاداری مشتری ضروری است.کسب‌و‌کارها با انجام این مراحل می‌توانند به‌صورت قدرتمند در صنعت خود حضور پیدا کرده و برای ایجاد روابط بلندمدت با مشتری برنامه ریزی کنند؛ یعنی به‌زبان ساده شما برای داشتن کسب‌وکاری موفق باید این مراحل را به‌دقت دنبال کنید.

     

    شماتیک برندسازی

    برندسازی چیست؟

    برندسازی یعنی ایجاد یک هویت و شخصیت قوی و قابل تشخیص که با مخاطبان هدف شما ارتباطی عاطفی برقرار می‌کند. با برندسازی اصولی می توانید خود را از رقبا متمایز کنید و وفاداری را در مشتریانتان ایجاد کنید و در نهایت رشد کسب‌وکار را افزایش دهید؛ در نتیجه ساخت برند بخشی حیاتی از هر استراتژی تجاری موفق است.

     

    چرا انجام مراحل برند‌سازی مهم است؟

    ساخت برند یک فرآیند ضروری است. چرا؟ چون در اصل این مراحل پایه و اساس یک کسب‌وکار موفق را می گذارد و هویت یک برند را پرورش می‌دهند؛ هویتی که مخاطب هدفتان آن را دیده و می‌تواند به آن اعتماد کند.

     با سرمایه گذاری زمان و تلاش برای ساخت برند، کسب‌وکارها می توانند در صنعتشان برای خود اعتبار و اعتماد ایجاد کنند و خود را از رقبا متمایز کنند؛ زیرا مخاطبان هدف خرید خود را از کسب‌وکاری انجام می‌دهند که به‌نظرشان از سایر کسب‌وکارهای مشابه برتر است. ما در بخش بعدی با توضیح مراحل برندسازی برای شما در اصل راه و رسم متفاوت بودن از سایر رقبا را به شما نشان می‌دهیم.

     

    10 مرحله برندسازی

    مراحل برندسازی کدام‌اند؟

    شاید صاحب یک کسب‌وکار هستید و رویای رهبر بازار شدن را در سر دارید؛‌اما نمی‌دانید نقطهٔ شروع مناسب برای شما کجاست. در این صورت اجازه دهید خیلی کوتاه به شما بگوییم که نقطهٔ شروع مورد نظر شما، انجام موبه‌موی مراحل برندسازی است. زیرا رهبران بازار با استفاده از این مراحل از ابتدا کسب‌وکاری یکپارچه و منظم پایه‌گذاری می‌کنند. در ادامه این مراحل را به شما معرفی می‌کنیم.

    اگر فکر می‌کنید برای انجام این مراحل تخصص یا زمان کافی را ندارید، با شرکت نبض مارکتینگ تماس بگیرید تا متخصصان سئوی ما روند کار را برای شما توضیح داده، سپس همراه با شما مراحل برندسازی کسب‌وکارتان را به‌صورت اصولی انجام دهند.

     

    شماتیک انالیز رقبا

    رقبا و بازار را به‌طور کامل آنالیز کنید

    تحلیل بازار و رقبا نقش مهمی در ساختن برند دارد؛ زیرا با درک کامل بازار و تجزیه‌و‌تحلیل رقبا، کسب‌وکارها می‌توانند اطلاعات  ارزشمندی به‌دست آورند که به آن‌ها در تدوین استراتژی برند و متفاوت بودن از رقبا کمک می‌کنند.

    در مرحلهٔ اول برندسازی، باید بازار را به‌صورت جامع تحلیل کرد. این مرحله شامل شناسایی بازارهای هدف، ارزیابی نیازها و ترجیحات مشتری و ارزیابی روند صنعت است. درک چشم انداز بازار به کسب‌وکارها این امکان را می دهد که موقعیت برند خود را متوجه شده و پیام‌ برندشان را طوری تنظیم کنند که ارتباط درستی با مخاطب هدف برقرار کند. 

    تجزیه و تحلیل رقبا نیز به همان اندازه مهم است. این تجزیه‌ و تحلیل شامل تحقیق در مورد رقبای مستقیم و غیرمستقیم است که اطلاعات زیر را به ما می‌دهد.

    • درک موقعیت فعلی کسب‌وکار
    • اطلاعات مفید برای تدوین استراتژی بازاریابی
    • پیشنهاد محصول
    • مدل های قیمت گذاری
    • نقاط قوت و ضعف کسب‌وکار
    • پیشنهادات فروش منحصر به فرد (USP)  

    با مطالعه موفقیت‌ها و شکست‌های رقبا، کسب‌وکارها می‌توانند شکاف‌هایی را در بازار شناسایی کنند که با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها می‌توانند خود را دیگر کسب‌وکارهای مشابه متمایز کنند.

    اطلاعات جمع آوری شده از طریق تجزیه و تحلیل بازار و رقبا به عنوان پایه ای برای توسعهٔ هویت برندی قوی عمل می‌کنند. این اطلاعات به کسب‌وکارها کمک می‌کند تهدیدها یا فرصت‌های بالقوه در بازار را شناسایی کنند که بر رشد برندشان تاثیر می‌گذارد.

     

    شخصی در حال کار با لپ تاپ

    مزایای منحصربه‌فرد کسب‌وکارتان را بشناسید

    ساخت برند یکی از جنبه های حیاتی هر کسب و کار موفق است؛‌اما یکی از عواملی که در برندسازی نادیده گرفته می شود، نقش ویژگی های تجاری منحصر به فرد است. ویژگی های منحصر به فرد تجاری به ویژگی های متمایزی اشاره دارد که یک برند را از رقبای خود متمایز می کند. این ویژگی های منحصربه‌فرد  نقش بسیار مهمی در جلب و حفظ توجه مشتریان و همچنین تقویت وفاداری آن‌ها به برند دارند. 

    علاوه‌بر این، ویژگی های تجاری منحصر به فرد فرصت هایی را برای کسب و کارها فراهم می کند تا تخصص خود را به نمایش بگذارند و خود را به عنوان رهبران صنعت معرفی کنند. با استفاده از این ویژگی‌های متمایز، برندها می‌توانند در حوزه‌های مربوطه صاحب‌نظر باشند.

    توجه به این نکته مهم است که شناسایی و پرورش این ویژگی های تجاری منحصر به فرد باید یک فرایند مداوم در تمام مراحل ساخت برند باشد.

     

    نمودار و شخص

    مخاطبان هدفتان را بشناسید

    یکی از عناصر کلیدی که نمی توان در برندسازی نادیده گرفت، اهمیت شخصیت مخاطب هدف است. پرسونا در اصل یک شخصیت خیالی ساخته شده از روی مخاطب هدف شما است که به تعیین پیام‌ها، لحن و هویت کلی برند شما کمک می‌کند.

    در طول تمام مراحل ساخت برند، درک و تشخیص شخصیت مخاطب هدف شما بسیار مهم است. این به شما این امکان را می دهد که با مخاطب هدفتان ارتباط بگیرید. شناخت مخاطب هدف در نهایت منجر به ایجاد وفاداری و افزایش تعامل مشتری با کسب‌وکار شما می‌شود.

    در مراحل اولیهٔ ساخت برند، شناسایی و تعریف شخصیت مخاطب هدف به شما کمک می‌کند یک مسیر روشن برای استراتژی پیام‌رسانی خود ایجاد کنید. با درک علایق، نیازها و مشکلات مخاطبان هدف خود، می‌توانید پیام‌هایی ایجاد کنید که آن‌ها را درگیر یک ارتباط عاطفی با برند خود می‌کند. همانطور که رفتارهای مصرف‌کننده به‌طور مداوم تغییر می‌کند، روندها و ترجیحات بازار هم تغییر می‌کنند؛ در نتیجه با ارزیابی منظم ویژگی‌های شخصیت مخاطب می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پیام شما مرتبط و تاثیر گذار است.

    ما با شناخت مخاطب هدف خود می‌توانید برنامه‌‌ریزی‌ها، تبلیغات و پیام‌های خود را جوری برنامه ریزی کنید که تجربهٔ‌کاربری خوبی را برای آن‌ها ایجاد کنید.

     

    شماتیک اسم برند

    نام برندتان را انتخاب کنید

    یکی از مراحل مهم ساخت برند، انتخاب نام مناسب برای برند شماست. نام یک برند نقش بسزایی در هویت کسب‌وکار و درک آن توسط مصرف کنندگان دارد. 

    در طول مراحل مختلف ساخت برند، باید نامی را انتخاب کرد که با ارزش‌های برند، ارزش‌های مخاطبان هدف و موقعیت کلی برند شما همسو باشد. در ابتدا، درک بازار هدف و رقبا ضروری است. این به شما کمک می‌کند تا گرایش‌های نام‌گذاری را شناسایی کنید و مطمئن شوید که نام انتخابی شما از رقیبانتان متفاوت و بهتر است.

    سپس هنگامی که اطلاعات بیشتری در مورد مخاطبان هدف خود جمع آوری کردید، می توانید به سراغ طوفان فکری اسامی مناسبی بروید که شخصیت برند شما را منعکس می کنند و با مشتریان شما ارتباط برقرار می‌کند. مهم است که در نظر داشته باشید که سادگی، به یاد ماندنی بودن و منحصر به فرد بودن فاکتورهای کلیدی در انتخاب نام تجاری هستند.

     

    یک شخصیت برای برندتان داشته باشید

    یک شخصیت مشخص برای برند خود داشته باشید

    شخصیت برند یکی از مهم‌ترین مراحل برندسازی است. جالب است بدانید از طریق شخصیت یک برند است که کسب‌وکارها می‌توانند هویت منحصربه‌فردی ایجاد کنند و با مخاطبان هدف خود در سطح عمیق‌تری ارتباط برقرار کنند. تعریف و توسعه شخصیت برند شامل شناسایی ارزش های اصلی کسب‌وکار، ماموریت و چشم انداز برند است. با درک این عناصر اساسی، کسب و کارها می توانند شخصیت برند خود را به گونه ای شکل دهند که با تصویر و جایگاه مورد نظر ‌آن‌ها در بازار هماهنگ باشد.

    ثبات داشتن در به تصویر کشیدن شخصیت برند بسیار مهم است. این ثبات به ایجاد اعتماد و شناخت میان مشتریان کمک می کند؛ زیرا آن‌ها ویژگی های خاصی را با نام تجاری کسب‌وکار مرتبط می‌دانند. مثلا برند شما می‌تواند نوآورانه، قابل اعتماد، دوستانه یا مجلل تلقی شود؛ به‌طور کلی هر جنبه ای از ارتباط و تعامل باید منعکس کننده این شخصیت ثابت باشد.

    علاوه‌بر این، گنجاندن یک شخصیت برند کاملاً تعریف شده در استراتژی های بازاریابی می تواند به ارتقای این استراتژی کمک کند. با القای ویژگی‌های منحصربه‌فرد کسب‌وکار در پیام‌ها و تصاویر و به‌طور کلی در هر مرحله از فروش، برندها می‌توانند ارتباط عاطفی با مخاطبان خود ایجاد کنند.

     

    اهنربا در حال جذب شخص

    لحن برندتان را مشخص کنید

    ایجاد یک لحن برند ثابت و معتبر هنگام برقراری ارتباط با مخاطبان هدف ضروری است. لحن انتخابی چه دوستانه باشد و چه رسمی، باید با تصویر کلی برند مطابقت داشته باشد و برای مشتریان مورد نظر جذاب باشد.

    همان‌طور که یک شرکت در تمام مراحل برندسازی به ثباتی مشخص می‌رسد، باید لحن ثابتی را هم در تمام کانال های ارتباطی منعکس کند؛ از جمله در فعالیت‌های بازاریابی، پلتفرم‌های رسانه های اجتماعی و تعامل با مشتری. لحن و ثبات أن به ایجاد اعتماد و آشنایی در میان مصرف‌کنندگان کمک می‌کند و در عین حال شخصیت برند را برای مخاطب جا می‌اندازد.

    در مراحل بعدی توسعهٔ برند، ممکن است تغییر لحن برند برای انطباق با مخاطب و بازار هدف ضروری باشد. با این حال، باید عناصر اصلی لحن حفظ شود؛ این کار برای حفظ تداوم و جلوگیری از سردرگمی مشتریان بسیار مهم است.

     

    هویت بصری

    هویتی بصری برای برندتان ایجاد کنید

    در ساخت برند، هویت بصری به ایجاد تصویری واضح و منسجم از برند کمک می کند که ارزش ها، شخصیت و ویژگی‌های منحصر به فرد برند را منعکس کند. هویت بصری شامل طراحی لوگو، انتخاب رنگ‌های مخصوص برند، تایپوگرافی و ایجاد سایر موارد بصری است که ظاهر برند را می‌سازند.

    هویت بصری برای افزایش رضایت مخاطب و بهبود تجربهٔ کاربری او اهمیت زیادی دارد. تصاویر از طریق موارد زیر به تقویت شناخت برند و ایجاد اعتماد در میان مصرف‌کنندگان کمک می‌کند.

    • طراحی بسته‌بندی
    • طراحی وب‌سایت
    • گرافیک رسانه‌های اجتماعی
    •  ظاهر کمپین‌های تبلیغاتی 

    هویت بصری در کنار باقی بخش های برند مانند لحن آن تکامل می یابد. همان‌طور که کالاها یا خدمات جدید معرفی می شوند یا ترجیحات مصرف کنندگان در طول زمان تغییر می کنند، ممکن است برندها برای ارتقا یافتن نیاز به به‌روز رسانی عناصر بصری خود داشته باشند. این می‌تواند شامل طراحی جدید لوگو یا تغییر پالت‌های رنگی در روند پیش رو باشد و در عین حال به ماهیت اصلی برند وفادار بماند.

     

    شیپور و شخصی مقابل آن

    شعار برند خود را مشخص کنید

    شعار برند قدرتمند بخشی جدایی ناپذیر از فرایند برندینگ است و به‌عنوان یک پیام مختصر و به یاد ماندنی عمل می‌کند که جوهرهٔ برند را نشان می‌دهد و ارزش منحصر به فرد آن را به مصرف کنندگان منتقل می‌کند. یک شعار خوش ساخت می تواند به شناخت برند توسط مخاطبان کمک کند. شعار برند به‌عنوان یک نشانهٔ کلامی عمل می‌کند که باعث ایجاد ارتباط با برند در ذهن مصرف‌کنندگان می‌شود.

    شعار برند به یک فریاد رالی تبدیل می‌شود که با مخاطبان هدف ارتباط برقرار می‌کند، احساسات را برمی انگیزد و موقعیت برند را تقویت می کند. یک شعار با دقت انتخاب شده همچنین می تواند به عنوان یک اصل راهنما برای افراد داخلی شرکت باشد و به‌آن‌ها در دستیابی به پیام هایی منسجم و مطابق با ارزش های برند کمک کند. 

    به طور کلی، گنجاندن یک شعار قانع کننده در استراتژی برند شما می تواند آگاهی از برند و وفاداری مشتریان را تقویت کرده و در نهایت برای به موفقیت رسیدن کسب‌وکار مفید باشد.

     

    موبایل، تبلت و لپ تاپ

    هدف و چشم‌اندازتان را مشخص کنید

    داشتن هدفی برای آیندهٔ کسب‌وکار و چشم اندازی روشن در ساختن یک برند قوی و موفق بسیار مهم است. هدف یک تجارت فراتر از کسب سود است. دلیل وجود شرکت و هدف والای آن کسب‌وکار مهم‌تر از کسب سود است؛ به‌عبارتی دیگر چشم انداز یک برند جهت آینده را تعیین می کند و مشخص می‌کند که کسب و کار می‌خواهد در بلندمدت کجا باشد. مراحل ساخت برند نقش مهمی در شکل‌ گرفتن و انتقال هدف و چشم‌انداز یک شرکت به تمام بخش‌های آن دارد.

     

    برندسازی باید با یک دیگر هماهنگ بلشند

    تمام مراحل برندسازی باید با یکدیگر هماهنگ باشند

    برای ایجاد یک کسب‌وکار زبانزد و موفق، هماهنگ کردن تمام مراحل برندسازی با یکدیگر بسیار مهم است؛ مثلا لحن برند شما باید با تصویری که از برند ارائه می‌دهید هماهنگ باشد، علاوه‌بر این شعاری که برای برندتان مشخص می‌کنید باید با هر دوی این موارد هماهنگ باشد. هر مرحله از برندسازی نقشی حیاتی در ایجاد هویت برندی قوی و منسجم دارد. نظارت و ارزیابی مداوم این مراحل تضمین می کند که تلاش های برندسازی با اهداف تجاری و پویایی بازار همسو هستند.

    ارزیابی منظم در شناسایی زمینه‌های بهبود و تنظیمات مورد نیاز برای تقویت برند مهم است. با هماهنگی مؤثر این مراحل برندسازی، کسب‌وکارها می‌توانند یک برند قدرتمند ایجاد کنند که نه تنها توجه افراد را به خود جلب می‌کند، بلکه وفاداری بلندمدت مشتری را نیز در پی دارد.

     

    کلام آخر

    اگر قصد دارید کسب‌وکارتان تا سال‌های متمادی پا بر جا بماند و مشتریانتان به شما وفادار بمانند و تعداد این مشتریان وفادار بیشتر و بیشتر شود باید بگوییم که باید برندسازی و مراحل آن را جدی بگیرید. شما باید قبل از هرچیز بازار هدفتان را به‌دقت بررسی کرده و پرسونایی برای کسب‌وکارتان بنویسید، سپس تمام مراحلی که در این مقاله برای شما گفته‌ایم را موبه‌مو انجام دهید؛ البته یادتان نرود که این مراحل باید با هم هماهنگ و یکپارچه باشند.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    برندسازی چیست؟

    برندسازی یعنی شما بتوانید نام کسب‌وکارتان را در ذهن مخاطبان هدفتان هک کرده و تبدیل به اولین انتخاب آن‌ها برای خرید شوید.

    چرا برندسازی مهم است؟

    تنها راهی که یک کسب‌وکار برای سال‌ها محکم و استوار باقی بماند این است که مراحل برندسازی برای آن با‌دقت انجام شده باشد.

    مراحل برندسازی را نام ببرید؟

    آنالیز رقبا و بازار، شناختن مزایای کسب‌وکار، شناختن مخاطب هدف،انتخاب نام برند، ایجاد شخصیت برای برند، انتخاب لحن برند،ایجاد هویت بصری برای برند، انتخاب شعار برند، ایجاد هدف و چشم‌اندازی دوردست برای برند، هماهنگی مراحل برندسازی با یکدیگر

    فرایند انجام مراحل برندسازی چقدر طول می‌کشد؟

    یک تا چهار ماه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"