call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
موتور جستجو Search Engine

موتور جستجو چیست و چگونه کار می‌کند؟ بهترین موتورهای جست و جو

  • زمان همواره در حال حرکت است. در طول این زمان انسان‌‌ها همواره در حال پیشرفت بوده‌اند. حضور تکنولوژی در زندگی امروز ما گواه این سخن است. احتمالا شما هم دست‌کم ده سال است که برای پاسخ به سوال‌های خود به سراغ یک موتور جستجو می‌روید. شاید این حضور طولانی مدت، موجب شده‌ باشد که تاثیر بالای موتورهای جستجو را روی زندگی خود احساس نکنید. اما اجازه دهید از شما سوالی بپرسیم تا بهتر متوجه منظور ما شوید:موتور جست و جو چیست

    آیا از قوانین مربوط به شخص ثالث به‌طور کامل اطلاع دارید؟ اگر شما حقوق‌دان نباشید برای دریافت جواب این سوال کافیست تلفن همراه خود را برداشته و پاسخ را از یک موتور جستجو بپرسید. درصورتی‌که تا همین ۵۰ سال قبل، افراد برای رسیدن به جواب این سوال باید به سراغ یک وکیل یا کتاب قانون می‌رفتند و حداقل چند ساعتی طول می‌کشید تا به اطلاعات کاملی برسند.

    حالا اگر می‌خواهید با موتورهای جستجو که زندگی همه ما را راحت‌تر کرده‌اند بیشتر آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    موتور جستجو چیست؟

    موتور‌های جستجو (Search Engines) نرم‌افزارهایی هستند که تنها وظیفه‌شان پاسخ‌دهی هر چه بهتر به سوالات مخاطبان است. آن‌ها یک بانک اطلاعاتی وسیع (Database) دارند. این بانک اطلاعاتی وسیع، تمام اطلاعات سایت‌هایی که روی اینترنت هستند (مثل صفحات یک سایت، محتوای متنی، عکس‌ها، ویدیوها و …) را جمع‌آوری می‌کند.موتور جستجو یا search engine چیست

    پس زمانی که شما وارد یکی از این نرم‌افزارها شده و کلمه‌ یا عبارتی را جستجو می‌کنید، صفحه نتایجی که به شما نمایش داده می‌شود (SERP). مطالب این صفحه از اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی موتورهای جستجو به‌دست آمده است.

    حالا که متوجه شدیم «موتور جستجو چیست»، می‌توانیم یک قدم جلوتر برویم و  با شما درباره نحوه عملکرد این ابزار آنلاین صحبت کنیم.

    نحوه عملکرد موتورهای جستجو

    هر موتور جستجو، نحوه عملکرد مخصوص به خودش را دارد. اما به‌طورکلی کار این نرم‌افزارها به سه مرحله تقسیم می‌شود:

    • یافتن صفحات سایت شما (Crawling)
    • بررسی و تایید صفحات سایتتان (Indexing)
    • رتبه‌دهی به این صفحات (Ranking)

    ۱. یافتن صفحات سایت شما (Crawling)

    اگر شما سایتی در اینترنت داشته باشید، هر بار که محتوای جدیدی روی سایت خود منتشر می‌کنید، اولین کسانی از وجود آن باخبر می‌شوند موتورهای جستجو هستند. این موتورهای جستجو برای یافتن محتواهای جدید، از ربات‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. این ربات‌ها بیست‌وچهار ساعته در حال جستجو در فضای وب هستند تا صفحات جدید را پیدا کنند.

     اصطلاحا به این ربات‌ها، ربات‌های خزنده (crawlers) می‌گویند؛ به این معنی که آن‌ها دائما در اینترنت به دنبال اطلاعات جدید، در حال خزیدن هستند. پس زمانی که شما یک صفحه جدید روی سایت خود قرار می‌دهید، این صفحه به سرعت توسط موتورهای جستجو شناسایی می‌شود.

    ۲. بررسی و تایید صفحات سایتتان (Indexing)

    اگر فکر می‌کنید که پس از دسترسی ربات‌های خزنده به صفحه شما همه‌چیز تمام شده است و دیگر این صفحه به مخاطب هدفتان نشان داده می‌شود، سخت در اشتباهید! این تازه شروع ماجراست. پس از اینکه صفحه جدید شما توسط موتور جستجو پیدا شد، این ربات‌ها محتوای صفحه شما با دقت بررسی می‌کنند. فرقی نمی‌کند محتوای شما متن، عکس، ویدیو یا ترکیبی از هر سه باشد. آن‌ها درباره موضوع و کیفیت محتوای شما کنجکاو هستند.

    موتور جستجو بعد از این‌که متوجه موضوع صفحه شما شد، اگر محتوای روی صفحه از نظر این ابزار آنلاین کیفیت قابل قبولی داشته باشد، صفحه شما را وارد بانک اطلاعاتی خود خواهد کرد. به این عمل موتورهای جستجو ایندکسینگ می‌گویند. این فرایند یعنی اگر فردی در فضای وب درمورد موضوع کسب‌وکار شما جستجو کند، صفحه‌ سایتتان یکی از صدها نتایجی خواهد بود که به او نشان داده می‌شود.

    ۳. رتبه‌دهی به این صفحات (Ranking)

    تابه‌حال سوال زیر از خود پرسیده‌اید: “چرا بعضی صفحات زودتر از بقیه در نتایج جستجوی مربوط به یک موضوع خاص، به مخاطب نشان داده می‌شوند؟” در جواب باید بگوییم که موتورهای جستجو بعد از ایندکس کردن یک صفحه، به آن رتبه‌ می‌دهند.

    برای مثال اگر یک نفر عبارت «مزایای نوشیدن شیر» را جستجو کند، سایت‌هایی در صفحه اول نتایج به اون نشان داده می‌شوند که از نظر موتور جستجو  بهترین و مرتبط‌ترین محتوا را دارند. باقی صفحات به ترتیب رتبه، در جایگاهی پایین‌تر قرار می‌گیرند. به این مرحله از عملکرد موتور جستجو، رتبه‌دهی یا ranking گفته می‌شود.

    موتورهای جستجو از الگوریتم‌های (قوانین) متفاوتی برای رتبه‌دهی به صفحات سایت‌ها استفاده می‌کنند. امروزه موتور جستجوی گوگل موفق‌ترین الگوریتم‌ها را دارد. زیرا گوگل بهترین و مرتبط‌ترین محتواها را در صفحه اول نتایج یک جستجو به مخاطبش نشان می‌دهد.

    تا اینجای مقاله با چیستی موتورهای جستجو و چگونگی کارکرد آن‌ها آشنا شدید. شاید شما دارای کسب‌وکاری هستید و می‌خواهید در زمینه کسب‌وکارتان حضوری موثر در فضای وب داشته باشید. اما راه و روش رسیدن به این هدف را نمی‌دانید. در این صورت اجازه دهید شما را با روش رسیدن به نتایج مورد نظرتان آشنا کنیم.

    بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو (SEO)
    بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جست و جو به چه معناست؟

    بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو (SEO)

    همان‌طور که پیش از این گفتیم همه موتورهای جستجو برای رتبه‌دهی به سایت‌ها از الگوریتم‌های مخصوص به خود استفاده می‌کنند. هدف از رتبه‌دهی این است که مخاطب در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین جواب برای سوال خود برسد.

    موتورهای جستجو این الگوریتم‌ها را در اختیار عموم قرار نمی‌دهند. اما می‌توان رفتار و نحوه عملکرد این الگوریتم‌ها را بررسی کرد و سایت‌ها را متناسب با آن ارتقا داد. به این‌ کار بهینه‌سازی برای موتور جستجو «Search Engines Optimization» یا به اختصار سئو سایت می‌گویند.

    سئو شامل سه بخش است:

    • سئو داخلی (On-Page SEO)

    به فعالیت‌هایی که روی سایت انجام می‌شود و موجب ارتقای سایت می‌شود، سئو داخلی می‌گویند. مثل: بارگذاری محتوای باکیفیت در سایت و استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع کسب‌وکارتان در محتوا.

    موتورهای جستجو بیش از هر چیز به محتوای باکیفیت و معتبر اهمیت می‌دهند.

    • سئو خارجی (Off-page SEO)

    به فعالیت‌هایی که مستقیما روی سایت انجام نمی‌شود ولی سایت را بهبود می‌بخشند، سئو خارجی می‌گویند. مثل: استفاده از بک لینک‌ها و حضور برند در شبکه‌های اجتماعی. برای آنکه بیشتر درباره سئو آف پیج، بدانید پیشنهاد می‌کنیم مقاله سئو خارجی چیست؟ + ۵ تکنیک سئو آف پیج (Off-Page SEO) را مطالعه کنید.

    ایجاد بک لینک‌های معتبر به صفحات سایت از نظر موتور جستجوی گوگل معیار خوبی برای سنجش اعتبار سایت شماست.

    • سئو تکنیکال (Technical-SEO)

    اگر سایت شما طراحی به‌روز و دلنشینی دارد و همچنین بازدیدکننده می‌تواند به سادگی از تمام بخش‌های سایتتان استفاده کند، به شما تبریک می‌گوییم! زیرا سئو تکنیکال را در سایت خود رعایت کرده‌اید. از مواردی که به این بخش از سئو مربوط می‌شود می‌توان به مواردی از جمله موبایل فرندلی بودن سایت و برخوردار بودن سایت از سرعت مناسب اشاره کرد.

    هوش موتورهای جستجو را دست‌کم نگیرید! اگر شما بهترین تجربه را برای بازدیدکننده سایت خود رقم بزنید، مطمئن باشید موتور جستجو بیش از پیش به سایت شما توجه خواهد کرد.

    انجام خدمات سئو ، حرفه‌ای تخصصی است. دانشی است که از سال‌ها تجربه و دقتی بالا به‌دست می‌آید. نیازی نیست که شما درباره جزئیاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد نگران باشید! ما در نبض مارکتینگ تمام تلاش خود را می‌کنیم تا شما را به هدفی که برای سایت خود در نظر دارید برسانیم.

    لطفا برای دریافت مشاوره سئو رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

    تا اینجا از تعریف موتور جستجو گرفته تا کاربرد سئو، برای سایت شما حرف زدیم. اکنون وقت آن رسیده تا خلاصه‌ای از تاریخ این ابزارهای آنلاین را به شما بگوییم. در ادامه محبوب‌ترین موتورهای جستجو را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

    وکتور مسیر رشد نهال به یک درخت بزرگ
    سیر تکامل موتورهای جست و جو در طول زمان

    موتورهای جستجو در سیر زمان

    اولین موتور جستجوی دنیا در سال ۱۹۹۰ توسط دانشجویی در دانشگاه McGill ایجاد شد. این موتور جستجو به نام Archie (آرچی)، تنها توانایی جستجو برای فایل‌هایی با فرمت FTP را داشت. بعد از آرچی موتور جستجوی Web Crawler (وب کراولر) در سال ۱۹۹۴ معرفی شد.

    این ابزار آنلاین اولین موتور جستجویی بود که ویژگی جستجوی متنی را ارائه داد. وب کراولر در فوریه سال ۱۹۹۶ به دومین سایت پربازدید در اینترنت تبدیل شد. اما به مرور زمان، کاربران خود را به رقبا باخت!

    می‌توان گفت در سال ۱۹۹۸ سه موتور جستجو سهم عمده‌ای از بازار را به‌دست داشتند:

    • Alta Vista (آلتا ویستا)
    •  Lycos (لیکُس)
    •  Yahoo (یاهو)

    موتور جستجوی گوگل در این سال بود که پا به عرصه گذاشت. ولی با وجود سه نرم‌افزار ذکر شده، گوگل رقیب قدرتمندی به نظر نمی‌رسید. اما این پایان ماجرا نبود. گوگل از همان ابتدا همواره سعی در برطرف کردن کمبودهای خود داشت (مثل بهبود سرعت موتور جستجو، ساختاربندی مناسب و…).

    گوگل مدام در تلاش بود تا به بهترین نسخه خود تبدیل شود. احتمالا می‌دانید که گوگل امروزه نسبت به رقبای خود بیشترین کاربر را دارد. پس می‌توان گفت تلاش مداوم گوگل برای ارمغان آوردن بهترین تجربه برای مخاطبانش به ثمر نشسته است.

    در همان سال ۱۹۹۸ مایکروسافت موتور جستجوی خود، یعنی MSN Search (ام اس ان سرچ) را معرفی کرد. این ابزار آنلاین توانست تعداد بالایی از کاربران موتورهای جستجو را به خود جذب کند. اما در عرصه جهانی چندان موفق عمل نکرد.

    نهایتا مایکروسافت در سال ۲۰۰۶  ام اس ان سرچ را به موتور جستجویی به نام Windows live search (ویندوز لایو سرچ) تبدیل کرد. البته این ابزار آنلاین نیز مدت زیادی در بازار باقی نماند و سه سال بعد مایکروسافت موتور جستجوی Bing را جایگزین آن کرد. بینگ تا به امروز فعالیت می‌کند و طرفداران خود را دارد.

    محبوب‌ترین موتورهای جستجوی روز دنیا
    آشنایی با بهترین موتورهای جست و جو ۲۰۲۳

    محبوب‌ترین موتورهای جستجو روز دنیا ۲۰۲۳

    امروزه دنیای وب پر از موتورهای جستجوی مختلف است که بسیاری از آن‌ها حرفی برای گفتن دارند. هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی خاص خودشان هستند. اما هدف ما در این بخش معرفی بهترین آن‌ها به شماست. در ادامه این مطلب، به محبوب‌ترین موتورهای جستجوی دنیا اشاره خواهیم کرد:

    موتور جست و جو گوگل Google

    همانطور که پیش‌تر گفتیم گوگل در میان رقبای خود، بیشترین سهم از بازار موتورهای جستجو را دارد. دلیل این محبوبیت این است که گوگل در صفحات نتایجش، نزدیک‌ترین و بهترین پاسخ را به مخاطب خود نشان می‌دهد.

    حدود ۹۳.۱۲% از افراد، از موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنند.

    موتور جست‌وجو بینگ Bing

    با اختلاف زیاد بعد از گوگل، موتور جستجوی بینگ بیشترین تعداد کاربر را دارد. این ابزار آنلاین بین کاربران خود به دو دلیل محبوب است:

    • مایکروسافت به ازای هر بار استفاده از این موتور جستجو امتیازی به کاربر می‌دهد. کاربر با داشتن تعداد مشخصی از این امتیازها، می‌تواند از افزونه‌های پولی مایکروسافت به‌صورت رایگان استفاده کند.
    • در سال ۲۰۲۳ مایکروسافت یک دستیار آنلاین برای موتور جستجوی خود در نظر گرفته است.

    حدود ۲.۷۷% افراد، از Bing استفاده می‌کنند.

    یاندکس YANDEX

    این موتور جستجو، محبوب‌ترین موتور جستجو در کشور روسیه است. همچنین در کشورهای بلغارستان، ترکیه، قزاقستان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.

    حدود ۱.۱۵% افراد از این موتور جستجو استفاده می‌کنند.

    موتور جستجوی یاهو !Yahoo

    یاهو یکی از قدیمی‌ترین موتورهای جستجوی دنیا است. این نرم‌افزار هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد.

    حدود ۱.۱۱% از افراد، از یاهو استفاده می‌کنند.

    • DuckDuckGo

    مهم‌ترین ویژگی این موتور جستجو امنیت بالای آن است. امروزه تعداد بالایی از موتورهای جستجو از جمله گوگل سعی در شخصی‌سازی کردن نتایج جستجوها دارند. اما «داک داک گو» به کاربرانش اطمینان می‌دهد که اطلاعات خصوصی آن‌ها را مخفی نگه می‌دارد.

    حدود ۰.۵۵% از افراد، از DuckDuckGo استفاده می‌کنند.

    موتورهای جستجوی ایرانی

    هموطنان ما در ایران موتورهای جستجویی ساخته‌اند که مختص به ما پارسی‌زبانان است. شاید موتورهای جستجوی ایرانی از همنوعان خارجی خود ضعیف‌تر باشند اما ما اعتقاد داریم مهم‌ترین قدم برای رسیدن به موفقیت، شروع یک کار و رو به جلو حرکت کردن است. در ادامه تعدادی از این موتورهای جستجو را برای شما نام برده‌ایم:

    • ذره‌بین
    • پارسی‌جو
    • گردو
    • سلام

    موتور جستجو در یک کلام!

    موتور جستجو در یک کلام!

    موتورهای جستجو نرم‌افزارهایی هستند که تمام صفحات سایت‌ها را در بانک اطلاعاتی خود ذخیره می‌کنند. زمانی که کاربر عبارت مورد نظر یا سوال خود را جستجو می‌کند، این نرم‌افزار باید با استفاده از اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی خود، مرتبط‌ترین صفحات را به کاربر نشان دهد.

    ربات‌های موتورهای جستجو، ابتدا صفحات جدید بارگذاری شده در اینترنت را پیدا می‌کنند. سپس موضوع این صفحات را بررسی می‌کنند تا آن را در نتایج یک جستجوی مربوط با موضوع آن صفحه نمایش دهند. اگر کیفیت محتوای صفحه جدید قابل قبول باشد، آن صفحه را ایندکس کرده و متناسب با میزان کیفیت محتوا به صفحه رتبه می‌دهند.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    •  Search Engine یا موتور جستجو چیست؟

    موتور جستجو ابزار آنلاینی است که وظفیه آن نشان دادن باکیفیت‌ترین صفحات سایت‌ها به مخاطبی است که سوالی درباره موضوع آن صفحات دارد.

    • موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

    موتورهای جستجو طبق دستورالعمل‌های متفاوتی کار می‌کنند اما به‌طور‌کلی نحوه عملکرد آن‌ها به سه مرحله زیر تقسیم می‌شود: یافتن صفحات جدید در دنیای وب، بررسی و تایید این صفحات جدید و رتبه‌دهی به صفحات با توجه به کیفیت محتوای صفحه.

    • چگونه سایت خود را به صفحه اول نتایج یک موتور جستجو برسانیم؟

    شما با استفاده از Search Engine Optimization یا سئو می‌توانید رتبه سایت خود را ارتقا دهید.

    • بهترین موتورهای جستجو در دنیا کدام‌اند؟

    پنج موتور جستجوی محبوب در دنیا عبارتند از: Google، Binge، Yandex، Yahoo! و DuckDuckGo.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"