call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
مانیتور به همراه یک کلید keyword در صفحه مانتیور نوشته شده

کلمه کلیدی چیست؟ معرفی انواع کلمات کلیدی

  • می‌دانیم که تمامی جستجوهای ما در گوگل توسط عباراتی انجام می‌شود که منعکس‌کننده سوالات و نیازهای ما هستند. بر همین اساس کلماتی که ما از آن‌ها برای رسیدن به پاسخ سوالتمان استفاده می‌کنیم برای کسانی که در فضای وب، کسب‌وکاری دارند اهمیت فوق‌العاده زیادی خواهد داشت. چراکه هر کسب‌وکاری با ارائه و فروش محصولات خود باید بتواند نیازهای افراد را رفع کند، به‌ همین خاطر دانستن و کشف کلمه کلیدی مناسب برای تولید محتوای ارزشمند که مخاطبانتان از آن‌ها بهره‌مند شوند، باید در اولویت قرار گیرد.

    در این مقاله ضمن تعریف کلمه کلیدی، نگاهی به انواع کلمات کلیدی ارگانیک خواهیم  داشت که همه علاقه‌مندان به سئو باید بدانند.

    کلمه کلیدی چیست؟

    کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو تایپ می‌کنند تا محتوای مرتبط  با سوالات و نیازهایشان را پیدا کنند. از آنجایی که کلمات کلیدی از کوئری‌ها می‌آیند، گنجاندن آن‌ها در استراتژی تولید محتوای کسب‌وکارتان، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات وبسایت شما را رتبه‌بندی کنند و کاربران هنگام جستجوی محتوای شما، آن را راحت‌تر پیدا کنند. بنابراین ضروری است که قبل از هر چیز کلمات کلیدی، انواع و کارکرد هر کدام را به‌خوبی بشناسیم.

    اگر شما به‌خوبی با کلمات کلیدی و انواع آن‌ها آشنایی دارید و به‌دنبال عبارات مناسب برای تولید محتوای کسب‌وکار خود هستید توصیه می‌کنیم مقاله تحقیق کلمات کلیدی را بخوانید. در آنجا به‌طور مفصل هرآنچه که باید درباره تحقیق کلمات کلیدی بدانید را توضیح داده‌ایم.

    انواع کلمات کلیدی که برای تولید محتوا ضروری است

    کلمات کلیدی بذر

    کلمات کلیدی بذر (Seed Keyword) کلمات یا عباراتی هستند که می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان نقطه شروع در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی، به‌اصطلاح برای باز کردن قفل کلمات کلیدی بسیار استفاده کنید. آن‌ها را به‌عنوان بلوک‌های سازنده کشف کلمات کلیدی بیشتر مرتبط با یک موضوع در نظر بگیرید

    اگر کلمات کلیدی سودآور خروجی تحقیق کلمات کلیدی هستند، کلیدواژه‌های بذر، کلمات کلیدی ورودی هستند.

    راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به کلمات کلیدی بذر خوب برسید از جمله:

    •       طوفان فکری
    •       بررسی کلمات کلیدی رقبا
    •       نگاهی به منوهای ناوبری وبسایت
    •       توجه به ادبیاتی که مردم در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

    فرض کنید شما آنلاین شاپ قهوه و محصولات مرتبط با آن را دارید؛ کلمات کلیدی بذر شما می‌تواند عباراتی مانند «قهوه»، «اسپرسو»، «کاپوچینو» باشد که از طریق آن‌ها می‌توانید به سایر کلمات کلیدی دست پیدا کنید مانند «خواص قهوه»، «دستگاه قهوه‌ساز» و… باشد.

    کلمات کلیدی براساس هدف جستجو

    اساساً پشت هر کلمه کلیدی هدفی وجود دارد که این همان چیزی است مردم انتظار دارند با استفاده از آن کلیدواژه خاص در موتور جستجو به هدف خود برسند؛ یعنی بتوانند به محتوای مرتبط با سوال یا نیازشان دسترسی پیدا کنند. به‌طور کلی، چهار نوع کلمه کلیدی اصلی براساس هدف آن‌ها داریم؛

    ۱. اطلاعاتی (Informational)

    کاربر به دنبال دریافت اطلاعات است؛ به‌عنوان مثال «روز جهانی زن چه روزیه؟»

    ۲. ناوبری (Navigational)

    کاربر به دنبال یافتن یک وبسایت خاص است؛ به‌عنوان مثال «ورود به فیس بوک».

    ۳. تحقیقات تجاری (Commercial Investigations)

    کاربر می‌خواهد محصول خاصی را بخرد، اما باید تحقیقات بیشتری انجام دهد؛ به‌عنوان مثال «بررسی گوشی سامسونگ A54».

    ۴. تراکنشی (Transactional)

    کاربر قصد خرید چیزی را دارد؛ به‌عنوان مثال، «خرید آیفون ۱۴».

    هدف جستجو یکی از ویژگی‌های کلمه کلیدی نیست، بلکه یکی از ویژگی‌های صفحه نتایج جستجو است. دسته‌بندی کلمات کلیدی براساس هدف جستجو رایج است، اما از نظر فنی کاملاً صحیح نیست. این بدان معنی است که هدف جستجو می‌تواند در طول زمان تغییر کند و موتورهای جستجو می‌توانند یک SERP را با اصطلاحاً نیت شکسته (fractured intent) -یک کوئری که تعیین کردن هدف جستجوی کاربر برای آن دشوار است- نشان دهند.

    کلمات کلیدی دم بلند

    کلمه کلیدی دم بلند عبارتی است که به‌طور کلی از سه تا پنج کلمه ساخته می‌شود. از آنجایی که این کلمات کلیدی خاص‌تر از اصطلاحات عمومی هستند، به شما این امکان را می‌دهند تا جمعیت خاصی را هدف قرار دهید. این کلمات کلیدی همچنین نسبت به کلمات کلیدی عمومی کمتر رقابتی هستند، زیرا آن‌ها به‌گونه ای طراحی شده‌اند که بهتر نشان دهند که مردم چگونه کوئری مورد نظر خود را جستجو می‌کنند مانند: «خرید گوشی ارزان قیمت» یا «خرید گوشی ارزان و خوب زیر ۲ میلیون».

    هدف قرار دادن کلمات کلیدی طولانی یک تاکتیک رایج در سئو است:

    تعداد زیادی از آن‌ها وجود دارد.

    آن‌ها معمولاً خاص هستند و می‌توانید با هدف خاصی کاربران را جذب کنید.

    آن‌ها نسبت به کلمات کلیدی دم کوتاه یا میانی رقابتی کمتری دارند، گرچه رتبه‌بندی همه کلمات کلیدی دم بلند آسان نیست.

    کلمات کلیدی کم رقابت

    کلمات کلیدی کم رقابت یا کلمات کلیدی کم رقیب، عباراتی هستند که معمولاً رتبه گرفتن در آن‌ها آسان‌تر است.

    شهرت این نوع از کلمات کلیدی این است که می‌توانند در کوتاه مدت نتایج سریع‌تری ارائه دهند، بنابراین اغلب به وبسایت‌های جدید بدون پروفایل لینک قوی توصیه می‌شوند.

    کلمات کلیدی یک حوزه فعالیت خاص

    کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خاص (Niche keywords) موضوعات واضح و مشخصی هستند که برای بخش‌های نسبتا کوچک و اغلب تخصصی یک بازار خاص جذاب هستند. به‌عبارت دیگر، هر کدام از این کلمات کلیدی می‌توانند در مدت زمان کوتاهی ترافیک کم اما با کیفیت بالایی را برای شما جذب کند.

    برای نمونه «تن ماهی شویددار» که حجم جستجوی آن کم است، اما بسیار خاص است و نسبتاً کمتر در دسترس است. بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که کاربر به دنبال چنین محصولی باشد که می‌توان در آن به نسبت بسیار راحت‌تر رتبه گرفت.

    کلمات کلیدی با برند و بدون برند

    رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی بدون برند به شما این امکان را می‌دهد، افرادی را جذب کنید که در جستجوی محصولات یا خدمات مرتبط با تجارت شما هستند اما ممکن است لزوماً برند شما را نشناسند.

    رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی دارای برند به شما این امکان را می‌دهد افرادی را جذب کنید که به‌طور خاص در جستجوی اطلاعات در مورد شرکت شما هستند.

    برای نمونه می‌توان گفت «ابزار سئو» و «ابزار سئو گوگل سرچ کنسول»

    کلمات کلیدی رقیب

    دلایل بسیاری زیادی وجود دارد که همه می‌خواهند کلمات کلیدی رقبای خود را بررسی کنند، چراکه آن کلمات کلیدی در حکم معدن طلایی از موضوعات برای سایت شما هستند.

    وقتی کلمات کلیدی یک رقیب را می‌دانید، می‌توانید:

    همان کلمات کلیدی را هدف قرار دهید.

    از کلمات کلیدی رقیب خود به‌عنوان کلیدواژه‌های اولیه (کلمات کلیدی بذر) برای تحقیق و تدوین استراتژی محتوا استفاده کنید.

    کلمات کلیدی اولیه و ثانویه

    کلمه کلیدی اولیه، موضوع اصلی یک مقاله سایت است. همچنین تنها کلمه کلیدی برای بهینه‌سازی یک صفحه یا به عبارت دیگر دلیل اولیه انجام تحقیق کلمه کلیدی به حساب می‌آید.

    کلمات کلیدی ثانویه عباراتی نزدیک به کلمه کلیدی اصلی هستند که شما در صفحه سایت خود هدف قرار داده‌اید. مثلاً اگر کلیدواژه اصلی شما «رژیم غذایی سالم» است، کلیدواژه ثانویه یا فرعی شما می‌تواند «سالم خوری» یا «کم کالری» باشد.

    امیدواریم اگر در ابتدا مسیر سئو هستید ابهامات شما در خصوص چیستی کلمات کلیدی از بین رفته باشد، همچنین در صورتی که در خصوص تولید محتوای بهینه‌‌شده برای سایت خود با چالش مواجه شده‌اید، می‌توانید از مشاوره سئو حرفه‌ای نبض مارکتینگ بهره‌مند شوید.

    تعیین ارزش کلمه کلیدی دشوار

    با مثالی توضیح می‌دهیم که چرا تعیین ارزش کلمه کلیدی دشوار است، حتی زمانی که در ابتدا ساده به نظر می‌رسد.

    فرض کنید آژانس تبلیغاتی شما یک مشتری دارد که لوازم آشپزخانه می‌فروشد.

    رتبه‌بندی برای کلمه کلیدی مانند «مخلوط کن آشپزخانه برای اسموتی» از یک کلمه کلیدی اطلاعاتی‌ و کمتر مرتبط مانند «می‌تونم سوپ داغ را در مخلوط کن بریزم» ارزشمندتر خواهد بود.

    ساده به نظر می‌رسد، درست است؟ اما مسئله این است که هدف قرار دادن آن کلمه کلیدی جذاب برای فروش، زمان، تلاش و هزینه بسیار بیشتری نسبت به هدف قرار دادن کلمه کلیدی اطلاعاتی نیاز خواهد داشت. احتمال کمتری وجود دارد که کلمه کلیدی اطلاعاتی به فروش فوری تبدیل شود، اما اگر بتوانید طیف گسترده‌ای از تخصص مرتبط با موضوع را در چندین صفحه و پست نشان دهید، به بهبود قدرت موضوعی و سئو معنایی شما کمک قطعاً کمک خواهد کرد.

    4 عامل تأثیرگذار در تعیین ارزش کلمات کلیدی

    نحوه محاسبه ارزش کلمه کلیدی

    چهار عامل اصلی وجود دارد که ارزش کلمه کلیدی را تعیین می‌کند:

    هدف جستجو

    هدف جستجو انگیزه اساسی در پشت هر کوئری جستجوی کاربر است که شامل ۴ نوع است که پیش‌تر در بخش انواع کلمات کلیدی توضیح دادیم و در اینجا مجدداً نام می‌بریم.

    1. اطلاعاتی (Informational)
    2. ناوبری (Navigational)
    3. تحقیقات تجاری (Commercial Investigations)
    4. تراکنشی (Transactional)

    یک کلمه کلیدی با هدف جستجوی واضح، ارزش بالایی دارد؛ به این دلیل که بهینه‌سازی برای کلمه کلیدی و پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران آسان‌تر می‌شود. در نتیجه این امر می‌تواند به تعامل بیشتر و افزایش تبدیل منجر شود.

    به‌عنوان مثال، یک کلمه کلیدی تراکنشی مانند «خرید کفش کوهنوردی آنلاین» برای وبسایتی که کفش‌های کوهنوردی می‌فروشد ارزش بالایی دارد. این کلمه کلیدی بسیار مرتبط با محصولاتی است که این کسب‌وکار می‌فروشد.

    حجم جستجو

    حجم جستجو تعداد دفعات جستجوی یک کلمه کلیدی خاص را اندازه‌گیری می‌کند. حجم جستجوی بالاتر به این معنی است که افراد زیادی به‌دنبال آن موضوع خاص هستند.

    قسمت مربوط به حجم جستجو در kwfinder

    البته حجم جستجوی بالا همیشه به این معنی نیست که کلمه کلیدی برای شما یا مشتری ارزش بالایی دارد.

    به‌عنوان مثال، یک کلمه کلیدی با حجم جستجوی بالا اما رقابت شدید ممکن است برای رتبه گرفتن بسیار چالش‌برانگیز باشد. از سوی دیگر، کلمه کلیدی با حجم جستجو و رقابت کمتر با پتانسیل تبدیل بالا ممکن است در دراز مدت ارزشمندتر باشد. شما می‌توانید مخاطبان هدفمندی را جذب کنید که احتمال بیشتری دارد اقدام مورد نظر شما را انجام دهند.

    بخش نمای کلی kwfinder هدف، ترند، حجک جستجو

    هنگام مقایسه مثال بالا با نمونه قبلی، حجم جستجو بسیار کمتر است. با این حال، دشواری کلمه کلیدی (شانس‌های رتبه‌بندی) بسیار جذاب‌تر است. هدف جستجو هنوز تجاری است و CPC (هزینه هر کلیک) بسیار بالاتر است که نشان‌دهنده قصد خرید در پشت کوئری جستجوی کاربر است.

    حجم جستجوی بالا همیشه ایده‌آل است، اما در دام پتانسیل ترافیک بالاتر نیفتید. احتمالاً یک کلمه کلیدی طولانی جایگزین وجود خواهد داشت که می‌تواند هدف‌گذاری را آسان‌تر کرده و از نظر بازگشت سریع‌ سرمایه‌گذاری ارزشمندتر باشد.

    پتانسیل تبدیل

    پتانسیل تبدیل، میزان احتمال این است که کاربرانی که یک کلمه کلیدی خاص را جستجو می‌کنند، اقدام دلخواه را انجام دهند. این می‌تواند ثبت نام برای یک دوره آزمایشی رایگان، انجام یک خرید یا هر اقدام دیگری باشد که می‌خواهید بازدیدکنندگان انجام دهند. یک کلمه کلیدی با ارزش بالا ممکن است پتانسیل تبدیل خوبی داشته باشد.

    قسمت هدف جستجو و ترند در kwfinder

    به‌عنوان مثال، شخصی که برای «دندانپزشک سان خوزه» جستجو می‌کند، به دنبال نوع خاصی از کسب‌وکار در یک مکان خاص است. به‌این ترتیب مخاطبان هدفی را جذب می‌کند که فعالانه به‌دنبال خدمات ارائه شده توسط این کسب‌وکار هستند. هرچه کلمه کلیدی خاص‌تر و هدفمندتر باشد، پتانسیل تبدیل بالاتری دارد.

    جدای از تجزیه‌وتحلیل هدف کلمه کلیدی، دو موردی که باید به آن توجه کنید داده‌های ترند و CPC (هزینه به ازای هر کلیک) است. ترند صعودی در جستجوها نشان می‌دهد که حجم جستجو و پتانسیل تبدیل برای یک کوئری احتمالاً در طول زمان افزایش می‌یابد.

    CPC معیاری برای کمپین‌های پرداخت به ازای کلیک است، اما این داده‌ها برای سئوکاران هم مفید است. اگر مردم مبلغ نسبتاً بالایی را برای یک کلمه کلیدی در کمپین PPC خود پیشنهاد می‌دهند، احتمال اینکه این کلمه کلیدی با پتانسیل تبدیل بالایی باشد وجود دارد.

    رقابت

    رقابت یکی دیگر از عوامل کلیدی در تعیین ارزش کلمه کلیدی است. برخی از کلمات کلیدی ممکن است حجم جستجوی بالایی داشته باشند اما سطح رقابتی آن‌ها پایین باشد. برعکس ممکن است سایرین حجم جستجوی کمتری دارند اما رقابت شدیدی با بقیه سایت‌ها دارند که سعی در گرفتن رتبه برای همان عبارات دارند.

    فرض کنید می‌خواهید یک پست وبلاگی در مورد نکات عکاسی تولید کنید. اگر در حال حاضر هزاران مقاله با کیفیت بالا در مورد یک موضوع وجود داشته باشد، رتبه‌بندی بالا کار زیادی می‌خواهد. ابزارهای سئو اغلب از معیار سختی کلمه کلیدی برای نشان دادن سطح رقابت برای یک عبارت جستجو استفاده می کنند.

    بخش دشواری کلمه کلیدی در kwfinder

    به همین دلیل است که هنگام انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو، تحقیق در مورد رقبا بسیار مهم است.

    هنگام انجام تحقیق به موارد زیر توجه کنید:

    میزان رواج کلمه کلیدی: چند نتیجه برای آن کوئری خاص در serp نمایش داده می‌شود.

    نوع محتوا: آیا آن‌ها تصاویر زیادی دارند؟ فیلم‌ها یا اینفوگرافیک چطور؟

    اعتبار دامنه وبسایت: آیا رتبه‌بندی سایت‌های .edu یا .gov وجود دارد؟

    همه این عوامل به شما کمک خواهند کرد تا ارزش هر کلمه کلیدی را بیشتر درک کنید.

    جمع‌بندی و معرفی چند نوع کلمه کلیدی

    در این مقاله ۸ نوع کلمه کلیدی مهم دنیای وب را با ذکر مثال تعریف کردیم و گفتیم هر کدام مناسب چه هدفی است. یاد گرفتیم که کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو تایپ می‌کنند تا محتوای مرتبط را برای درخواست‌های خود پیدا کنند. از آنجایی که کلمات کلیدی از کوئری‌های جستجو می‌آیند، گنجاندن این عبارات در استراتژی محتوای شما به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات وبسایت شما را رتبه‌بندی کنند و کاربران هنگام جستجوی محتوای شما را پیدا کنند.

    بد نیست در آخر چند نوع دیگر کلمات کلیدی را معرفی کنیم. در واقع نمی‌توان‌ها را انواع جداگانه‌ای در نظر گرفت و هریک از ۸ نوع کلمه کلیدی که در بالا گفتیم می‌توانند ویژگی‌های این کلمات کلیدی را داشته باشند:

    کلمات کلیدی با حجم صفر (Zero-volume keywords)

    اگر کلمه کلیدی جالبی با حجم صفر جستجو می‌بینید، در صورتی که فکر می‌کنید محبوبیت آن در حال افزایش است یا ارزش تجاری بالایی برای وبسایت شما دارد، می‌تواند همچنان ارزش آن را داشته باشد که آن را هدف قرار دهید.

    کلمات کلیدی بدون پاسخ درست (No Right Answer keywords)

    این نوع از کلمات کلیدی ممکن است با وجود موتورهای جستجوی هوش مصنوعی اهمیت بیشتری پیدا کنند. برخی معتقدند این نوع کلمات کلیدی در جایی هستند که پاسخ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی بیشتر کلیک‌ها را از نتایج ارگانیک می‌گیرند.

    کلمات کلیدی LSI

    این نوع از کلمات کلیدی، عباراتی هستند که از نظر مفهومی با یک کلمه کلیدی هدف مرتبط هستند. بنابراین اگر می‌خواهید صفحه شما برای «کارت‌های اعتباری» رتبه‌بندی شود، کلمات کلیدی LSI می‌شود: «پول»، «امتیاز اعتباری» و «نرخ بهره». با این حال، بهتر و دقیق‌تر است که به آن‌ها به عنوان کلمات کلیدی معنایی اشاره کنیم.

    کلمات کلیدی متا (Meta keywords)

    این کلمات کلیدی، متا تگ‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد محتوای صفحه به موتورهای جستجو استفاده کنید. آن‌ها در کد منبع HTML یک صفحه وبسایت هستند و برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده نیستند. اما ارزش این را دارد که بدانید گوگل دیگر برای رتبه‌بندی صفحات از آن‌ها استفاده نمی‌کند.

    کلمات کلیدی پولی (Paid keywords)

    تحقیق کلمات کلیدی PPC به فرآیند شناسایی کلمات کلیدی برای گنجاندن در کمپین های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک، معمولاً از طریق Google Ads یا سایر پلتفرم‌های بازاریابی موتورهای جستجو اشاره دارد و کلمات کلیدی پولی آن‌هایی هستند که در این کمپین‌ها استفاده می‌شوند. لازم است بدانید این دسته از کلمات کلیدی برای سئو استفاده نمی‌شود.

    شاید برای شما هم سوال باشد…

    کلمه کلیدی چیست؟

    کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو تایپ می‌کنند تا محتوای مرتبط را برای درخواست‌های خود پیدا کنند.

    چند نوع کلمات کلیدی داریم؟

    کلمات کلیدی را براساس کاربرد، هدف و ویژگی‌هایشان می‌توان به انواع گسترده‌ای تقسیم کرد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: کلمات کلیدی اولیه و ثانویه، کلمات کلیدی دم بلند، کلمات کلیدی بذر، کلمات کلیدی براساس هدف جستجو و…

    چگونه بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

    از طریق تحقیق کلمات کلیدی شما می‌توانید عبارات و کلمات مناسب خود را پیدا کنید. به این منظور کافیست مقاله تحقیق کلمات کلیدی نبض مارکتینگ را بخوانید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"