call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شاخص معرفی انواع سئو

با شناخت انواع سئو از سقوط سایتتان جلو‌گیری کنید!

  • اگر با مفهوم سئو آشنا نیستید به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله سئو چیست را بخوانید و سپس سراغ انواع سئو بیایید. 

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    می‌توان یک کار را به روش‌های مختلفی انجام داد. برای مثال رانندگی را درنظر بگیرید. می‌توان تک تک قوانین را موبه‌مو انجام داد، می‌توان تمام آن‌ها را زیر پا گذاشت و می‌توان تنها در صورتی به قوانین احترام گذاشت که احتمال جریمه شدن توسط پلیس وجود نداشته باشد. سئو هم مانند هر کار دیگری به همین شکل است.

    معرفی انواع سئو

    برای مثال تولید محتوا را در نظر بگیرید. محتوا یکی ازمهم‌ترین بخش‌های سئوی هر سایتی است. ما می‌توانیم چند روز وقت بگذاریم، به‌طور کامل درمورد یک موضوع مطالعه کنیم و سپس شروع به نوشتن درمورد آن موضوع کنیم. روش دیگر این است که محتوای دیگران را کپی کرده و در عرض چند ثانیه صاحب محتوا شویم. در نهایت این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم کدام روش را انتخاب کنیم.

    انتخاب با خودتان است؛ اما به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا این مقاله را بخوانید تا با دید باز درمورد روشی که برای سئو کردن سایتتان می‌خواهید پیش بگیرید، تصمیم‌گیری کنید.

     

     

    تصویر شماتیک از انواع سئو

    انواع سئو کدام‌اند؟

    سئو به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود؛ به‌عبارت دیگر افراد با توجه به هدف و برنامه‌ای که برای سایت خود دارند راه‌های مختلفی را برای استفاده از سئو پیش می‌گیرند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با این راه‌های مختلف آشنا کنیم تا بتوانید راه مناسب خود را انتخاب کنید. انواع سئو به سه دستهٔ متفاوت تقسیم می‌شوند:

    • سئو کلاه سفید 
    • سئو کلاه سیاه
    • سئو کلاه خاکستری

    در بخش بعدی مقاله، اولین مورد سئو که گوگل نیز آن را تایید کرده است، یعنی سئو کلاه سفید را به شما معرفی می‌کنیم.

     

    تصویر اینوگرافیک از توضیحی از سئو کلاه سفید

    سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

    اولین نوع از سئو، سئوی کلاه سفید است. اجازه دهید خیلی ساده بگوییم. گوگل برای بهینه‌سازی سایت یک سری پیشنهادات و دستورالعمل‌ها را در اختیار متخصصان سئو قرار داده است. اگر کسی از این روش‌های تایید شده توسط گوگل برای سئوی سایت خود استفاده کند، این شخص از روش کلاه سفید استفاده کرده است. 

    زمانی که از سئو کلاه سفید استفاده می‌کنید خیالتان راحت است که توسط گوگل جریمه و پنالتی نمی‌شوید و زحماتی که برای سایتتان کشیده‌اید، یک شبه به باد نمی‌رود؛ بنابراین انجام این روش کم‌ترین ریسک‌ را بین انواع سئو دارد. علاوه‌بر این باید بدانید که گوگل به سایت‌هایی که تکنیک‌های کلاه سفید در آن‌ها استفاده شده است، رتبه و جایگاه بهتری می‌دهد. برای اینکه بهتر با این نوع از سئو آسنا شوید، بعضی از تکنیک‌های آن را با شما در میان می‌گذاریم.

     

    نوشتن محتوای باکیفیت

    گوگل همواره کاربرانش را در اولویت قرار می‌دهد؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کند محتوایی را تولید کنید که مخاطب به دنبال آن است. یعنی ابتدا تحقیق کنید مخاطبی که به صفحهٔ شما وارد می‌شود چه سوالاتی دارد و به چه دلیلی از صفحهٔ شما دیدن می‌کند، سپس جواب تمام سوالات او را در صفحه قرار دهید. با این کار گوگل متوجه می‌شود سایت شما سایتی مفید و ارزشمند برای مخاطب است.

     

    سرعت مناسب سایت

    اگر صاحب سایت باشید، احتمالا تا الان متوجه شده‌اید که کاربران گوگل افراد صبوری نیستند! یعنی آن‌ها زمان زیادی را برای بارگذاری به سایت شما نمی‌دهند؛ زیرا اگر صفحهٔ شما کند یا نصفه‌ونیمه بارگذاری شود آن‌ها به‌سادگی سایت شما را ترک کرده و احتمالا در سایت یکی از رقبای شما به‌دنبال مطالب مورد نظرشان می‌گردند. بنابراین، گوگل سرعت سایت را یکی از فاکتورهای رتبه‌دهی خود در نظر گرفته است و از سایت‌ها می‌خواهد که مطمئن شوند سایشان از سرعت مناسبی برخوردار است.

     

    جلب رضایت کاربر

    اجازه دهید خیالتان را راحت کنم. تمام تکنیک‌های سئو کلاه سفید برای جلب رضایت کاربر است؛ به‌عبارت دیگر تمام چیزی که گوگل از شما می‌خواهد این است که کاری کنید که مخاطب از سایت شما رضایت داشته باشد. مثلا به دو مورد بالا دقت کنید، آن‌ها نیز نهایتا رضایت کاربر را به ارمغان می‌اورند، نه؟

    تکنیک‌های کلاه سفید اینجا تمام نمی‌شوند و گوگل موارد دیگری را در این نوع از سئو به صاحبان سایت‌ها گوشزد می‌کند. شما می‌توانید مقالهٔ «سئو کلاه سفید» مطالعه کرده و اطلاعات کامل‌تری دربارهٔ سئو سفید کسب کنید.

    اما شاید بپرسید غیر از راهی که گوگل برای سئوی سایت‌ها پیش پای ما می‌گذارد دیگر چه راه‌هایی وجود دارد؟ در ادامه به سراغ نوع دیگری از سئو می‌رویم که اصلا به مذاق گوگل خوش نمی‌آید!

     

    تصویر اینوگرافیک از توضیح سئو

    سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

    سئو روندی کند و زمان‌بر دارد؛ زیرا موتورهای جستجو ابتدا باید مطمئن شوند که سایت شما برای مخاطب ارزشمند است، سپس آن را در صفحهٔ اول نتایج جستجو قرار دهند. اما خُب همیشه افرادی هستند که می‌خواهند راه صدساله را یک شبه طی کنند. نه؟ این نوع از سئو را همان افراد عجول و فریب‌کار ایجاد کردند!

    سئو کلاه سیاه مجموعه‌ای از تکنیک‌ها بوده که تنها هدفش نتیجه‌گیری سریع است. کسانی که تکنیک‌های مخرب سئو کلاه سیاه را به‌کار می‌برند در اصل برای رسیدن به هدفشان از ضعف‌های گوگل سوء استفاده می‌کنند و این موتور جستجو را فریب می‌دهند.

    این افراد روند کار الگوریتم‌های گوگل را بررسی کرده و ضعف‌های گوگل را پیدا می‌کنند؛ سپس سایت خود را جوری طراحی و برنامه‌ریزی کرده که گوگل آن را ارزشمند ارزیابی کند و سایت‌ آن‌ها را در صفحهٔ اول نتایج جستجو قرار دهد. غافل از اینکه سایت مورد نظر هیچ منفعت و سودی برای مخاطبان ندارد.

    البته گوگل روزبه‌روز هوشمند‌تر می‌شود و می‌تواند خیلی از تکنیک‌های کلاه سیاه را تشخیص دهد. این موتور جستجو سایت‌هایی که براساس این تکنیک‌ها رتبهٔ بالایی دریافت کرده اند را جریمه و حتی پنالتی می‌کند؛ چون همان‌طور که گفتیم زمانی که پای رضایت کاربران در میان است، گوگل با کسی شوخی ندارد!

    برای اینکه بهتر این روش استفاده از سئو را درک کنید در ادامه چند ترفند سئوی کلاه سیاه را برای شما مثال می‌زنیم.

     

    دزدیدن محتوای سایت‌های دیگر

    همان‌طور که پیش از این گفتیم موتور جستجوی گوگل به محتوا اهمیت زیادی می‌دهد. به همین دلیل از مالکان سایت‌ها می‌خواهد که در صفحاتشان، محتواهایی منحصربه‌فرد قرار دهند؛ اما افرادی که از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند می‌خواهند راحت و سریع به نتیجهٔ دلخواهشان برسند. بنابراین زحمت تولید محتوای خاص و ارزشمند را به خود نمی‌دهند. در نتیجه محتوای سایت‌های دیگر را کپی کرده و در سایت خود قرار می‌دهند؛ یعنی می‌خواهند اعتبار محتوای دیگران را برای خود دریافت کنند.

    امروزه اگر گوگل متوجه شود سایتی محتوای سایت دیگری را کپی کرده است، آن را جریمه می‌کند.

     

    استفاده از لینک‌های نامعتبر

    لینک‌هایی که سایت شما از سایت‌های دیگر دریافت می‌کنند، یکی از مواردی است که گوگل براساس آن اعتبار سایت شما را اندازه‌گیری می‌کند؛ اما یکی از ترفند‌های سئو کلاه این است که یک سایت برای کسب اعتبار، از سایت‌های نامعتبر و بی‌ارتباط به موضوع خودش تعداد زیادی بک‌لینک دریافت کند، تا گوگل به اشتباه تصور کند که این سایت طرفداران زیادی دارد. البته الان دست این روش نیز برای گوگل رو شده است.

     

    استفادهٔ بیش‌ازحد از کلمات کلیدی

    در سئو کلاه سیاه افراد برای اینکه صفحهٔ سایتشان برای یک کلیدواژهٔ خاص در نتایج اول گوگل قرار بگیرد، صفحه‌ای برای آن کلیدواژه درست کرده ولی در آن هیچ محتوای ارزشمندی قرار نمی‌دادند و صرفا بارها کلمهٔ کلیدی را در آن صفحه می‌نوشتند. گروه دیگری از افراد نیز در سایتشان محتوا قرار می‌دهند اما آن‌قدر در آن محتوای خود از کلیدواژه استفاده می‌کنند که دیگر مخاطب از خواندن آن همه کلید‌واژه در متن خسته می‌شود.

    سئوی کلاه سیاه ترفند‌های زیادی دارد که در این‌جا مجال گفتن همهٔ آن‌ها نیست؛ اما باید بدانید که امروزه گوگل بسیاری از این ترفندها را شناخته و تشخیص می‌دهد؛ پس اگر می‌خواهید سایتتان توسط گوگل جریمه نشود، بهتر است به‌سراغ ترفندهای کلاه سیاه نروید. اگر می‌خواهید بیشتر دربارهٔ این سئو بدانید می‌توانید در مقالهٔ «سئو کلاه سیاه» مطالب مفیدی را دربارهٔ سئوی کلاه سیاه مطالعه کنید.

    حالا که با سئوی کلاه سیاه نیز آشنا شده‌اید، می‌توانیم به‌سراغ آخرین نوع سئو برویم و به شما سئوی کلاه خاکستری را معرفی کنیم که نه سئوی کلاه سیاه است و نه سئوی کلاه سفید! اما با این حال چیزی مجزا از این دو نیست.

     

    تصویر انفورماتیگ از تعریف سئو کلا خاکستری

    سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

    سئو کلاه خاکستری ترکیبی از سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه است؛ اما به‌طور کامل، شبیه به هیچ‌کدام از آن‌ها نیست. یعنی ترفندهای سئوی کلاه خاکستری گاهی شبیه به ترفندهای سئو کلاه سایه است و گاهی شبیه به ترفندهای سئو کلاه سفید! ریسک انجام ترفندهای این نوع از سئو به‌اندازهٔ سئو کلاه سیاه نیست؛ اما مانند سئو کلاه سفید دور از ریسک هم نیست.

     امروزه بسیاری از متخصصان سئو از سئو کلاه خاکستری برای پشت سر گذاشتن رقبا و نشستن در صفحهٔ اول نتایج استفاده می‌کنند؛ اما باید مواظب باشید که گوگل مُچ شما را نگیرد! زیرا در این صورت ممکن است تمام زحماتی که برای سایتتان کشیده‌اید به باد رود.

    برای اینکه بهتر مفهوم سئو خاکستری را درک کنید در ادامه سه مورد از مهم‌ترین ترفندهای آن را به شما معرفی می‌کنیم.

     

    تغییر دادن چگالی کلیدواژه استاندارد

    پیش از این گفتیم که یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، استفاده بیش‌ازحد از کلیدواژه است. سئوی کلاه خاکستری راه دیگری را پیشنهاد می‌دهد. ترفندی که این نوع از سئو در نظر دارد، این است که کلیدواژه را در متن جا بدهید؛ اما باید کلیدواژه را به‌صورت منطقی و به‌شکلی به‌کار ببرید که با متن آمیخته شود. به شما هشدار می‌دهیم: در این روش باید حواستان به چگالی کلیدواژه باشد؛ زیرا اگر بیش‌ازحد از آن استفاده کنید، گوگل فکر می‌کند که راه سئو کلاه سیاه را پیش گرفته‌اید.

     

    خرید رپورتاژ

    از دیگر ترفند‌های این مورد از انواع سئو می‌توان به خرید رپورتاژ اشاره کرد. شما می‌توانید به سایت‌های معتبر و مرتبط با کسب‌وکارتان رپورتاژ ارسال کنید و از سایت آن‌ها بک‌لینک‌هایی دریافت کنید که اعتبار دامنهٔ سایت شما را افزایش می‌دهند.

     

    تبلیغات کردن

    بله درست است همان تبلیغاتی که می‌شناسید! تبلیغات یکی از ترفندهای سئوی کلاه خاکستری است. زمانی که شما محصولتان (کالا یا خدمات) را تبلیغ می‌کنید، علاوه‌بر فروش محصول، افراد را با برندتان نیز آشنا می‌کنید؛ یعنی نام کسب‌وکار خود را در ذهن مخاطبان هدفتان هک می‌کنید. همین مسئله افراد بیشتری را به سمت سایت شما هدایت می‌کند و ترافیک سایت را افزایش می‌دهد و خُب سایتی که ترافیک قابل توجهی داشته باشد قطعا در میان رتبه‌های برتر صفحهٔ نتایج قرار می‌گیرد.

    اگر دربارهٔ باقی روش‌های سئو کلاه خاکستری کنجکاو هستید، سری به مقالهٔ «سئو کلاه خاکستری» بزنید.

    تا اینجای مقاله با تمام انواع سئو آشنا شده‌اید؛ اما شاید برایتان این سوال ایجاد شده باشد که کدام نوع از سئو برای سایت شما مناسب است. در بخش بعدی مقاله جواب سوال شما را می‌دهیم.

     

    کدام یک از انواع سئو را استفاده کنیم؟

    متاسفانه هیچ‌کس نمی‌تواند به این سوال جواب دقیقی بدهد؛ زیرا جواب این سوال به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. مثلا میزان رقابت در صنعت کسب‌وکار شما، اعتبار سایت شما، رقبایتان و… . ممکن است  گاهی اوقات‌ لازم باشد از سئو کلاه سفید و در بعضی شرایط نیز از ترفند‌های سئو کلاه خاکستری استفاده کنید.

     

    توضیح مختصر درباره انواع سئو

    انواع سئو در چند جملهٔ کوتاه

    انواع سئو در اصل روش‌های مختلف استفاده از سئو است و به سه دستهٔ سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری تقسیم می‌شود. گوگل سئو کلاه سفید را به صاحبان سایت پیشنهاد می‌دهد ولی روش‌هایی هم هستند که برای دریافت امتیاز از گوگل این موتور جستجو را فریب می‌دهند. این روش‌ها در مجموعهٔ سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرند. سئو کلاه خاکستری نیز در طیفی میان این دو نوع از سئو قرار می‌گیرد.

     شما باید با توجه به ویژگی‌های سایت و میزان رقابت صنعتی که در فعالیت می‌کنید از انواع سئو استفاده کنید.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    سوالات متداول

    • انواع سئو کدام‌اند؟

    سئو ۳ نوع دارد؛ سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری.

    • سئو کلاه سفید چیست؟

    به دستورالعمل‌هایی که گوگل برای سئوی سایت پیشنهاد می‌کند سئو کلاه سفید می‌گوییم.

    • سئو کلاه سیاه چیست؟

    به روش‌های میان‌بری که برای سئوی سایت استفاده می‌شود و خلاف قوانین گوگل هستند، سئوی کلاه سیاه می‌گوییم.

    • سئو کلاه خاکستری چیست؟

    این نوع از سئو ترکیبی از سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه است.

    • کدام یک از روش‌های بهینه‌سازی سایت کم‌ترین ریسک برای جریمه شدن را دارد؟

    سئو کلاه سفید کم‌ترین ریسک و سئو کلاه سیاه بیشترین ریسک جریمه شدن توسط گوگل را دارند. 

    • از کدام یک از انواع سئو برای بهینه‌سازی سایت خود استفاده کنیم؟

    به این سوال جواب واضحی نمی‌توان داد. شما باید با توجه به وضعیت سایتتان و وضعیت سایت رقبایتان و همین‌طور با توجه به شرایطی که در آن قرار دارید از انواع سئو استفاده کنید.  

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"