call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
معرفی انواع تکنیک های سئو

تکنیک های سئو کدام‌اند و چرا باید آن‌ها را بشناسیم؟

  • سئوی سایت، کسب‌وکار شما را  به دنیای جدیدی وارد می‌کند. نه تنها فروش شما را افزایش می‌دهد، بلکه به اعتبار کسب‌وکار شما هم می‌افزاید؛ اما شرط رسیدن به این اهداف شناخت دقیق تکنیک های سئو و استفاده درست از هرکدام از آن‌ها است. در این مقاله ابتدا به شما می‌گوییم که سئو چیست؛ سپس با زبانی ساده شما را با تکنیک‌های آن آشنا می‌کنیم.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

     

    این مقاله برای چه کسانی نوشته شده است؟

    این مقاله به درد دو گروه از افراد می‌خورد. اگر جزو این دو گروه هستید این مقاله برای شما نوشته شده است.

    • تازه سایت خود را تاسیس کرده‌اید

    در این صورت شما باید ابتدا با مفهوم سئو آشنا شوید و تکنیک‌های سئو را بشناسید؛ سپس متناسب با قوانین آن‌ها سایت خود را بهینه‌سازی کنید. با این کار شما سایتی شکست‌ناپذیر خواهید داشت.

    • قبلا سایت خود را سئو کرده‌اید اما هنوز سایتتان به اهداف مورد نظر شما نرسیده است

    در این صورت احتمالا شما تا حدودی سئو را می‌شناسید؛ اما هنوز به‌اندازهٔ کافی با تکنیک‌های آن آشنایی ندارید؛ در نتیجه قبل از هر چیز باید دربارهٔ آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. سپس به کمک یک متخصص، سایت خود با دقت را بررسی کرده و مشکلات آن را پیدا کنید. قطعا راه حل هر یک از مشکلات سایت شما در تکنیک‌های مختلف سئو وجود دارد. کافی است تکنیک‌ مناسبی که مشکل سایت شما را حل می‌کند بشناسید.

     

    2 نفر در حال گفتگو درباره دلایل رتبه نگرفتن سایت

     

    فکر می‌کنیم که با مطالعهٔ مطلب بالا متوجه ضرورت شناخت تکنیک‌های سئو شده‌اید. ما در ادامهٔ این مقاله این تکنیک‌ها را به زبانی ساده و روشن برای شما توضیح می‌دهیم؛ پس حتما ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

     

    مفهوم سئو به‌ زبان ساده

    شاید تا حالا کسی به شما نگفته باشد اما سئو سایت تنها در یک جمله خلاصه می‌شود؛ سایتی که در مرحله اول برای مخاطبان و در مرحله دوم برای گوگل جذاب باشد. سئو به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است؛ به‌عبارت دیگر سئو مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هاست که بر اساس الگوریتم‌های گوگل ایجاد شده‌اند.

    حالا که مفهوم سئو را با هم مرور کردیم وقت آن رسیده که به سراغ اصل مطلب رفته و تکنیک‌های سئو را به شما معرفی کنیم.

     

    یک اشتباه رایج!

    گاهی تکنیک‌های سئو با انواع آن اشتباه گرفته می‌شوند؛ سئو می‌تواند به سه شکل متفاوت انجام شود. گاهی افراد به دنبال گول زدن موتورهای جستجو هستند که به آن سئوی کلاه سیاه گفته می‌شود. گاهی افراد به‌طور صادقانه تک تک قوانین گوگل را رعایت می‌کنند که به آن سئوی کلاه سفید می‌گویند. و گاهی نیز افراد قوانین سئو را رعایت می‌کنند، اما نه به‌طور کامل که به آن سئوی کلاه خاکستری گفته می‌شود. بنابراین:

    انواع سئو به سه دسته زیر تقسیم می‌شود: 

    • سئوی کلاه سفید
    • سئوی کلاه سیاه
    • سئوی کلاه خاکستری

    تا اینجا با تکنیک‌های سئو به‌صورت اجمالی آشنا شده‌اید. در ادامه بیشتر دربارهٔ هر یک از آن‌ها توضیح می‌دهیم. به همین منظور با سئوی داخلی شروع کرده و در بخش بعدی به آن می‌‌پردازیم.

     

    تصویری شماتیک از سئو

    تکنیک‌های سئو کدام‌اند؟

    سئو به‌طور کلی به چهار تکنیک تقسیم می‌شود؛ مثلا یک بخش به بهبود فنی سایت می‌پردازد و بخش دیگر بهینه‌سازی محتوای صفحات را به‌ عهده دارد؛ این بخش‌های مختلف سئو، تکنیک‌های سئو نام دارند. همان‌طور که گفتیم سئو مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است. هرکدام از این دستورالعمل‌ها یکی از تکنیک‌های سئو محسوب می‌شوند. به‌عبارت دیگر، تکنیک‌های سئو همراه یکدیگر سئوی سایت را تشکیل می‌دهند. چهار تکنیک سئو عبارت‌اند از:

    • سئوی داخلی (On Page SEO): مجموعه فعالیت‌هایی که روی سایت انجام می‌دهید و به بهبود سایت کمک می‌کنند.
    • سئوی خارجی (Off Page SEO): مجموعه فعالیت‌هایی که خارج ازسایت انجام می‌شوند و به بهینه‌سازی سایت کمک می‌کنند.
    • سئوی تکنیکال (Technical SEO): زمانی که سایت خود را از نظر تکنیکال و فنی بهبود دهید به این معنا است که سئوی تکنیکال را در آن رعایت کرده‌اید.
    • سئوی محلی (Local SEO): این نوع از سئو روی بهینه‌سازی سایت کسب‌وکارهای حضوری تمرکز دارد.

    این ۴ روش‌ها، مکمل یکدیگر هستند؛ یعنی شما نمی‌توانید بگویید که مثلا تنها یکی از تکنیک های سئو روی سایت من اجرا شود و به بقیه نیازی ندارم؛ زیرا سایت شما تنها زمانی برای موتورهای جستجو بهینه می‌شود که تمام تکنیک‌ها برای آن اجرا شده باشد. مثلا اگر شما فقط سئوی داخلی و سئوی خارجی را در سایت خود رعایت کرده باشید، احتمالا گوگل رتبهٔ خوبی به سایت شما نخواهد داد؛ زیرا در سایتتان سئوی تکنیکال را در نظر نگرفته‌اید.

     

    سئو داخلی از مهمترین تکنیک های سئو

    سئوی داخلی (On Page SEO)

    تمام فاکتورهای سئویی که درون سایت شما انجام می‌شوند، در حیطهٔ سئوی داخلی قرار می‌گیرند. سئوی داخلی محتوای شما و موارد مربوط به آن را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی می‌کند.

    رضایت کاربران برای موتورهای جستجو در اولویت قرار دارد؛ از آن‌جایی که کاربر برای یافتن محتوای مفید به‌سراغ موتورهای جستجو می‌رود، محتوا اهمیت ویژه‌ای برای موتورهای جستجو دارد.

     

    مثلا بهینه‌سازی فاکتورهای زیر در بخش سئوی On Page قرار می‌گیرد:

     

    عنوان و توضیحات متا (Meta Title and Meta description)

    عنوان متا همان لینک آبی رنگی است که در صفحهٔ نتایج جستجو قرار می‌گیرد و کاربران با کلیک روی آن به صفحه‌ای مشخص از سایت هدایت می‌شوند. توضیحات متا نیز توضیحاتی است که زیر عنوان متا در صفحۀ نتایج جستجو نوشته شده است.

    عنوان متا باید کوتاه و جذاب باشد و به بهترین حالت ممکن محتوای صفحه را توصیف کند؛ علاوه‌بر این در عنوان متا باید کلیدواژه اصلی محتوای صفحه وجود داشته باشد. در توضیحات متا نیز باید خیلی کوتاه بگویید صفحهٔ مورد نظر راجع به چه چیزی است و در آن دربارهٔ چه موضوعی صحبت شده است.

     

    محتوا

    محتوایی که در صفحه می‌نویسید نقش بسیار زیادی در رتبهٔ آن صفحه دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در بهینه‌سازی محتوا به آن توجه کنید این است که محتوای شما باید برای کاربر ارزشمند و مفید باشد. شما باید هرطور که شده مخاطب را از سایت خود راضی نگه دارید؛ زیرا تنها در این صورت است که مردم کسب‌وکار شما را می‌شناسند و به آن اعتماد می‌کنند. علاوه‌بر این شما باید از کلیدواژه‌ به انداز‌ۀ کافی در محتوایتان استفاده کنید.

     

    تصویر و ویدئو

    استفاده از تصاویر و ویدئوهای مفید در صفحه اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این موارد درک محتوا را برای مخاطب بسیار ساده‌تر می‌کند. سعی کنید حجم تصاویر و ویدئوها را تا جایی که امکان دارد کم کنید؛ اما به‌هیچ وجه از تصاویر و ویدئوهای بی‌کیفیت در سایت خود استفاده نکنید.

     

     آدرس سایت (URL Structure)

    به لینکی که بالای صفحه در نوار URL نوشته می‌شود، آدرس صفحه می‌گویند. آدرس صفحه باید کوتاه و توصیفی باشد؛ به‌صورتی که موتور جستجو در بررسی‌های خود به‌سادگی متوجه موضوع صفحهٔ شما شود. مثلا به آدرس همین صفحه در نوار یو آر ال توجه کنید.

    اگر فکر می‌کنید نیاز به اطلاعات بیشتری از سئو داخلی دارید، مقالهٔ «سئو داخلی» را حتما مطالعه کنید.

    با مثال‌هایی که از سئوی داخلی برای شما زدیم احتمالا این تکنیک را به‌خوبی درک کرده‌اید. در این صورت بهتر است به‌ سراغ بخش بعدی برویم و تکنیک دیگری از سئو یعنی سئوی خارجی را بررسی کنیم.

     

    سئو خارجی از جمله تکنیک های سئو

    سئوی خارجی (Off page SEO)

    همهٔ فعالیت‌های سئو، در داخل سایت انجام نمی‌شوند! به فعالیت‌هایی که خارج از سایت انجام شده اما به بهینه‌سازی آن کمک می‌کند، سئوی خارجی می‌گویند. این تکنیک سئو به موتورهای جستجو کمک می‌کند متوجه اعتبار سایت شما شوند؛ علاوه‌بر این سئوی خارجی تاثیر بسزایی در افزایش ترافیک سایت و آگاهی از برند شما می‌گذارند. اگر بخواهیم بخش‌هایی از این تکنیک را برای شما بگوییم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    لینک‌سازی خارجی (Backlinks)

    لینکی که از سوی وب‌سایت‌های معتبر به صفحات سایت شما داده می‌شوند، بک‌لینک نام دارد. بک‌لینک‌ها مهم‌ترین معیار گوگل برای سنجش اعتبار شما هستند. طبق قوانین سئو، سایت شما باید تنها از سایت‌های معتبر و مرتبط به موضوع کسب‌وکارتان بک‌لینک دریافت کند.

    درصورتی که بک‌لینک‌های سایتتان را از سایت‌هایی دریافت کنید که محتوای اسپم بارگذاری می‌کنند، یا تعداد بک‌لینک‌های دریافتی سایت شما بیش‌ از اندازه باشد، سایتتان توسط گوگل جریمه می‌شود.

     

    نظرات کاربران

    نظرات کاربران روی سایت شما بیش از آن‌ که فکر می‌کنید موثر است! حتی اگر در بین این نظرات نظری منفی باشد، اعتماد کاربران تا حدودی جلب می‌شود؛ اما شما باید علت نظرات منفی را پیگیری کرده و مشکلی که برای مشتری به‌وجود آمده است را حل کنید. سپس از او بخواهید نظر مثبت خود را زیر کامنت منفی درج کند. در این صورت شما به کسب‌وکاری معتبر و قابل اعتماد تبدیل خواهید شد.

     

    انتشار پست مهمان

    از سایت‌های معتبر و مرتبط با کسب‌وکارتان بخواهید مقاله‌های شما را همراه با لینک سایتتان در سایت خود منتشر کنند. با این کار کاربران آن سایت روی لینک صفحهٔ شما کلیک کرده و از سایتتان بازدید می‌کنند.

    اگر می‌خواهید بیشتر دربارهٔ سئو خارجی بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ « سئو خارجی» را مطالعه کنید.

    حالا نوبتی هم باشد نوبت سومین نوع سئو یعنی سئوی تکنیکال است. در بخش بعدی با سئوی تکنیکال آشنا می‌شویم.

     

    معرفی تکنیک های سئو تکتیکال

    سئوی تکنیکال (Technical SEO)

    سئوی تکنیکال معماری سایت شما را به‌عهده دارد. توانایی موتورهای جستجو برای بررسی (Crawling) و تایید (Indexing) سایت شما تا حدود زیادی به سئو تکنیکال بستگی دارد؛ زیرا بخش فنی سایت به این نوع از سئو مربوط می‌شود. مواردی که در زیر آورده‌ایم به بخش بهینه‌سازی فنی سایت شما مربوط می‌شود:

     

    سرعت سایت

    سرعت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه‌دهی به سایت‌ها است؛ زیرا در صورتی که یک سایت با سرعت مناسبی برای کاربر بارگذاری نشود، کاربر به‌سادگی از سایت بیرون آمده و برای دریافت جواب خود به سایتی دیگر مراجعه می‌کند. در نتیجه شما باید مطمئن شوید سایتتان با سرعت مناسبی برای مخاطب بارگذاری می‌شود.

    موبایل فرندلی بودن

    بیش از نصف کاربران گوگل از طریق موبایل جستجوهای خود را انجام می‌دهند؛ در نتیجه اگر سایت شما برای این دسته از کاربران مناسب نباشد نه آن‌ها برای بازدید از سایت شما تشویق می‌شوند و نه گوگل به سایت شما امتیاز و جایگاه مناسبی خواهد داد.

    حفظ امنیت سایت

    به نظر شما مردم به کسب‌وکاری که سایت امنی نداشته باشد اعتماد می‌کنند؟ شما به‌عنوان یک کسب‌وکار به‌دنبال جذب اعتماد مردم هستید؛ در نتیجه در ابتدا باید از امنیت سایت خود مطمئن شوید.

    اگر هنوز هم دربارهٔ سئو تکنیکال کنجکاو هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری از آن کسب کنید بهتر است مقالهٔ «سئو تکنیکال» را مطالعه کنید.

    تا اینجا با  ۳ مورد از تکنیک‌های سئو و ضرورت انجام آن‌ها برای سایت خود آشنا شده‌اید؛ پس بهتر است بی‌معطلی به بخش بعدی رفته و آخرین تکنیک سئو، یعنی سئو محلی را نیز یاد بگیرید.

     

    بررسی مهمترین فاکتور های سئو محلی

    سئوی محلی (Local SEO)

    سئو محلی یا سئو لوکال به بهینه‌سازی کسب‌کارهای حضوری برای موتورهای جستجو گفته می‌شود؛ مثلا تصور کنید شما صاحب یک کافه در نیاوران تهران هستید و یک سایت برای کسب‌وکار خود تاسیس کرده‌اید. زمانی که یک نفر در گوگل عبارت «بهترین کافهٔ نیاوران» را جستجو کند، سئوی محلی کمک می‌کند که سایت شما در اولین صفحهٔ نتایج جستجو به این کاربر نشان داده شود. 

    در نتیجه سئوی محلی فقط به کسب‌وکارهای حضوری اختصاص دارد. از مواردی که در زیر چتر این تکنیک قرار می‌گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

     

    NAP

    NAP مخفف کلمات Name (اسم)، ا Address (آدرس) و Phone number (شماره تلفن) است. شما باید مطمئن شوید کاربران به‌راحتی در فضای وب به این اطلاعات دسترسی دارند. بهتر است این ۳ مورد را در هدر یا فوتر تمام صفحات خود درج کنید.

     

    ثبت نام در ابزارهای Google Business Profile و Google Map

    ابزار Google Business Profile ابزاری است که به کسب‌وکارهای حضوری کمک می‌کند تا اطلاعات و  آدرس آن‌ها در صفحهٔ اول نتایج ظاهر شود؛ اما از آنجایی که این ابزار در ایران تحریم شده است، می‌توانید از ابزار ‌Google Map که کارایی مشابهی دارد، استفاده کنید.

    اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری از سئو محلی داشته باشید به مقالهٔ «سئو محلی» مراجعه کنید.

     

    تکنیک‌های سئو در چند جمله

    در این مقاله به شما گفتیم سئو سایت به‌ معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است و به ۴ بخش جداگانه اما مکمل یکدیگر تقسیم می‌شود. به این بخش‌ها تکنیک‌های سئو می‌گوییم. اگر می‌خواهید از سئو نتیجه بگیرید باید تمام تکنیک‌های آن را برای سایت خود انجام دهید. تکنیک‌های سئو از این قرار هستند: سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال و سئو محلی.

    سئو داخلی وظایفی مانند بهینه‌سازی محتوای سایت را به‌ عهده دارد. بک‌لینک‌ها در سئو خارجی اهمیت ویژه‌ای دارند. سئو تکنیکال به فاکتورهایی مانند سرعت مناسب سایت رسیدگی می‌کند و سئو لوکال برای سایت کسب‌وکارهای محلی ایجاد شده است.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد… 

    • سئو چیست؟

    سئو به معنای بهینه‌سازی یک سایت برای موتورهای جستجو است و به چهار تکنیک تقسیم می‌شود. این چهار تکنیک مکمل یکدیگر هستند.

    • تکنیک‌های سئو کدام‌اند؟

    سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال و سئو محلی.

    • سئو داخلی چیست؟

    سئو داخلی محتوایی که روی صفحات سایت قرار می‌گیرد را بهینه‌سازی می‌کند.

    • سئو خارجی چیست؟

    به کارهایی که خارج از محیط سایت انجام می‌شود اما در بهبود سایت نقش دارند سئو خارجی گفته می‌شود.

    • سئو تکنیکال چیست؟

    به بهینه‌سازی سایت از لحاظ فنی، سئو تکنیکال می‌گوییم.

    • سئو محلی چیست؟

    سئو محلی یعنی سایت‌ کسب‌وکارهای حضوری را برای قرار گرفتن در صفحهٔ اول نتایج جستجو بهینه‌سازی کنیم.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    2 پاسخ

      1. سلام دوست عزیز، وقت بخیر.
        سئو مجموعه ای از فعالیت های منظم و دقیق است که باعث رتبه گرفتن سایت شما می‌شود. فلذا تکنیک خاصی وجود ندارد که صرفا با انجام آن، سایت شما رتبه خوبی کسب کند. هرچند می‌توان سئو داخلی را مهمترین قدم برای انجام سئو دانست. زیرا پایه و اساس معماری سایت شما می‌باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"