call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
عبارت ریدایرکت چیست

ریدایرکت چیست؟ معرفی انواع Redirect و توضیح مهم‌ترین نکات آن

  • اگر با بهینه‌سازی سایت آشنا باشید و بدانید سئو چیست، احتمالا نام ریدایرکت به گوشتان خورده است..ریدایرکت یا تغییر مسیر در وب‌سایت دقیقا مانند تغییر آدرس منزل است. فرض کنید شما ساکن طبقه اول، واحد ۱۳۲ در یک مجتمع مسکونی بزرگ هستید. حالا باید از واحد ۱۳۲ به طبقه چهارم، واحد ۴۱۱ نقل مکان کنید. از این به بعد دوستان و آشنایان برای دیدن شما به طبقه چهارم و واحد جدید مراجعه می‌کنند.

     منزل قبلی شما سایتی است که کاربر درخواست ورود به آن دارد و منزل کنونی شما صفحه‌ای است که کاربر در نهایت به آن وارد شده و محتوای آن را مشاهده می‌کند.

    در نوع دیگری از تغییر آدرس منزل، شما قصد دارید به طور کلی از مجتمعی که ساکن هستید خارج شوید و به یک محله یا خیابان جدید بروید. در این حالت آدرس شما به طور کلی تغییر می‌کند. این تغییر آدرس دقیقا مانند ریدایرکت دامنه است؛ یعنی زمانی که شما دامنهٔ سایت خود را به‌طور کلی تغییر دهید.  به عبارتی دیگر ریدایرکت راهی برای انتقال کاربران از یک صفحهٔ  سایت به صفحهٔ دیگری است.

    با توجه به اینکه ریدایرکت یکی از مهم‌ترین مواردی است که تمام متخصصان سئو و مدیران سایت باید با آن آشنا باشند، بهتر است این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

     

    ریدایرکت چیست

    ریدایرکت چیست؟

    ریدایرکت یکی از بخش‌های مهم سئو تکنیکال است. گاهی به دلیل تغییر محتوا، حذف آن صفحه، داشتن صفحات مشابه و تغییر دامنهٔ سایت مخاطب نمی‌تواند از یک صفحه بازدید کند؛‌ یعنی با صفحه‌ای خالی یا خطاهای مختلف روبه‌رو می‌شود. در این صورت برای اینکه مخاطب با صفحه‌ای بی‌کیفیت یا خطاهای مختلف روبرو نشود باید او را به صفحه‌ای دیگر از سایت هدایت کنیم.

    این کار علاوه‌بر اینکه رضایت کاربر را جلب می‌کند، اجازه نمی‌دهد گوگل سایت شما را جریمه کند؛ زیرا درصورتی که صفحهٔ سایتی با خطا روبه‌رو شود یا محتوای بی‌کیفیتی داشته باشد، توسط گوگل جریمه می‌شود. به این انتقال کاربر از صفحه‌ای به صفحه‌ای دیگر ریدایرکت (redirect) گفته می‌شود.

     تغییر مسیر باعث می‌شود بازدیدکنندگان یا خزنده‌های موتور گوگل در هنگام ورود به سایت شما با پیام‌های مزاحم و صفحات خالی روبرو نشوند و به یک مطلب مرتبط با جستجو هدایت شوند.

     

    چرا باید از ریدایرکت استفاده کنیم؟

    شاید بپرسید چرا به جای ریدایرکت یک صفحه به صفحه‌ای از همان سایت آن‌ را حذف نمی‌کنیم؟ در جواب باید بگوییم اگر صفحه‌ای از سایت را حذف کنیم، گوگل نتیجه می‌گیرید که محتوای آن صفحه به‌درد سایت شما نمی‌خورد و اگر کلیدواژه آن صفحه برای شما ارزشمند است بهتر است به‌جای حذف آن صفحه از ریدایرکت استفاده کنید.

    یکی دیگر از کاربرد‌های ریدایرکت تغییر دامنهٔ سایت است. فرض کنید سایت شما از طریق آدرس‌های sample.com و sample.ir در دسترس است. شما می‌خواهید دامنهٔ sample.com را به ‌عنوان تنها دامنهٔ سایت در نظر بگیرید و دیگر از دامنهٔ ‌smaple.ir استفاده نکنید، اما بخشی از کاربران شما هنوز به دامنهٔ sample.ir وارد می‌شوند؛ به نظر شما در این شرایط چه باید کرد؟

    بله شما باید از ریدایرکت استفاده کنید و به وسیلهٔ آن کاربرانی که به سایت sample.ir وارد می‌شوند را به سایت sample.com هدایت کنید. در بخش بعدی خیلی دقیق‌تر به شما توضیح می‌دهیم که چه مواقعی باید از ریدایرکت استفاده کرد.

     

    دلایل استفاده از ریدایرکت

    چه زمانی باید از ریدایرکت استفاده کنیم؟

    از ریدایرکت برای اهداف مختلفی در سئو استفاده می‌شود.

     

    هنگام تغییر دامنه سایت

    گاهی شما نام تجاری یا برند کسب‌وکار خود را تغییر می‌دهید و سایتی جدید برای آن تاسیس می‌کنید اما می‌خواهید گوگل اعتبار وب‌سایت قدیمی و تمام صفحات آن را برای وب‌سایت جدید لحاظ کند. در چنین شرایطی باید کل سایت قبلی را به دامنهٔ جدید redirect کنید. با این کار زحمت و هزینه‌ای که برای وب‌سایت قبلی صرف کرده‌اید از بین نمی‌روند و این صفحات در دامنه جدید نمایش داده می‌شوند.

     

    هنگام ادغام دو یا چند وب‌سایت

    از این نوع ریدایرکت در شرایطی استفاده می‌شود که شما چند سایت برای کسب‌وکارتان دارید و حالا برای صرفه‌جویی هزینه‌ها می‌خواهید آن‌ها را روی یکی، ریدایرکت کنید. گاهی هم برای تقویت دامنه سایت، یک سایت خبری یا اجتماعی به سایتی با موضوع مشابه ریدایرکت می‌شود تا اعتبار دامنهٔ آن سایت افزایش پیدا کند.

     

    هنگام تغییر پروتکل http به https

    گوگل سایت‌هایی که از گواهینامه SSL و پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند را ترجیح می‌دهد؛ چون بسیار ایمن‌تر هستند؛ بنابراین تغییر پروتکل HTTP به HTTPS ضروری است. برای این کار شما باید از یک ریدایرکت دائمی استفاده کنید تا تمام ترافیک HTTP را به HTTPS منتقل کنید.

     

    هنگام اجرای تبلیغات

    یکی از موارد بسیار پرکاربرد ریدایرکت، زمان اجرای تبلیغات و کمپین های بازاریابی PPC/Affiliate است. در این شرایط کاربر با کلیک روی URL انتخابی به صفحه دیگری منتقل می‌شود که حاوی تبلیغ یا صفحهٔ فرود است. این تبلیغات از نظر گوگل یک نکته منفی است؛ اما یک تغییر مسیر موقت و غیرقابل ذخیره در کش می‌تواند از جریمه شدن شما جلوگیری کند.

     

    هنگام حذف صفحات

    گاهی موجودی یک محصول در سایت به پایان می‌رسد و به دلیل درخواست کم برای آن، دیگر شارژ نمی‌شود. در این مورد متخصصان سئو از ریدایرکت استفاده می‌کنند و آدرس صفحه آن محصول را به محصولی مشابه تغییر مسیر می‌دهند. در مورد پست‌های وبلاگی که محتوای سبز ندارند و تنها در مدت کوتاهی بازدید دارند هم می‌توان این کار را انجام داد.

     

    انواع ریدایرکت چیست

    انواع ریدایرکت کدام‌اند؟

    ریدایرکت‌ها به انواع تغییر مسیرهای زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

     

    ریدایرکت‌های http

    پرکاربردترین ریدایرکت ها، ریدایرکت‌های HTPP هستند که انواع زیر را شامل می‌شوند:

    ریدایرکت ۳۰۱

    ریدایرکت ۳۰۱ یک تغییر مسیر دائمی است. از این تغییر، زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم یک صفحه را به‌طور کلی نادیده بگیریم یا حذف کنیم. آدرس این صفحه باید به آدرسی با محتوای مشابه ارجاع داده شود. موتورهای جست‌وجو از این تغییر پیروی می‌کنند و آدرس جدید را بررسی و ایندکس می‌کنند.

    ریدایرکت ۳۰۲

    ریدایرکت ۳۰۲ یک تغییر مسیر موقت است. هر زمان که نیاز دارید، دسترسی کاربران به یک صفحهٔ خاصی را برای مدتی مشخص ببندید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید. تغییر صفحات محصول که به طور موقت موجود نیستند یکی از موارد استفاده مهم این نوع تغییر مسیر است.

    ریدایرکت ۳۰۳

    ریدایرکت ۳۰۳ نوع دیگری از تغییر مسیر موقت است و مهم‌ترین تفاوت آن با ۳۰۲ این است که قابل کَش نیست؛ یعنی موتور جست‌وجو آن را در حافظه پنهان خود قرار نمی‌دهد. موارد استفاده ۳۰۳ هم مانند ۳۰۲ است؛ اما به دلیل تفاوتی که دارند می‌تواند ریدایرکت بهتری نسبت به قبلی باشد.

    ریدایرکت ۳۰۷

    ریدایرکت ۳۰۷ هم نوع دیگری از تغییر مسیر موقت است و در صورتی به‌کار می‌آید که سرور شما از نسخهٔ  http 1.1 پشتیبانی کند.

    ریدایرکت ۳۰۸

    یک تغییر مسیر دائمی مشابه ریدایرکت ۳۰۱ است. ریدایرکت ۳۰۸ به خزنده‌های گوگل می‌گوید که این ریدایرکت را دنبال کنید و دیگر هرگز بهصفحهٔ اولیه را بررسی نکنید. مرورگرها این نوع تغییر مسیر را در حافظه پنهان خود ذخیره می‌کنند. معمولا از ریدایرکت ۳۰۸ زیاد استفاده نمی‌شود؛ اما برای جابجایی یک وب‌سایت پیچیده خوب عمل می‌کند.

     

    ریدایرکت متا رفرش (تگ متا رفرش)

    ریدایرکت متا رفرش توسط مرورگر کاربر ایجاد می‌شود؛ در این نوع ریدایرکت مرورگر کاربر به سرور سایت دستور می‌دهد که کاربر را به صفحه‌ای جدید منتقل کند.

    یکی از موارد استفاده این نوع ریدایرکت، تبلیغات، هدایت به پاپ آپ‌ها و دیگر صفحاتی است که اغلب اهداف تجاری را دنبال می‌کنند. از نظر گوگل این نوع ریدایرکت یک امتیاز منفی برای سایت است.

    متخصصان سئوی نبض مارکتینگ می‌توانند سایتتان را به بهترین شکل برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی (سئو) کنند. برای دریافت مشاوره سئو اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

     

    نکات مهم هنگام ریدایرکت

    نکاتی که باید هنگام تغییر مسیر آدرس صفحات (redirect) رعایت کنید

    همان‌طور که گفتیم ریدایرکت اگر درست و اصولی انجام شود تاثیر منفی در سئوی سایت ندارد؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم موارد زیر را رعایت کنید:

     

    • از نوع ریدایرکت مناسب استفاده کنید

    نوع ریدایرکت خود را با توجه به هدفی که دارید انتخاب کنید. redirect شما موقتی است یا دائمی؟ با در نظر گرفتن هدفتان این موارد نوع و کد مورد نظر را انتخاب و اعمال کنید.

     

    • پروتکل http را به پروتکل https تغییر دهید

    همان‌طور که گفتیم گوگل پروتکل HTTPS را به پروتکل HTTP ترجیح می‌دهد چون امنیت بیشتری دارد. سایت‌هایی که از پروتکل  HTTPS استفاده می‌کنند در مقابل فیشینگ ایمن‌تر هستند و کاربران هم اکثرا این سایت‌ها را برای بازدید انتخاب می‌کنند. با توجه به این مزیت‌ها تغییر پروتکل http به https ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا با این کار تجربهٔ کاربر شما بهبود می‌یابد.

     

    • از HSTS استفاده کنید

    بعد از استفاده از پروتکل HTTPS برای افزایش امنیت سایت امکانی دیگری در دسترس شما قرار می‌گیرد که به آن پروتکل HSTS گفته می‌شود. با استفاده از این امکان سایت شما در مقابل فیشینگ امنیت بیشتری پیدا می‌کند. این امنیت باعث اعتماد بیشتر کاربران به شما می‌شود.

     

    • از ریدایرکت متا رفرش استفاده نکنید

    تاثیر این نوع از redirect روی سئوی سایت دقیقا مشخص نیست؛ به همین دلیل نمی‌توان به آن مانند تغییر مسیرهای HTTP اعتماد کرد؛ علاوه‌بر این همه مرورگرها از این تغییر مسیر پشتیبانی نمی‌کنند؛ یعنی ممکن است برخی کاربران با وجود تغییری که ایجاد کرده‌اید باز هم به صفحه ارور ۴۰۴ برسند.

    صفحه ارور ۴۰۴ تاثیر منفی زیادی بر اعتبار سایت شما دارد؛ با توجه به این موضوع، در اغلب موارد استفاده از این نوع ریدایرکت توصیه نمی‌شود.

     

    • صفحات حذف شده را به صفحات مرتبط ریدایرکت کنید

    برای تجربه کاربری بهتر، صفحاتی که قصد حذف آن‌ها را دارید به یک URL با موضوع مشابه تغییر مسیر دهید. ریدایرکت تصادفی و بدون هدف، تاثیر منفی برای سایت شما خواهد داشت. در شرایطی که صفحه‌ای مشابه با موضوع صفحه‌ٔ حذف شده ندارید، بهتر است آن را به صفحه اصلی سایت ریدایرکت کنید.

     

    • یک زنجیره‌ی طولانی از ریدایرکت ایجاد نکنید

     هر ریدایرکتی که بیش از دو صفحه داشته باشد، زنجیره در نظر گرفته می‌شود. تعداد مناسب یک زنجیره، سه صفحه است؛ یعنی صفحه  A به B و صفحه B به C. هدف اصلی در هر تغییر آدرس سایت باید ارائه تجربه کاربری بهتر باشد؛ بنابراین باید از زنجیره تغییر مسیرهای زیاد و بیش‌ازحد (بیش از دو بار جابه‌جایی) خودداری کنید. تغییر مسیرهای مکرر سرعت بارگذاری صفحات را کمتر می‌کند و این موضوع باعث از بین رفتن رضایت مخاطب می‌شود.

     

    حلقه ریدایرکت

    • حلقه ریدایرکت ایجاد نکنید

    حلقه ریدایرکت یعنی شما صفحه A را به B تغییر مسیر داده‌اید و بعد از مدتی B را به C. حالا فراموش کرده‌اید که صفحه A ریدایرکت شده است و C را به آن تغییر مسیر می‌دهید. به این صورت شما یک حلقه ریدایرکت درست کرده‌اید. در شرایط بدتر ممکن است چند حلقه ریدایرکت ایجاد کنید که به صورت پیچیده با هم ارتباط دارند. وجود حلقه‌های ریدایرکت در سایت باعث ایجاد صفحه ارور ۴۰۴ می‌شود.

    حلقه ریدایرکت تاثیر منفی زیادی روی سئوی سایت و تجربه کاربری دارد؛ زیرا وجود چنین حلقه‌هایی علاوه‌بر این که سرعت سایت را کاهش می‌دهد، روی رتبه آن هم تاثیری منفی می‌گذارد. گوگل اعلام کرده است که این حلقه را به عنوان یک خطای صفحه ۴۰۴ در نظر می‌گیرد.

     

    • بعد از تغییر مسیر، لینک‌های داخلی را به‌روزرسانی کنید

    بعد از ریدایرکت یک صفحه به صفحه دیگر باید تمام لینک‌های ورودی به آن را هم به صفحه جدید منتقل کنید. ابزارهای مختلفی برای شناسایی این لینک‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها اسکریمینگ فراگ است.

    با استفاده از این ابزار، صفحه اول را آنالیز و لینک‌های داخلی آن را شناسایی کنید. بعد از شناسایی تمام این لینک‌ها را به صفحه جدید ارجاع دهید.

     

    • Redirect ها را بررسی و آزمایش کنید

    به طور منظم، تغییر مسیرهای خود را زیر نظر داشته باشید تا در کوتاه‌ترین زمان، ریدایرکت‌های ناموفق را پیدا و اصلاح کنید. وجود ریدایرکت‌های ناموفق در سایت شما باعث افت رتبه شما می‌شوند و تجربه کاربری خوبی ارائه نمی‌دهند. برای جلوگیری از ایجاد لینک‌های شکسته می‌توانید ریدایرکت‌های خود را با استفاده از افزونه‌ها و ابزارهای آنلاین انجام دهید.

     

    بهترین افزونه‌های ایجاد ریدایرکت

    استفاده از افزونه‌ها یکی از راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند از ایجاد ریدایرکت‌های ناموفق و حلقه‌های ریدایرکت جلوگیری کنید. کاربرد دیگر این افزونه‌ها پیدا کردن ریدایرکت‌های ناموفق است که اگر بخواهید آن را به صورت دستی انجام دهید، کاری سخت و خسته‌کننده است. یکی از بهترین افزونه‌های ایجاد ریدایرکت، افزونهٔ Redirection است.

     

    چگونه با استفاده از افزونه‌ REDIRECTION ریدایرکت ایجاد کنیم؟

    افزونه REDIRECTION رایگان و چند زبانه است. شما می‌توانید این افزونه را طوری تنظیم کنید تا وقتی یک صفحه به صفحهٔ دیگری ریدایرکت شد، همه لینک‌های ورودی به URL قدیمی را به URL جدید منتقل کنند.‌ REDIRECTION برای مدیریت ریدایرکت‌های ۳۰۱ و برطرف کردن خطای ۴۰۴ بسیار کاربردی است.

     

    چگونه با استفاده از افزونه YOAST PRO ریدایرکت ایجاد کنیم؟

    YOAST یکی از پرکاربردترین افزونه‌های وردپرس برای سئو است. نسخه رایگان YOAST امکانات زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما نسخه پریمیوم آن امکان مدیریت تغییر مسیر را هم در اختیاران کاربران قرار می‌دهد.

    این مدیریت ریدایرکت‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا تغییر مسیر خود را به راحتی برای خطاهای ۳۰۱، ۳۰۲، ۴۱۰ (خطای حذف موقت) و ۴۵۱ (به دلایل قانونی در دسترس نیست) ایجاد کنید. با شخصی‌سازی YOAST PRO این امکان برای شما فراهم می‌شود که در صورت تغییر URL یک صفحه، ریدایرکت به صورت خودکار ایجاد شود. اگر پست یا صفحه‌ای را حذف کنید، افزونه به شما اخطار می‌دهد تا به جای حذف تغییر مسیر ایجاد کنید.

    YOAST PRO یک افزونه قدرتمند است که استفاده از آن برای وب‌سایت‌های کوچک و سازمانی توصیه می‌شود. کار با این افزونه بسیار ساده است. کافی است در کادر اول نوع ریدایرکت را تعیین کنید. در کادر دوم آدرس قدیم و در کادر سوم آدرس جدید را وارد و دکمه آبی رنگ را بزنید.

     

    افزونه All 404 redirect to home چه کاربردی دارد؟

    ارور ۴۰۴ روی سئوی سایت شما تاثیر منفی زیادی دارد؛ به همین دلیل حل این مشکل بسیار مهم است. استفاده از افزونه وردپرسی All 404 redirect to home به شما کمک می‌کند تا تمام صفحاتی که ارور ۴۰۴ دارند را به صفحه اصلی یا صفحهٔ دلخواهتان ریدایرکت کنید.

    استفاده از این افزونه، کاربردها و مزیت‌های زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دیده شدن بیشتر سایت شماست. کاربران می‌توانند با سرچ یک کلمه کلیدی مرتبط، وب‌سایت شما را پیدا کنند. این کار باعث حفظ ترافیک شما می‌شود.

     

    سخن پایانی

    زمانی که کاربر به آدرس صفحه‌ای وارد می‌شود که امکان دسترسی به آن ممکن نیست، شما باید او را به‌صفحه‌ای دیگر که موضوعی مشابه به صفحهٔ درخواستی کاربر دارد منتقل کنید؛ به این کار ریدایرکت می‌گویند. اگر ریدایرکت به درستی و طبق اصول انجام شود می‌تواند تاثیرات مثبتی در سرعت سایت شما و بهبود تجربهٔ کاربر داشته باشد؛ اما انجام اشتباه آن نتیجه عکس دارد. برای پیشگیری از این اشتباهات، می‌توانید از افزونه‌های مختلف استفاده کنید.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    ریدایرکت چیست؟

    زمانی که کاربر آدرس صفحه‌ای از سایت شما وارد می‌کند، اما به جای آن صفحه به صفحهٔ دیگری منتقل می‌شود، ریدایرکت صورت گرفته است.

    ریدایرکت چه زمانی استفاده می‌شود؟

    زمانی که می‌خواهید دامنهٔ سایت را تغییر دهید، دو یا چند سایت را ادغام کنید، پروتکل http را به پروتکل ‌https تغییر دهید و زمانی که می‌خواهید صفحه‌ای از سایتتان را حذف کنید.

    بهترین افزونه‌های که ریدایرکت را انجام می‌دهند، کدام‌اند؟

    افزونهٔ redirection، افزونهٔ yoast seo، افزونهٔ all 404 redirect to home

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"