call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
یک خانم در حال بررسی و توضیح در مورد ساختار url

URL چیست؟ معرفی جامع ساختار URL و روش های بهینه سازی آن

  • یکی از موضوعاتی که نه‌تنها در پروژه‌های سئو سایت بلکه در اکثر مواقع به‌خصوص هنگام طراحی سایت، استانداردی برایش در نظر گرفته نمی‌شود ساختار URL (آدرس سایت) مناسب است که بر روی رتبه بندی سایت نیز تاثیر می‌گذارد. بی‌توجهی به این ساختار مشکلات متعددی را به‌وجود می‌آورد.

     اجازه دهید بهتر بگوییم؛ اگر صفحات سایت، آدرس مناسبی داشته باشند، موتورهای جستجو و کاربران، بیشتر به سایت شما اعتماد می‌کنند و در نتیجه ترافیک سایت افزایش می‌یابد. در این مقاله به شما می‌گوییم ساختار URL چیست و چگونه می‌توانید آدرس صفحات سایت‌تان را بر اساس سئو بهبود بدهید.
    زمانی که یک آدرس اینترنتی (URL) را در نوار آدرس مرورگر خود وارد می‌کنید، در واقع به مرورگر دستور می‌دهید که به مکان خاصی در اینترنت برود. مرورگر شما با دریافت این آدرس، درخواستی را به سرور مورد نظر می‌فرستد. سرور، که یک کامپیوتر قدرتمند است، صفحه وب یا فایل مورد نظر شما را نگهداری می‌کند. پس از دریافت درخواست، سرور محتوای درخواستی را به مرورگر شما بازمی‌گرداند و مرورگر محتوا را نمایش می‌دهد. این فرآیند ارتباط بین مرورگر، URL، و سرور است که اساس کارکرد اینترنت را تشکیل می‌دهد.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    URL چیست؟

    قبل از اینکه دربارۀ ساختار URL صحبت کنیم، اجازه دهید URL را برای شما تعریف کنیم.
    URL، آدرس یک منبع منحصر‌به‌فرد در اینترنت است. اگر ساختار وبسایت شما را مانند یک خانه در نظر بگیریم، URL مانند آدرس آن خانه است و محل زندگی وبسایت شما را به‌صورت آنلاین مشخص کرده و به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا سایت شما را به‌راحتی پیدا کنند. این یکی از مکانیسم‌های کلیدی است که توسط مرورگرها برای بازیابی منابع منتشر شده، مانند صفحات HTML، اسناد CSS، تصاویر و… استفاده می‌شود.  به یو آر الی که  در تصویر زیر نوشته شده توجه کنید. این یو آر ال شامل ۶ بخش می‌شود.

    دو نفر در حال بررسی ساختار url

    چگونه URL را پیدا کنیم؟

    هر URL معتبر، به یک منبع منحصر‌به‌فرد اشاره می‌کند. شما می‌توانید URL صفحه را در نوار آدرس بالای پنجرۀ مرورگرتان مشاهده کنید. مثلا URL این صفحه در تصویر پایین برای شما نشان داده شده است..

    نمای ساختار URL صفحه

    به این ترتیب ساختار URL، ترتیب قرار گرفتن بخش‌های آدرس صفحۀ شما کنار هم است که از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. ما در این مقاله به مهم‌ترین بخش‌های آن اشاره می‌کنیم.

    بخش‌های مختلف ساختار URL

    در ادامه نگاهی دقیق‌تر به ساختار URL می‌اندازیم و به‌طور مختصر بخش‌های مختلف آن را برای شما توضیح می‌دهیم.

    ۱- اسکیم (Scheme)

    اسکیم دستورالعملی است که به موتور جستجو می‌گوید چگونه باید صفحات سایت را بررسی کند. بخش اول ساختار URL، پروتکلی است که مرورگر باید از آن برای درخواست منبع استفاده کند. پروتکل، یک روش مجموعه‌ای، برای تبادل یا انتقال داده‌ها در یک شبکه کامپیوتری است و معمولا برای وبسایت‌ها از پروتکل  (HTTP (Hypertext transfer protocol یا HTTPS (HTTP Secure) استفاده می‌شود. آدرس دادن به صفحات وب به یکی از این دو نیاز دارد، اما مرورگرها همچنین می‌دانند که چگونه با طرح‌های دیگری مانند mailto (برای باز کردن یک سرویس گیرنده ایمیل) کار کنند. بنابراین اگر پروتکل‌های دیگر را مشاهده کردید تعجب نکنید.
    امروزه رایج‌ترین اسکیم، HTTPS است؛ زیرا از اطلاعات کاربران سایت محافظت می‌کند. طبق این دستورالعمل موتور جستجو باید اطلاعات شخصی کاربران (مثلا رمز عبور یا شمارۀ کارت) را رمزگذاری کند. این کار موجب می‌شود دست کلاه‌برداران اینترنتی از اطلاعات شخصی کاربران کوتاه شود!

    نمای قسمت scheme در ساختار url

    ۲- دامنۀ فرعی (Subdomain)

    تمام سایت‌ها دامنۀ فرعی ندارند!
    دامنۀ فرعی، ماهیت صفحه‌ای که در آن قرار دارید را نشان می‌دهد؛ مثلا بعضی سایت‌ها برای بخش مقالات خود یک دامنۀ فرعی دارند. به طور مثال: blog.websitename.com
    شما نیازی به استفاده از دامنه فرعی در وبسایت خود ندارید. با این حال، اگر می‌خواهید بخش‌های مختلف سایت خود مانند وبلاگ و فروشگاه آنلاین را جدا نگه دارید، دامنه فرعی می‌تواند مفید باشد.

    ۳- دامنۀ سطح دوم  (second level domain)

    به نام وبسایت شما دامنۀ سطح دوم می‌گویند. مثلا دامنۀ سطح دوم همین صفحه‌ای که در آن قرار دارید، نام سایت ما یعنی نبض مارکتینگ است.

    نمای قسمت second level domain در ساختار url

     

    ۴- دامنۀ سطح اول (top level domain)

    دامنۀ سطح اول، به به این سوال مخاطب و موتور جستجو پاسخ می‌دهد که در دنیای اینترنت، کسب‌وکار شما به‌عنوان چه نهادی فعالیت می‌کند؟ مثلا com. مخفف کلمۀ Commercial است و برای نهاد‌های تجاری در نظر گرفته شده است. یکی دیگر از اهداف TLDها کمک به طبقه‌بندی و ارتباط با هدف نام‌های دامنه است. هر TLD چیزی در مورد دامنه قبل از آن به شما می‌گوید. بیایید به نمونه‌های محبوب و جالب دامنه سطح بالا بپردازیم تا تصویر واضح‌تری به شما بدهیم:

    • com.

    این محبوب ترین TLD و مخفف کلمه “تجاری” است. این گزینه برای اکثر مشاغل و سازمان ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. وب‌سایت هایی مانند Google.com ،Amazon.com و Facebook.com از این TLD استفاده می کنند.

    • org.

    مخفف «سازمان» بوده و اغلب با نهادهای غیرانتفاعی مرتبط است. نمونه های قابل توجه عبارتند از Wikipedia.org و RedCross.org.

    • net.

    در ابتدا برای وب سایت های مرتبط با شبکه در نظر گرفته شده بود اما امروزه .net، به یک TLD همه‌کاره تبدیل شده و توسط مشاغل مختلف استفاده می شود. به طور مثال: SlideShare.net

    • gov.

    وب‌سایت‌هایی که از .gov استفاده می‌کنند، منحصراً برای دولت ایالات متحده، آژانس‌ها و مؤسسات فدرال مانند USA.gov محفوظ هستند.

    • edu.

    درست مانند edu ،.gov. نیز انحصاری است، اما برای مؤسسات آموزشی در ایالات متحده استفاده می‌شود. Harvard.edu و MIT.edu نمونه های شناخته شده ای هستند.

    • io.

    اگرچه در ابتدا برای قلمرو بریتانیایی اقیانوس هند در نظر گرفته شده بود اما .io در میان استارتاپ‌های فناوری و شرکت‌هایی که به دنبال دامنه‌ای جذاب هستند، محبوبیت پیدا کرده است، همانطور که در Cloudtalk.io دیده می‌شود.

    • co.

    اغلب به عنوان مخفف “شرکت” استفاده می شود، استارتاپ ها و کسب و کارها از .co به عنوان جایگزینی مناسب برای .com استفاده کرده اند. نمونه های قابل توجه عبارتند از Angel.co و Tradelink.co.

    • me.

    این TLD استفاده شخصی است و اغلب برای وبلاگ ها و نمونه کارهای خصوصی استفاده می شود. برای مثال About.me و Join.me را می‌توان نام برد.

    • blog.

    نشانه واضحی از یک وبلاگ است. این TLD به طور فزاینده‌ای در بین وبلاگ نویسان و سازندگان محتوا محبوب است. وبلاگ های قابل توجهی مانند Seths.blog و Tim.blog از آن استفاده می کنند.

    این مثال ها تنوع دامنه های سطح بالا را برای ایجاد یک حضور آنلاین منحصر‌به‌فرد نشان می دهد.
    چه برای راه اندازی یک کسب و کار، راه اندازی یک وبلاگ شخصی و یا حمایت از یک هدف، انتخاب TLD مناسب می تواند تأثیر قابل توجهی بر هویت و هدف وب سایت شما داشته باشد.

    نمای قسمت top level domain در ساختار url

     

    ۵- زیر دامنه (subdirectory)

    زیر شاخه به موتور جستجو و مخاطبان می‌گوید که در کدام بخش از سایت قرار دارند؛ مثلا هم‌اکنون شما در بخش blog یا همان مقالۀ سایت نبض مارکتینگ قرار دارید. همانند: https://nabzemarketing.com/blog
    این نکته را به یاد داشته باشید که زیر شاخه با دامنۀ فرعی متفاوت است.

    نمای قسمت subdirectory در ساختار url

     

    ۶- پورت (port)

    شماره پورت راهی برای شناسایی فرآیندی خاص است که یک پیام اینترنتی هنگام رسیدن به سرور، با آن شناختـه می‌شود. تمام دستگاه‌های متصل به شبکه، مجهز به پورت‌‌های استانداردی هستند که یک شماره اختصاصی را شامل می‌شود. این اعداد برای پروتکل‌های خاص و عملکرد مرتبط با آن‌ها رزرو شده است. برای مثال، پیام‌های پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) همیشه به پورت ۸۰ می‌روند که یکی از رایج‌ترین پورت‌های مورد استفاده است یا اگر از سرویس  HTTPS استفاده می‌کنید، مرورگر، شمارۀ ۴۴۳ را به سرور  ارسال می‌کند. البته توجه داشته باشید که این شماره معمولا در URL نمایش داده نمی‌شود.

    ۷- مسیر (path)

    یکی از مهم‌ترین بخش‌های URL، مسیر یا همان path است؛ زیرا مسیر داخلی صفحات یک سایت را مشخص کرده و درک ساختار صفحات سایت را برای موتورهای جستجو و کاربران راحت‌تر می‌کند. path، آخرین بخش منحصر‌به‌فرد و معنا‌دار URL است که به موضوع صفحه اشاره دارد.

    نمای قسمت path در ساختار url

     

    حالا که با مهم‌ترین بخش‌های ساختار URL آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده که به سراغ ارتباط سئو با ساختار URL برویم و به شما بگوییم چرا باید ساختار یو آر ال را بهینه‌سازی کنید.

    چرا بهینه‌سازی ساختار URL مهم است؟

    شما باید به بهینه‌سازی آدرس‌ صفحات سایت، توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ زیرا هویت اینترنتی تمامی سایت‌ها به آدرس آن‌ها بر‌می‌گردد. مهم‌ترین مواردی که URL بر آن‌ها تاثیر می‌‌گذارد عبارت اند از:

    • برندینگ شرکت
    •  میزان ترافیک سایت
    • روند ایندکس شدن صفحات

    به همین دلیل است که اگر آدرس سایت مشکل داشته باشد، دارندۀ سایت باید به‌سرعت مشکل را پیدا و برطرف کند؛ در غیر این صورت رتبۀ سایت دچار کاهش می‌شود که به‌ دلیل فضای رقابتی دنیای وب بازگرداندن رتبۀ سایت کار راحتی نخواهد‌بود.

    زمانی که یک تیم، سایتی را طراحی می‌کند تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا پروژه به بهترین شکل ممکن کامل شود؛ اما اگر این تیم بر اصول سئو مسلط نباشد، ممکن است به یک نکتۀ کلیدی توجه نکند. آن نکتۀ کلیدی، ساختار URL است.

     هر سایتی برای اینکه رتبۀ بالایی در صفحۀ نتایج گوگل کسب کند و ترافیک بیشتری بگیرد، باید تمام نکات سئو سایت را رعایت کند. یک ساختار URL مناسب اهمیت ویژه‌ای در سئو دارد؛ زیرا کاربران و موتورهای جستجو از طریق URL یک صفحه به آن دسترسی پیدا می‌کنند. در نتیجه برای اینکه به موتورهای جستجو از جمله گوگل نشان دهید سایتی منسجم و منظم دارید باید از یو آر ال‌های مناسب، کوتاه و توصیفی استفاده کنید.
    آدرس صفحات باید در چند کلمۀ کوتاه، موضوع صفحه را توصیف کنند.

    پس اگر تصمیم گرفته‌اید سایت‌تان را به‌صورت اصولی طراحی کنید، بهترین کار این است که از متخصصان سئو کمک بگیرید. شما می‌توانید برای دریافت خدمات سئو  از کارشناسان ما در نبض مارکتینگ مشاورۀ رایگان دریافت کنید.

     

    حالا که متوجه دلیل اهمیت آدرس صفحات سایت شدید، در بخش بعدی برای شما توضیح می‌دهیم که هنگام نوشتن آدرس هر صفحه باید چه نکاتی را در نظر بگیرید.

    چگونه ساختار URL را بهینه کنیم؟

    آدرس صفحات سایت نیز مانند تمام بخش‌های دیگر باید زیر نظر متخصصان سئو بهینه شود. ما در این قسمت اصول بهینه‌سازی ساختار URL را توضیح می‌دهیم. اگر تمام نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم را به‌درستی رعایت کنید، می‌توانید مطمئن باشید که یو آر ال‌های صفحات سایت‌تان برای کاربران و موتورهای جستجو بهینه شـده است.

    حروف ربط و حروف اضافه را حذف کنید

    همان‌طور که گفتیم آدرس صفحات باید تا حد امکان کوتاه باشند؛ در نتیجه از حروف ربط و اضافه در آن استفاده نمی‌کنیم. تنها در صورتی می‌توانیم از این حروف استفاده کنیم که حذف آن‌ها در انتقال معنا مشکل به‌وجود بیاورد.

    • حروف اضافه:  از، به ، با ،بی ، در ، بر ، برای ،تا ، مگر ،جز ، الا ، الّا ،چون و…
    • حروف ربط: اگر ، اما ، پس ، تا ، چون ، چه ، خواه ، زیرا ، که ، لیکن ، نه ، نیز ، و ، ولی ، هم ، یا و…

    هشتگ را حذف کنید

    از آنجایی که در URL فقط کلمات مهم را می‌نویسیم، هشتگ هم مانند حروف ربط و اضافه، جزئی غیر ضروری محسوب می‌شود؛ در نتیجه از هشتگ نیز در آدرس‌ صفحات سایت استفاده نمی‌کنیم.

    استفاده نکردن از کلمات بی‌اهمیت، حروف ربط، حروف اضافه و هشتگ در آدرس صفحات سایت از قوانین گوگل نیست؛ یعنی درصورت به‌ کار‌ بردن آن‌ها جریمه نمی‌شوید؛ اما تجربه به ما نشان داده است که URL، بدون این موارد عملکرد بهتری در سئو سایت دارد.

    کلمات انگلیسی را در ساختار URL کوچک بنویسید

    اگر در دامنۀ خود از کلمات انگلیسی استفاده می‌کنید باید به بزرگ یا کوچک بودن این کلمات توجه کنید. بهتر است کلمات URL صفحات سایت را با حروف انگلیسی کوچک بنویسید. اکثر سرورها با کلمات بزرگ و کوچک URL، یکسان برخورد می‌کنند؛ اما گاهی رعایت نکردن کوچک بودن حروف، مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد؛ در نتیجه بهتر است همیشه آدرس صفحات‌تان را با حروف انگلیسی کوچک بنویسید.

    کلمات را به‌وسیلۀ خط فاصله تفکیک کنید

    به شما پیشنهاد می‌کنیم به جای فاصله (Space) از خط فاصله (hyphens) برای جدا کردن کلمات از یکدیگر استفاده کنید.

    در ساختار URL از کلمات کلیدی استفاده کنید

    مهم‌ترین نکته در بهینه‌‌سازی آدرس سایت که تاثیری مستقیم روی سئو داخلی دارد، استفاده از کلمۀ کلیدی است. کلمات کلیدی را بسیار هوشمندانه انتخاب کنید؛ زیرا اگر کاربر با دیدن آدرس صفحه شما متوجه موضوع آن شود، احتمال بیشتری دارد که از سایت‌تان بازدید کند. مزایای نوشتن کلیدواژه در URL عبارتند از:

    • زمانی که شما لینک صفحۀ خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، این لینک در همان نگاه اول موضوع صفحه را به مخاطبان می‌رساند؛ در نتیجه بازدیدکنندگان سایت شما افزایش پیدا می‌کنند.
    • دیدن موضوع صفحه در همان صفحۀ نتایج گوگل، اعتماد کاربران به سایت را افزایش می‌دهد.

    اگر فکر‌ می‌کنید افراد به آدرس صفحات دقت نمی‌کنند سخت در اشتباهید! طبق آمار ۶۰ درصد از افراد به صفحه‌ای که URL مناسبی ندارد، وارد نمی‌شوند.

    استفادۀ بیش‌از حد کلمات کلیدی در URL، جز اسپم شدن هیچ سودی برای شما ندارد؛ پس به‌اندازه از کلمات کلیدی در متن خود استفاده کنید.

    به بهینه‌سازی مسیر URL بپردازید

    هر چقدر دامنۀ اصلی (yoursite.com) از مسیر URL دورتر باشد، احتمالا رتبۀ صفحۀ شما در نتایج گوگل پایین‌تر خواهد بود؛ بنابراین ساختار URL باید سئو شـده، کوتاه و در نزدیک‌ترین حالت به خواسته‌ی کاربر باشد.
    مثلا تصور کنید قصد خرید پیراهنی را دارید و برای خرید به یک فروشگاه اینترنتی می‌روید. به بخش محصولات وارد شـده و سپس دسته‌بندی لباس مردانه را انتخاب می‌کنید و بعد از آن به دسته‌بندی پیراهن می‌روید؛ اما هم‌زمان با دسته‌بندی‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید مثلا پیراهن راه‌راه، پیراهن چهارخانه و… این روند خیلی آزار‌دهنده است. نه؟
    باید مطمئن شوید تمام مسیری که کاربر برای رسیـدن به صفحۀ دلخواهش در سایت شما طی می‌کند در URL آن صفحه لحاظ می‌شود؛ در نتیجه باید تا جایی که ممکن است این مسیر را کوتاه و ساده‌تر کنید.

    مردی در حال خوردن غذای سالم و مقوی

     

    بیش از دو بار از ریدایرکت استفاده نکنید

    ریدایرکت یعنی کاربر بعد از کلیک روی آدرس یکی از صفحات سایت، به‌جای آن صفحه به صفحۀ دیگری منتقل می‌شود. این کار نه برای کاربران خوشایند است و نه برای موتورهای جستجو! بنابراین بهتر است بیشتر از دو بار از ریدایرکت استفاده نکنید.

    مثلا فرض کنید کاربر آدرس “www.nabzemarketing.com” را وارد می‌کند؛ اما به‌جای این دامنه به دامنۀ “www.nabzemarketing1.com” هدایت شـده و سپس به دامنۀ  “www.nabzemarketing2.com” وارد می‌شود. هیچ‌کدام از این آدرس‌ها قصد اولیۀ کاربر نیست؛ در نتیجه ممکن است کاربر به‌جای اینکه برای رسیـدن به صفحۀ اصلی منتظر بماند، به‌سادگی از سایت شما خارج شود. این نه‌تنها نرخ پرش (خارج شدن بیش از حد کاربر از صفحات) سایت شما را افزایش می‌دهد بلکه اعتماد کاربران را نیز از بین می‌برد.

    از آنجایی که هدف موتورهای جستجو ایجاد بهترین تجربه برای کاربران است، اگر بیش‌ازحد از ریدایرکت استفاده کنید، احتمالا رتبۀ سایت‌تان توسط گوگل کاهش پیدا می‌کند.

    آدرس صفحات سایت را خوانا بنویسید

    آدرس خوانا به مخاطب می‌گوید صفحه‌ای که ممکن است وارد آن شود دربارۀ چه موضوعی است و به‌صورت بی‌مورد به توضیحات حاشیه‌ای و بی‌ربط نمی‌پردازد؛ علاوه‌بر این، خوانا بودن آدرس به موتور جستجو کمک می‌کند تا سریع‌ و راحت‌تر صفحات سایت شما را بررسی کند. به مثال زیر توجه کنید؛ به نظر شما کدام یک آدرس بهتری است؟

    https://nabzemarketing.com/blog/توضیحاتی در مورد اینکه تیتر ورودی صفحه چیست و چگونه عمل می‌کند و چه تاثیری بر سئو دارد/

    حالا به آدرس زیر دقت کنید:

    https://nabzemarketing.com/blog/توضیحات_متا

    احتمالا شما هم از طریق آدرس دوم، موضوع صفحه را متوجه شده‌اید؛ در حالی که آدرس اول چیزی جز توضیحات اضافی و طولانی به شما نمی‌گوید.

    آدرس‌ صفحات را کوتاه بنویسید

    همان‌طور که پیش از این گفتیم هدف از بهینه‌سازی ساختار URL، کمک به درک بهتر مخاطب است؛ به همین دلیل است که در آدرس صفحات سایت‌تان هرچه از تعداد کلمات کمتری استفاده کنید بهتر است؛ زیرا هم درک عبارت‌های کوتاه راحت‌تر است و هم به یاد ماندنی‌تر هستند. توصیۀ ما این است که در آدرس صفحات خود نهایتا  از ۱۵ تا ۲۰ کاراکتر استفاده کنید؛ به این دلیل که بیش از این تعداد کاراکتر برای کاربران قابل مشاهده نیست. به مثال زیر دقت کنید:

    https://nabzemarketing.com/blog/توضیحات_متا_سایت_را_چگونه_انجام_دهیم؟

    حالا به آدرس زیر دقت کنید:

    https://nabzemarketing.com/blog/توضیحات_متا

    هر دو URL ذکر شـده، اصل خوانا بودن آدرس صفحات سایت را رعایت کرده‌اند؛ اما به نظر شما کدام بهتر در ذهن مخاطب می‌نشیند؟ احتمالا شما هم مثل ما فکر می‌کنید: دومین آدرس!
    به یاد داشته باشید که در آدرس صفحه سایت‌تان باید فقط از کلمات کلیدی و مهم استفاده کنید.
    پردازش یو آر ال‌های بلند برای موتورهای جستجو راحت‌تر است؛ اما چون درک یو آر ال‌های کوتاه برای مخاطب راحت‌تر است، موتورهای جستجو آدرس‌های کوتاه را در اولویت قرار می‌دهند.

     

    یک مرد قد کوتاه عضلانی در کنار یک مرد قد بلند لاغر و ضعیف

     

    آدرس URL باید مطابق با عنوان صفحه باشد

    گوگل با استفاده از الگوریتم پاندا ارتباط بین محتوای یک صفحه و کلیدواژه‌های آن را متوجه می‌شود. یکی دیگر از قابلیت‌هایی که این الگوریتم دارد بررسی ارتباط URL یک صفحه با محتوای آن است؛ به عبارت دیگر الگوریتم پاندا کاملا به ساختار مناسب برای URL مسلط است و به صفحاتی که آدرس آن‌ها با کلیدواژه یا عنوان صفحه مطابق باشد، امتیاز می‌دهد.

    از آنجایی که بررسی لینک‌های سایت‌ توسط الگوریتم پنگوئن انجام می‌شود، شاید از خود بپرسید چرا الگوریتم پاندا لینک (آدرس) صفحات سایت‌ها را بررسی می‌کند. در جواب سوال‌تان باید بگوییم: الگوریتم پاندا مواردی که مربوط به محتوای صفحه باشند را بررسی می‌کند؛ در نتیجه بر ارتباط محتوای یک صفحه و آدرس آن نیز نظارت دارد.

    اگر محتوای صفحه شما با آدرس آن مرتبط نباشد از سوی گوگل جریمه می‌شوید و اعتماد کاربران را نیز از دست می‌دهید.

    تاثیر URL بر سئو سایت چیست؟

    اگر بخواهیم به‌صورت جامع به اهمیت Url بر سئو اشاره کنیم، باید بگوییم:
    زمانی‌ که ساختار Url یا همان آدرس سایت مناسب باشد، به ایندکس شـدن و رتبه گرفتـن صفحات، کمک شایانی می‌کند. در فرآیند سئو سایت ما با بهینه‌سازی تمامی ابعاد، به نتیجه مطلوب یعنی رتبه گرفتـن صفحات خواهیم رسید. اما این به شرطی محقق می‌شود که همه موارد از جمله URL بهینه را نیز لحاظ کنیم.

    انواع URL

    در این بخش به توضیح دو نوع اصلی URL پرداختـه می‌شود: URL‌های مطلق و نسبی.
    URL‌های مطلق تمام جزئیات مربوط به مسیر دسترسی، از جمله پروتکل و پارامترها را شامل می‌شوند، در حالی که URL‌های نسبی تنها به اشاره مسیر دسترسی اکتفا می‌کنند. در ادامه، به سه نوع دیگر URL نیز اشاره می‌کنیم:

    ۱ – URL‌های متعارف

    وقتی محتوای مشابهی در چندین صفحه وجود دارد، استفاده از ساختار URL‌های متعارف می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا صفحه اصلی را شناسایی و فهرست‌بندی کنند. این روش از امتیاز منفی تکرار محتوا جلوگیری می‌کند.

    ۲ – URL‌های بازگشتی

    این نوع URL‌ها کاربران را پس از انجام عملیات در یک سایت دیگر، مستقیماً به صفحه اصلی وبسایت مقصد بازمی‌گردانند.

    ۳ – URL‌های کوتاه شـده

    این آدرس‌های اینترنتی که فشرده‌سازی شده‌اند، نشانی کوتاه‌تری برای یک URL طولانی‌تر هستند. برای ایجاد این URL‌ها، می‌توان از ابزارهای کوتاه‌کننده آنلاین مانند Bitly ، Short.io و TinyURL استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با این ابزارها و نحوه استفاده از آن‌ها، مطالعه مقاله “بهترین سایت‌های کوتاه‌کننده لینک” مفید است.

    آنچه در این مقاله گفتیم . . .

    URL همان آدرس صفحات سایت شما است. این ساختار از بخش‌های مختلفی تشکیل شـده است؛ اما همۀ یو آر ال‌ها حداقل سه بخش را شامل می‌شوند. ما در این مقاله به مهم‌ترین بخش‌های آن اشاره کردیم؛ سپس شما را در نوشتن آدرس صفحات سایت‌تان راهنمایی کردیم و نکاتی را دربارۀ آن گفتیم. مثلا در ساختار URL بهتر است از حروف اضافه، حروف ربط و هشتگ استفاده نکنیم.

    آدرس صفحات سایت در میزان ترافیک و در نتیجه سئو سایت تاثیر بسزایی دارد به همین خاطر متخصصان سئو، ساختار URL را همواره بهینه‌سازی می‌کنند.
    همان‌‌طور که “رند فیشکین (Rand Fishkin)”، بنیان‌گذار Moz می‌گوید:«ساختار URL باید به گونه‌ای باشد که حتی بدون دیدن محتوای صفحه، کاربران و موتورهای جستجو بتوانند درک کنند موضوع و محتوای صفحه در مورد چه چیزی است.»

    نوشته شـده در تیم تحریریه نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    ۱- URL و ساختار URL چیست؟
    URL همان آدرس صفحۀ سایت است و ساختار URL ترتیب قرار گرفتـن بخش‌های مختلف این آدرس است.

    ۲- ساختار URL از چه بخش‌هایی تشکیل شـده است؟
    ساختار URL از دستورالعمل، دامنۀ فرعی، دامنۀ سطح دوم، دامنۀ سطح اول، زیردامنه، پورت و مسیر تشکیل شـده است.

    ۳- ساختار URL چه اهمیتی دارد؟
    ساختار URL برای برندینگ و افزایش ترافیک سایت و ایندکس شدن صفحات اهمیت زیادی دارد.

    ۴- چگونه آدرس صفحات سایت را بهینه‌سازی کنیم؟
    موارد بهینه سازی ساختار یو ار ال عبارتند از: حذف حروف ربط و حروف اضافه، حذف هشتگ، کوچک نوشتن کلمات انگلیسی، تفکیک کلمات با استفاده از خط فاصله،  استفاده از کلمات کلیدی در ساختار URL، بهینه‌سازی مسیر یو آر ال، استفادۀ به اندازه از ریدایرکت، کوتاه و خوانا بودن آدرس صفحات و تطابق آدرس صفحۀ سایت با عنوان صفحه

    ۵ – چهار بخش اصلی URL چیست؟
    چهار بخش اصلی URL شامل: پروتکل (HTTP یا HTTPS)، نام هاست، پورت و مسیر دسترسی که نشان‌دهنده موقعیت دقیق منبع درون سرور است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۲ رای

    7 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"