call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هسته گوگل چیست؟ و چگونه از به‌روزرسانی هسته گوگل در امان بمانیم؟

  • یکی از مهم‌ترین مواردی که سرنوشت سئو سایت شما را رقم می‌زند، هسته گوگل است؛ به همین دلیل بر دارندگان وبسایت واجب است که اطلاعات لازم در مورد آن را داشته باشند. اما چرا؟

    تصور کنید صاحب یک وب‌سایت هستید که از دست بر قضا خیلی هم برای آن زحمت کشیده‌اید. اما یک روز صبح از خواب بلند می‌شوید و می‌بینید که رتبه و ترافیک سایت شما به شدت کاهش پیدا کرده است. پس از کمی سرچ کردن و پرسش‌وجو متوجه می‌شوید که تمام این‌ ماجراها زیر سر گوگل است! باز هم گوگل به سرش زده که هسته خود را به‌روزرسانی کند! این جاست که دود از سرتان بلند می‌شود؛ اما بعد که کمی آرام شدید تصمیم می‌گیرید که اطلاعات لازم درمورد هستۀ گوگل را به‌دست آورید و مشکلات پیش آمده برای سایتتان  را رفع کنید.

     

    سئوکار در حال اعتراض به آبدیت گوگل

    گوگل مرتباً در حال تغییر الگوریتم‌های موتور جستجوی خود است. از موتور جستجویی به هوشمندی گوگل بعید است که بدون دلیل کاری انجام دهد. گوگل با هر تغییر نقطه ضعف‌های خود را رفع می‌کند. اینگونه هم از سوء استفادۀ سایت‌هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند جلوگیری کرده و هم بهترین تجربه را برای کاربران خود فراهم می‌کند. گوگل این تغییرات را توسط به‌روزرسانی‌هایی که هر چند وقت یک بار در هستۀ خود انجام می‌دهد، اعلام می‌کند. 

    همین به‌روزرسانی‌ها بوده که موتور جستجوی گوگل را تا این اندازه هوشمند کرده و باعث شده که دانش سئو برای کسب‌وکارهایی که به دنبال کسب رتبۀ بالا در نتایج جستجو هستند، از همیشه مهم‌تر باشد؛ در نتیجه، برای اینکه شما به عنوان مالک یک وبسایت بتوانید استراتژی سئوی وبسایت خود را حفظ کنید،درک صحیح از الگوریتم‌های همیشه در حال تغییر گوگل می‌تواند امری بسیار کلیدی باشد.

    درمورد الگوریتم های گوگل بیشتر بخوانید…

    اغلب به‌روزرسانی‌هایی که گوگل در هستۀ خود انجام می‌دهد تأثیر به‌سزایی روی وبسایت‌ها ندارد. اما برخی مواقع، این به‌روزرسانی‌ها می‌تواند شامل تغییرات مهم و زیادی در الگوریتم‌های گوگل باشد و تأثیر بسیار زیادی بر روی برخی از وبسایت‌ها بگذارد؛ به نحوی که ممکن است بعضی از آن‌ها رتبه‌های بالا و ترافیک ارگانیک خود را از دست داده و با مشکل جدی مواجه شوند.

    در این مقاله قرار است به شما بگوییم که هسته گوگل چیست و چگونه می‌توانید وبسایت خود را از به‌روزرسانی‌ها و تغییرات آن حفظ کنید.

     

    تصویری از لوگوی گوگل

    هسته گوگل چیست؟

    هسته گوگل جاییست که الگوریتم‌ها و سیستم‌های موتور جستجوی گوگل در آن قرار داشته و براساس آن نتایج جستجوی گوگل به شما نمایش داده می‌شود. گوگل هر چند وقت یک بار تغییرات مهم و گسترده‌ای را در الگوریتم‌ها و سیستم‌های جستجوی خود ایجاد کرده و هسته خود را به‌روزرسانی می‌کند. 

    در هر به‌روزرسانی هسته، گوگل چندین ویژگی الگوریتم جستجوی خود را به صورتی تغییر می‌دهد که بتواند نتایج جستجو را با اهداف موردنظر کاربران مرتبط‌تر و کاربردی‌تر کند. دلیل این به‌روزرسانی‌ها بهبود کیفیت جستجوی کاربران و ارائه محتوای مرتبط‌تر، سودمندتر و قابل اعتمادتر به آن‌ها است.

     

    به‌روزرسانی هسته گوگل

    شرکت گوگل به منظور بهبود نتایج جستجوی کاربران، دائماً و به‌صورت روزانه تغییراتی را در الگوریتم‌های خود اعمال می‌کند. هرچند این تغییرات بسیار جزئی بوده و چندان قابل توجه نیستند، اما باعث پیشرفته‌ و بهینه‌تر شدن موتور جستجوی گوگل می‌شوند. همین تغییرات مداوم باعث شده است که ما امروزه یک موتور جستجوی بسیار پیشرفته و هوشمند در اختیار داشته باشیم تا بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را در اختیارمان قرار دهد.

    به‌روزرسانی‌های هسته گوگل، تغییرات مهم و قابل توجهی هستند که گوگل در الگوریتم رتبه‌بندی خود ایجاد می‌کند.

    اما در این بین، گوگل چندین بار در سال تغییرات گسترده و قابل توجهی را در الگوریتم‌های خود ایجاد می‌کند که این تغییرات می‌توانند بر بسیاری از صفحات ایندکس شده تأثیرگذار باشند. گوگل به این تغییرات عمده «به‌روزرسانی‌های هسته» (Core Updates) می‌گوید. این به‌روزرسانی‌های هسته، می‌توانند اثرات قابل توجهی روی صفحات وب بگذارند و این احتمال وجود دارد که با این به‌روزرسانی‌ها، برخی از وبسایت‌ها شاهد کاهش یا افزایش رتبه‌بندی خود باشند.

    شرکت گوگل می‌گوید: «مأموریت ما ارائه محتوای مرتبط و همچنین معتبر به جستجوکنندگان است. هر تغییری که در الگویتم‌های ما صورت می‌گیرد، با هدف انجام همین ماموریت است. ما می‌دانیم سایت‌هایی که با افت رتبه‌ مواجه می‌شوند به دنبال راه‌حلی برای کاهش رتبۀ خود خواهند بود و سعی خواهند کرد اشتباهات خود را اصلاح کنند. حتی ممکن است اصلاً با مشکلی مواجه نشوند که به دنبال راه‌حل باشند.»

     

    گوگل هر چند وقت یک بار به‌روزرسانی می‌کند؟

    کسی به طور دقیق از فعالیت‌های داخلی گوگل مطلع نیست و از آمار دقیق تعداد دفعات به‌روزرسانی این شرکت آگاهی ندارد؛ اما بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که تغییرات کوچک در الگوریتم جستجوی گوگل می‌تواند چندین بار در روز اتفاق بیفتد. البته این‌ها تغییرات جزئی هستند و به‌روزرسانی اصلی هسته گوگل تقریباً هر دو یا سه ماه یک بار اتفاق می‌افتد و شامل تغییرات بسیار گسترده در الگوریتم موتور جستجوی گوگل می‌شود.

     

    شتر و سئو کار

    تأثیر به‌روزرسانی هسته گوگل بر سئوی سایت

    هدف از سئو کردن سایت این است که وبسایت خود را به گونه‌ای تغییر دهید که مورد توجه و پسند الگوریتم رتبه‌بندی گوگل قرار گیرد. پیاده‌سازی سئو بر روی سایت یک روند طولانی مدت است و ممکن است ماه‌ها وقت خود را صرف کرده و هزینه‌های زیادی متحمل شوید تا به رتبه‌های برتر موتور جستجوی گوگل دست پیدا کنید. 

    زمانی که گوگل یک تغییر گسترده در الگوریتم خود ایجاد می‌کند و هسته خود را به‌روزرسانی می‌کند، ممکن است تمام تلاش‌هایی که پیش از این برای بهینه‌سازی سایت خود انجام داده‌اید از بین برود.

    یک به‌رزورسانی هسته ممکن است تأثیر مثبت اقداماتی که روزی فکر می‌کردید برای وبسایتتان مفید هستند را به کلی از بین ببرد. در نتیجه رتبه‌بندی سایت شما نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین، به‌روزرسانی‌های هسته برای صاحبان وبسایت بسیار حائز اهمیت است و لازم است که اطلاعات کافی در مورد هر به‌روزرسانی و روش عملکرد الگوریتم‌های گوگل را کسب کنند.

    مسئله زمانی پیچیده‌تر می‌شود که به‌روزرسانی هسته گوگل باعث شود که وبسایت شما جریمه شود و این جریمه‌ها نیز باعث تخریب رتبه‌بندی جستجوی سایت شما شود. بیایید در این مورد مثالی بزنیم. زمانی که گوگل الگوریتم پاندا را در به‌روزرسانی خود گنجاند، سایت‌هایی که محتوای کم و بی‌کیفیتی داشتند به‌صورت خودکار جریمه‌ شدند؛ زیرا قبل از این اتفاق، مدیران سایت‌ها می‌توانستند بدون اینکه محتوای زیاد و قدرتمندی منتشر کنند، به راحتی در گوگل رتبه کسب کنند.

    این شد که مدیران سایت هایی با محتوای بی‌کیفیت کاسۀ چه کنم چه کنم دست گرفته و به فکر پیدا کردن راه‌حلی برای مشکل خود افتادند. اما نقطه خوش این داستان این جا بود که این به‌روزرسانی، موتور جستجوی گوگل را برای کاربران در سراسر جهان بسیار کارآمدتر کرد. همچنین مدیران سایت‌ها و تولیدکنندگان محتوا را به چالش کشید و آن‌ها را مجبور کرد تا محتوای ارزشمندتری تولید کرده و بهتر از قبل عمل کنند.

    بعد از هر به‌روزرسانی هسته گوگل، گوگل به جای بهتری برای زندگی کاربران تبدیل می‌شود.

     

    سئوکار ناراحت

    چگونه از به‌روزرسانی هسته گوگل مطلع شویم؟

    معمولاً گوگل چند روز قبل از اعمال کردن به‌روزرسانی‌های هسته، آن‌ها را به صورت عمومی اعلام می‌کند. دلیل این اطلاع‌رسانی این است که این به‌روزرسانی‌های هسته گوگل بسیار بیشتر از به‌روزرسانی‌های جزئی بر روی صفحات وب تأثیرگذار هستند و مدیران وبسایت‌ها باید آمادگی لازم را در مواجهه با تغییرات جدید داشته باشند. 

    مدیران وبسایت‌ها می‌توانند خبرهای پیرامون به‌روزرسانی هسته را در وبلاگ مرکزی توسعه دهنده گوگل (developers.google.com) به دست آورند. همچنین می‌توانند با دنبال کردن Google SearchLiaison در توییتر و یا استفاده از ابزارهای رایگان نظارت بر الگوریتم گوگل مانند RankRanger و AccuRanker در جریان تغییرات قرار بگیرند.

     

    چگونه بفهمیم سایتمان تحت تأثیر به‌روزرسانی هسته گوگل قرار گرفته یا نه؟

    با توضیحاتی که در بالا ارائه شد، طبیعتاً شما به عنوان یک مدیر سایت نگران این هستید که آیا به‌روزرسانی هسته گوگل تأثیری بر سایت شما گذاشته است یا خیر. زمانی که یک به‌روزرسانی هسته اتفاق می‌افتد، شما باید به صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل مراجعه کرده و وضعیت سایت خود را در آن جا بررسی کنید. دو نشانه بارز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تشخیص دهید سایت شما تحت تاثیر به‌روز رسانی هسته گوگل قرار گرفته  یا نه: اولی کاهش رتبه سایت و دیگری کاهش ترافیک سایت است. در ادامه، در مورد این دو نشانه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

     

    به‌روزرسانی هسته گوگل و کاهش رتبه سایت

    شما به عنوان یک مدیر سایت یا یک سئوکار همیشه باید وضعیت سایت خود را در صفحه نتایج موتورهای جستجو زیر نظر داشته باشید. این نظارت دائمی می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که آیا یک به‌روزرسانی هسته تأثیری بر سایت شما داشته است یا خیر. 

    البته این تأثیر هم می‌تواند مثبت باشد و هم منفی. یعنی تغییرات اعمال شده در الگوریتم‌های گوگل تنها باعث کاهش رتبه سایت نمی‌شود و در صورتی که محتوای سایت همسو با تغییرات اعمال شده از طرف گوگل باشد، می‌تواند باعث افزایش رتبه سایت شود. 

    در این مورد لازم است که شما چند روز متوالی وضعیت رتبه‌بندی سایت خود را زیر نظر داشته باشید و سپس درمورد تأثیر به‌روزرسانی بر روی سایت خود نتیجه‌گیری کنید. برای این منظور، شما می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Search Console و Ahrefs و سرچ گوگل استفاده کنید.

     

    به‌روزرسانی هسته گوگل و کاهش ترافیک سایت

    دومین نشانه‌ای که باید در نظر داشته باشید، وضعیت ترافیک سایت است. با بررسی ترافیک سایت خود می‌توانید متوجه شوید که آیا آخرین به‌روزرسانی هسته گوگل تأثیری بر سایت شما داشته است یا خیر. در صورتی که ترافیک سایت کاهش قابل توجهی پیدا کرده باشد، مطمئناً به‌روزرسانی هسته بر روی سایت شما تأثیرگذار بوده و لازم است که با الگوریتم جدید گوگل  همسو شوید، محتوای خود را به‌روزرسانی کرده و مشکلات تأثیرگذار سایتتان را سریعاً رفع کنید. برای بررسی وضعیت ترافیک سایت خود می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

    فراموش نکنید که کاهش رتبه و کاهش ترافیک سایت در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر هستند و تغییر هر یک از آن‌ها می‌تواند بر روی دیگری نیز تأثیرگذار باشد.

    اگر بعد از یک به‌روزرسانی هسته این دو نشانه را در سایت خود مشاهده کردید، لازم است که بلافاصله نسبت به بهینه‌سازی سایت خود براساس الگوریتم جدید گوگل اقدام کنید.

     

    اینفوگرافیک اقدامات بعد از ابدیت گوگل

    با هر به‌روزرسانی هسته گوگل چگونه عمل کنیم؟

    گوگل در زمان ارائه یک به‌روزرسانی هسته و اعلام عمومی آن، معمولاً هدف اصلی خودش از آن به‌روزرسانی را نیز توضیح می‌دهد. شما با اطلاع از اینکه قرار است گوگل یک به‌روزرسانی هسته انجام دهد (روش‌های اطلاع از این امر را در بالا توضیح داده‌ایم)، لازم است که کمی وقت گذاشته و با تغییرات جدید الگوریتم گوگل به‌خوبی آشنا شوید. 

    معمولاً گوگل در وبلاگ مرکزی وبمستر خود توضیح می‌دهد که هر به‌روزرسانی هسته بر روی چه سایت‌هایی و به چه میزان تأثیر خواهد گذاشت. زمانی که شما این اطلاعات را در اختیار داشته باشید، می‌توانید حتی قبل از به‌روزرسانی هسته، نسبت به اعمال تغییرات لازم بر روی سایت خود و بهینه‌سازی آن اقدام کرده و محتوای سایت خود را با الگوریتم جدید گوگل همسو کنید.

    پیش از این گفتیم که تغییرات الگوریتم‌های گوگل همیشه هم تأثیر منفی بر سایت‌ها نخواهد گذاشت، و این احتمال نیز وجود دارد که یا تأثیری نداشته باشد و یا حتی تأثیر مثبتی داشته باشد. عدم تأثیرگذاری یا تأثیر مثبت در صورتی اتفاق می‌افتد که شما از خط‌مشی‌های گوگل برای تولید محتوای سایت خود پیروی کرده باشید. 

    اما اگر پس از به‌روزرسانی هسته، سایت شما تحت تأثیر قرار گرفت، زیاد نگران نباشید؛ زیرا دنیا به آخر نرسیده است و شما می‌توانید با دنبال کردن دستورالعمل‌های زیر، مجدداً رتبه سایت خود در موتور جستجوی گوگل را بازیابی کنید.

     

    خونسردی خود را حفظ کرده و شروع به تحقیق کنید

    اینکه پس از مدت‌ها صرف وقت و هزینه بر روی سئوی سایت و کسب رتبه بالا در نتایج جستجوی گوگل ناگهان با به‌روزرسانی هسته گوگل رتبه و ترافیک سایت شما افت کند، می‌تواند ناراحت کن

    نگران از دست دادن رتبه و ترافیک سایت خود باشید؛ زیرا می‌توانید با عملکرد معقولانه و صحیح آن‌ها را برگردانید. کار درست این است که ابتدا در جریان تغییرات الگوریتم گوگل قرار بگیرید و به خوبی با آن آشنا شوید. برای این کار می‌توانید با مراجعه به وبلاگ مرکزی وبمستر یا حساب کاربری توییتر گوگل، در جریان تغییرات جدید قرار گرفته و ضمن شرکت در انجمن‌های آنلاین مربوطه و مشورت با کسانی که با مشکل مشابه درگیر شده‌اند، اطلاعات لازم را کسب کنید.

     

    محتوای خود را به‌روزرسانی کنید

    پس از آشنایی با تغییرات جدید الگوریتم جستجوی گوگل، اولین اقدام باید بهینه‌سازی و به‌روزرسانی محتوای سایت مطابق با الگوریتم جدید گوگل باشد. فراموش نکنید که هدف گوگل از این به‌روزرسانی‌های مداوم این است که با نمایش نتایج جستجوی دقیق‌تر و مرتبط‌تر، تجربۀ کاربران در استفاده از موتور جستجوی خود را بهبود بخشد. 

    پس این تغییرات همیشه در جهت مثبت بوده و پیروی از آن‌ها می‌تواند نتایج مثبتی برای سایت شما نیز به همراه داشته باشد. به خاطر داشته باشید که هیچگاه به فکر سوء استفاده از الگوریتم‌های گوگل نباشید؛ زیرا این امر ممکن است در کوتاه مدت جوابگو باشد، اما مطمئناً در به‌روزرسانی‌های بعدی هسته با مشکل جدی مواجه خواهید شد و مجبور به تلاش مظاعف خواهید بود.

     

    سایت رقبا را بررسی کنید

    به‌روزرسانی‌های هسته گوگل هیچ تأثیری بر تعداد افرادی که از موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنند و یا تعداد جستجوهایی که آن‌ها انجام می‌دهند، ندارد. بنابراین ترافیک فعلی تقریباً ثابت است. در این صورت، وقتی ترافیک سایت شما کم می‌شود، طبیعتاً این ترافیک به سمت دیگری هدایت شده است. اینجاست که شما با بررسی سایت‌های رقبا که پس از به‌روزرسانی هسته هنوز در نتایج صفحه اول گوگل هستند، می‌توانید متوجه شوید که آن‌ها چه کاری انجام داده‌اند که شما آن کار را نکرده‌اید. 

    بدین صورت، شما می‌توانید با پیروی کردن از همان روشی که آن‌ها دنبال کرده‌اند، محتوای سایت خود را بهینه کرده و به‌روزرسانی‌های لازم را برای کسب مجدد رتبه و ترافیک از دست رفته‌ی سایت خود انجام دهید.

     

    از خط‌ مشی‌های ارزیابی کیفیت گوگل پیروی کنید

    اگر شما برای تولید محتوای سایت خود همیشه از خط‌مشی‌های خود گوگل پیروی کنید، به‌روزرسانی‌های هسته گوگل یا هیچ تأثیری بر روی رتبه و ترافیک سایت شما نخواهد داشت و یا کمترین تأثیر را خواهد گذاشت. به همین منظور، قبل از شروع هر کار دیگری، ابتدا خط‌مشی‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل را به دقت مطالعه کرده و محتوای سایت خود را براساس آن تهیه کنید. 

    این خط‌مشی‌ها به جزئیات آنچه گوگل از وبسایت‌ها انتظار دارد و اینکه الگوریتم E-A-T از دید گوگل چگونه عمل می‌کند، می‌پردازد. E-A-T مخفف کلمات Expertise (فاکتور تخصص شخص نویسنده یا تولید کننده محتوا)، Authoritativeness (فاکتور اعتبار صفحه و دامنه آن)، و Trustworthiness (فاکتور صحت، کیفیت و قابل اعتماد بودن محتوای صفحه) است.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    هسته گوگل چیست؟

    هسته گوگل جاییست که الگوریتم‌ها و سیستم‌های موتور جستجوی گوگل در آن قرار داشته و براساس آن نتایج جستجوی گوگل به شما نمایش داده می‌شود.

     

    هسته گوگل هر چند وقت یکبار به‌روزرسانی می‌شود؟

    به‌روزرسانی هسته موتور جستجوی گوگل چندین بار در سال اتفاق می‌افتد و این به‌روزرسانی‌ها از طرف گوگل اعلام و تأیید می‌شوند.

     

    چگونه می‌توان پس از به‌روزرسانی هسته گوگل رتبه سایت را بازیابی کرد؟

    در صورت به‌روزرسانی هسته موتور جستجوی گوگل، شما با تحقیق و بررسی، به‌روزرسانی محتوای سایت خود، بررسی سایت رقبا، و پیروی کردن از خط‌مشی‌های ارزیابی کیفیت گوگل می‌توانید سایت خود را بازیابی کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"