call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
نمونه ای از تبلیفات رپورتاژی

رپورتاژ چیست؟ با رپورتاژ سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنید

  • در این مقاله علاوه‌بر مفهوم رپورتاژ نکاتی مفیدی را برای شما می‌گوییم که اگر روزی با رپورتاژ سروکار داشتید بسیار به دردتان می‌خورد؛ رپورتاژ یکی از مواردی است که تاثیر قابل توجهی بر سئو یا بهینه‌سازی یک سایت می‌گذارد. اجازه دهید بحث مهم و پرکاربرد رپورتاژ را با یک مثال آغاز کنیم:

    تصور کنید طرفدار خواننده‌ای هستید و صفحهٔ او را در یکی از شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کنید. آخرین پستی که او در این صفحه گذاشته است دربارهٔ یک نوازندهٔ گیتار است. شما این نوازنده را نمی‌شناسید اما چون خوانندهٔ محبوبتان او را معرفی کرده است، احتمالا یکی از قطعه‌هایش را گوش می‌دهید یا حداقل نام او را به‌خاطر می‌سپارید. رپورتاژ تقریبا همین فرایند را در دنیای وب پیاده می‌کند.

    رپورتاژ یک محتوا است که کسب‌وکار یا محصول شما را معرفی می‌کند؛ این محتوا در سایت‌های انتشاردهندهٔ رپورتاژ که توسط افراد بسیاری دنبال می‌شوند و اعتبار مناسبی هم نزد گوگل دارند، قرار می‌گیرد تا افراد بیشتری به‌ سایت شما وارد شوند، شما را بشناسند و محصولتان را خریداری کنند.

    در این مقاله رپورتاژ را دقیق‌تر به شما معرفی می‌کنیم و به شما نکاتی را که باید هنگام نوشتن و انتشار این محتوا رعایت کنید را می‌گوییم.

     

    رپورتاژ آگهی چیست؟

    کلمهٔ رپورتاژ ریشهٔ فرانسوی دارد و از کلمهٔ ریپورت گرفته شده است؛ ریپورت به معنی گزارش است.

    رپورتاژ آگهی یک تبلیغ یا یک آگهی است که می‌تواند به‌صورت محتوای متنی، تصویری و ویدئویی باشد یا تلفیقی از هر سه باشد. هدف این گزارش با تبلیغات غیر مستقیم و بهبود سئو خارجی سایت است و یکی ازبهترین روش‌های لینک‌سازی خارجی محسوب می‌شود؛ سپس در رسانه‌هایی مانند مجله، روزنامه، سایت منتشر می‌شود. البته رسانه‌هایی که انتخاب می‌کنیم باید پربازدید و معتبر باشند؛ زیرا تنها در این صورت است که ترافیک سایتمان افزایش می‌یابد و به اهدافی که از انتشار رپورتاژ داشتیم می‌رسیم.

     

     

    تصویری از بلندگو

    چرا باید از رپورتاژ آگهی استفاده کنیم؟

    راه‌های مختلفی برای ارتقای سئوی خارجی سایت وجود دارد. مثلا می‌توانید از مزرعهٔ بک‌لینک، بک‌لینک خریداری کنید؛ اما این روش نه‌تنها بهترین روش موجود نیست بلکه ممکن است گوگل شما را به‌خاطر آن جریمه هم بکند. پیشنهاد ما به شما این است که به‌جای خرید بک‌لینک از ریپورتاژ استفاده کنید؛ زیرا دریافت رپورتاژ مزایای زیادی دارد.

    هنگامی که شما در یک سایت معتبر و پربازدید رپورتاژ انتشار می‌دهید در قدم اول از این سایت بک‌لینک دریافت می‌کنید. در مرحلهٔ بعد بازدیدکنندگان و کاربران این سایت از طریق آن لینک به سایت شما وارد می‌شوند و ممکن است از صفحات مختلف سایت شما دیدن کنند؛ این کار ترافیک سایت شما افزایش می‌دهد و زمانی که ترافیک سایت شما افزایش یابد گوگل متوجه می‌شود محتوای سایت شما برای کاربران جذاب است. در نتیجه به سایت شما اعتبار بیشتری داده و رتبهٔ صفحات مختلف سایت شما را افزایش می‌دهد. 

    علاوه‌بر این هرچه افراد بیشتری با نام کسب‌وکار شما در سایت‌های معتبر مواجه شوند، نام کسب‌وکار شما در ذهن افراد بیشتری می‌ماند و این همان افزایش آگاهی از برند است.

    همان‌طور که در بالا مطالعه کردید انتشار رپورتاژ از همان ابتدا برای سایتمان مفید است؛ علاوه‌‌بر این رپورتاژ نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی قیمت مناسبی دارد. همین دلیل موجب شده است که رپورتاژ آگهی برای افرادی که می‌خواهند رتبهٔ صفحات سایتشان را ارتقا دهد، اهمیت پیدا کند؛ اما به نظر شما رپورتاژ چه تاثیری بر بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو می‌گذارد؟ اگر پاسخ این سوال را نمی‌دانید در بخش بعدی آن را پیدا می‌کنید.

     

    انفبولنسرها

    رپورتاژ چه تاثیری بر سئوی سایت می‌گذارد؟

    هدف سئوی سایت افزایش رتبهٔ صفحات سایت و افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت است؛ زیرا هرچه افراد بیشتری از سایت دیدن کنند فروش کسب‌وکار از طریق سایت افزایش پیدا می‌کند. شاید بپرسید رپورتاژ به روند سئو چه کمکی می‌کند؟ در جواب باید بگوییم رپورتاژ در قدم اول برای شما بک‌لینک ایجاد می‌کند و بک‌لینک‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای بررسی اعتبار سایت شماست؛ یعنی هرچه بک‌لینک‌های بیشتری از سایت‌های معتبر دریافت کنید اعتبار سایت شما نزد گوگل بیشتر می‌شود.

    البته بعضی سایت‌ها نیز لینک‌ها را به‌صورت Nofollow می‌دهند (مثلا سایت‌های خبری). در این صورت بک‌لینک دریافت شده اعتباری برای شما به‌وجود نمی‌آورد؛ اما همچنان بازدیدکنندگان مختلفی از طریق این سایت به سایت شما وارد می‌شوند و همین مسئله کمک شایانی به‌ سئوی سایت شما می‌کند.

    خب احتمالا حدس می‌زنید که تمام مطالب موجود در فضای وب بازدیدکنندگان را جذب نمی‌کند. به نظر شما رپورتاژهای موفق که بازدیدکنندگان بسیاری را به سایت هدف هدایت می‌کنند چه ویژگی‌هایی دارند؟ چگونه رپورتاژی بنویسید که بازدیدکننده‌های بسیاری را به سایت شما هدایت کند؟ ما در بخش بعدی پاسخ این سوال‌ها را به شما می‌دهیم و آسان‌ترین نکاتی که از محتوای شما را به یک رپورتاژ عالی تبدیل می‌کند معرفی می‌کنیم.

    سایت‌هایی هستند که به شما پیشنهاد رپورتاژ رایگان می‌دهند. هرچند اعتبار این گونه رپورتاژ ها به اندازه رپورتاژهای عادی نیست ولی علاقه مندان خود را دارد.

     

    7 ترفند نوشتن رپورتاژ عالی

    چگونه یک رپورتاژ عالی بنویسیم؟

    در این بخش به شما نکات اصولی که باید برای نوشتن یک رپورتاژ ممتاز بنویسید را به شما می‌گوییم.

     

    ۱- هدفتان را از نوشتن رپورتاژ مشخص کنید

    همان‌طور که قبل از انجام هر کاری باید هدفمان را مشخص کنیم، دربارهٔ نوشتن محتوایی مثل رپورتاژ هم همین‌طور است. موقع ساخت رپورتاژ باید مشخص کنید هدف شما از نوشتن این رپورتاژ آموزشی است یا دنبال این هستید که صرفا یک آگهی تبلیغاتی برای محصول یا برندتان بنویسید؛ شاید هم می‌خواهید یک خبر را دربارهٔ کسب‌وکارتان منتشر کنید.

    تفاوت انواع رپورتاژها

    سبک نوشتاری هرکدام از این رپورتاژها با هم متفاوت است؛ مثلا در رپورتاژ خبری باید محتوا کوتاه و صریح باشد. در رپورتاژ آموزشی باید سعی کنید ۰ تا ۱۰۰ موضوع مورد نظر را به کاربر توضیح دهید و در رپورتاژ تبلیغاتی با اینکه هدف نهایی تبلیغات است باید کالا یا خدمات برندتان را خردمندانه و به‌صورت غیر مستقیم تبلیغ کنید. درست است که در تمام رپورتاژها به‌دنبال تبلیغ محصول خود هستید اما سبک نوشتاری انواع رپورتاژ با هم متفاوت است؛ بنابراین باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید.

     

    ۲- پرسونای کسب‌کارتان را بشناسید

    شاید براتون سوال باشه که اصلا پرسونا به چه معنی است؟ باید بگوییم پرسونا یک قرارداد است! شما یک انسان فرضی را با توجه به ویژگی‌های مخاطب هدف شما خلق می‌کنید. شما برای این شخص مواردی مانند جنسیت، سن، تفریحات، شغل و… را مشخص می‌کنید؛ سپس با توجه به پرسونای کسب‌وکارتان رپورتاژ را می‌نویسید.

    مثلا یکی از افرادی که ما در پرسونای نبض مارکتینگ  در نظر گرفتیم سامان است. سامان پسری ۲۰ ساله است که در حال یادگیری سئو است و با هدف یادگیری به سایت ما وارد می‌شود. اگر پرسونای کسب‌وکار خود را نمی‌شناسید می‌توانید برای دریافت مشاورهٔ از شرکت نبض مارکتینگ با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    همان‌طور که گفتیم برای اینکه بتوانیم سبک رفتاری مخاطب یا اصطلاحاً پرسونای خود را بشناسید باید به سن، موقعیت اجتماعی، تحصیلات و … مخاطب توجه کنید. مثلا فرض کنید مخاطب هدف ما قشر تحصیل کرده دانشگاهی است و شما می‌خواهید یک مجموعهٔ آموزشی را از طریق آموزش بخشی از اون بستهٔ آموزشی تبلیغ کنید.

    در این صورت باید لحن نوشتاری و نوع کلماتی که استفاده می‌کنید با زمانی که می خواهید برای مردم معمولی بنویسید فرق کند؛ اما زمانی که برای عامهٔ مردم محتوا می‌نویسید باید حواستان باشد که همهٔ افراد سواد دانشگاهی ندارند؛ در نتیجه باید ویژگی‌های محصول را برای آن‌ها با زبان ساده‌تری توضیح دهید.

     

    ۳- نیاز کاربر را تشخیص دهید

    تشخیص نیاز کاربر بسیار مهم است. زمانی که می خواهید دربارهٔ موضوعی محتوایی بنویسید، قبل از هرچیز باید بررسی کنید مخاطب دربارهٔ موضوع محتوای رپورتاژ شما چه موارد مرتبط دیگری را جست‌وجو می‌کند؛ سپس سعی کنید در محتوای خود تمام سوالات کاربر را پاسخ بدهید. به‌عنوان مثال اگر محصول شما شیر ظرف‌شویی باید دربارهٔ مدل‌های مختلف شیرهای ظرفشویی، قیمت آن ، گارانتی و مزیت‌هایی که شیر ظرف‌شویی شما نسبت به بقیهٔ برندها دارد، صحبت کنید. در این صورت مخاطب با خواندن متن شما به جواب همهٔ سوال‌هایش می‌رسد.

     

    محتوای رپورتاژ

    ۴- برای جلب رضایت مخاطب بنویسید

    هدف از نوشتن یک رپورتاژ تبلیغ کردن محصول و افزایش فروش است؛ اما طبق قانون ۳۰/۷۰، فقط ۳۰ درصد از محتوا باید با هدف تبلیغاتی نوشته شود آن هم به صورت غیر مستقیم! ۷۰ درصد  محتوای رپورتاژ نیز باید آموزش و اطلاع‌رسانی به مخاطب را هدف قرار دهد؛ یعنی محتوای رپورتاژ باید بیشتر از این که جهت‌گیری تبلیغاتی داشته باشد به رفع نیاز مخاطب کمک کند. تنها در این صورت است که مخاطب از مطالعهٔ رپورتاژ ما خسته نمی‌شود.

     در نهایت رپورتاژ رضایت مخاطب را جلب می‌کند و اون متقاعد می‌شود که کسب‌وکار ما برای او مفید است و از سایت ما بازدید می‌کند.

     

    ۵- عنوانی جذاب بنویسید

    نوشتن عنوان جذاب برای یه رپورتاژ آگهی بسیار مهم است؛ زیرا اولین چیزی که کاربران از رپورتاژ شما می‌بینند عنوان آن است و اگر این عنوان جذاب نباشد کاربر به‌سادگی و بدون خواندن محتوای شما از کنار آن عبور می‌کند. پس شما باید عنوانی درگیرکننده بنویسید تا مخاطب با دیدن آن به مطالعهٔ رپورتاژ شما ترغیب شود.

    هنگام نوشتن عنوان سعی کنید احساسات مخاطب را درگیر کنید مثلا به او حس ترس، هیجان یا کنجکاوی را القا کنید. درواقع شما باید با یک عنوان جذاب و مناسب مخاطب رو صید می‌کنید. در نتیجه تلاش کنید که صیاد ماهری باشید!

     

    ۶- محتوای شما باید مفید و ارزشمند باشد

    مهم‌ترین قسمت در ساخت رپورتاژ نوشتن متن آن است. متن محتوا دست کم به‌اندازهٔ عنوان جذاب اهمیت دارد. متن رپورتاژ باید آنقدر برای مخاطب جذاب و مفید باشد که او تصمیم بگیرد از شما خرید کند. یکی ازروش‌هایی که برای رسیدن به این هدف می‌توانید استفاده کنید قصه‌گویی است! در طول متن یک روایت داستانی داشته باشید؛ علاوه‌بر این در بین متن به‌اندازهٔ کافی کلمات کلیدی موردنظرتان استفاده کنید (چگالی کلیدواژه را رعایت کنید). 

    حواستان باشد مخاطب هنگام مطالعهٔ رپورتاژ شما نباید حس کند که هدف شما صرفا فروش محصولتان است، پس از کلمات اغراق آمیز استفاده نکنید و سعی کنید مشکل و نیاز کاربری که برای مطالعه مطلبتان وارد صفحهٔ شما شده  را شناسایی کنید و یک راه‌حل منطقی و ساده به او ارائه دهید. اینگونه ثابت می‌کنید که مشکل مخاطب، دغدغهٔ اصلی شما است و این‌گونه اعتماد او را جلب می‌کنید.

     

    ۷- محتوا را پیش از انتشار ویراستاری کنید

    بعد از اینکه رپورتاژ را نوشتید حتما آن را ویرایش کنید. اگر به نکات ویرایشی مسلط نیستید، پیشنهاد می‌کنیم این نکات را یاد گرفته یا حداقل از یک ویراستار کمک بگیرید؛ زیرا اگر رپورتاژ شما ایراداتی سطحی مانند غلط املایی و نگارشی داشته باشد، نمی‌توانید منظور خود را سریع و راحت به مخاطب برسانید یا ممکن است مخاطب منظور شما را اشتباه برداشت کند. در نتیجه پیش از انتشار رپورتاژ حتما محتوا را از لحاظ ویراستاری بررسی کنید.

    بخشی از خدمات سئوی شرکت نبض مارکتینگ سفارش رپورتاژ است؛ یعنی شما با دریافت خدمات سئو از این شرکت می‌توانید از آن‌ها بخواهید که بهترین سایت برای کسب‌وکار شما را انتخاب کرده و محتوایی سئو شده را به‌عنوان رپورتاژ به آن‌ سایت بسپارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

     

    تصویری از دایکیومنت

    چگونه بهترین سایت انتشاردهنده را انتخاب کنیم؟

    خُب حالا که این‌همه زحمت کشیدید و یه رپورتاژ مناسب و باکیفیت نوشتید، مرحلهٔ بعدی انتشار آن است. اگر بپرسید چه سایتی می‌تواند بهترین گزینه باشد؟ باید بگوییم  بستگی به هدف شما از انتشار آن رپورتاژ دارد! آیا به دنبال افزایش بازدید سایت هستید یا می‌خواهید سئو و رتبهٔ سایت را ارتقا دهید؟ موارد زیر از مهمترین معیارهای انتخاب سایت رپورتاژ می باشد.

    • اگر به دنبال افزایش بازدیدکنندگان هستید پیشنهاد می‌کنیم به دنبال سایتی در زمینهٔ کاری خودتان بگردید؛ اما اگر هدف بهبود سئو سایت است خیلی هم مهم نیست که سایت مورد نظر حتما در صنعت کسب‌وکار شما فعالیت کند. 
    • بعد از اینکه مشخص کردید سایت انتشاردهنده باید به‌صورت تخصصی در صنعت کاری خودتان فعالیت کند یا نه، به‌سراغ مرحلهٔ بعد می‌رویم؛ یعنی اعتبار آن سایت! شما باید سایتی معتبر انتخاب کنید، پس حتما اعتبار دامنهٔ سایت و اعتبار صفحات سایت را بررسی کنید؛‌ مثلا رتبهٔ صفحات آن سایت در صفحهٔ نتایج گوگل را بررسی کنید. 
    • مورد بعدی که باید بررسی کنید میزان ترافیک سایت است. شما می‌خواهید رپورتاژتان هرچه بیشتر دیده شود نه؟ پس باید مطمئن شوید سایت مورد ترافیک مناسبی دارد. برای این کار می‌توانید از افزونهٔ Similarweb استفاده کنید. 

    شما باید هم میانگین بازدید ماهیانه‌ٔ آن سایت را بررسی کنید و هم میزان بازدیدکننده‌های هر مطلب را! زیرا بعضی از سایت‌ها نرخ پرش بالایی دارند و بازدیدکنندگان مطالب آن را مطالعه نمی‌کنند.

    • شما باید به مکان قرارگیری رپورتاژ آگهی در سایت میزبان نیز توجه کنید. ایده‌آل‌ترین حالت این است که رپورتاژ شما هم در صفحهٔ اصلی سایت قرار بگیرید و هم در یک دسته‌بندی خاص! اما این بستگی به قوانین و نظم سایت مورد نظر هم دارد، پس اگر سایت از اعتبار و ترافیک خوبی برخوردار بود می‌توانید به یکی از این دو مورد بسنده کنید.
    • آخرین موردی که برای انتخاب سایت مناسب باید به آن توجه کنید میزان ماندگاری رپورتاژ در سایت میزبان است. حتما مطمئن شوید زمان ماندگاری رپورتاژ شما در سایت میزبان قابل تمدید است؛‌ زیرا اگر رپورتاژ شما پس از مدتی از سایت حذف شود، گوگل متوجه می‌شود که شما با استفاده از این رپورتاژ‌ بک‌لینک خریداری کرده‌اید و این به اعتبار سایتتان نزد گوگل آسیب می‌زند.

     

    شخصی در حال خرید رپورتاژ

    خرید و قیمت رپورتاژ

    شنیده‌اید که هرچه بیشتر پول بدهی، بیشتر آش می‌خوری؟ خرید رپورتاژ از این قاعده مستثنی نیست. منظور از خرید رپورتاژ هزینه‌ای است که شما برای انتشار رپورتاژ خود به سایت میزبان می‌دهید. هرچه اعتبار سایت، ترافیک آن و مدت ماندگاری رپورتاژ روی سایت بیشتر باشد، طبیعتا هزینه رپورتاژ مربوطه نیز بیشتر می‌شود. 

    مثلا اگر شما در صنعتی پررقابت فعالیت می‌کنید، پس رتبه گرفتن روی کلیدواژه‌های کسب‌وکار شما سخت‌تر است؛‌ در نتیجه باید به سراغ سایت‌هایی معتبر و پربازدید بروید و این سایت‌‌ها معمولا قیمت بیشتری نسبت‌ به سایت‌هایی که از اعتباری و ترافیک کمتری برخوردار هستند، دارند.

     

    رپورتاژ را در یک دقیقه بشناسید!

    رپورتاژ آگهی محتوایی است که شما در آن به‌صورت نامحسوس کسب‌وکارتان را تبلیغ می‌کنید؛‌ البته شما این محتوا را در سایت خود قرار نمی‌دهید و رپورتاژ را در سایت‌هایی که این نوع از محتوا را انتشار می‌دهند، قرار می‌دهید. این سایت‌ها باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند؛ مثلا سایت‌های میزبان خوب معمولا از اعتبار بالایی برخوردار هستند و بازدیدکنندگان زیادی دارند. البته باید توجه داشته باشید که هرچه سایت انتشاردهندهٔ رپورتاژ سایت بهتری باشد، هزینهٔ انتشار رپورتاژ در آن سایت بیشتر است.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    رپورتاژ چیست؟

    رپورتاژ محتوایی متنی، تصویری، ویدئویی یا ترکیبی از هر سه است که برای تبلیغ محصول یک کسب‌وکار نوشته می‌شود.

    هنگام نوشتن رپورتاژ باید به چه نکاتی توجه کرد؟

    با هدف مشخصی رپورتاژ بنویسید، مخاطب هدفتان را بشناسید، نیاز کاربر را در نظر بگیرید، رضایت کاربران را اولویت قرار دهید، عنوان رپورتاژ باید ذهن مخاطب را درگیر کند، متن محتوا باید مفید و ارزشمند باشد و محتوا را حتما ویراستاری کنید.

    رپورتاژ خود را در چه سایتی منتشر کنیم؟ 

    سایتی که اعتبار زیادی نزد گوگل داشته و ترافیک صفحات آن نیز قابل توجه باشد؛ علاوه‌بر این سایت انتشاردهندهٔ رپورتاژ باید امکان تمدید مدت قرارگیری رپورتاژ روی سایت خود را به شما بدهد.

    هنگام خرید رپورتاژ به چه نکاتی دقت کنیم؟ 

    شما باید هنگام خرید رپورتاژ به اعتبار سایت، میزان ترافیک ماهیانهٔ سایت، میزان بازدید مطالب سایت و مکان قرارگیری رپورتاژ در سایت توجه کنید.

      

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"