call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سئوی منفی نگاتیو

سئو منفی یا Negative seo چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد

  • احتمالاً شما نیز چیزهای پراکنده‌ای در فضای وب از سئو منفی شنیده‌اید و می‌خواهید اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در مورد آن به‌دست آورده و روش مقابله با آن را یاد بگیرید. مالکان و مدیران سایت‌ها باید دانش کافی در مورد انواع سئو داشته باشند تا بتوانند با موتورهای جستجو ارتباط مؤثر و مثبتی برقرار کرده و با پیش گرفتن روش‌های قانونی سئو، از توانایی‌های موتورهای جستجو در جهت اهداف خود استفاده کنند.

    اگر شما کسی هستید که به سئوی سایت خود اهمیت می‌دهید و سعی می‌کنید که قوانین آن را روی سایت خودتان پیاده‌سازی کنید تا در صفحۀ اول نتایج موتورهای جستجو قرار گیرد، باید سئوی منفی را بشناسید؛ زیرا اگر اطلاعات کافی دربارۀ آن نداشته باشید، این احتمال وجود دارد که قربانی رقبای متقلب خود شوید و خسارات جبران‌ناپذیری به سایتتان وارد شود. بله، درست شنیدید، رقیبانتان!

    سئو کردن و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو کاری زمان‌بر است. لازم است که دربارۀ کلمات کلیدی، تولید محتوا و بسیاری موارد دیگر تحقیق کرده و از یک استراتژی بلند‌مدت استفاده کنید تا به‌مرور و با برآورده کردن نیازهای خاص مخاطبان خود سایتتان به بهترین رتبه‌های نتایج موتورهای جستجو برسد.

    در این بین، برخی از رقبای شما تمایلی به تلاش و سرمایه‌گذاری برای توسعۀ قانونمند وبسایت خود ندارند و اهل رقابت صادقانه نیز نیستند. آن‌ها سعی می‌کنند که با استفاده از روش‌های میان‌بُر (تکنیک‌های سئو منفی) کاری کنند که شما جایگاه خودتان در موتورهای جستجو را از دست بدهید و خودشان در نتایج اولیه قرار بگیرند.

    اما خراب کردن رتبۀ رقیب چقدر می‌تواند آسان باشد؟ آیا ممکن است که دلیل افت ناگهانی رتبۀ سایت شما در نتایج موتورهای جستجو سئو منفی باشد؟ آیا باید در این مورد نگران باشید؟ چگونه متوجه شوید که کسی این روش مخرب را برای سایت شما اجرا کرده است یا نه؟ آیا کاری هست که بتوانید انجام دهید تا از این حملات ایمن بمانید؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات، همراه ما باشید.

     

    تصویر سئو منفی

    سئو منفی چیست؟

    سئو منفی برگرفته از سئو کلاه سیاه است. سئو منفی مجموعه‌ای از تکنیک‌های مخرب است که توسط رقیبانتان روی سایت شما انجام می‌شود. هدف آن‌ها از بین بردن اعتبار شما نزد گوگل و سرقت رتبۀ بالای شما در صفحات نتایج جستجو برای (SERP) کلمات کلیدی مهم است.

    شما زمانی متوجه حملۀ سئو منفی می‌شوید که ترافیک ورودی و رتبۀ سایتتان در موتورهای جستجو کاهش یابد؛ به همین دلیل باید سایت خود را به‌صورت مرتب بررسی کرده و برای حملات احتمالی آمادگی لازم را داشته باشید. مقابله با حملات سئو منفی می‌تواند کار بسیار دشواری باشد؛ زیرا برخی از تکنیک‌های به‌کار رفته در این نوع حملات، خارج از کنترل شما هستند.

    حالا که متوجه مفهوم سئو منفی شده‌اید، وقت آن رسیده که مهم‌ترین تکنیک‌های آن را برای شما توضیح دهیم.

     

    روش عملکرد سئو منفی

    تصور کنید شما با صرف هزینه و وقت بسیار زیاد موفق شده‌اید سایت خود را به صفحۀ اول نتایج  گوگل برسانید، اما بعضی از رقبای شما حسادت کرده و سعی می‌کنند که جایگاه شما را به‌دست آورند. این رقبا که اهل رقابت سالم نیستند و یا نمی‌خواهند بر روی سئوی سایت خود سرمایه‌گذاری کنند و ترجیح می‌دهند زودتر به نتیجه برسند.

     آن‌ها سعی می‌کنند با اعمال روش‌هایی غیراخلاقی کاری کنند که سایت شما توسط موتورهای جستجو جریمه شود و بدین صورت با آسیب رساندن به رتبه‌بندی سایت شما، سایت خود را بالا بکشند.به عنوان مثال، با تهیه لینک‌های مخرب و هدایت آنها به وبسایت شما و یا استخدام افرادی برای ارسال هرزنامه و لینک‌های مخرب در قسمت نظرات سایت یا انجمن سایت، موتورهای جستجو را مجبور می‌کنند که سایت شما را جریمه کرده و در نتیجه سایتتان رتبۀ خود را از دست می‌دهد.

     

    نمودار افت سئو یک سایت

    انواع سئو منفی

    سئو منفی با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اگر رقبای شما به‌وسیلۀ سئو منفی به سایت شما حمله کردند، باید این حمله را در حداقل زمان ممکن شناسایی کنید و به فکر راه‌حل باشید.

     

    مزرعه لینک به نفع سئو منفی

    لینک‌سازی خارجی (گرفتن بک لینک) یکی از تکنیک‌های سئو است که موجب افزایش ترافیک و اعتبار سایتتان می‌شود؛ اما بعضی رقبای شما لینک‌هایی با‌ کیفیت پایین از سایت‌هایی که صرفاً با هدف نگهداری لینک‌های بی‌فایده ایجاد شده‌اند (مزارع لینک) خریداری می‌کنند؛ سپس این لینک‌ها را به سوی وبسایت شما هدایت کرده و باعث کاهش رتبۀ سایت شما می‌شوند.

     

    دو صفحه A و B با محتوای تکراری

    انتشار محتوای تکراری

    یکی از روش‌های سئوی کلاه سیاه، استفاده از محتوای تکراری در صفحات سایت است. استفاده از محتوای تکراری موجب می‌شود گوگل اعتبار سایت شما را کاهش دهد. کپی کردن محتوای شما و انتشار آن در چند سایت دیگر یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که رقبا می‌توانند برای جریمه شدن سایتتان توسط گوگل از آن استفاده کنند.

     

    ایجاد تغییر در محتوای سایت

    احتمالا حدس می‌زنید اگر سایتتان هک شود، چه آسیب‌های جبران ناپذیری به آن وارد می‌شود. هکرها می‌توانند هر تغییری که بخواهند در سایت شما ایجاد کنند. آن‌ها می‌توانند با تغییر محتوای صفحات وب‌سایت شما اعتبار سایت یا امنیت کاربرانتان را به‌خطر بیندازند.

     یکی از روش‌هایی که هکرها برای آسیب به سایت شما استفاده می‌کنند جای‌گذاری اسکریپت‌های مخرب در سایتتان است؛ به‌این صورت که آن‌ها بعد از هک سایتتان، لینک‌های مخرب و ویروسی را در صفحات سایت  شما قرار می‌دهند. هکرها معمولا برای این  لینک‌ها از انکرتکست‌های (کلماتی که دارای لینک هستند) نامناسب (مثلا کلمات مرتبط با قمار و شرط‌بندی) استفاده می‌کنند تا توجه گوگل به‌سمت سایت شما جلب شود و نهایتا سایتتان را جریمه کند.

     

    ساخت پروفایل‌های جعلی در شبکه های اجتماعی

    یکی دیگر از روش‌هایی که در سئو منفی استفاده می‌شود، تخریب شما با استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. بدین صورت که اکانت‌هایی با نام کسب‌وکار شما در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر و اینستاگرام می‌سازند؛ سپس در آن اکانت محتوای نامناسب و بی‌کیفیت تولید می‌کنند. این موجب می‌شود اعتبار سایت شما لطمه ببیند و از مخاطبانتان بازخوردهای منفی بگیرید.

     

    حذف ایندکس صفحات سایت

    موتورهای جستجو از طریق فایل robots.txt صفحات سایت شما را ایندکس می‌کنند. ایجاد تغییر در این فایل می‌تواند ایندکس صفحات شما در موتورهای جستجو را حذف کند؛ مثلا می‌توانند بهترین صفحات شما را از بین ببرد. این حمله از طریق هک کردن سایت و ایجاد تغییر در فایل robots.txt در سرور به منظور حذف شما از موتورهای جستجو انجام می‌شود.

     

    خزیدن تهاجمی

    یکی از روش‌های سئو منفی خزیدن تهاجمی یا forcefully crawling است. آن دسته از رقبایی که سئو منفی را به کار می‌برند، ربات‌هایی را آماده می‌کنند که هم‌زمان وارد سایت شما شوند و ترافیک سایتتان را بالا ببرند؛ در این صورت فشار زیادی به سرور وارد می‌شود و سرعت سایت شما کاهش می‌یابد. شاید بدانید که سرعت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه‌دهی به سایت‌ها است؛ در‌نتیجه اگر سرعت سایت شما به‌شدت کاهش پیدا کند، ممکن است جایگاهتان را در صفحۀ نتایج از دست بدهید.

     

    تقلب کلیکی

    یکی دیگر از روش‌های سئو منفی استفاده از ربات‌های برنامه‌ریزی‌‌ شده است. این ربات‌ها وارد صفحات مهم و پربازدید سایت شده و بلافاصله از این صفحات خارج می‌شوند. این کار باعث می‌شود که گوگل احساس کند مالک این سایت قصد فریب او را دارد و با این کار می‌خواهد نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهد؛ در نتیجه سایت را جریمه کرده و از نتایج جستجوی خود حذف می‌کند.

     

    حملۀ بدافزاری به سایت

    بدافزار، نرم‌افزاری ویروسی است که به منظور آسیب به سایت شما ایجاد می‌شود. اگر حملۀ بدافزاری بر روی سایت شما انجام شده باشد، ممکن است گوگل قبل از اینکه سایت شما را به کاربران نمایش دهد به آن‌ها هشدار دهد که «ممکن است این سایت هک شده باشد» و باعث کاهش شدید ترافیک سایت شود. 

    تا اینجا متوجه مهم‌ترین روش‌های سئو منفی شدید. در قسمت بعدی به شما می‌گوییم چگونه باید متوجه این حملات شوید.

     

    شخصی در حال سقوط

    چگونه متوجه حملۀ سئو منفی شویم؟

    قبل از اینکه با حملات سئو منفی مقابله کنید، باید بدانید که چه زمانی قربانی یک حمله شده‌اید. موارد زیر می‌توانند نشانه‌های آشکاری از این حملات باشند:

    • افت ناگهانی و غیرقابل توضیح در ترافیک سایت
    • افزایش یا کاهش ناگهانی در تعداد بک لینک‌ها
    • کاهش در رتبۀ سایت شما برای کلمات کلیدی خاص
    • دریافت پیام‌های هشدار از طرف گوگل دربارۀ بعضی از فعالیت‌های سایت شما (web practices) 
    • کپی شدن محتوای شما توسط بسیاری از وب‌سایت‌ها

    حالا که با انواع حملات سئو منفی و نشانه‌های آن آشنا شدید، در ادامه روش‌های مقابله با آن‌ را به شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید امنیت سایت خود را افزایش دهید.

     

    چگونه با حملات سئو منفی مقابله کنیم؟

    روش‌های بسیاری برای پیشگیری و مقابله با سئو منفی وجود دارد. ما در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

     

    لوگوی سرچ کنسول

    ۱- اعلان‌های ایمیلی را در گوگل سرچ کنسول فعال کنید

    با فعال کردن اعلان‌های ایمیلی در گوگل سرچ کنسول (Google search console)، تمامی مسائل مربوط به وبسایتتان به‌صورت مرتب به شما گزارش داده می‌شود؛ اینگونه همیشه در جریان وضعیت سایتتان هستید و درصورتی که آسیبی به‌وسیلۀ سئوی منفی به سایت شما وارد شد بلافاصله متوجه شده و می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید. 

    همچنین از طریق گوگل سرچ کنسول می‌توانید روی بک‌لینک‌های سایتتان نظارت داشته باشید؛ بک‌لینک‌های مشکوک را رد یا حذف کنید. این موجب می‌شود سایت خود را در مقابل بدافزارها و هکرها ایمن‌ کنید.

     

    تصویری از لینک سازی

    ۲- برای شکست سئو منفی، روی بک‌لینک‌های سایت خود نظارت داشته باشید

    ابزارهای مدیریتی‌نظارتی سئو مانند سمراش (Semrush) خلاصۀ تغییرات را از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌کنند؛ این به شما کمک می‌کند تا روی بک‌لینک‌های سایت خود نظارت داشته باشید. هجوم بک‌لینک‌های بی‌کیفیت به سایت شما، یکی از روش‌های پرکاربرد در حملات سئو منفی است. درصورت مشاهدۀ هجوم چنین بک‌لینک‌هایی به صفحات سایتتان، تا جایی که امکان دارد آن‌ها را حذف کنید.

     

    ۳- از بک‌لینک‌های مهم خود به‌شدت مراقبت کنید

    در این مورد نیز استفاده از ابزاری مانند سمراش می‌تواند بسیار سودمند باشد. مهم‌ترین بک‌لینک‌های خود را انتخاب کنید و از این ابزار بخواهید که در صورت حذف شدن آن‌ها، بلافاصله به شما هشدار دهد. همچنین می‌توانید با وبمسترها تماس گرفته و از آن‌ها بخواهید که بک‌لینک‌های مهم شما را تمدید کنند تا جایگاهتان در موتورهای جستجو را از دست ندهید.

     

    سئو منفی و حمله هکرها

    ۴- از سایت خود در مقابل هکرها و بدافزارها محافظت کنید

    حتما اخبار هک شدن سایت‌های مختلف را شنیده‌اید. برای اینکه از هک شدن سایتتان جلوگیری کنید باید امنیت سایت خود را در برابر حملات بدافزاری به‌صورت مداوم تقویت کنید. مراحلی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها امنیت سایت خود را افزایش دهید، به شرح زیر است:

    • قرار دادن رمز عبور قوی برای سایت
    • استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای
    • به‌روز نگه داشتن سایت
    • نصب افزونه‌های امنیتی
    • گرفتن بک‌آپ از سایت خود به صورت مرتب

     

    سارقی در حال دزدیدن محتوا

    ۵- مراقب سارقان و کپی‌کنندگان محتوا باشید

    همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم یکی از روش‌های سئو منفی کپی کردن و انتشار محتوای سایت شما در چندین سایت مختلف است؛ پس باید مراقب سارقان و کپی‌کنندگان محتوای سایت خود باشید. برای این منظور می‌توانید از یک ابزار آنلاین مانند سایت www.copyscape.com استفاده کنید. اگر محتوای سایت شما در جای دیگری از اینترنت کپی شده باشد، این سایت به شما کمک می‌کند که آن محتوای تکراری را پیدا کنید.

     

    ۶- مراقب منشن‌های شبکه‌های اجتماعی خود باشید

    از طریق داشبوردهای صفحۀ اجتماعی خود، شبکه‌های اجتماعیتان را مدیریت کنید. HubSpot ،Hootsuite و Social Mention ابزارهایی برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند؛ یعنی هر زمان شما در شبکه‌های اجتماعی منشن می‌شوید بلافاصله به شما هشدار می‌دهند. هنگامی که در جایی منشن می‌شوید، مطمئن شوید که هرگونه شک‌و‌شبهه‌ای را بلافاصله و به‌سرعت برطرف می‌کنید؛ با این کار از انتشار هرگونه تبلیغات منفی در مورد سایتتان جلوگیری کنید.

     

    سرعت بالای لود سایت

    ۷- سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید

    هنگامی که سرعت بارگذاری صفحات سایت شما کُند شود، گوگل آنالیتیکس با ارسال یک ایمیل به شما هشدار می‌دهد؛ بدین صورت می‌توانید زمان و دلیل کُند شدن سایت خود را شناسایی کرده و مشکل را برطرف کنید. از روش‌های رفع مشکل کندی سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    •  کَش سایت را فعال کنید.
    •  افزونه‌هایی که بیش‌ازحد از منابع استفاده می‌کنند را حذف کنید.
    •  حجم تصاویر خود را بهینه‌سازی کنید.
    •  از شر کدهای اضافی خلاص شوید.
    •  به محض مشاهده فعالیت‌های اسپم در سایتتان آن‌ها را مسدود کنید.

    تا اینجا با انواع روش‌های سئو منفی و نحوۀ مقابله با آن‌ها آشنا شدید، اکنون بهتر است نظر خود گوگل را نیز در این مورد بشنویم.

     

    گوگل در مورد سئو منفی چه می‌گوید؟

    در سال ۲۰۱۲ گوگل به وجود سئو منفی اعتراف کرد. این مسئله باعث بروز نگرانی‌های زیادی شد.

    مت کاتس (Matt Cutts) از گوگل می‌گوید: « درباره سئو منفی خیلی صحبت می‌شود، ولی طبق تجربه شخصی من، افراد کمی هستند که واقعاً از آن استفاده می‌کنند؛ ضمن اینکه، تعداد کم‌تری از آن‌ها هستند که می‌توانند در این کار موفق شوند.» در ادامه او گفت «کسب‌وکارهای کوچک نباید نگران این موضوع باشند؛ زیرا طبق گزارش‌ها این روشی است که فقط در بازارهای تخصصی کسب‌وکارهای بزرگ با محیط بسیار رقابتی استفاده می‌شود.»

     

    آیا گوگل اقدامی در مورد سئو منفی انجام می‌دهد؟

    مطمئناً گوگل در پشت پرده، کارهای زیادی در این مورد انجام می‌دهد. مسئله اینجاست که گوگل نمی‌تواند برای عموم توضیح دهد که در هر به‌روزرسانی دقیقاً چه تغییراتی انجام داده است؛ زیرا در این صورت افراد متقلب بلافاصله دست‌به‌کار شده و روش‌هایی را برای سوء استفاده از الگوریتم‌های جدید گوگل پیدا می‌کنند.

     ابزار link disavow (نادیده گرفتن لینک) که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد، عکس‌العمل گوگل به سئو منفی بود. این ابزار، فعالیت‌های اسپم یا لینک‌های غیرطبیعی را به مدیران سایت اطلاع داده و این اجازه را به آن‌ها می‌دهد که بک لینک‌های غیرطبیعی را مشخص کنند. این ابزار به مدیران سایت کمک می‌کند به گوگل اطلاع دهند که لینک‌های مخرب به سایت یا دامنۀ آن‌ها را نادیده بگیرد.

    گوگل از مدیران سایت می‌خواهد که به او در پاداش دادن به سایت‌های حرفه‌ای و مجازات افراد متقلب، اطمینان داشته باشند. گوگل می‌گوید: «بیشتر سایت‌ها نیازی به استفاده از ابزار Link disavow ندارند.»

    اگر کسب‌وکار پررقابتی دارید، خطر سئو منفی بیشتر از بقیۀ وب‌سایت‌ها سایت شما را تهدید می‌کند؛ تنها راه چاره کمک گرفتن از یک تیم متخصص است. پیشنهاد ما به شما این است که برای اطلاع از سئوی متناسب با شرایط کسب‌وکارتان از تیم سئوی نبض مارکتینگ مشاورۀ رایگان دریافت کنید.

     

    سخن آخر

    در این مقاله اطلاعات لازم دربارۀ سئو منفی را در اختیار شما قرار دادیم. تعریف سئو منفی، نحوۀ عملکرد آن و در نهایت روش مقابله با آن را برای شما توضیح دادیم. برای کاهش نگرانی‌های شما نظر گوگل را نیز گفتیم.

     حفظ امنیت یک سایت، به نظارت و مراقبت دائمی نیاز دارد؛ زیرا هر لحظه و به دلایل مختلفی ممکن است سایت شما هک شود و مورد سوء استفاده قرار بگیرد. نکات امنیتی که در این مقاله ذکر شد را جدی بگیرید و به هر کسی اجازۀ دسترسی به هاست و سرور سایت خود را ندهید تا از حملۀ هکرها و بدافزارها در امان بمانید. از همه مهم‌تر، به‌صورت مرتب از سایت خود نسخۀ پشتیبان تهیه کرده و آن را در جایی امن نگه‌دارید تا درصورت بروز هرگونه مشکل، بتوانید محتوای سایت خود را به حالت قبل برگردانید.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    آشنایی با سئو منفی چه اهمیتی دارد؟

    وقتی شما به خوبی با سئو منفی و روش مقابله با آن آشنا باشید، با مشاهده‌ی اولین نشانه‌های آن، اقدامات لازم برای رفع مشکل پیش آمده را انجام می‌دهید و به موقع از کاهش رتبۀ سایت خود جلوگیری می‌کنید.

     

    آیا باید نگران حمله سئو منفی باشیم؟

    هرچند گوگل اطمینان داده است که زیاد جای نگرانی نیست، اما به عنوان یک مدیر سایت باید یک نظارت دائمی بر سایت خود داشته باشید. 

     

    انواع مختلف سئو منفی کدام است؟

    هدایت بک‌لینک‌های مخرب به‌سوی سایت شما، انتشار کپی‌های زیاد از محتوای شما در سراسر وب، ایجاد تغییر در محتوای سایت شما، ساخت پروفایل‌های جعلی از سایت شما در شبکه‌های اجتماعی، حذف ایندکس سایت شما، خزیدن تهاجمی به سایت ، تقلب کلیکی و حملۀ بدافزاری به سایت شما.

     

    برای مقابله با سئو منفی از چه ابزارهایی استفاده کنیم؟

    شما می‌توانید از ابزارهای مختلفی برای کنترل و مدیریت سایت خود استفاده کنید. ابزارهایی مانند: ابزار search console، سایت link disavow و ابزار آنلاین copyscape.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"