call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاثیر تجربه کاربری بر سئو؛ ضرورتی که نمی‌توان انکار کرد!

  • همۀ ما در زمان بچگی حداقل یک بار این کار را انجام داده‌ایم. چه کاری؟ الان برایتان تعریف می‌کنیم. به یک مهمانی خانوادگی و دوستانه می‌رفتیم. آن‌جا آن‌قدر بهمان خوش می‌گذشت که موقع رفتن خودمان را روی زمین می‌انداختیم و گریه و زاری می‌کردیم که تو را به خدا اجازه بدهید من اینجا بمانم! 

    چنین موقعیتی در دنیای سئو هم وجود دارد. بعضی از سایت‌ها آن‌قدر جذاب هستند و آن‌قدر استفاده از آن‌ها راحت است که دلمان نمی‌خواهد از آن‌ها بیرون بیاییم. در حقیقت این که کاربران چنین احساسی را نسبت به سایت شما داشته باشند، بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای سایتتان بیفتد.

    به احساسی که کاربر نسبت به سایت شما دارد، تجربه کاربری می‌گویند. یکی از عوامل موثر بر سئو سایت، تجربه کاربری است. از آن‌جایی که گوگل به رضایت مخاطب بیشترین اهمیت را می‌دهد از تجربهٔ کاربری (UX) به‌عنوان یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی استفاده می‌کند؛ یعنی تمام سایت‌هایی که در صفحهٔ اول نتایج گوگل قرار می‌گیرند از تجربه کاربری (UX) مناسبی برخوردار هستند.

    از این‌رو در سئوی سایت توجه ویژه‌ای به تجربهٔ کاربری می‌شود؛ زیرا داشتن UX مناسب یکی از بهترین راه‌های دریافت رتبه مناسب از گوگل است. ما را در ادامهٔ مقاله همراهی کنید؛ زیرا در این مقاله هرچه لازم است دربارهٔ تاثیر تجربه کاربری بر سئو بدانید را به شما می‌گوییم.

     

    تصویر دختری در حال استفاده از یک سایت

    تجربهٔ کاربری یا UX چیست؟

    تجربهٔ کاربری یا همان UX ا (User experience) به معنای توجه به تمام عواملی است که روی تجربهٔ کاربر از سایت ما تاثیر می‌گذارد؛ یعنی باید از خود سوالات زیر را بپرسیم:

    •  آیا کاربر از سایت ما رضایت دارد؟
    •  آیا کار کردن با سایت ما برای کاربر راحت است؟
    •  آیا ما در سایت خود به تمام نیازهای کاربرانمان پاسخ داده‌ایم؟

    در تجربهٔ کاربری باید ابتدا مخاطب خود را به‌طور کامل بشناسیم؛ یعنی دربارهٔ روحیات مشتریانتان، ارزش‌هایی که دارند، نیازهای آن‌ها و… اطلاعات نسبتا کاملی داشته باشیم. بعد از شناخت این فاکتورها می‌توانید سایت خود را جوری طراحی کنیم که کاربر از تعامل با سایت ما تجربهٔ خوبی کسب کند. 

    UX فاکتورهای زیادی دارد. در ادامه چند مورد از این فاکتورها را با شما در میان می‌گذاریم.

    • سرعت سایت
    •  موبایل فرندلی بودن
    •  ساختار سایت 
    •  طراحی سایت 

    گوگل، با بررسی رفتار کاربر و از طریق نتایج مربوط به الگوریتم رنک برین (RankBrain) این فاکتورها را بررسی می‌کند. این موتور جست‌وجو مواردی مانند میزان تعامل، نرخ پرش، نرخ کلیک و مدت زمان ماندگاری کاربران در وب‌سایت شما را بررسی می‌کند.

    در ادامۀ این مقاله می‌خواهیم دقیق‌تر اهمیت تجربهٔ کاربری در سئو را بررسی کنیم.

     

    چرا تجربه کاربری برای سئو مهم است؟

    وقتی از تجربهٔ کاربری صحبت می‌کنیم، یعنی این که آیا کاربری که در حال تعامل با وبسایت شما است می‌تواند به‌آسانی از آن استفاده کند و آیا وبسایت شما برای کاربر جذابیت بصری دارد یا نه. در یک کلام این که آیا وبسایت شما در کاربران احساس رضایت ایجاد می‌کند یا خیر.

    بنابراین فراهم کردن یک تجربهٔ کاربری خوب برای کاربران در هر وب‌سایتی از ضروریات است. به این دلیل که اگر صفحات با سرعت پایین برای کاربران بارگذاری شوند یا کاربران نتوانند نحوهٔ استفاده از سایت شما را متوجه شوند و در پیمایش آن مشکل داشته باشند، احتمالاً سایت شما را ترک کرده و دیگر به آن برنمی‌گردند. این مسئله نرخ پرش سایت شما را افزایش می‌دهد و تاثیر مثبت تجربهٔ کاربری بر سئو وب‌سایت شما را کاهش می‌دهد.

    اما آیا تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئو می‌تواند رتبهٔ وب‌سایت هم تحت تأثیر خود قرار دهد؟ برای رسیدن به جواب این سؤال، بخش بعدی را مطالعه کنید.

     

    اهمیت تجربه کاربری (ux) برای رتبهٔ سایت

    هر بار که الگوریتم‌های موتورهای جستجو به‌روزرسانی می‌شوند، کار آن‌ها در پیدا کردن محتوای باکیفیت و مرتبط با جستجوی کاربران بهتر می‌شود. در این فرایند نقش UX در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

    در واقع، تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئوی وب‌سایت شما نه تنها برای بهبود محتوایتان بسیار مهم است بلکه یکی از عوامل رتبه‌بندی نیز به‌حساب می‌آید، تا جایی که انتظار می‌رود در آینده هم اهمیت بیشتری پیدا کند؛ زیرا وب‌سایتی که از نظر UX ضعیف عمل کرده است در مقایسه با وب‌سایتی که UX خوبی دارد، وضعیت متفاوتی از لحاظ رتبه‌بندی خواهد داشت؛ به این دلیل که تجربهٔ کاربری ضعیف می‌تواند منجر به ناامیدی کاربران از تعاملشان با آن وب‌سایت شود و این مسئله می‌تواند تأثیر منفی روی SEO و در نتیجه رتبهٔ وب‌سایت داشته باشد.

    اما برای این که بدانید، گوگل چطور تجربهٔ کاربری وب‌سایت شما را بررسی می‌کند، ادامه مطلب را بخوانید.

     

    تصویری از گوگل و رابطه کاربری در آغوش هم

    گوگل چگونه تجربهٔ کاربری یک سایت را بررسی می‌کند؟

    از آن‌جایی که گوگل، الگوریتم جداگانه‌ای برای بررسی تک‌تک فاکتورهای تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئو ندارد، به عنوان مثال از طریق الگوریتم‌ها نمی‌تواند دقیقا متوجه شود که آیا در طراحی سایت شما از رنگ‌های آزاردهنده استفاده شده است یا نه! با این حال الگوریتم رنک برین (RankBrain) تا حدودی رفتار کاربران وب‌سایتتان را آنالیز می‌کند.

    این الگوریتم با تمرکز بر روی رفتار کاربران و بررسی واکنش آن‌ها، عملاً متوجه می‌شود که آیا وب‌سایت شما، تجربهٔ کاربری مناسبی دارد یا خیر.

    از این‌رو، چندین معیار وجود دارد که الگوریتم رنک برین گوگل با بررسی هر کدام از آن‌ها می‌تواند تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئوی وب‌سایت شما را تشخیص دهد که در ادامه هر یک از این معیارها را بیان می‌کنیم.

    • میزان تعامل

     از مزایای یک UX خوب این است که می‌تواند تعامل کاربر با وب‌سایت شما را افزایش دهد؛ به دلیل این که کاربران معمولاً زمان بیشتری را در وب‌سایتی می‌گذرانند که استفاده از آن آسان است، از نظر بصری جذاب است و اطلاعات مورد نظر آن‌ها را ارائه می‌دهد.

    از طرف دیگر، زمانی که کاربران، بیشتر با وب‌سایت شما ارتباط برقرار می‌کنند، قطعاً تمایل بیشتری به اشتراک‌گذاری محتوای شما با دیگران دارند که این به نوبهٔ خود می‌تواند ترافیک بیشتر و رتبه‌ٔ بهتری را برای سایت شما به ارمغان بیاورد.

    • نرخ پرش

    نرخ پرش بالا، زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران بعد از بازدید از یک صفحهٔ سایت شما، آن را به سرعت ترک کرده و از صفحات دیگر سایتتان دیدن نمی‌کنند. نرخ پرش بالا نشانه‌ای از UX ضعیف وب‌سایت است و می‌تواند منجر به پایین آمدن رتبه سایت در نتایج جستجو شود؛ چراکه موتورهای جستجو این مورد را به عنوان یک تجربهٔ کاربری بد تعبیر می‌کنند؛ به این معنا که وب‌سایت شما برای کاربران مفید نبوده و محتوای مرتبط با نیاز آن‌ها ندارد.

    • نرخ کلیک

     یک تجربهٔ کاربری خوب، همچنین می‌تواند نرخ کلیک (CTR) وب‌سایت را شما بهبود بدهد. CTR همان نسبت تعداد کاربرانی است که روی لینک وب‌سایت شما کلیک می‌کنند به تعداد کل کاربرانی که لینک وب‌سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده می‌کنند.

    • مدت زمان ماندگاری

    مدت زمان ماندگاری کاربران در وب‌سایت شما، معیار دیگری است که توسط الگوریتم رنک برین در تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئوی سایتتان مورد نظر قرار می‌گیرد.

    به این صورت که اگر مدت زمان سپری شده توسط کاربران در سایت شما زیاد باشد، این را به گوگل می‌فهماند که وب‌سایت شما احتمالاً علاوه‌بر‌ داشتن محتوای باکیفیت و جذاب، برای بهبود تجربهٔ کاربری و ترغیب کاربران به ماندن در وب‌سایت، به فاکتورهای UX نیز توجه می‌کند.

    این معیارها همچنین در ابزار سرچ کنسول گوگل در بخش Core Web Vitals (هسته حیاتی گوگل) قابل بررسی‌اند. به این صورت که وب وایتال با بررسی سه شاخص LCP (مدت زمان لود شدن بزرگترین محتوای صفحه)، FID (مدت زمان تعامل کاربر با سایت و دریافت پاسخ از مرورگر) و CLS (پایداری وضعیت سایت هنگام لود) کیفیت تجربهٔ کاربری یک سایت را اندازه‌گیری می‌کند.

    در ادامه این مقاله، متوجه می‌شوید که این تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئو چگونه است.

     

    4 عامل تاثیر گذار روی سئو

    تجربه کاربری چگونه بر سئو تأثیر می‌گذارد؟

    برای این که بدانید تجربهٔ کاربری چگونه بر سئو اثر می‌گذارد، لازم است فاکتورهای زیر را بررسی کنیم:

     

    ۱- سرعت سایت

    سرعت مناسب سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای UX برای سئو است که گوگل هم آن را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی در نظر گرفته است. در مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است، نتایج نشان داده است که سایت‌های سریع‌تر در نتایج جستجو رتبهٔ بالاتری دارند. علاوه‌بر این ۸۸.۵ درصد از بازدیدکنندگان، معمولاً یک وب‌سایت را به دلیل زمان بارگذاری پایین آن ترک می‌کنند.

    بنابراین، تلاش کنید سرعت سایتتان را افزایش دهید. این کار موجب می‌شود تجربهٔ کاربری بر سئو تاثیر مثبتی بگذارد؛ علاوه‌بر این افزایش سرعت سایت به ماندگار کردن بازدیدکنندگان و افزایش نرخ تبدیل نیز کمک شایانی می‌کند.

     

    ۲- موبایل فرندلی بودن سایت

    گوگل اعلام کرده است که موبایل فرندلی بودن سایت (سازگاری با موبایل) یکی از معیارهای رتبه‌بندی سایت‌ها است. از آن‌جایی که ۶۰٪ جستجوها با موبایل انجام می‌شوند، اضافه کردن این معیار به الگوریتم‌های گوگل کاملاً منطقی به حساب می‌آید.

    بنابراین، برای مشاهده تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئو، بهتر است موبایل فرندلی شدن سایتتان را به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم خود برای بهبود تجربهٔ کاربری سایتتان قرار دهید.

     

    ۳- ساختار سایت

    نقشهٔ سایت خود را اصولی ایجاد کنید؛ زیرا یک وب‌سایت با ساختار و ناوبری ناکارآمد و گیج‌کننده، قطعاً کاربران را از پیمایش در داخل آن سایت، ناامید کرده و نرخ پرش را افزایش می‌دهد. بنابراین، سعی کنید ساختار سایت را به گونه‌ای طراحی کنید تا کاربران به راحتی بتوانند آن‌چه که به دنبالش هستند را پیدا کنند.

     

    ۴- طراحی سایت

    طراحی وب‌سایت و چیدمان اجزای مهم آن نیز از دیگر فاکتورهای تجربهٔ کاربری است. یک وب‌سایت با طراحی خوب می‌تواند تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئو و تعامل کاربران را بهبود دهد، نرخ پرش را کاهش دهد و در نهایت سئوی وب‌سایت شما را نیز بهبود دهد. 

    اما آیا تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئو یک ارتباط دو طرفه است؟ یعنی همان‌گونه که تجربهٔ کاربری بر سئو تاثیر گذار است، آیا سئو هم بر تجربهٔ کاربری تأثیر می‌گذارد؟

     

    آیا سئو بر تجربهٔ کاربری تأثیر دارد؟

    این خیلی مهم است که به خاطر داشته باشید، رابطه بین UX و SEO یک طرفه نیست. در واقع همان‌طور که تجربهٔ کاربری می‌تواند تأثیر مثبتی بر سئو داشته باشد، سئو هم می‌تواند بر UX تأثیر بگذارد. این یعنی وب‌سایتی که برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده است می‌تواند تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئو را افزایش دهد.

    از طرف دیگر، اگر در سئوی سایت به‌جای روش‌های اصولی سئو استفاده از روش‌های سئوی کلاه سیاه استفاده کرده باشید، این مسئله می‌تواند کیفیت  UX سایتتان را کاهش دهد و تأثیر منفی بر تعامل کاربر و همچنین SEO می‌گذارد. بنابراین، ضروری است که بین SEO و UX تعادل ایجاد کنید و مطمئن شوید که محتوای شما در نهایت هم برای موتورهای جستجو و هم کاربران هدف شما، کارآمد و مفید خواهد بود.

    در ادامه مقاله، با روش‌های بهبود تجربهٔ کاربری در سایت خود آشنا می‌شوید.

     

    6 المان تاثیر کذار بر سئو سایت

     

    چگونه سایت خود را از طریق تجربهٔ کاربری بهبود دهیم؟

    همان‌طور که در بخش‌های قبلی متوجه شدید، UX و SEO برای دیده شدن بیشتر شما و موفقیت کلی کسب‌وکارتان بسیار مهم‌اند. بنابراین، در ادامه قصد داریم تا روش‌هایی برای بهبود تجربهٔ کاربری برای دستیابی به اهدف بازاریابی شما بپردازیم.

     

    ۱- تحقیق کنید کاربر چگونه با سایت شما تعامل می‌کند

    شما می‌توانید با انجام آزمایش‌ها، نظرسنجی یا تست‌هایی مانند تست A/B، نوع رفتار کاربر و تعاملش با وب‌سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. این داده‌های جمع آوری شده، می‌تواند فرصت‌هایی را برای بهبود UX و رتبه‌بندی وب‌سایت شما در اختیارتان قرار دهد تا عملکرد وب‌سایتتان را بهبود دهید.

     

    ۲. سایت خود را موبایل فرندلی کنید

    راه‌های زیادی برای موبای

    • ی واکنش‌گرا (Responsive) که به طور خودکار، نحوه نمایش سایت شما را متناسب با اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش تنظیم می‌کند.
    • با استفاده از Separate URLs، که به طور خاص برای دستگاه‌های موبایل طراحی شده‌اند و آدرس متفاوت با نسخه دسکتاپ برای شما ایجاد می‌کنند.

    در نهایت، می‌توانید از ابزار Google’s Mobile-Friendly Test استفاده کنید تا ببینید آیا سایت شما با نسخه موبایل سازگاری دارد یا خیر و همچنین نکاتی در مورد چگونگی بهبود موبایل فرندلی وب‌سایت خود دریافت کنید.

     

    ۳- سرعت سایت را تا حد امکان بهبود دهید

    سرعت و عملکرد وب‌سایت ازجمله عواملی هستند که بیشترین تأثیر را در تجربهٔ کاربری دارند. چندین راه برای به حداکثر رساندن تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئو وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود سرعت وب‌سایت خود کمک بگیرید؛ از جمله:

    • سعی کنید حجم تصاویر را تا حد امکان کم و به زیر ۱۰۰ کیلوبایت برای هر تصویر برسانید؛ برای این کار می‌توانید از نرم‌افزارهای آنلاین فشرده‌سازی تصاویر یا از گزینه save for web در تنظیمات برنامه فتوشاپ خود استفاده کنید. سعی کنید از فرمت‌های فشرده تصاویر مانند JPG یا WebP که حجم تصاویر را با حفظ کیفیت آن‌ها تا حد امکان کم می‌کنند، استفاده کنید.

    همچنین، مشخصات عرض یا ارتفاع تصاویرتان را متناسب با ابعاد در نظر گرفته شده در طراحی سایت خود تعیین کنید.

    • استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) که صفحات وب شما را به جای قرار دادن در یک سرور بزرگ در چندین سرور برای دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر کاربران در سرتاسر کشور توزیع می‌کند.
    • انجام مینفای و فشرده‌سازی کدهای html، css و js به طوری که موقع بارگذاری، حافظه کمتری مصرف کنند.

    همچنین شما می‌توانید از ابزار PageSpeed Insights Google استفاده کنید تا نکاتی در مورد تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئو و بهبود سرعت وب‌سایت خود دریافت کنید.

     

    ۴- محتوای باکیفیت تولید کنید

    محتوای باکیفیت، معتبر و مرتبط با زمینه فعالیت سایت شما می‌تواند تعامل کاربران در سایتتان را افزایش دهد، رتبه‌بندی سایتتان را در موتورهای جستجو بهبود بخشد و سبب افزایش نرخ تبدیل برای عرضه محصولات یا خدماتتان به مشتریان بیشتر شود.

    از این‌رو، شما می‌توانید محتوای وب‌سایت خود را برای بیشتر شدن تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئوی وب‌سایتتان به صورت زیر بهبود بخشید:

    • استفاده از انواع رسانه‌ها مانند متن، تصویر و ویدیو برای ایجاد محتوای جذاب و کارآمد.
    • تولید محتوای با کیفیت بالا و آموزنده که برای اکثر کاربران شما ارزش ایجاد می‌کند و تخصص شما را در زمینه فعالیتتان نشان می‌دهد.
    • اطمینان از این که محتوای شما از عناوین، زیرعنوان‌ها و ساختار خوبی برخوردار است و به راحتی قابل خواندن است
    • در نهایت، سعی کنید به طور منظم، مقالات خود را به‌روز کنید.

     

    ۵- ساختار اصولی برای سایت طراحی کنید

    شما می‌توانید ناوبری و قابلیت استفاده از وب‌سایت خود را با روش‌های زیر برای افزایش تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئوی وب‌سایتتان بهینه کنید:

    • از عناوین واضح و توصیفی برای صفحات وب خود استفاده کنید تا کاربران بتوانند به راحتی موضوع آن صفحه را درک کنند.
    • برای هدایت کاربران خود به محتواهای مرتبط از لینک‌های داخلی استفاده کنید.
    • از URLهای توصیفی و معنی‌دار استفاده کنید که درک محتوای شما را برای کاربران و موتورهای جستجو آسان می‌کند.
    • اطمینان حاصل کنید که فرم‌ها و سایر عناصر تعاملی وب‌سایت شما برای استفاده کاربران آسان هستند.
    • از تست A/B برای شناسایی و حل مشکلات ناوبری و کاربرد وب‌سایت خود استفاده کنید.

     

    ۶- طراحی سایت شما باید به‌روز و در دسترس کاربر باشد

    شما می‌توانید به روش‌های زیادی، طراحی وب‌سایت خود را بهینه کنید؛ ازجمله:

    • یک ساختار ناوبری کارآمد ایجاد کنید تا پیمایش کاربران در وب‌سایتتان به راحتی انجام شود.
    • از طراحی ریسپانسیو برای افزایش تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئوی وب‌سایت خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که وب‌سایت شما در همه دستگاه‌ها، ازجمله گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، ظاهر و عملکرد خوبی دارد.
    • برای ایجاد یک UX منسجم، در سرتاسر وب‌سایت خود از یک طراحی منسجم و با جذابیت‌های بصری استفاده کنید.
    • از فضای سفید برای سازماندهی محتوای خود و آسان کردن خوانش مطالبتان استفاده کنید.

     

    جمع‌بندی

    از آن‌جایی که امروزه تاثیر تجربهٔ کاربری بر سئو کاملاً مشهود است، مهم‌تر از هر زمان دیگری اطمینان از دسترسی مخاطبان شما به یک تجربهٔ کاربری عالی از وب‌سایتتان ضرورت پیدا می‌کند.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد… 

    • تجربهٔ کاربری چیست؟

    تجربهٔ کاربری به احساس کاربران موقع تعامل با یک وب‌سایت یا اپلیکیشن اشاره دارد؛ یعنی آیا استفاده از آن وب‌سایت یا اپلیکیشن برای کاربران ساده است، آیا طراحی جذابی دارد و احساس رضایت را در کاربر ایجاد می‌کند یا خیر.

    • آیا تجربهٔ کاربری از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل به حساب می‌آید؟

    بله؛ در تجربهٔ کاربری، عواملی مانند سرعت سایت، موبایل فرندلی، ساختار و طراحی سایت مورد بررسی قرار می‌گیرند که بر رتبه سایت تأثیرگذارند.

    • الگوریتم رنک برین چگونه به بررسی تجربهٔ کاربری کمک می‌کند؟

    گوگل با استفاده از الگوریتم رنک برین خود، معیارهایی مانند نرخ پرش، نرخ کلیک، تعامل و مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت را که مربوط به تجربهٔ کاربری می‌شوند، بررسی می‌کند.

    • Core Web Vitals چیست؟

    وب وایتال یا هسته حیاتی گوگل، مجموعه‌ای از متریک‌های مربوط به اندازه‌گیری کیفیت تجربهٔ کاربری در سایت است که در بخش Experience سرچ کنسول قرار گرفته است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"