آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ | شریک جوان شما
Search
Close this search box.
آموزش سئو محتوا

سئو محتوا چیست؟ ۱۳ اصل سئو محتوای متنی

امروز در یکی دیگر از مقالات نبض مارکتینگ، به سراغ یکی از عوامل موثر بر سئو سایت یعنی محتوا می‌رویم. جملهٔ «محتوا پادشاه است | Content is King» را شنیده‌اید؟
به نظر ما این جمله به‌تنهایی گویای میزان تاثیر محتوا بر سئو است؛ زیرا اگر یک سایت، محتوای کاربرپسند ارائه نکند، کاربر به آن سایت وارد نمی‌شود یا اگر وارد شود در آن سایت گشت‌وگذر نمی‌کند. در نتیجه برای داشتن سایتی پربازدید و سئو شده باید با محتوا، مانند تاج سرتان رفتار کنید!
یعنی برای تمام صفحات سایتتان محتوایی باکیفیت و مورد نیاز کاربر تولید کنید.
سئو محتوا بخشی اساسی در استراتژی سئو محسوب می‌شود. بدون محتوای مطلوب، سایت شما قطعاً نمی‌تواند در موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب کند. بنابراین، ایجاد محتوا با ساختار با کیفیت بسیار مهم است. در این مقاله، توضیحی کامل از آنچه باید درباره سئو محتوا بدانید را به شما ارائه می‌دهیم. اگر قصد تولید محتوایی را دارید که در نتایج جستجو رتبه‌های خوبی بگیرد، این مقاله را از دست ندهید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید...

محتوا چیست؟

محتوا (Content) مفهومی است که در صنعت‌های مختلف مفاهیم متفاوتی دارد؛ اما در سئو و تبلیغات آنلاین، محتوا به معنای هر متن، تصویر، ویدئو و صوتی است که برای کاربر آماده شود و برای او مفید باشد. Content، توسط افراد با هدف انتقال پیام به مخاطب تولید و از طریق یک کانال ارتباطی منتشر می‌شود. اگر مخاطب بعد از مطالعهٔ محتوا، پیام آن را دریافت کند یعنی فرستنده توانسته است موفق عمل نماید.

رسانه‌های انتقال پیام می‌توانند رسانه‌های سنتی مانند کتاب، تلویزیون، رادیو، مجله و… باشند. البته در دنیای مدرن برای انتشار محتوا و انتقال پیام به مخاطبان از رسانه‌های دیجیتالی مانند وب، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های انتشار محتوای صوتی مانند کست‌باکس، کتاب‌های الکترونیک و… هم استفاده می‌شود.

سئو محتوا چیست؟

یکی از خدمات سئو شرکت نبض مارکتینگ یعنی سئو محتوا به ایجاد متونی اشاره دارد که صفحات وب‌سایت شما را در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو قرار می‌دهد. این فرایند شامل همه جنبه‌ها از نگارش تا ساختاربندی محتوا در وب‌سایت می‌شود. سه عنصر اصلی وجود دارد که باید برای بهبود رتبه‌بندی سایت مد نظر قرار گیرند که عبارتند از:

  • استراتژی کلمات کلیدی
  • ساختار محتوای سایت
  • کپی رایتینگ

چرا سئو محتوا مهم است؟

موتورهای جستجو مانند گوگل محتوای وبسایت شما را به صورت کامل می‌خوانند، بنابراین کلمات استفاده شده در صفحات وبسایت تعیین می‌کند که آیا سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو رتبه‌بندی می‌شود یا خیر.
البته وبسایت شما باید به خوبی طراحی شده، دارای رابط کاربری عالی باشد و تمام موارد فنی تأثیرگذار بر سایت شما از نظر گوگل را نیز پوشش داده باشد. پس بدون محتوای باکیفیت، سایت شما شانسی برای گرفتن رتبه‌های بالا در نتایج موتورهای جستجو ندارد.

سئو محتوا چگونه باعث بهبود رتبه سایت می‌شود؟

اگر شما هم‌اکنون به فکر سئو سایت هستید، پس باید محتوا را در اولویت قرار دهید. محتوای باکیفیت بر نحوه تعامل کاربران تأثیر مثبت می‌گذارد و علاوه بر رضایت، حمایت مخاطبان را نیز جلب خواهد کرد. ایجاد محتوای معتبر و ارزشمند برای دیده شدن در موتورهای جستجو بسیار مهم است. اما بعد از آنکه از محتوای خود مطمئن شدید برای آنکه موتورهای جستجو درک بهتری از مقالات سایت شما داشته باشند، باید اقداماتی انجام دهید که محتوای شما را بهینه کند. در ادامه توضیح می‌دهیم که چگونه سئو محتوا انجام دهید و رابطه بین سئو و محتوا چیست.

همان‌طور که بالاتر گفتیم سه عنصر استراتژی سئو محتوا شامل کلمات کلیدی، ساختار سایت و کپی رایتینگ بر رتبه‌بندی وبسایت‌تان تاثیر می‌گذارند. در ادامه به تفکیک، هر کدام از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

چرا تحقیق کلمات کلیدی برای سئو محتوا بسیار مهم است؟

تحقیق کلمات کلیدی به معنای اقداماتی است که شما برای ایجاد یک لیست جامع از کلمات کلیدی کسب و کار خود، انجام داده و قصد دارید با آنها رتبه بگیرید. هر استراتژی سئو محتوا باید با تحقیق کلمات کلیدی آغاز شود، زیرا شما باید بدانید مخاطبانتان به دنبال چه چیزی هستند اگر می‌خواهید ترافیک ایجاد کنید. تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا اصطلاحاتی را که باید به دنبال رتبه‌بندی برای آن‌ها باشید، کشف کنید.
تحقیق کلمات کلیدی شامل چهار مرحله است:

۱ – هدف کسب و کار

اول از همه، هدف کسب‌وکار خود را مشخص می‌کنیم؛ برای مثال، کسب و کار ما قرار است در زمینهٔ فروش محصولات آرایشی فعالیت کند.

۲ – فهرست بندی

فهرستی اولیه از تمام کلیدواژه‌های مرتبط با زمینهٔ فعالیت خود را تهیه می‌کنیم. برای مثال، کلیدواژه‌های لوازم آرایشی، فروش محصولات آرایشی، آرایش چشم، آرایش صورت، کرم‌پودر، پرایمر، برند میبلین و موارد این‌چنینی از کلیدواژه‌های عمومی و بذر (Seed) وب‌سایت ما هستند.

۳ – تحقیق کلمات کلیدی مرتبط

عبارات جستجو شده توسط کاربران را که می‌خواهیم برای آن عبارات رتبه‌‌ای بالا کسب کنیم، پیدا می‌کنیم. برای این کار می‌توانیم از پیشنهادات serp گوگل و ابزارهای آنلاین تحقیق کلمات کلیدی مثل کیورد پلنر (Google Keyword Planner) و سایر ابزارهای مرتبط استفاده کنیم. مزیت این ابزارها این است که به ما در پیدا کردن کلمات کلیدی هدف، میزان جستجوی کلمات (search volume) کمک می‌کنند؛ علاوه‌بر این  با استفاده از آن‌ها می‌توانیم کلیدواژه‌های رقبا را به‌صورت دقیق آنالیز کنیم.

۴ – دسته بندی کلمات کلیدی هدف

در نهایت با گروه‌بندی کلیدواژه‌های مرتبط به هم، برای هر گروه از کلمات کلیدی تعیین شده، صفحات فرود مناسب ایجاد می‌کنیم. به‌عنوان مثال برای کرم‌پودر می‌توانیم یک صفحه دسته‌بندی با کلیدواژه‌های (خرید اینترنتی کرم‌پودر، قیمت کرم‌پودر، انواع کرم‌پودر، انواع برندهای کرم‌پودر و …) ایجاد کنیم.

هرچه کلیدواژه‌های ما طولانی‌تر یا به اصطلاح لانگ-تیل (Long-tail keywords) باشند، رتبه گرفتن در آن عبارات برای ما آسان‌تر می‌شود.
اگر تحقیق کلمات کلیدی خود را به درستی انجام دهید، دیدگاهی واضح از اصطلاحاتی که مردم استفاده می‌کنند و اصطلاحاتی که می‌خواهید صفحات سایت شما برای آن‌ها یافت شوند، پیدا خواهید کرد. این دیدگاه به عنوان یک راهنما برای نوشتن محتوا در وب‌سایت شما عمل خواهد کرد.

شما باید از تغییرات کسب‌و‌کار خود مطلع باشید و استراتژی خود را به‌طور هم‌زمان با این تغییرات تطبیق دهید. اگر فروشگاه آنلاین شما شروع به فروش محصولات جدیدی کند، به‌طبع باید لیست کلمات کلیدی خود را برای تولید محتواهای سایت گسترش دهید. همچنین اگر به دنبال بازارهای جدید هستید، بسیار مهم است که کلمات کلیدی شما این بازارهای جدید را نیز هدف قرار دهند.

چندین استراتژی کلیدواژه برای سئو محتوا وجود دارد که عبارتند از:

  • ابتدا برای کلمات کلیدی دم بلند رتبه‌بندی کنید.
  • سپس کلمات کلیدی عمومی‌تر را هدف قرار دهید.
  • می‌توانید با تمرکز بر روی کلیدواژه‌های عمومی قبل از اینکه به دنبال کلمات بلندتر باشید، شروع کنید.
  • می‌توانید فعالیت‌های تخصصی بیشتری را دنبال کنید و رویکرد خود را گسترش دهید.
  • بهتر است محتوای بیشتری را در مورد موضوعات مختلف به پست‌های وبسایت خود اضافه کنید.

ساختار سئو محتوا

چرا ساختار برای سئو محتوا مهم است؟

دومین جنبه مهم سئو محتوا مربوط به ساختار وبسایت شما است. ابتدا توضیح خواهیم داد که چرا ساختار سایت حیاتی است، سپس به شما نشان می‌دهیم که ساختار سایت ایده‌آل باید چگونه باشد. همچنین به شما نکاتی را در مورد چگونگی بهبود ساختار سایت خود بدون ایجاد اختلال در کلیت وبسایت ارائه خواهیم داد.

دو دلیل اصلی وجود دارد که ساختار بهینه سایت، یک عامل رتبه‌بندی مهم و در نتیجه ضروری برای سئو محتوا است:

۱ – ساختار خوب به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را درک کند

نحوه ساختار سایت شما به گوگل سرنخ‌های قابل توجهی در مورد محل قرارگیری مهم‌ترین محتواها در یک سایت می‌دهد. ساختار سایت شما تعیین می‌کند که آیا یک موتور جستجو متوجه می‌شود که سایت شما در مورد چیست؟ و چگونه محتواهای مرتبط و هدف سایت شما را پیدا و ایندکس می‌کند؟.
بنابراین یک ساختار خوب سایت منجر به قرار گرفتن در رتبه‌های بالاتر در گوگل می شود.

با ایجاد چنین ساختاری، می‌توانید از محتوای موجود که لینک‌های دیگران را جذب کرده است برای کمک به رتبه‌بندی صفحات دیگر خود استفاده کنید. ساختار سایت شما به گسترش بخشی از لینک‌های آن به سایر صفحات سایت شما کمک می‌کند. در یک سایت تجاری، این بدان معناست که می‌توانید از محتوای باکیفیتی که تولید کرده‌اید برای افزایش رتبه‌ صفحات فروش خود در موتورهای جستجو استفاده کنید.

۲ – ساختار خوب باعث می‌شود که شما با سئو محتوا خود رقابت نکنید

شما معمولاً چندین مقاله در مورد موضوعات مشابه در سایت خود دارید. به‌عنوان مثال، در سایت نبض مارکتینگ اگر چندین مقاله در مورد سئو می‌نوشتیم، گوگل نمی‌دانست کدام یکی از همه مهم‌تر است. به همین دلیل است که ما از ساختار سایت خود برای روشن کردن این موضوع استفاده کردیم. اگر این کار را انجام نمی‌دادیم، انگار با مقالات خودمان برای کسب رتبه برتر گوگل رقابت می‌کردیم. بنابراین اگر مشکلاتی از این دست را با استفاده از ساختار بهینه لینک داخلی حل کنید، در نتیجه سایت شما رتبه‌های بالاتری کسب خواهد کرد.

۹ نکته کاربردی برای بهبود ساختار سایت

اگر در خصوص سئو محتوا جدی هستید، پس به احتمال زیاد در حال حاضر یک وبسایت فعال دارید. بنابراین شاید کمی دیر به‌ نظر برسد که ساختار سایت خود را به شیوه‌ ایده‌آل هرمی تنظیم کنید. اما ناامید نشوید هنوز کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود ساختار سایت و سئو محتوا خود انجام دهید.

۱ – در مورد محتوای سنگ‌بنا (cornerstone) تصمیم‌گیری کنید

ضروری است تلاش‌ها و اقدامات مربوط به سئو محتوا خود را بر روی مقالات سنگ‌بنا متمرکز کنید. این‌ها مقالاتی هستند که قطعاً برای شما جنبه ویترین سایت‌ را دارند و می‌خواهید با آن‌ها شناخته شوید. در واقع مقالات سنگ‌بنا باید به بهترین نحو با ماموریت وبسایت شما مطابقت داشته باشند و طبیعتاً شما بیشتر از سایر پست‌های وبلاگ سایت‌تان، می‌خواهید برای این مقالات در موتورهای جستجو رتبه بگیرید.

۲ – لینک دادن از پایین به بالا ساختار

هنگامی که در مورد محتواهای سنگ‌بنای ارزشمند کسب‌وکارتان تصمیم گرفتید، باید مطمئن شوید از تمام مقالات پایین هرم خود به آن مقالات سنگ‌بنا لینک می‌دهید. با این کار، گوگل می‌فهمد که چه مقالاتی باید بالاترین رتبه را داشته باشند.

۳ – از برچسب‌ها استفاده کنید

شما می‌توانید از برچسب‌ها (تگ) در مقالات خود استفاده کنید و از آن‌ها سود ببرید. برچسب‌ها و طبقه‌بندی‌ها به سایت شما ساختار منسجم‌تری می‌دهند و گوگل آن را بهتر درک می‌کند. آن‌ها مقالات شما را در مورد موضوعات مشابه گروه‌بندی می‌کنند. با این حال باید حواستان باشد که از زیاده‌روی پرهیز کنید. برخی افراد برچسب‌های بیشتری نسبت به مقالات دارند. استفاده از تگ‌های زیاد منجر به وجود یک سایت گیج‌کننده و با ساختار ضعیف خواهد شد که گوگل هنگام خزیدن در آن به‌ درستی نمی‌تواند ساختار سایت‌تان را تشخیص دهد.

۴ – از محتوای تکراری خودداری کنید

یک محتوای سئو می‌تواند در چندین محل در سایت شما وجود داشته باشد. آیا به‌عنوان یک خواننده، برای‌ شما مهم نیست محتوایی را که به‌ دنبال آن هستید را دریافت ‌کنید؟ یک موتور جستجو باید چیزی را برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب کند، زیرا نمی‌خواهد یک محتوا را دو بار نشان دهد. از طرفی سایت‌های دیگری که می‌خواهند به محصول شما لینک دهند چطور؟ این احتمال وجود دارد که برخی از آن‌ها به URL اول لینک داده شوند، در حالی که برخی دیگر به URL دوم لینک دهند.

با این حال، اگر مطمئن شوید که همه این پست‌های تکراری وبلاگ به یک URL مرتبط هستند، شانس شما برای رتبه‌دهی برتر برای کلمه کلیدی مورد نظر بسیار بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر “Canonicalization” راه‌حلی برای محتوای تکراری است؛ یعنی جلوگیری از محتوای تکراری که مانع ایندکس شدن توسط گوگل می‌شود.

۵ – محتوای قدیمی سئو را حذف کنید

آیا باید محتوای قدیمی را نگه دارید؟
بستگی دارد. شما سه گزینه دارید: به‌روزرسانی، تغییر مسیر یا ادغام. اگر محتوای یک صفحه قدیمی است، آن را حذف کنید. اما لینک‌های ارزشمند به آن صفحه چطور؟ در واقع ابتدا شما باید مطمئن شوید که آیا هنوز از این لینک‌ها سود می‌برید یا خیر؟، حتی اگر صفحه دیگر وجود نداشته باشد. اینجاست که به سراغ گزینه دوم یعنی تغییر مسیر می‌رویم.

تغییر مسیر URLها روشی برای انتقال یک URL موجود به آدرس دیگری است که به‌طور موثر به بازدیدکنندگان و گوگل می‌گوید که یک صفحه در جای جدیدی قرار دارد.

۶ – با محتوای یتیم مقابله کنید

اصطلاح «محتوای یتیم» به مقاله‌هایی اطلاق می‌شود که هیچ لینکی از سایر مقالات یا پست‌های شما ندارند. به همین دلیل، یافتن این مقالات هم توسط گوگل و هم توسط کاربران شما دشوار است. علاوه بر این، گوگل این نوع محتوا را کم اهمیت تلقی می‌کند. بنابراین اگر مقاله‌ای برای شما مهم است، باید با لینک دادن به آن مقاله خاص از محتوای مرتبط دیگری، آن را برای گوگل و بازدیدکنندگان خود کاملاً مشخص کنید.

۷ – با کانیبالیزیشن محتوا مقابله کنید

هنگامی که برای مدتی محتوا می‌نویسید، ممکن است ده‌ها مقاله در مورد هر موضوعی داشته باشید. اگر این مقالات به نوعی همان چیزی را بیان کنند که در سایر مقالات وجود دارد، موتورهای جستجو و کاربران ممکن است گیج شوند. ناگفته نماند شاید محتواهای شما با خودشان در موتورهای جستجو رقابت کنند. به این موضوع آدم‌خواری (Cannibalization) کلمات کلیدی می‌گویند.

۸ – برای مقاله‌های خود یک لینک‌سازی داخلی اصولی ایجاد کنید

در بهینه سازی ساختار محتوا، لینک‌سازی داخلی یکی دیگر از فاکتورهای رتبه‌‌دهی گوگل است و برای ناوبری بهتر صفحات وب استفاده می‌شود؛ مثلا اگر پست یا صفحه‌ای داشته باشیم که از دیگر صفحات وب‌سایت لینک‌های زیادی دریافت کرده باشد، این مسئله به گوگل نشان می دهد که آن پست چقدر ارزشمند و مفید است.

بنابراین، اگر مقالاتی داریم که موضوعی مرتبط به هم دارند، بهتر است با لینک دادن آن‌ها به یکدیگر، کاربر را به مطالبی که ممکن است به مطالعه آن‌ها نیاز داشته باشد، هدایت کنیم. این کار باعث می‌شود تا ساختار سایت ما برای ربات‌های گوگل قابل فهم‌تر باشد و رتبهٔ صفحات ما در نتایج گوگل بالاتر برود.

۹ – برای فهرست‌هایی که می‌خواهید بنویسید از شماره‌گذاری یا بولت استفاده کنید

لیست‌های شماره‌گذاری یا بولِت می‌توانند به منظم شدن ساختار فهرست‌بندی متن ما و همچنین خوانا شدن آن کمک زی  ادی کنند؛ بنابراین، بهتر است از لیست‌های شماره‌گذاری در مواردی که ترتیب اقلام برای ما اهمیت دارد و از بولت‌ها برای اقلامی که ترتیب خاصی نیاز ندارند، در محتوای خود استفاده کنیم. مثلا به همین مقاله دقت کنید؛‌ الان در بخش دوازدهم نحوهٔ بهینه‌سازی محتوای متنی هستیم.

کپی رایتینگ برای سئو محتوا

کپی رایتینگ و سئو محتوای متنی

سومین و آخرین جنبه استراتژی سئو محتوا موفق، کپی رایتینگ است. دو نکته بسیار مهم که باید به خاطر بسپارید  این است که مقالاتی بنویسید که خواندن آن‌ها جذاب باشد و باعث شود مخاطبان، تمایل به ماندن در سایت شما داشته باشند. با این حال، فراموش نکنید که باید محتوای سایت خود را برای گوگل هم جذاب کنید. فقط باید حواستان باشد که از بهینه‌سازی بیش‌ازحد محتوا پرهیز کنید.

۱ – با یک ایده اصلی شروع کنید

اولین نیاز برای کپی رایتینگ با کیفیت بالا، نوشتن محتوای اورجینال است. پست یا مقاله شما باید تازه، جدید و اورجینال باشد. باید با همه پست‌ها و مقالات دیگری که از قبل در اینترنت وجود داشته متفاوت باشد. به علاوه، باید محتوایی باشد که کاربران بخواهند آن را بخوانند.

اگر جستجوی کلمات کلیدی خود را به خوبی انجام داده‌اید، اکنون لیستی طولانی از اصطلاحاتی دارید که می‌خواهید آن‌ها را پیدا کنید. این لیست می‌تواند راهنمای انتخاب شما باشد. با این حال، یک کلمه کلیدی لزوماً یک موضوع نیست. شما باید مطمئن شوید که یک ایده اصلی برای پست وبلاگ خود دارید؛ ایده‌ای که در آن کلمه کلیدی هدف‌گذاری شده جایگاه برجسته‌ای دارد.

گفتنی است ارائه نظرات حرفه‌ای خود در مورد یک موضوع خاص نیز می‌تواند به‌عنوان محتوای اورجینال به حساب آید. زیرا دیدگاه شخصی شما نسبت به یک موضوع، محتوای شما را منحصربه‌فرد و بدیع می‌کند. البته، اگر موضوع شما کاملاً جدید باشد، به‌طور خودکار به معنای اصلی بودن آن است.

۲ – به مخاطبان خود فکر کنید

اگر می‌خواهید محتوایی اورجینال بنویسید، باید به مخاطبان خود و اینکه چه کسانی هستند، حتماً فکر کنید. همچنین از خود بپرسید:

  • چه چیزی می‌خواهید به مخاطبان خود بگویید؟
  • پیام اصلی مقاله شما چه خواهد بود؟
  • آیا می‌توانید هدف مقاله خود را بگویید؟
  • می‌خواهید مخاطبان شما پس از خواندن مقاله‌تان چه کاری انجام دهند؛ آیا می‌خواهید آن‌ها تعامل داشتـه باشند، محصولات شما را بخرند یا پست‌های بیشتری بخوانند؟

فکر کردن در مورد این سوالات به شما کمک می‌کند تا ایده‌ای اورجینال برای پست‌ها یا مقالات خود داشته باشید.

۳ – طراحی محتوا و سئو محتوا

طراحی محتوا فرآیندی است که به شما کمک می‌کند محتوا را براساس نیازهای واقعی کاربر تولید کنید. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند تا بفهمید کاربر شما دقیقاً چه می‌خواهد، بلکه تمرکز، بر آنچه کاربر واقعاً نیاز دارد نیز گذاشتـه می‌شود. فکر کردن به محتوای خود به این روش به شما کمک خواهد کرد تا محتوا را به زبان و قالب مورد نیاز مخاطبان خود تولید کنید.

با این حال، طراحی محتوا فقط تکنیکی نیست که به شما کمک کند محتوای بهتری تولید کنید؛ در واقع این یک روش جدید برای فکر کردن در مورد محتوا است.

۴ – کپی رایتینگ به سئو محتوای قابل خوانـدن نیاز دارد

یکی از نیازهای کلیدی برای داشتن محتوای با کیفیت، نوشتن محتوایی است که خوانـدن آن آسان باشد. خوانایی هم برای مخاطبان شما و هم برای گوگل مهم است. از این گذشته، نه تنها مردم از مقالات شما استقبال می‌کنند، بلکه گوگل نیز می‌تواند به‌خوبی آن‌ها را کراول کند. اگر متن شما به خوبی ساختار یافتـه و واضح نوشته شـده باشد، خوانندگان می‌توانند پیام شما را به وضوح درک کنند. این موضوع درباره گوگل هم صدق می‌کند؛ اگر پیام اصلی شما برای گوگل واضح باشد، پست شما به احتمال زیاد در موتورهای جستجو رتبه خوبی خواهد گرفت.
خوانایی یک محتوا عوامل زیادی را شامل می‌شود؛ مانند ساختار متن، طول جمله و نوشتن پاراگراف‌های واضح، علائم نگارشی، دستور زبان و… .

۵ – محتوا، زمینه موضوعی و هدف جستجو

شاهد آن هستیم که گوگل روزبه‌روز هوشمندتر شـده و به درک بهتری از محتواهای فضای وب می‌رسد. به لطف بسیاری از پیشرفت‌ها در حوزه پردازش زبان طبیعی، مانند الگوریتم BERT، تشخیص کیفیت و داشتن ربط موضوعی فقط به تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در یک صفحه ظاهر می‌شود بستگی ندارد. همچنین زمینه موضوعی (Context) آن کلمات کلیدی، مانند اصطلاحات و عبارات مرتبط و مترادف‌ها را در نظر می‌گیرد. علاوه بر آن، همان‌طور که قبلا ذکر شد، گوگل قادر است سوالات کاربران را بهتر درک کند: گوگل سعی می‌کند بتواند هدف جستجوی کاربر را تعیین کند؛ مثلاً آیا آن‌ها به دنبال یک محصول هستند یا فقط اطلاعات می‌خواهند؟ و سپس کدام صفحات بیشتر با این هدف مطابقت دارند؟

همه این پیشرفت‌ها به این معنی است که شما باید بر روی چیزی بیشتر از کلمات کلیدی هدف، تمرکز کنید. به عبارتی شما باید به فکر استفاده از کلماتی باشید که به‌لحاظ معنایی نزدیک به کلمه کلیدی موردنظر است؛ آیا این کلمات به‌طور روشن بیان‌کننده موضوع مورد بحث است؟ و آیا هدف‌تان تولید محتوای یک صفحه مشخص است؟ آیا مقاله مدنظر فقط اطلاعاتی را ارائه می‌دهد یا می‌خواهید چیزی را بفروشید و آیا این مقاله با آنچه کاربران شما واقعاً به دنبال آن هستند مطابقت دارد؟

۶ – محتوا را برای موتورهای جستجو و خوانندگان بهینه کنید

شرط نهایی برای نوشتن محتوای با کیفیت این است که مطمئن شوید محتوا برای موتورهای جستجو بهینه شـده است تا محتوای شما در اینترنت به‌راحتی پیدا شود. اینکه محتوا برای کاربران راحت‌تر پیدا شود، بستگی به افزایش احتمال این دارد که گوگل محتوای‌تان را برای صفحات نتایج جستجو انتخاب کند.

۷ – چگالی کلیدواژه را رعایت کنید

احتمالاً تا اینجای مقاله این سؤال را از خود پرسیده‌اید که در سئو محتوای متنی خود از هر کلیدواژه، چند بار می‌توانیم استفاده کنیم. برای پاسخ به این سوال لازم است تا با مفهوم چگالی کلیدواژه‌ها آشنا شویم.

چگالی کلیدواژه، یک شاخص است که به‌صورت درصد نشان داده می‌شود و برای ما مشخص می‌کند که در یک محتوا نسبت به کل کلمات آن چه تعداد کلیدواژهٔ اصلی می‌تواند استفاده شود.

این درصد چگالی کلیدواژه است که معمولاً بین ۱ تا ۲ درصد تعیین می‌شود و از تکرار بیهودهٔ کلیدواژه‌ها به‌خصوص در پاراگراف‌های اول محتوا جلوگیری می‌کند تا توسط گوگل جریمه یا پنالتی نشویم.

به‌عنوان مثال، در یک محتوایی که ۱۰۰۰ کلمه است، ما می‌توانیم با محاسبـه درصد چگالی، کلیدواژه‌های اصلی و اولویت‌دار خود را ۱۰ بار به‌صورت پراکنـده در کل متن و سایر کلیدواژه‌ها را به نسبت کمتر و حداقل یک بار در محتوای خود استفاده کنیم.

۸ – عنوان‌های متن را طبق یک استراتژی درست و پیوستـه بنویسید

عناوین محتوا یا همان تگ‌های هدینگ (h1-h6) از عناصر دیگری هستند که سلسله مراتب محتوای ما را مشخص می‌کنند و کاربر با خوانـدن آن‌ها به‌صورت خلاصه و تیتروار متوجه موضوع کلی محتوای ما می‌شود؛ علاوه‌بر آن، ساختار صحیح تگ‌های هدینگ به ربات‌های گوگل برای درک محتوای ما و سریع‌تر ایندکس شـدن آن کمک می‌کنند.

بنابراین، در استفاده از این تگ‌ها باید به نکات زیر توجه داشته باشیم:

  • در اولویت‌بندی تگ‌های h1 تا h6، تگ h1 بیشترین ارزش و تگ h6 کمترین ارزش را دارند.
  • هر محتوا فقط یک تگ h1 می‌تواند داشته باشد.
  • برای سایر عناوین می‌توانیم از تگ h2 استفاده کنیم؛ اما اگر هرکدام از این عناوین به‌صورت سلسله مراتبی، زیرشاخ‌هایی داشتند از تگ h3 و h4 استفاده می‌کنیم.
  • محدودیتی در استفاده از تگ‌های h2 و h3 نداریم اما نباید زیاده‌روی کنیم.
  • تا حد امکان از کلیدواژه‌ها در تگ h2 استفاده کنیم.

۹ – ظاهر محتوا باید چشم‌نواز و خوانا باشد

ظاهر محتوا از دیگر مواردی است که در سئو محتوای متنی اهمیت پیدا می‌کند. محتوای ما باید فونت مناسبی داشتـه و اندازهٔ قلم آن هم به گونه‌ای باشد که چشم مخاطب را اذیت نکند و برای او قابل خوانـدن باشد؛ علاوه‌بر این، بخش‌های مهم متن، هایلایت شـده باشد یا با رنگی متفاوت از سایر بخش‌ها باشد. در این صورت است که می‌توانیم کاربر را به ماندن در سایت خود ترغیب کنیم.

۱۰ – در متن از تصویر و ویدئو استفاده کنید

تصویر و ویدئو از عناصر چندرسانه‌ای مهمی هستند که ظاهر متن را زیباتر کرده و درک‌ مفهوم محتوای ما را برای کاربر راحت‌تر می‌کند؛ علاوه‌بر این می‌توانند به سئو محتوای متنی ما اعتبار بیشتری بخشند. چگونه؟ از طریق افزایش مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحهٔ وب (time on page) و کاهش نرخ پرش! زیرا گوگل صفحاتی را بسیار دوست دارد که کاربر مدت زیادی را در آن‌ها سپری می‌کند و به‌دنبال محتوا در صفحهٔ دیگری نمی‌گردد. این موتور جست‌وجو این نکته را در رتبه‌بندی صفحات وب لحاظ می‌کند.

۱۱ – در هر پاراگراف فقط یک موضوع جدید مطرح کنید

پاراگراف‌ها بخش‌های تشکیل‌دهندهٔ محتوای متنی ما هستند که در چند جمله به یک ایده مشخص از موضوع محتوای ما می‌پردازند. پاراگراف‌نویسی در سئو محتوای متنی، اصول خاص خود را دارد؛ بنابراین، اگر موضوع یا ایدهٔ جدیدی داریم می توانیم هر ایده را در یک پاراگراف جدید توضیح دهیم.

پرداختـن به یک موضوع محوری به‌طور یکپارچه و منسجم در یک پاراگراف، از قوانین اساسی در پاراگراف‌بندی است و نباید در یک پاراگراف به‌طور هم‌زمان به دو ایده محوری اشاره کنیم؛ زیرا این کار باعث می‌شود مخاطب گیج شـده و هر دو موضوع را متوجه نشود.

۱۲ – بخش‌های مهم متن را پررنگ کنید

یکی از روش‌های رایج در قالب‌بندی متن، پررنگ کردن و بیشتر کردن ضخامت قسمت‌های مهم متن با استفاده از خصوصیت بُلد (bold) است. متن پررنگ شـده روی اطلاعات کلیدی محتوای ما تأکید کرده و یا بخش خاصی را از بقیه محتوا متمایز می‌کند؛ این کار خوانایی محتوا را با ایجاد تضاد بصری برای کاربران ما بهتر می‌کند.

۱۳ – متن‌هایی که روی سایت قرار می‌دهید را به‌صورت دوره‌ای به‌روزرسانی کنید

به‌روزرسانی محتوا از اقدامات مهم در سئو محتوای متنی است که می‌تواند به کراول و ایندکس شدن مجدد محتوای ما توسط ربات های گوگل کمک کند و رتبهٔ صفحات ما در serp و اعتبار و ترافیک وب‌سایتمان را بهبود دهد.

حالا که به انتهای مقاله رسیدیم و شما نکات مهم سئو محتوای متنی را آموخته‌اید، باید به شما بگوییم سئو فقط سئو محتوای متنی نیست! سئو، حرفه‌ای گسترده با جزئیات و ریسک‌های فراوان است؛ پس اگر قرار نیست سئو را به‌عنوان حرفهٔ اصلی خود انتخاب کنید، بهتر است وب‌سایتتان را به متخصصان حرفه‌ای شرکت نبض مارکتینگ بسپارید تا خیالتان از بهینه‌سازی آن راحت باشد. برای دریافت مشاور سئو با متخصصان نبض مارکتینگ، تماس بگیرید.

آنچه در این مقاله گفتیم . . .

سئو محتوا بخش بزرگی از سئو را دربرمی‌گیرد. سئو محتوا شامل هر جنبه‌ای از نوشتن و ساختار محتوا در وبسایت شما می‌شود. اگر محتوای شما ضعیف باشد، هیچ‌کس تمایلی به خوانـدن آن نخواهد داشت. گوگل نیز مانند مخاطبان، متن وبسایت شما را می‌خواند و اسکن می‌کند. الگوریتم گوگل رتبه‌بندی سایت شما را تا حد زیادی براساس محتواهای منتشر شـده تعیین می‌کند و همه ما می‌دانیم که محتوا پادشاه است. بنابراین، شما باید محتوای بهینه شـده و باکیفیت بنویسید، روی کلمات کلیدی مناسب تمرکز کنید و وبسایت خود را به گونه‌ای ساختاربندی کنید که گوگل آن را درک کند. همه این‌ها کاری زمان‌بر است اما ضروری است و در یک بازه زمانی نسبتاً بلندمدت شدنی است.

نوشته شـده در تیم تحریریه نبض مارکتینگ

شاید برای شما هم سوال باشد

۱ – سئو محتوا به چه معناست؟
محتوای سئو، محتوای آنلاینی است که برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو مانند گوگل تولید می‌شود. همچنین، محتوای نوشته شـده برای سئو معمولاً حول یک کلمه کلیدی خاص بهینه‌سازی می‌شود.

۲ – سئو محتوا شامل چه بخش‌هایی است؟
به‌طور کلی می‌توان گفت سئو محتوا شامل تحقیق کلمات کلیدی، ساختار سایت و کپی‌رایتنگ می‌شود که هرکدام مسائل مربوط به خودشان را دارند.

۳ – کانیبالیزیشن چیست؟
صفحاتی با کلمات کلیدی و محتوای متمایز که هدف جستجو را به روشی منحصربه‌فرد پاسخ می‌دهند، توسط موتورهای جستجو معتبر تشخیص داده می‌شوند. Cannibalization به عملیاتی گفتـه می‌شود که به کمک آن می‌توانید محتواهای یکسان صفحات مختلف وبسایت خود را بهبود بخشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای شروع آماده اید؟
نبض مارکتینگ تا انتهای مسیر همراه شما خواهد بود.