call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
الگوریتم پاندا گوگل

چرا گوگل الگوریتم پاندا را ایجاد کرد؟

  • الگوریتم پاندا توسط گوگل برای رفع مشکلات مربوط به محتوای کم کیفیت در نتایج جستجو ایجاد شده است. در سال ۲۰۱۰، کاهش کیفیت نتایج جستجوی گوگل و ظهور مدل کسب‌وکار که اصطلاحاً به «مزرعه محتوا» معروف شد، باعث شد که گوگل به فکر ایجاد تغییراتی بازدارنده در الگوریتم‌های خود شود.

    قبل از به‌ وجود آمدن الگوریتم پاندا گوگل در سال ۲۰۱۱، بسیاری از وبسایت‌ها شیوه سئو کلاه سیاه را به کار می‌برند؛ یعنی از روش‌هایی مانند پر کردن کلمات کلیدی و انتشار محتوای کم عمق، تکراری یا نامربوط برای گرفتن رتبه‌های در نتایج جستجوی گوگلی  استفاده می‌کردند‌. این موضوع منجر به کاهش کیفیت کلی نتایج جستجو و محتوا و در نتیجه ناامیدی کاربران شد. هدف الگوریتم پاندا اصلاح این مشکل با جریمه کردن وب‌سایت‌های بی‌کیفیت و اولویت‌بندی وب‌سایت‌هایی با محتوای اصلی و ارزشمند بود. به دنبال بهبود تجربه کاربر با اطمینان از مرتبط بودن، آموزنده تر و قابل اعتماد بودن نتایج جستجو بود.

    مزرعه محتوا به سایت‌هایی می‌گویند که حجم زیادی از محتوای کم کیفیت و اغلب خودکار تولید می‌کنند.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    الگوریتم پاندا چیست؟

    Google Panda بخشی جدایی‌ناپذیر از الگوریتم جستجوی گوگل است که برای فیلتر کردن و پایین آوردن رتبه وبسایت‌هایی با محتوای کم عمق، بی‌کیفیت و وب اسپم طراحی شده است. گوگل به‌طور مداوم الگوریتم خود را تنظیم می‌کند تا مرتبط‌ترین پاسخ‌ها را به درخواست‌های جستجوی کاربران (Search Query) ارائه دهد.

    در حالی که این تغییرات اغلب به اندازه کافی نامحسوس هستند، اما در مورد به‌روزرسانی پاندا نمی‌توان چنین چیزی گفت؛ چراکه مسلماً پاندا یکی از مهم‌ترین تغییرات در الگوریتم‌های گوگل به شمار می‌رود. به‌روزرسانی پاندا در همان انتشار اولیه بسیار چشمگیر بود، به‌طوری که ۱۱.۸ درصد از کوئری‌ها را تحت تأثیر خود قرار داد. امروزه Google Panda در قالب یک الگوریتم گوگل، به‌صورت مداوم در حال بهبود است.

    خوب است بدانید، الگوریتم پاندا با مقایسه سیگنال‌های رتبه‌بندی مختلف در برابر رتبه‌بندی کیفیت انسانی توسعه یافته است. آیا این شما را به یاد کار ارزیابی‌کنندگان کیفیت امروزی و اصول E-A-T می‌اندازد؟ بله درست حدس زدید.

    کمی بعد از انتشار الگوریتم پاندا، گوگل مجموعه‌ای از ۲۳ سؤال را منتشر کرد که توسط پاندا و ارزیابی‌کننده‌های انسانی هنگام تعیین کیفیت وبسایت‌ها، به آن‌ها پرداخته شد. ما در همین مقاله این ۲۳ سوال را بازگو خواهیم کرد.

    الگوریتم پاندا چگونه کیفیت محتوا را ارزیابی می‌کند؟

    Google Panda کیفیت محتوا را با تجزیه‌وتحلیل جنبه‌های مختلف صفحات یک وبسایت ارزیابی می‌کند. پاندا قصد دارد با تجزیه‌وتحلیل این عوامل، محتوای با کیفیتی را ترویج دهد که سبب افزایش کیفیت تجربه کاربر از طریق دریافت اطلاعات معتبر و ارزشمند می‌شود. در ادامه این عوامل و نحوه عملکرد آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

    • اصالت محتوا: پاندا به دنبال محتوایی است که دست اول باشد و از منابع دیگر کپی نشده باشد.
    • مرتبط بودن: الگوریتم پاندا ارزیابی می‌کند که آیا محتوا با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد یا خیر و سپس اطلاعات ارزشمند مرتبط با پرس‌وجو را ارائه می دهد.
    • جامع بودن: پاندا محتوایی را ترجیح می‌دهد که جامع و دقیق باشد و پوشش کاملی از جزئیات یک موضوع ارائه دهد.
    • تعامل کاربر: الگوریتم پاندا برای اطمینان از رضایت کاربران، عواملی مانند نرخ پرش، زمان صرف شده در صفحه و تعامل با محتوا را برای سنجش رضایت کاربران در نظر می‌گیرد.
    • اعتبار و اعتماد: پاندا اعتبار کلی یک وبسایت را بر اساس عواملی مانند بک لینک‌ها، تخصص و قابلیت اعتماد ارزیابی می‌کند.

    چرا الگوریتم پاندا گوگل مهم است؟

    الگوریتم پاندا از این جهت مهم است که به‌عنوان یک مجموعه‌ی «بررسی کنترل کیفیت» برای موتور جستجو راه‌اندازی شد و سایت‌هایی که اصطلاحاً  به مزرعه های محتوا معروف شدند، از جمله اهداف اصلی آن بود. معرفی و اجرای آپدیت پاندا کیفیت کلی SERPها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. دیگر جایی برای وبسایت هایی که هیچ محتوای با ارزشی ارائه نمی‌کردند، وجود نداشت.

    الگوریتم پاندا عملکرد وبسایت‌های حاوی محتوای آموزنده، مرتبط و صفحات با تعداد آگهی پایین نسبت به محتوا را افزایش می‌دهد. البته، این به‌روزرسانی همچنین تولیدکنندگان محتوا را بر آن داشت تا بر بالا بردن ارزش محتوا برای کاربران تمرکز کنند و کیفیت را در مقابل کمیت اولویت قرار دهند. این موضوع باعث شد تا تجربه کاربری مطلوب و رضایت‌بخشی برای شمار زیادی از افراد فراهم شود.

    جریمه الگوریتم پاندا گوگل

    چه عواملی باعث می‌شود الگوریتم پاندا سایت ما را جریمه کند؟

    حالا که فهمیدیم الگوریتم پاندا چه نقشی دارد و چرا مهم است، در این قسمت مقاله به عواملی که گوگل پاندا بر روی آن‌ها حساس را معرفی می‌کنیم.

    محتوای باکیفیت پایین: صفحاتی که محتوای کمی دارند یا محتوایشان برای کاربران بی‌ارزش است.

    محتوای تکراری: کپی کردن مطالب از منابع دیگر بدون آنکه منبع را ذکر کنید و یا مطالب جدیدی به آن اضافه کنید.

    استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی: این کار به‌عنوان دستکاری کردن رتبه‌بندی در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل شناخته می‌شود. البته این مورد اولویت پاندا نیست و بیشتر بر روی میزان مرتبط بودن و کیفیت کلی محتوا تمرکز دارد.

    تجربه کاربری ضعیف: سایت‌هایی که نرخ پرش بالا، زمان کم صرف شده در صفحه و یا سایر شاخص‌های تعامل ضعیف کاربر را دارند.

    بک لینک‌های با کیفیت پایین: دریافت بک لینک از منابع اسپم یا نامربوط

    محتوای تبلیغاتی سنگین یا مزاحم: سایت‌هایی با تبلیغات بیش‌ازحد که برای کاربر مزاحمت ایجاد می‌کند.

    اعتبار پایین: وبسایت‌هایی که فاقد اعتبار، تخصص یا معیارهای اعتماد هستند.

    بهترین روش‌های سئو برای الگوریتم پاندا

    هنگام اجرای یک استراتژی محتوایی که با الگوریتم‌‌های گوگل همسو باشد و توسط پاندا و فیلترهای الگوریتمی آن هدف قرار نگیرد، توجه به سه روش اساسی زیر ضروری است.

    ۱. دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت گوگل را بیاموزید و E-A-T را دنبال کنید

    دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل یک سند ۱۷۰ صفحه‌ای است که ارزیابی‌کنندگان کیفیت انسانی هنگام ارزیابی کیفیت نتایج جستجو از آن استفاده می‌کنند. این ارزیابی به گوگل کمک می‌کند تا بفهمد الگوریتمش تا چقدر عملکرد خوبی دارد و چه چیزی باید تغییر کند.

    گفتنی است اصول E-A-T (تخصص، اعتبا، و اعتماد) تنها بخشی از این سند هستند و البته از جمله عوامل اصلی مورد استفاده برای ارزیابی کیفیت کلی صفحات یک وبسایت به حساب می‌آیند.

    از آنجایی که ارزیابی‌کننده‌های کیفیت گوگل اساساً الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی را آموزش می‌دهند، برای تولیدکنندگان محتوا بسیار مهم است که با این دستورالعمل‌ها آشنا شوند تا متوجه شوند گوگل دقیقاً به دنبال چه چیزی است تا براساس آن محتوا ایجاد کنند.

    گرچه گوگل براساس این اصول به وبسایت شما امتیازی نمی‌دهد؛ اما این بدان معنا نیست که شما نباید برای نشان دادن E-A-T خود و بهبود آن تلاش کنید. شما برای شروع می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

      • روی ایجاد پروفایل بک لینک قوی‌تر کار کنید.
      • از دقیق و معتبر بودن محتوای خود مطمئن شوید.
      • محتوای خود را مرتباً مرور، ویرایش و به‌روز کنید.

    ۲. از شر محتوای بی‌کیفیت و کم ارزش خلاص شوید

    محتوای کم عمق مانند محتوایی کم ارزش که تحقیقات ضعیفی درباره آن انجام شده است و یا ممکن است اطلاعات آن قدیمی باشد، حتماً با سد بزرگ الگوریتم پاندا برخورد می‌کند.

    این الگوریتم وبسایت شما را به‌طور کلی تجزیه‌وتحلیل می‌کند، به این معنی که احتمال دارد محتوای با‌ کیفیت پایین شما  حتی برخی از بخش‌های ارزشمند محتوای شما را که برای آن زحمت کشیده‌اید، ضایع کند که این مسئله بر روی رتبه شما در موتور جستجوی گوگل تأثیر منفی می‌گذارد.

    فرض کنید که در یک مسابقه دائمی به داوری الگوریتم پاندا حضور دارید که به‌طور مستمر باید از ارزشمند بودن، مرتبط بودن، صحیح بودن و به‌روز بودن محتوای سایت خود مطمئن شوید. بنابراین به جای نگران شدن، سعی کنید به‌طور مرتب هر چند وقت یکبار محتوای خود را بررسی و به‌روزرسانی کنید.

    ۳. سایت خود را با تبلیغات پر نکنید

    هیچ مشکلی وجود ندارد که تبلیغات پولی در وبسایت خود به نمایش بگذارید؛ اما باید توجه داشته باشید که نسبت حجم و تبلیغات به حجم محتوای شما چقدر است. یک قانون کلی خوب در مورد Google Panda وجود دارد: «هر چه این نسبت کمتر باشد، قطعاً بهتر است».

    هیچ‌کس صفحاتی را که پر از تبلیغاتی پولی هستند تا محتوای اصلی، دوست ندارد. بنابراین، مراقب نسبت آگهی‌ها به محتوا اصلی خود باشید.

    با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، ابزار Ahrefs را پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند به شما در این مسیر بسیار کمک کند؛ این ابزار با قابلیت‌هایی که دارد  می‌تواند سایت شما و رقبا را به بهترین نحو آنالیز کند تا بتوانید با استفاده از نتایج آن، روش مناسبی را که در رتبه‌بندی سایتتان تأثیر مثبت دارد، به کار ببرید.

     برای آشنایی با این ابزار قدرتمند سئو می‌توانید به یکی دیگر از مقالات نبض مارکتینگ؛ آموزش ابزار قدرتمند  Ahrefs  به زبان ساده رجوع کنید.

    باورهای غلطی که درباره الگوریتم پاندا باید بدانید

    باورهای غلطی که درباره الگوریتم پاندا باید بدانید

    تا اینجا دانستیم الگوریتم پاندا در درجه اول بر ارزیابی کیفیت محتوای وبسایت‌ها و جریمه کردن آن‌هایی که محتوای کم ارزشی دارند، متمرکز است. جالب است بدانید بسیاری از افراد ممکن است به اشتباه فکر کنند برخی از عوامل شناخته شده در سئو برای پاندا بسیار با اهمیت به حساب می‌آید، در صورتی که الگوریتم اصولاً این عوامل را در اولویت خود قرار نمی‌دهد. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که بسیاری فکر می‌کنند برای پاندا مهم هستند اما در واقع مهم نیستند:

    پر کردن کلمات کلیدی: در حالی که کلمات کلیدی برای سئو مهم هستند، پاندا تنها بر تراکم یا پر کردن کلمات کلیدی تمرکز نمی‌کند؛ در عوض، بر ارزیابی کیفیت کلی، ارتباط مفاهیم و مرتبط بودن محتوا تمرکز دارد.

    تگ کلمات کلیدی متا: تگ کلمات کلیدی متا در گذشته یک عنصر مهم برای سئو بوده است، اما موتورهای جستجو مانند گوگل تا حد زیادی آن را نادیده گرفته‌اند. به همین خاطر پاندا وزن قابل توجهی به برچسب‌های متا کلمات کلیدی نمی‌دهد.

    طراحی وبسایت: اگرچه طراحی خوب یک وبسایت می‌تواند تجربه کاربری را بهبود بخشد؛ اما پاندا در درجه اول به کیفیت و مرتبط بودن محتوا توجه می‌کند تا جنبه‌های مختلف طراحی سایت.

    دامنه تطبیق دقیق (EMD): در گذشته داشتن یک دامنه تطبیق دقیق (نام دامنه‌ای که دقیقاً با یک کلمه کلیدی یا عبارت جستجو مطابقت دارد) برای سئو مفید بود. با این حال، پاندا بیشتر بر روی کیفیت و مرتبط بودن محتوا تمرکز دارد تا نام دامنه.

    طول محتوا: در حالی که محتوای جامع و عمیق می‌تواند برای کاربران ارزشمند باشد، پاندا طول محتوا را به‌تنهایی در اولویت قرار نمی‌دهد. درعوض، ارزیابی می‌کند که «آیا محتوا ارزش جدید و مطلوبی ارائه می‌دهد یا خیر» و  به پرسش‌های کاربران به‌طور موثر پاسخ می‌دهد یا خیر».

    سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی: گرچه سیگنال‌های اجتماعی مانند لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و نظرات می‌توانند نشان‌دهنده محبوبیت و میزان تعامل محتوا باشند؛ اما پاندا در درجه اول بر کیفیت محتوا تمرکز دارد تا این قبیل سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی.

    کمیت لینک: در حالی که بک لینک‌ها فاکتور مهمی در رتبه‌بندی هستند، پاندا در وهله اول کیفیت و مرتبط بودن بک لینک‌ها را به جای کمیت آن‌ها ارزیابی می‌کند؛ زیرا بک لینک‌های بی کیفیت یا اسپم می‌توانند بر رتبه سایت تأثیر منفی بگذارند.

    به طور کلی، الگوریتم پاندا نخست به این فکر می‌کند که آیا وبسایت‌ها محتوای مرتبط و باکیفیت ارائه می‌کنند که ارزشی برای کاربران فراهم آورد یا خیر.

    ۲۳ سؤال راهنمایی که الگوریتم پاندا براساس آن‌ها شکل گرفت؟

    همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، در اینجا ۲۳ سوالی را که گوگل آن‌ها را به‌عنوان راهنمایی برای ساخت و توسعه الگوریتم پاندا در نظر گرفت، بیان می‌کنیم:

    1. آیا به اطلاعات ارائه شده در این مقاله سایت اعتماد دارید؟
    2. آیا این مقاله سایت توسط متخصص یا علاقه‌مندی نوشته شده است که موضوع را به خوبی می‌داند یا مقاله اساساً سطحی و بی ارزش است؟
    3. آیا سایت دارای مقالات تکراری، اضافی و دارای همپوشانی در موضوعات مشابهی است که تغییرات کمی در کلمات کلیدی دارد؟
    4. آیا با دادن اطلاعات کارت اعتباری خود به سایت مورد نظر راحت هستید؟
    5. آیا این مقاله سایت دارای اشتباهات املایی، دستور زبانی یا اطلاعات غلط است؟
    6. آیا موضوعات «مبتنی بر علایق واقعی خوانندگان سایت هستند» یا اینکه سایت با تلاش «برای حدس زدن چه چیزی ممکن است در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد»، محتوا تولید می‌کند؟
    7. آیا محتوای مقالات سایت اطلاعات، گزارش، تحقیق یا تحلیلی اورجینال و اصیل ارائه می‌دهد؟
    8. آیا یک صفحه سایت در مقایسه با سایر صفحات در نتایج جستجو ارزش قابل توجهی ارائه می‌دهد؟
    9. کنترل کیفیت روی محتوا چقدر انجام می‌شود؟
    10. آیا یک مقاله سایت هر دو طرف (زوایای مختلف) یک داستان را توصیف می‌کند؟
    11. آیا سایت مرجع معتبری در مورد موضوع مورد نظر خود است؟
    12. آیا محتوا به‌طور انبوه توسط تعداد زیادی از تولیدکنندگان محتوا ایجاد یا برون سپاری می‌شود و یا در شبکه بزرگی از سایت‌ها پخش می‌شود، به‌طوری که صفحات یا سایت های جداگانه مورد توجه یا نظارت قرار نگیرند؟
    13. آیا مقاله به خوبی ویرایش شده است یا به نظر می‌رسد شلخته یا عجولانه تولید شده است؟
    14. برای یک پرسش مرتبط با سلامت، آیا به اطلاعات این سایت اعتماد دارید؟
    15. آیا سایت مورد نظر را  وقتی که نامی در آن ذکر شده است، به‌عنوان یک منبع معتبر می شناسید؟
    16. آیا این مقاله سایت توضیح کامل یا جامعی از موضوع ارائه می‌دهد؟
    17. آیا این مقاله سایت حاوی تحلیل روشنگرانه یا اطلاعات جالبی است که پرسش‌های جدیدی مطرح می‌کند؟
    18. آیا این همان صفحه‌ای است که می‌خواهید به لیست علاقه‌مندی‌هایتان اضافه کنید، با یک دوست به اشتراک بگذارید و یا توصیه کنید؟
    19. آیا این مقاله سایت دارای تعداد بیش از حد تبلیغاتی است که حواستان را از محتوای اصلی منحرف می‌کند یا با آن تداخل دارد؟
    20. آیا انتظار دارید این مقاله سایت را در یک مجله چاپی، دایره‌المعارف یا کتاب ببینید؟
    21. آیا مقالات سایت کوتاه، غیر اصولی یا فاقد جزئیات مفید هستند؟
    22. آیا صفحات سایت با دقت و توجه زیاد به جزئیات تولید می‌شوند؟
    23. آیا کاربران با دیدن صفحات سایت شکایت می‌کنند؟

    سخن آخر…

    اینک اما، باید مفاهیم اصلی الگوریتم پاندا گوگل را در ذهن خود نگه دارید. از تاکتیک‌های کلاه سیاه و لینک‌های هرزنامه برای انجام خدمات سئو سایت خودداری و تمرکز خود را روی محتوای باکیفیت برای کاربر و تجربه آن‌ها تمرکز کنید. گوگل با بهره‌گیری از متد یادگیری ماشین همچنان به این اصول پایبند است. ممکن است نام پاندا به میان نیاید، اما اصول آن امروزه پابرجاست.

    تیم تحریریه نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد…

    1. الگوریتم پاندا گوگل چه کاری انجام می‌دهد؟
      گوگل جهت ارزیابی کیفیت محتوا برای سئو سایت ، با الگوریتم پاندا قول داد علیه مزارع محتوایی کم عمق، با کیفیت پایین و زیاد، اقدام کند.
    2. در مواجهه با الگوریتم پاندا چه باید کرد؟
      باید به بالابردن کیفیت و مرتبط بودن محتوای خود توجه کنید و از تولید محتواهایی که فاقد ارزش و اطلاعات مفیدی هستند به‌شدت پرهیز کنید.
    3. الگوریتم پاندا به سایت‌هایی را جریمه می‌کند؟
      الگوریتم پاندا سایت‌هایی را که اعتبار پایین، محتوای تبلیغاتی سنگین یا مزاحم، بک لینک‌های با کیفیت پایین، تجربه کاربری ضعیف، محتوای تکراری و… دارند را مشمول جریمه خود می‌کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"