call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پنالتی گوگل (Google Penalty) چیست؟ چگونه توسط گوگل جریمه نشویم؟

  • گوگل عملکردی مشابه به داور مسابقات دارد!

    پنالتی شدن سایت توسط گوگل به جریمه شدن بازیکنان در مسابقات ورزشی شباهت دارد. مثلا مسابقۀ فوتبال را در نظر بگیرید، اگر بازیکنی با پا به سر بازیکن رقیب ضربه بزند این کار او خطا محسوب شده و داور او را جریمه می‌کند. اگر این قوانین و جریمه‌ها وجود نداشت چه می‌شد؟ احتمالا به جای فوتبال شاهد جنگی می‌بودیم که هیچکس از تماشای آن لذت نمی‌برد.

    در واقع این جریمه‌ها و قوانین بازی هستند که به آن نظم می‌دهند و آن را دیدنی و لذت بخش می‌کنند. جریمه گوگل هم که با هدف نظم بخشیدن به فعالیت وب‌سایت‌ها تدوین شده‌ باعث می‌شود سئو سایت ها عملکرد درستی داشته باشند و در نتیجه هرج‌و‌مرج و تقلب در دنیای وب اتفاق نیوفتد.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...
    پنالتی گوگل
    گوگل پنالتی چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

    جریمه گوگل یا پنالتی گوگل چیست؟

    جریمه گوگل یا پنالتی گوگل (Google penalty) به این معنی می‌‎باشد که سایت شما از نتایج گوگل حذف شده و میزان بازدید و ترافیک سایت به شدت کاهش پیدا می‌کند. وقتی یک سایت قوانین تعیین شده از جانب گوگل را رعایت نکرده باشد، توسط گوگل جریمه شده و همچنین پنالتی گوگل باعث می‌شود که رتبه و ترافیک سایت از دست برود. دقت کنید که نباید آپدیت الگوریتم‌های گوگل را به عنوان جریمه در نظر گرفت. در واقع گوگل از دو اصطلاح اقدامات الگوریتمی و اقدامات دستی استفاده می‌کند که در ادامه هر یک را توضیح داده‌ایم:

    ۱. اقدامات الگوریتمی و تاثیر آن‌ها بر رتبه

    موتور جستجوی گوگل برای اینکه بتواند بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد از الگوریتم‌های خاصی استفاده می‌کند که هرساله به‌روزرسانی می‌شوند. از معروف‌ترین الگوریتم‌هایی که به این منظور طراحی شده‌اند الگوریتم پاندا، پنگوئن، کبوتر و مرغ مگس‌خوار هستند.

    الگوریتم پاندا و پنگوئن به این منظور طراحی شده‌اند تا سایت‌های نقض‌کنندۀ دستورالعمل‌های گوگل را شناسایی کرده و جایگاه آن‌ها را در سرپ تنزل دهند؛ الگوریتم پاندا استفادۀ بیش از حدِ کلمات کلیدی و محتوای بی‌کیفیت را تشخیص می‌دهد و الگوریتم پنگوئن تاکتیک‌های لینک‌سازی در سئوی کلاه سیاه را شناسایی می‌کند.

    برای آشنایی بیشتر با الگوریتم‌های گوگل، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «انواع الگوریتم های گوگل و نحوه عملکرد آن‌ها» را بخوانید.

    از طرفی برخی دیگر از این الگوریتم‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که سایت‌های مطابق با دستورالعمل‌های گوگل را شناسایی کرده و رتبه آن‌ها را در سرپ بهبود دهند. الگوریتم مرغ مگس خوار که صفحات موبایل فرندلی را شناسایی می‌کند و الگوریتم کبوتر که سایت‌ها را بر اساس جستجوهای جغرافیایی شناسایی می‌کند نمونه‌هایی از این نوع الگوریتم‌ها هستند.

    وقتی گوگل چنین به‌روزرسانی‌هایی را در الگوریتم موتور جستجوی خود انجام می‌دهد، رتبۀ سایت‌ها در فهرست نتایج جستجو تغییر می‌کند. می‌پرسید چرا؟ به این دلیل که برخی سایت‌ها ناقض دستورالعمل‌های جدید هستند و یا اگر دستورالعملی را نقض نکرده‌باشند رقبایی دارند که به شکل بهتر و منطبق بر اصول تعریف شده از جانب گوگل سایت خود را طراحی کرده‌اند. برای اینکه بهتر این موضوع را متوجه شوید اجازه بدهید از دوران مدرسه یک مثال بزنیم.

    توضیح جریمه الگوریتمی گوگل با یک مثال

    تصور کنید دانش‌آموز A در امتحان پایان ترم ریاضی ۱۵ گرفته و دانش آموز B با نمرۀ ۱۸ شاگرد اول شده است. اما معلم آن‌ها تصمیم می‌گیرد در پایان ترم به دانش آموزانی که طی سال غیبت نداشته‌اند دو نمره امتیاز اضافه بدهد و از طرفی نمرات امتحانات طول ترم را بر روی نمره پایان سال دانش‌آموزانش تاثیر دهد.

    خب در چنین حالتی نمرۀ دانش‌آموز A، که هیچ غیبتی نداشته، می‌تواند از ۱۵ به ۱۷ ارتقا یابد و نمرۀ دانش آموز B به دلیل تاثیر نمرات طول ترمش به ۱۶ تنزل یابد. به این ترتیب به دلیل قوانین جدیدی که معلم اعمال کرده است شاگرد اول این کلاس تغییر کرده و به جای دانش‌آموز B این دانش‌آموز A است که شاگرد اول می‌شود.

    این تغییر جایگاه شاگرد اول در مدرسه دقیقا مشابه تغییر جایگاه سایت‌ها بعد از به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل است. اما اگر سایتی به این شکل پنالتی شود چطور می‌تواند این جریمه را رفع کند؟

    نحوه رفع پنالتی الگوریتمی گوگل

    واقعیت این است که اصولِ جریمه‌های الگوریتمی گوگل در جایی بیان نشده‌اند. بنابراین نمی‌توان مستقیما آن‌ها را بررسی کرد. بهترین کار برای رفع این نوع پنالتی گوگل این است که ببینید آیا کاهش ترافیک سایت شما با زمان به‌روزرسانی الگوریتم گوگل مطابقت دارد یا خیر. در این صورت باید توضیحاتی که گوگل دربارۀ این به‌روزرسانی اعلام کرده را به خوبی مطالعه کنید و تنظیمات سایت خود را بر اساس آن تغییر دهید.

    اینکه بتوانید رتبۀ قبلی سایت خود را بعد از بهینه‌سازی دوباره بدست آورید به نوع به‌روزرسانی و میزان عدم تطابق وب سایت شما با آن بستگی دارد. گاهی ممکن است حتی اصلاح کردن سایت بر اساس الگوریتم جدید نیز به بازیابی رتبه و ترافیک کمکی نکند.

    به این نکته توجه کنید که اگرچه الگوریتم‌های گوگل مرتبا به روزرسانی می‌شوند اما در تمام آن‌ها الگوریتم‌ EAT و عملکرد فنی سایت تاثیر گذارند پس رعایت این دو مورد حتما باید در دستور کار شما باشد.

    ۲. جریمه‌ های دستی گوگل و تاثیر آن‌ها بر رتبه سایت

    نوع دیگر جریمه گوگل توسط کارمندان گوگل و به صورت دستی اعمال می‌شود. در واقع گوگل افرادی را استخدام کرده تا مطمئن شود سایت‌ها از روش‌های سئوی کلاه سیاه استفاده نمی‌کنند و امنیت سایت و کیفیت محتوا در سایت‌ها بالا است. خوشبختانه برخلاف جریمه‌های الگوریتمی، جریمه‌های دستی به راحتی قابل شناسایی و رفع هستند.

    نحوه شناسایی جریمه دستی گوگل و رفع آن

    ابزار مختلفی برای تشخیص جریمه گوگل در دسترس است، که یکی از آن‌ها خود کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) است. برای اینکه بفهمید کدام قانون را نقض کرده‌اید کافیست وارد زبانۀ Security & Manual Actions شوید و سپس گزینۀ Manual actions را انتخاب کنید.

    در این قسمت صفحاتی که به خاطر خطای مد نظر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و نحوه رفع آن را می‌توانید ببینید. پس از رفع مشکل، ‌می‌توانید برای کارمندان گوگل درخواست بازبینی ارسال کنید. اگر مشکل به درستی رفع شده باشد، صفحه شما را مجدداً به فهرست نتایج بر می‌گردانند.

    عواقب جریمه شدن توسط گوگل
    جریمه شدن توسط گوگل چه عواقبی برای سایت دارد؟

    پنالتی گوگل چه عواقبی دارد؟

    جریمه گوگل چه دستی باشد چه الگوریتمی باعث سقوط سایت در فهرست نتایج گوگل و کاهش ترافیک می‌شود. اما اینکه شدت این سقوط و کاهش ترافیک چقدر باشد به نوع پنالتی گوگل بستگی دارد. به طور کلی می‌توان جریمه گوگل را در چهار سطح زیر تعریف کرد:

    • جریمه در سطح کلیدواژه

    در این حالت سایت رتبه‌ای که برای یک کلیدواژۀ مشخص دارد را از دست می‎دهد.

    • جریمه گوگل در سطح URL

    در این حالت سایت رتبۀ خود برای یک URL مشخص را از دست می‌دهد.

    • جریمه در سطح دامنه یا سایت

    در این سطح از جریمۀ گوگل، رتبه برای چندین URL و چندین کلمه کلیدی، در سراسر سایت از دست می‌رود.

    • جریمه گوگل در سطحِ حذف از فهرست و یا ایندکس نشدن

    این مورد بالاترین سطح جریمه اعمال شده توسط گوگل است که در آن دامنۀ سایتِ خطاکار از فهرست گوگل حذف ‌می‌شود. در نتیجه هیچ یک از محتواهای آن در فهرست نتایج گوگل نمایش داده نمی‌شوند.

    تاثیر گوگل پنالتی تا چه مدت باقی می‌ماند؟

    واقعیت این است که تاثیر جریمه گوگل تا زمانی که آن خطا اصلاح نشود باقی می‌ماند. علاوه بر این اگر مدت زمان معینی بگذرد و خطای سایت رفع نشود، پیغامی که در گوگل سرچ کنسول به صاحب سایت داده شده بود، ناپدید می‌شود اما عواقب جریمه به قوت خود باقی خواهد ماند. به عبارت دیگر، در چنین شرایطی شانس سایت خطاکار برای  اینکه اشتباه خود را جبران کند، از دست می‌رود.

    از این ۷ اشتباه رایج که باعث گوگل پنالتی می‌شود دوری کنید!

    تمام افرادی که برای کسب‌وکار خود سایتی دارند می‌دانند که رتبه بهتر در فهرست نتایج گوگل به معنای ترافیک بیشتر و درآمد بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود که برخی ابرای اینکه زودتر در صدر فهرست نتایج گوگل قرار بگیرند از روش‌های میانبری که سئوی کلاه سیاه پیشنهاد می‌کند، استفاده کنند؛ که خب متاسفانه تاثیر معکوس دارد.

    در واقع گوگل این روش‌ها را به خوبی می‌شناسد و سایت‌هایی که از آن‌‌ها استفاده می‌کنند را جریمه می‌کند. در این قسمت هفت مورد از رایج‌ترین دلایلی که گوگل سایت‌ها را جریمه می‌کند توضیح داده‌ایم تا هنگام تدوین استراتژی سایت خود از آن‌ها دوری کنید.

    ۱. محتوای بی‌کیفیت و استفاده از صفحات درگاه

    برخی از صاحبین وب سایت‌ها تصور ‌می‌کنند اگر در سایت خود زیاد مقاله بارگذاری کنند رتبه و ترافیک سایت آن‌ها بهبود می‌یابد. چنین سایت‌هایی با نوشتن مقالات کوتاه و بی‌ارزش، کپی کردن مقالات سایر سایت‌ها یا با استفاده از ابزارهای تولید محتوا سعی می‌کنند به نوعی گوگل را فریب دهند. اما واقعیت این است که گوگل به کیفیت محتوای یک سایت علاوه بر تعداد محتواهای آن بسیار اهمیت می‌دهد.

    به همین دلیل گوگل در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که در آپدیت الگوریتم پاندا ۴.۰ محتواهای بی‌کیفیت و صفحات درگاه (Doorway pages) را شناسایی می‌کند و در رتبۀ آن‌ها در سرپ تاثیر منفی می‌دهد. صفحات درگاه صفحاتی هستند برای فریب دادن گوگل؛ این صفحات هنگام جستجوی یک کلیدواژۀ خاص در سرپ نشان داده می‌شوند اما کاربر را به صفحه‌ای با محتوای بی ربط به آن کلیدواژه منتقل می‌کند.

    پس برای اینکه کسب‌وکار شما به خاطر سئوی کلاه سیاه و محتوای بی‌کیفیت متضرر نشود چه باید کرد؟

    • تمام فرآیند تولید محتوای خود را برون سپاری نکنید و یا اینکار را به موسساتی که از کیفیت کار آن‌ها مطمئنید بسپارید.
    • اگر تولید محتوای باکیفیت در ابعاد زیاد برای شما مشکل است می‌توانید این کار را به یک فریلنسر (freelancer) بسپارید. شخصی که در حوزه کاری شما اطلاعات داشته باشد و بتواند محتوای با ارزش تولید کند.
    • قبل از شروع به تولید محتوا حتما کیوورد ریسرچ (keyword research) انجام دهید تا مطمئن شوید کلمات کلیدی درستی را هدف قرار داده‌اید.
    • محتواهای کوتاهی که برای کلیدواژه‌های مشابه نوشته‌اید را با هم یکی کنید تا به یک مقاله‌ی بلند و با ارزش تبدیل شود، تمام جوانب موضوع را پوشش می‌دهد.
    • به جای صفحات درگاه (Doorway pages) محتوای ستونی (pillar content) تولید کنید تا گوگل شما را به عنوان متخصص حوزۀ کاریتان بشناسد.

    ۲. استفاده از متن و لینک‌های مخفی

    بعضی تصور می‌کنند که اگر از یک کلیدواژه یا لینک بیشتر در یک صفحه از وب استفاده کنند، آن صفحه رتبۀ بهتری در نتایج می‌گیرد؛ غافل از اینکه این کار با دستورالعمل‌های گوگل مغایرت داشته و گوگل می‌تواند چنین تخلفی را شناسایی کند. برای مخفی کردن متن و یا لینک از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. مثلا:

    • تنظیم اندازه فونت بر روی صفر
    • استفاده از رنگ سفید برای نوشتن متن یا پیوند دادن به یک لینک در پس زمینه
    • پنهان کردن یک متن در پشت یک تصویر
    • استفاده از CSS برای قرار دادن متن خارج از صفحه
    • ایجاد پیوندهایی همرنگ با پس‌زمینه

    که خب همانطور که گفتیم گوگل می‌تواند تمام این حالت‌های مخفی کردن اطلاعات در صفحه را شناسایی کند. پس به طور جدی از چنین اشتباهی دوری کنید.

    ۳. هرزنامه‌های تولید شده توسط کاربران سایت

    اگر انجمنی را اداره می‌کنید، در سایت خود پست مهمان منتشر می‌کنید یا صاحب یک انجمن (فروم) هستید و یا حتی بخش نظر دادن در سایت شما فعال است، ممکن است مورد حملۀ ربات‌های تولید کنندۀ هرزنامه قرار بگیرید. این ربات‌ها با قرار دادن لینک سایت‌های بی‌کیفیت در بخش نظرات باعث کاهش اعتبار آن سایت‌ها می‌شوند.

    البته گاهی ممکن است انسان‌های واقعی به منظور ایجاد بک لینک و افزایش اعتبار دامنۀ خود، یک یا چند لینک نامربوط را در بخش نظرات سایت شما قرار دهند. برای جلوگیری از جریمه شدن بابت چنین لینک‌هایی، می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

    تاثیر ابزار مدیریت نظرات در پنالتی گوگل

    • استفاده از ابزارهای مدیریت نظرات

    به کمک چنین ابزارهایی می‌توانید هرزنامه‌های موجود در بخش نظرات را فیلتر و حذف کنید و نظرات را قبل از اینکه در سایت به نمایش دربیایند بررسی کنید. حتی اگر به کمک چنین ابزارهایی موفق به حذف چنین نظراتی نشدید، امکان نظر دادن را به طور کامل غیرفعال کنید.

    • ابزارهای ضد هرزنامه

    به کمک گوگل reCAPTCHA می‌توانید با ربات‌هایی که به طور خودکار در بخش نظرات، هرزنامه وارد می‌کنند مقابله کنید.

    • استفاده از تگ‌های نوفالو (Nofollow) و UGC

    در مواقعی که افراد در نظرات لینک‌هایی قرار می‌دهند که مضر نیستند اما شما نمی‌خواهید سایت شما با این صفحات مرتبط شناخته شود می‌توانید از تگ‌های rel=”nofollow” و rel=”ugc” استفاده کنید تا گوگل هنگام بررسی صفحۀ شما وارد این لینک‌ها نشود و اعتبار صفحه‌تان را به آن‌ها منتقل نکند.

    • استفاده از متا تگ Noindex

    اگر به کاربران اجازه ‌می‌دهید که در سایت شما محتوایی بارگذاری کنند، ‌می‌توانید متا تگ noindex را در این صفحات اضافه کنید تا این صفحات فقط از طریق وب سایت شما قابل دسترسی باشند و نه از طریق جستجو در گوگل؛ یعنی در الگوریتم رتبه‌بندی گوگل در نظر گرفته نشوند.

    لینک‌های ورودیِ غیر طبیعی یا بی‌کیفیت به سایت
    تاثیر استفاده از لینک های غیرطبیعی در جریمه شدن سایت توسط گوگل

    ۴. لینک‌های ورودیِ غیر طبیعی یا بی‌کیفیت به سایت

    ایجاد بک لینک زمانی یک استراتژی موثر در سئو محسوب می‌شود و به افزایش اعتبار یک صفحه کمک ‌می‌کند که به طور طبیعی ایجاد شده باشد یعنی وب سایت‌های معتبر و باکیفیت، صفحه‌ای از سایت شما را ارزشمند بدانند و به آن لینک بدهند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در استراتژی لینک‌سازی از موارد زیر اجتناب کنید:

    • خرید یا فروش لینک
    • تبادل لینک (به وب سایت من لینک بدهید و من به وب‎‌سایت شما لینک خواهم داد)
    • لینک نظرات وبلاگ
    • زیاد لینک دادن به سایت در یک بازه کوتاه

    ۵. کیورد استافینگ یا استفاده بیش از حد از کلیدواژه

    برای اینکه اصول سئوی داخلی (On-Page SEO) را رعایت کنید لازم است از کلمات کلیدی در عناوین، متن، متا دیسکریپشن و متا تایتل استفاده کنید تا ربات‌های گوگل هنگام ایندکسینگ بتوانند موضوع صفحات شما را بفهمند. اما باید توجه کرد که گوگل استفاده بیش از حد و بی‌مورد از کلمه کلیدی را به عنوان خطای کیوورد استافینگ شناسایی کرده و جریمه می‌کند.

    برای اینکه از گوگل پنالتی به خاطر کیوورد استافینگ جلوگیری کنید به صورت طبیعی از کلیدواژه استفاده کنید. همچنین استفاده از کلمات کلیدی بلند (long-tail) و LSI می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

    هک وبسایت و جریمه شدن
    هک شدن سایت از دلایل پنالتی شدن توسط گوگل

    ۶. هک شدن وب‌سایت

    اگر هکرها وب سایتی را هک کنند نه تنها ‌می‌توانند امنیت سایت را به خطر بیندازند، بلکه ‌می‌توانند کدهای مخربی در آن وارد کنند، محتوای نامربوط اضافه کنند یا آن سایت شما را به صفحات مضر یا هرزنامه هدایت کنند.

    چنین سایتی رتبۀ خود را در تمام کلیدواژه‌هایی که دارد از دست می‌دهد؛ حتی گوگل ممکن است کل وب سایت را جریمه کرده و به طور کامل از نتایج جستجو حذف کند. برای اینکه دچار این جریمۀ گوگل نشوید، توصیه می‌شود که حتما موارد زیر را رعایت کنید:

    • سیستم مدیریت محتوای خود را به روز نگه دارید.
    • از رمزهای عبور قوی استفاده کنید و مرتباً آن را تغییر دهید.
    • گواهی SSL را اجرا کنید.
    • بر روی هاست باکیفیت سرمایه گذاری کنید.
    • از ابزار اسکنر بدافزار برای شناسایی هک‌ها استفاده کنید.
    • به طور منظم از وب سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

    ۷. سوء استفاده از داده‌های ساختار یافته

    احتمالا تا به حال هنگام جستجو در گوگل به ستاره‌هایی که رتبه سایت را از نظر کاربران نشان می‌دهد برخورد کرده‌اید. این در واقع مثالی از استفادۀ گوگل از داده‌های ساختار یافته است که نتایج را بهتر و سریع‌تر به کاربران نشان دهد. اگر سایتی از این داده‌های ساختار یافته و فیچر اسنیپت‌ها سوءاستفاده کند و در آن‌ها محتوای بی‌ربط قرار دهد، مشمول جریمه گوگل خواهد شد.

    پنالتی گوگل به طور خلاصه

    در این مقاله گفتیم که گوگل سایت‌هایی که قوانین آن را نقض کنند جریمه می‌کند. پنالتی گوگل که در سطوح مختلفی اتفاق می‌افتد مستقیما بر رتبه و ترافیک سایت اثر منفی می‌گذارد.

    پس لازم است برای جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل از هرگونه روش سئوی کلاه سیاه دوری کرده و با پیاده سازی استراتژی‌های امنیتی، از سایت در مقابل حملات هکرها و یا هرزنامه‌ها جلوگیری کنید. بد نیست بدانید که گاهی جریمۀ گوگل می‌تواند به قدری شدید باشد که منجر به از دست رفتن کل وب سایت و زحمات چندین سالۀ صاحبان آن شود.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    سوالات متداول

    • پنالتی گوگل چیست؟

    وقتی یک سایت قوانین تعیین شده از جانب گوگل را رعایت نکرده باشد توسط گوگل جریمه می‌شود. پنالتی گوگل موجب از دست دادن رتبه و ترافیک سایت می‌شود. دقت کنید که نباید آپدیت الگوریتم ‎های گوگل را به عنوان جریمه در نظر گرفت.

    • تاثیر جریمه گوگل تا چه مدت باقی می‌ماند؟

    واقعیت این است که تاثیر جریمه گوگل تا زمانی که خطای وب‌سایت اصلاح نشود باقی می‌ماند. علاوه بر این اگر مدت زمان معینی بگذرد و خطای سایت رفع نشود، پیغامی که گوگل در سرچ کنسول به صاحب سایت داده شده بود، ناپدید می‌شود و فرصت تصحیح خطا و برطرف کردن جریمه از دست می‌رود.

    • گوگل چه سایت‌هایی را پنالتی می‌کند؟

    به طور کلی سایت‌هایی که از روش سئوی کلاه سیاه برای رسیدن به رتبه‌های برتر در نتایج گوگل استفاده می‌کنند. مثلا کیوورد استافینگ، مخفی کردن لینک یا کلید واژه در صفحه، خرید بک لینک، محتوای بی‌کیفیت و… .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"