آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ | شریک جوان شما
Search
Close this search box.
لینک سازی

لینک سازی چیست؟ + ۹ تکنیک لینک بیلدینگ که باید انجام دهید!

لینک‌ها مانند خیابان‌هایی هستند که بین صفحات سایت‌ها کشیـده شـده‌ و آن‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنند. در دنیای وب، لینک‌ سازی از اهمیت بالایی برخوردار است. این روزها اگر می‌خواهید یک وب‌‌‌‌سایت پربازدید داشته باشید، انتشار محتوا به تنهایی کافی نیست! یکی از بهترین راهکارها در تعیین استراتژی سئو سایت ، توجه به اهمیت فرایند لینک سازی Link Building است.
اگر می‌خواهید بدانید که چگونه در گوگل بازدید سایت خود را چند برابر افزایش دهید، می‌توانید با لینک سازی آشنا شـده و به صورت درست و اصولی این‌کار را انجام دهید. هر چه تعداد لین‌‌‌‌ک‌‌ های بیشتری به سایت شما روانه شود، سایت شما محبوب‌تر و پر بازدیدتر می‌‌‌‌‌شود. اهمیت لینک سازی باکیفیت، روزبه‌روز در حال افزایش است. اگر به دنبال پیشرفت در دنیای وب هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما لینک سازی را یاد بگیرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید...

لینک چیست؟

قبل از این که به سراغ اصل مطلب یعنی لینک‌ سازی برویم، لازم است بدانیم لینک چیست. در دنیای وب هر عبارت، دکمه و حتی تصویری که با کلیک روی آن به صفحه‌ ی دیگری منتقل شوید یک لینک یا پیوند نامیـده می‌شود.
فرض کنید وارد یک وب‌سایت شـده‌اید و در حال مطالعهٔ یکی از مقاله‌‌های آن هستید؛ حین مطالعه متوجه می‌شوید نویسنده برای ارائه‌ اطلاعات تکمیلی به مخاطب در میان متن یا انتهای مقاله لینک‌هایی قرار داده که کاربر را به یک منبع یا مرجع کامل در زمینهٔ مربوط به آن مقاله هدایت کند.

روند پیدایش لینک ها و لینک سازی

داستان پیدایش لینک‌ سازی !

روزگاری وجود داشت که تنها معیار گوگل برای رتبه دادن یا ندادن به یک صفحه، محتوای موجود در آن بود. تا اینکه موتورهای جستجو به فکر راه‌های دیگری برای رتبه دادن به صفحات یک سایت‌ افتادند. راه دیگر، استفاده از لینک‌ها بود. مهندسان موتورهای جستجو رفتـه رفتـه متوجه شدند که بهترین صفحات آن‌هایی هستند که لینک‌ سازی بهتری دارند.
از آن پس یک سایت هرچه لینک‌های بیشتری داشت، مهم‌تر به حساب می‌آمد و برعکس؛ هرچه یک سایت لینک‌های کمتری داشتـه باشد، کم اهمیت‌تر به نظر می‌آمد. موتورهای جستجو از لینک‌ها استفاده می‌کنند تا بفهمند موضوع محتوای صفحه چیست، اسپم (هرزنامه) هست یا نه و در کل تا چه اندازه اهمیت دارد. اینگونه درمورد یک صفحه قضاوت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که آیا به یک صفحه رتبه دهند یا نه!

 

شخصی در حال گسترش کسب و کار خود با لینک بیلدینگ

لینک سازی و لینک بیلدینگ چیست؟

اگر کوچکترین ارتباطی با سئو داشتـه باشید احتمالا اصطلاح لینک سازی را شنیده‌اید. به زبان ساده در دنیای سئو به فرایند دریافت لینک از سایر صفحات، لینک سازی می‌گویند. لینک سازی که به آن لینک بیلدینگ (Link Building) هم گفتـه می‌شود، به معنی ایجاد شبکۀ ارتباطی بین لینک‌هاست. به بیان دیگر، اگر وب سایتی لینک صفحات خود و یا سایت شما را در قسمتی از صفحات سایت خود قرار دهد، لینک سازی انجام داده است.
یکی از اصلی ترین خدمات سئو ، انجام لینک‌سازی است؛ در این بخش می‌خواهیم آن را با یک مثال ساده و به دور از دنیای پیچیده‌ بازاریابی دیجیتال توضیح دهیم.

شخصی را در نظر بگیرید که یک مرکز تعمیرات موبایل راه‌اندازی کرده است. این مرکز تازه افتتاح شده و هنوز کسی آن را نمی‌شناسد؛ بنابراین انتظاری هم نیست که مشتری چندانی داشتـه باشد. حتی ممکن است در روزهای نخست یک مشتری هم نداشته باشد؛ اما صاحب تعمیرگاه برای‌ این که از رقیبانش عقب نماند، بیکار نمی‌نشیند و اقداماتی را برای معرفی کسب‌وکار خود و جلب اعتماد افراد شروع می‌کند.
او تعدادی اعلامیه تبلیغاتی چاپ کرده و آن را در فروشگاه‌های موبایل سطح شهر توزیع می‌کند و از صاحبان این فروشگاه‌ها می‌خواهد اعلامیهٔ او را روی دیوار یا میز بچسبانند تا مشتریانشان این اعلامیه‌ ها را ببینند. گاهی نیز صرفا از فروشندگان موبایل و لوازم جانبی درخواست می‌کند که اگر شخصی برای تعمیر موبایل به آن‌ها مراجعه کرد، آدرس مغازهٔ او را به مشتری بدهند. در لینک سازی این آدرس همان آدرس صفحه یا URL صفحه سایت مورد نظر است. URL چیست؟
معمولا زمانی که کسی برای تعمیر موبایل خود به فروشگاه موبایل مورد اعتمادش  مراجعه می‌کند و فروشنده یک مرکز تعمیرات موبایل را به او معرفی می‌کند، شخص اعتماد کرده و به مرکز معرفی شـده مراجعه می‌کند.

مثال فوق یک مورد ساده و ملموس برای توضیح تأثیر لینک سازی بر سئو بود. لینک‌سازی نیز اثری مشابه مثال ذکرشده دارد؛ یعنی  شما باید سایت‌هایی که مخاطبان هدفتان به آن‌ها مراجعه می‌کنند را پیدا کنید و از آن‌ها بخواهید که لینک صفحات شما را در سایت خود قرار دهند.

دو نوع لینک سازی داخلی و خارجی

انواع لینک سازی

فرایند لینک بیلدینگ به دو دستۀ کلی تقسیم می‌شود:

۱. لینک سازی داخلی (Internal Link Building)

به لینک دادن محتواهای داخل سایت به یکدیگر، لینک سازی داخلی گفتـه می‌شود. لینک سازی داخلی به کاربران کمک می‌کند که ارتباط محتواهای موجود در سایت شما را به خوبی درک کرده و سردرگم نشوند. به همین دلیل کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت گذرانـده و دیرتر سایت شما را ترک می‌کنند.

هرچه کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند، گوگل محتوای سایت شما را جذاب‌تر در نظر گرفتـه و به سایت شما امتیاز بیشتری می‌دهد. بنابراین لینک سازی داخلی بطور غیرمستقیم به سایت شما کمک می‌کند رتبه‌ های بهتری بگیرد.

بیشتر بخوانید: لینک سازی داخلی چیست؟ آموزش ۰ تا ۱۰۰ لینکسازی داخلی

۲. لینک سازی خارجی (External Link Building)

لینک سازی خارجی زمانی اتفاق می‌افتد که یک سایت دیگر در بخشی از صفحات خود به سایت شما اشاره کند. به این‌گونه لینک‌ها بک لینک گفتـه می‌شود. بک لینک‌ها از دید موتورهای جستجو بسیار ارزشمند بوده و یکی از فاکتورهای رتبه دادن به سایت‌ها در نظر گرفتـه می‌شود. بک لینک‌ها درواقع مهر اعتبار سایت شما هستند.

وبسایت‌ها زمانی به یکدیگر لینک داده و یکدیگر را معرفی می‌کنند که از محتوای یکدیگر راضی باشند. حداقل گوگل که اینطور فکر می‌کند. در بخش‌های بعدی و بخصوص در استراتژی‌های لینک سازی خارجی بیشتر در این مورد صحبت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: لینک سازی خارجی چیست؟ استراتژی لینک سازی خارجی ۲۰۲۴

۹ تکنیک ضروری در لینک سازی

لینک‌سازی در عین سادگی و پیچیدگی  ظرافت‌های خاص خود را دارد که عدم رعایت آن‌ها صدمات سخت و گاهی جبران‌ ناپذیر به سایت تحمیل می‌کند. نکات مرتبط با لینک‌سازی آن‌قدر متعدد و گسترده است که پرداختـن به همه‌  آن‌ها از حوصله‌ این مقاله خارج است، بنابراین صرفاً چند مورد از نکات مهم تاثیر لینک‌سازی بر سئو را ذکر می‌کنیم.

۱ – پرهیز از افراط در لینک‌سازی

لینک‌سازی چه از نوع داخلی و چه خارجی باید طبیعی به نظر برسد. تکرار غیرعادی لینک در متن باعث می‌شود مخاطب خسته شود و هم موجب می‌شود گوگل محتوای شما را بی ارزش تلقی کند. این مسئله شانس قرار گرفتـن در جایگاه‌های نخست صفحهٔ نتایج را از سایت شما می‌گیرد

۲ – استفاده نکردن از سایت‌های اسپم

ممکن است تبلیغاتی مربوط به لینک‌سازی خارجی دیـده باشید که ادعا می‌کنند با مبلغ ناچیزی سایت شما را در صدها و هزاران دامنه درج می‌کنند. این سایت‌ها همگی از نظر گوگل اسپم شناختـه شـده و نه‌ تنها تاثیر مثبتی بر اعتبار سایتتان ندارد بلکه می‌تواند باعث جریمه‌ شـدن دامنهٔ شما شود.

۳ – کیفیت منابع لینک‌دهنده

لینک‌های دریافتی از سایت‌های معتبر و با اعتبار بالا، تأثیر بیشتری در سئو دارند. بنابراین، همیشه سعی کنید لینک‌ ها از سایت‌هایی با دامنه اعتبار بالا دریافت کنید.

۴ – مرتبط بودن محتوا

لینک‌هایی که از صفحات مرتبط با موضوع سایت شما ارسال می‌شوند، ارزش بیشتری دارند. موتورهای جستجو به این نکته توجه دارند که لینک‌ها از منابع مرتبط باشند تا تأییدی بر اعتبار و ربط محتوا باشد.

۵ – تنوع متن لنگر (Anchor Text)

استفاده از متن‌های لنگر متنوع و مرتبط با محتوای صفحه مقصد می‌تواند به بهبود رتبه‌ بندی برای کلمات کلیدی مختلف کمک کند. تکرار بیش از حد یک متن لنگر می‌تواند به عنوان یک تاکتیک سئو منفی تلقی شود.

۶ – طبیعی بودن پروفایل لینک

لینک‌هایی که به طور طبیعی در طول زمان ایجاد می‌شوند، ارزش بیشتری دارند. سعی کنید از رویکردهای اتوماتیک یا خریداری شـده برای افزایش لینک‌ها اجتناب کنید، زیرا این کار می‌تواند منجر به جریمه‌ های سئو شود.

۷ – دنبال کردن (Follow) یا دنبال نکردن (No-Follow)

تشخیص اینکه چه زمانی از تگ‌های دنبال کردن یا دنبال نکردن استفاده کنید، می‌تواند در مدیریت اعتبار لینک‌های دریافتی به شما کمک کند. تگ‌های No-Follow به گوگل می‌گویند که به این لینک‌ها اعتباری اختصاص ندهد.

۸ – اجتناب از تاکتیک‌های ممنوعه

تاکتیک‌هایی مانند خرید لینک، تبادل بی‌رویه لینک و استفاده از شبکه‌ های بلاگ خصوصی (PBN) می‌توانند منجر به جریمه‌های سنگین از طرف موتورهای جستجو شوند. به جای این روش‌ها، به استراتژی‌های لینک‌سازی سفید و طبیعی پایبند باشید.

۹ – تجزیه و تحلیل مداوم

همیشه باید پروفایل لینک‌های خود را تجزیه و تحلیل کنید تا لینک‌های مضر یا اسپم را شناسایی و حذف کنید. استفاده از ابزارهای مختلف سئو می‌تواند در این زمینه کمک‌ کننده باشد.

با رعایت این نکات، می‌توانید استراتژی لینک‌سازی موثرتری داشته باشید که منجر به بهبود رتبه‌بندی سایت شما در نتایج موتورهای جستجو شود.

حالا که با لینک‌سازی و اهمیت آن آشنا شدید، احتمالا بهتر درک می‌کنید که انجام این دستورالعمل‌ها آنقدرها هم آسان نیست؛ پس شاید بهتر باشد که زمان را از دست ندهید و با سپردن سایتتان به دست متخصصان سئوی شرکت نبض مارکتینگ از رقبای خود جلو بزنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارهٔ خدمات سئو مجموعهٔ با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

لینک های فالو و نو فالو در لینک بیلدینگ

۵ معیار بک لینک باکیفیت

در قسمت قبلی گفتیم هرچه یک سایت لینک‌های بیشتری جمع کرده باشد، رتبه‌ های بهتری هم می‌گیرد. حالا در این جا یک سوال پیش می‌آید. و آن این است که آیا تنها معیار گوگل تعداد لینک‌هاست و کیفیت برایش مطرح نیست؟! چنین مسئله‌ای از شرکتی مانند گوگل بعید است.
قطعا برای گوگل علاوه بر کمیت، کیفیت بک لینک‌ها نیز مهم است. اینجاست که سوال دوم پیش می‌آید و آن این است که از نظر گوگل چه بک لینکی باکیفیت در نظر گرفتـه می‌شود؟ این معیار ها عبارتند از:

۱ – اعتبار

اعتبار صفحه یا اعتبار دامنه یک مفهوم مهم در سئو است که به کیفیت کلی صفحه یا وبسایت اشاره دارد. هرچه امتیاز اعتبار صفحه یا دامنه بالاتر باشد، آن بک لینک ارزش بیشتری دارد. برای مثال اگر در حوزۀ فشن کار می‌کنید گرفتـن لینک از برند گوچی، بسیار باارزش‌تر از یک وبسایت ناشناختـه است.

۲ – ارتباط

گفتیم که یکی از معیارهای گوگل برای رتبه‌ بندی وبسایت‌ها، تعداد لینک‌های اشاره شـده به آن‌ها هستند. البته نه هر لینکی! لینکی که از وب سایتی آمـده است که با موضوع وبسایت شما ارتباط معنایی داشتـه باشد. بنابراین به جای گرفتـن هر لینکی که سر راهتان سبز می‌شود، سعی کنید از وبسایت‌هایی لینک بگیرید که به وبسایت شما مرتبط هستند.

۳ – مکان

علاوه‌بر تمامی مواردی که در بالا گفتـه شد، اینکه لینک در کدام قسمت از صفحۀ موردنظر قرار داشتـه باشد نیز برای گوگل اهمیت دارد. برای مثال هرچه لینک در بالای صفحه قرار داشته باشد، احتمال کلیک کاربر بر روی آن بیشتر می‌شود.

۴ – انکرتکست

انکرتکست متنی است که کاربر با کلیک کردن روی آن به صفحه‌ ای از سایت شما هدایت می‌شود. در واقع نقطه شروعی است که کاربر با کلیک بر روی آن به صفحه ای که به آن لینک داده شـده منتقل می‌شود.

۵ – فالو و نوفالو بودن

لینک نوفالو نوعی لینک است که به گوگل می‌گوید لینک خروجی را دنبال نکند. زمانی که باید در بخشی از وبسایت خود به سایتی اشاره کنیم، اما به‌دلیل عدم شناخت یا هر دلیل دیگری نمی‌خواهیم اعتبار سایتمان به آن منتقل شود، از لینک نوفالو استفاده می‌کنیم.

لینک نوفالو چیزی مانند نوشته زیر است:

rel=”nofollow”

اما لینک فالو دقیقا برعکس است. پیغام لینک فالو به گوگل این است: به سایت موردنظر برو و بخشی از اعتبار سایت ما را به آن منتقل کن!

دو فرد که بعد از لینک سازی با هم دست میدهند

فواید لینک سازی در کسب‌ وکار اینترنتی

لینک بیلدینگ به شما این امکان را می‌دهد که به سایر سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که در اطراف شما هستند، دست پیدا کنید. این دستیابی سبب تبلیغ لینکی که ایجاد کرده‌اید، می‌شود. به عنوان مثال با استفاده از این روش می‌توانید محتوای خود را در سایت‌های دیگر تبلیغ کنید.
هدف نهایی از دستیابی، گرفتـن لینک است؛ اما کارهای زیادی می توان با استفاده از آن انجام داد. دسترسی به یک وب‌سایت به شما کمک می‌کند تا با اینفلوئنسرهای موجود در بازار کار خود ارتباط برقرار کنید و این ارتباط‌ها می‌تواند به معنای پیشرفت کردن و معتبر شدن کسب‌وکارتان باشد. همین امر به تنهایی بسیار باارزش است.
یک نکتۀ مهم که در لینک سازی باید مورد توجه قرار داد این است که شما باید وبلاگی داشته باشید که ارزش لینک کردن را داشته باشد. قبل از ایجاد لینک باید محتوای ارزشمند بر روی سایت خود داشته باشید.
به دست آوردن لینک برای صفحاتی که اهمیت بسیار پایینی دارند، به شدت سخت است. اما زمانی که صفحات ارزشمندی بر روی وب‌سایتتان دارید می‌توانید لینک‌های با کیفیت بالا تهیه کنید.
هر لینکی که به کسب‌وکار شما داده می‌شود، مانند یک رای مثبت در صندوق کسب‌وکارتان است.

نشانه های بهبود سایت با لینک سازی بهینه

اهمیت و تاثیر لینک سازی بر سئو

روش‌های متفاوتی برای ایجاد بک لینک وجود دارد. سئوکاران و شرکت‌های خدمات سئو بر این باورند که این فرآیند یکی از قسمت‌های سخت کارشان است. اغلب سئوکاران برای انجام این فرآیند زمان زیادی را سپری می‌کنند. به همین خاطر اگر در ایجاد بک لینک تسلط کافی را پیدا کنید، می‌توانید سبب پیشرفتی چشمگیر شوید.

در گذشته بهبود سئو و کسب رتبۀ یک، فرآیندی آسان بود. تنها کافی بود در محتوا نویسی کلمات کلیدی را تعریف کرده و سپس چندین بار در متن تکرار کنید. در این صورت سایت شما به طرز شگفت‌آوری در صفحۀ اول گوگل قرار می‌گرفت. البته که در آن زمان تعداد سایت‌های ایجاد شـده کم و محدود بود.
اما امروزه با افزایش تعداد وب سایت‌ها، تغییر الگوی موتورهای جستجو و معرفی الگوریتم جدید، موتورهای جستجو این مدل را منسوخ عنوان کرده و مواردی که امروزه به آن ها اهمیت زیادی می‌دهند شامل: لینک سازی، مرتبط بودن صفحات و ایجاد محتوای منحصر به فرد است. علاوه بر بک لینک، داشتن یک محتوای تاثیر گذار و پرکاربرد نیز در سئو اهمیت بسیار زیادی دارد تا سایت شما محبوب‌تر و در صفحۀ اول گوگل نمایانگر شود.

 

آنچه در این مقاله گفتیم . . .

اگر قصد دارید در فضای مجازی بیشتر دیـده شوید و به شهرت و محبوبیت بالایی دست پیدا کنید، باید بتوانید در این فضا مقابل دید عموم قرار گرفتـه و مطرح شوید. یکی از این راه و روش‌ها، لینک سازی است. زیرا که این عمل برای موتورهای جستجوی گوگل از اهمیت خاصی برخوردار است. با داشتـن لینک‌های بیشتر رتبۀ سایت خود را افزایش داده و در صفحۀ نتایج جستجو به موقعیت خوبی دست یابید.

آنچه که بیان شد اهمیت بالای لینک بیلدینگ در سئو و کسب‌وکارتان را به خوبی نشان داد. امروزه آن چیزی که دارای اهمیت است نحوۀ رویارویی شما با لینک بیلدینگ است. قبل از اینکه اقدام به لینک سازی کنید باید این را بدانید که کدام لینک‌ها برایتان مفید و کدام مضر است. زیرا این عوامل باعث افزایش یا کاهش رتبه‌بندی شما توسط الگوریتم‌های موتورهای جستجو می‌‌شو‌ند. همانطور که “برایان دین”، متخصص SEO و بنیان‌گذار Backlinko می‌گوید: «ساخت لینک هنوز هم یکی از قوی‌ترین استراتژی‌ها برای رتبه‌بندی در گوگل است. ولی کلید موفقیت در این است که لینک‌هایی که می‌سازید، مرتبط و مفید باشند.»

نوشته شـده در تیم تحریریه نبض مارکتینگ

ممکن است برای شما هم سوال باشد

  • معیارهای بک لینک باکیفیت کدام‌اند؟
    اعتبار، فالو و نوفالو بودن، ارتباط، مکان و انکرتکست معیارهایی هستند که با استفاده از آن‌ها کیفیت بک لینک‌ها سنجیده می‌شود.
  • لینک سازی به چند دسته تقسیم می‌شود؟
    لینک سازی به دو نوع لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی تقسیم می‌شود.
  • لینک‌سازی چیست؟
    زمانی که در یک صفحهٔ وب لینکی قرار گرفتـه باشد، که کاربر با کلیک روی آن لینک به صفحه‌ای دیگر (چه در همان سایت و چه در سایت دیگر) هدایت شود، لینک سازی انجام شـده است.
  • در هر مقاله به چه تعداد لینک داخلی نیاز داریم؟
    هیچ عدد مشخصی را نمی‌توان به‌عنوان جواب این سوال تعیین کرد؛ زیرا ما همواره تاکید بر طبیعی بودن لینک‌سازی داریم. از آن‌جایی که برای مخاطب مقاله بنویسید نه برای گوگل، ممکن است در یک مقاله به ۳ لینک نیاز باشد و در مقاله‌ای دیگر ۱۰ لینک!
  • نقشهٔ سایت چگونه ساختـه می‌شود؟
    این مسئله به CMS ای که استفاده می‌کنید بستگی دارد. برای مثال در وردپرس با نصب افزونه‌های سئو مانند Yoast می‌توان Site map را به‌راحتی ایجاد و در ابزار گوگل سرچ کنسول ثبت کرد.
  • تفاوت لینک‌سازی داخلی با لینک‌سازی خارجی چیست؟
    لینک‌سازی داخلی به ایجاد یک ساختار و دسته‌بندی اصولی و کاربردی برای صفحات یک سایت می‌پردازد؛ در حالی لینک‌سازی خارجی به‌دنبال قرار دادن لینک صفحات مهم یک سایت در سایت‌های دیگر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

2 پاسخ

  1. آموزنده بود. فقط من تفاوت انتشار پست مهمان و رپرتاژ رو متوجه نشدم. میشه لطفا توضیح بدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای شروع آماده اید؟
نبض مارکتینگ تا انتهای مسیر همراه شما خواهد بود.