آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ | شریک جوان شما
Search
Close this search box.
بانس ریت چیست

نرخ پرش یا بانس ریت چیست؟ و چگونه می‌توان آن را کاهش داد؟

اگر بازدیدکنندگان از یک وبسایت آن را بدون هیچ اقدامی ترک کنند، نشان‌دهنده نرخ پرش یا بانس ریت (bounce rate) سایت شما خواهد بود و به‌طور کلی نرخ پرش بالا سیگنال بدی محسوب می‌شود که هم بر سئو و هم بر نرخ تبدیل وبسایت‌تان اثر می‌گذارد. بنابراین، اگر به دنبال راه‌های کاهش بانس ریت وبسایت خود هستید، ما در این مقاله ۱۸ راه‌کار برای رفع این مشکل و در نتیجه افزایش تعامل مخاطبان‌تان ارائه می‌دهیم.
ابتدا، در مورد اینکه نرخ پرش چیست، چگونه در حوزه‌های کاری مختلف، اثرات متفاوتی دارد و چه چیزی باعث بانس ریت بالا می‌شود، صحبت خواهیم کرد. سپس نکاتی کاربردی برای کمک به کاهش بانس ریت و در نتیجه کاهش هزینه سئو سایت شما ارائه خواهیم داد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید...

بانس ریت چیست؟

به کارگیری یک استراتژی برای کاهش بانس ریت، روشی مؤثر در استفاده حداکثری از ترافیکی است که آنلاین دریافت می‌کنید. به این ترتیب شما قادر خواهید بود مشتریان بالقوه بیشتری را به سمت خرید هدایت کنید. برای درک بهتر مفهوم نرخ پرش در سئو سایت، می‌توانیم از یک مثال ساده شروع کنیم. فرض کنید صاحب فروشگاهی در یک خیابان شلوغ هستید؛ هر روز افراد زیادی از جلوی فروشگاه عبور می‌کنند. برخی از آن‌ها با نگاه به محصولات شما از خود علاقه نشان می‌دهند و درصدی از آن‌ها تمایل پیدا می‌کنند تا برای کسب اطلاعات و خرید محصول وارد فروشگاه شوند.

پس در چنین حالتی همواره تعداد زیادی از افراد هستند که درست بیرون ورودی فروشگاه شما می‌ایستند و به اطراف نگاه می‌کنند (شاید وارد مغازه شوند و صرفاً نگاهی بیندازند و خارج شوند) و بعد از مدتی به مسیر خود ادامه می‌دهند.

با این توضیح رایج‌ترین درک از بانس ریت، درصد بازدیدهایی است که افرادی وارد وبسایت شما می‌شوند و بدون اینکه با صفحه مورد نظر ارتباطی برقرار کنند، از آن خارج می‌شوند.
به‌عنوان مثال، اگر هزار بازدیدکننده در وبسایت شما وارد شوند و ۴۷۰ نفر از آن‌ها بدون هیچ تعاملی آن را ترک کنند، بانس ریت شما ۴۷ درصد است.

فرمول نرخ پرش یا بانس ریت

به خاطر داشته باشید که یک جلسه سشن (single session) تعریفی از پرش نیست.
مثلاً اگر هدف شما این است که بازدیدکنندگان را به مشاهده یک ویدیو، کلیک بر روی یک دکمه یا پر کردن فرمی هدایت کنید، این رویدادها (Events) می‌توانند به‌عنوان سیگنال‌های تعامل در نظر گرفته شوند و از طریق آنالیز وبسایت، آن‌ها را ردیابی و شناسایی کنید. اما زمانی که بازدیدکننده به هیچ وجه با وبسایت ارتباط برقرار نمی‌کند، به آن پرش یک جلسه تک صفحه‌ای (single session) می‌گویند.
به‌طور خلاصه، بانس ریت معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یک بازدیدکننده:

  • مرورگر را می‌بندد.
  • روی دکمه برگشت در مرورگر خود کلیک می‌کند.
  • در حالی که در سایت شما هست، یک URL جدید در نوار آدرس تایپ می‌کند.
  • به دلیل یک خطای میزبانی و وقفه زمانی در تعامل (session timeout)، کاربر از صفحه خارج شود.

چرا باید بانس ریت را کاهش دهیم؟

همان‌طور که در مبحث قبلی مشخص شد، خروج مخاطبان از سایت، یک فرصت از دست رفته است. بازدیدکنندگان وبسایت شما سفری را طی کرده‌اند و به سایت شما رسیده‌اند اما در نهایت بدون هیچ‌گونه تعاملی آن را ترک می‌کنند.
وقتی در مورد بازاریابی دیجیتال صحبت می‌کنیم، تعامل بسیار مهم‌تر از اعداد خام است. مهم نیست که هر روز یک میلیون بازدید داشته باشید، وقتی که نرخ تبدیل شما افزایش پیدا نکند!
شرکت‌های پیشرو در حوزه دیجیتال لزوماً آن‌هایی نیستند که پول بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارند، بلکه آن‌هایی هستند که می‌توانند تا آنجا که ممکن است نسبت به بودجه سازمان، نرخ تبدیل خود را افزایش دهند.شما زمانی که بتوانید تاثیر اولیه خوبی را بر مخاطبان بگذارید، باعث می‌شود که آن‌ها بیشتر در سایت بمانند. این کاربران احساس می‌کنند که نیاز به کشف وبسایت، محتوا و برند شما دارند و هر صفحه جدیدی که می‌بینند، یک گام به تبدیل (اقدام به عمل مورد نظر) نزدیک‌تر می‌شوند.
به این ترتیب شما زمان بیشتری برای آشنا کردن آن‌ها با سایت و محصولات خود دارید. کاربرانی که مدت طولانی‌تری در سایت شما می‌مانند، بیشتر مستعد بازدیدهای مجدد و مستمر هستند. چنین رویه‌ای باعث اقدام به خرید، آگاهی از برند و وفاداری به کسب‌وکارتان می‌شود.
راه‌های کاهش نرخ پرش مناسب می‌تواند نرخ تبدیل یک کسب‌وکار را با همان استراتژی و بودجه موجود، بهبود بخشند. تمرکز بر کاهش نرخ پرش، راهی سریع و ساده‌تر برای گسترش دسترسی شما به مشتریان واقعی (کسانی که خرید می‌کنند) است.

نرخ پرش خوب چیست؟

هیچ عدد ایده‌آلی وجود ندارد که به معنای واقعی کلمه هر کسب‌وکاری با اصل قرار دادن آن به دنبال راه‌های کاهش بانس ریت باشد.  یک شرکت ممکن است با نرخ پرش ۷۵ درصدی کاملاً راضی باشد، در حالی که شرکت دیگری آن را زنگ خطری برای کسب‌وکار خود بداند.
درصد بانس ریت و تفاوت آن، بستگی به اهداف کسب‌وکار شما و همچنین صنعت و حوزه فعالیت شما دارد. با این حال، اگر برای شروع به دنبال دانستن حدود درصد نرخ پرش هستید، باید بگوییم اگر نرخ پرش سایت شما حدود ۷۰-۸۰ درصد باشد، نگران‌کننده است مگر اینکه دلیل بسیار خوبی برای آن وجود داشته باشید.
بین ۵۰ تا ۷۰ درصد تقریباً متوسط است و اگر بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد، بانس ریت شما خوب در نظر گرفته می‌شود.آنچه به‌عنوان بانس ریت خوب یا بد از آن صحبت می‌شود، می‌تواند با توجه به نوع وبسایت یا صفحه لندینگ متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، با صفحات لندینگ ساده که تنها دارای یک «فراخوانی برای اقدام» (CTA) هستند، نرخ پرش تا ۹۰ درصد متوسط در نظر گرفته می‌شود
در همین حال، ۱۰-۳۰ درصد به میانگین یک سایت خدماتی، پورتال یا موارد مشابه نزدیک‌تر است و مناسب به حساب می‌آید.

18 روش کاهش بانس ریت وب‌سایت

۱۸ روش کاهش بانس ریت وبسایت

با تمام نکاتی که مطرح شد، می‌توان با اطمینان گفت که تلاش برای کاهش بانس ریت در هر شرایطی سودمند خواهد بود اما شما و تیم‌تان برای بهبود این اعداد چه کاری می‌توانید انجام دهید؟
ما ۱۸ راه برای کاهش بانس ریت سایت کسب‌وکارتان فهرست کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا با بازدیدکنندگان خود، تعامل بیشتری داشته باشید.

۱ – سعی کنید بفهمید که چرا بازدیدکنندگان اینقدر زود از سایت خارج می‌شوند

برگردیم به مثالی که در ابتدای مقاله گفتیم؛ افرادی هستند که وارد فروشگاه شما می‌شوند، به اطراف نگاه می‌کنند و خارج می‌شوند. اولین سوال شما چیست؟ باید از خود بپرسید چه چیزی آن‌ها را ترسانده یا بی‌میل کرده است.
چیدمان فروشگاه چگونه است؟ آیا ناهماهنگی بین انتظاری که ایجاد می‌کنید و آنچه واقعا در فروشگاه شما یافت می‌شود، وجود دارد؟ هیچ پیشنهاد جذابی ندارید؟ شاید هم افرادی که جذب فروشگاه خود می‌کنید به برند شما علاقه‌مند نباشند؟
پاسخ مناسب به این سوالات، بینش بهتری در مورد کارهایی که باید برای بهبود بانس ریت انجام دهید را در اختیارتان قرار می‌دهد. به همین دلیل مهم است که ویژگی‌های مشتریان خود را بشناسید و از آن برای تدوین یک استراتژی اثربخش استفاده کنید.

۲ – تجربه کاربری (UX) بهتری را فراهم کنید

سوالاتی که در مورد دلایل وجود نرخ پرش سایت خود می‌پرسید باید شما را به سمت اقدامات و فرآیندهایی هدایت کند که تجربه کاربری سایت‌تان را بهبود بخشد.
طراحی UX خوب، با سرعت بالا و ساختار خوب یک وبسایت سایت شروع می‌شود، اما بسیار فراتر از آن است. تجربه کاربری مجموع عناصر بصری، اطلاعات و تعاملاتی که کاربر برای برآورده کردن انتظاراتش با سایت برقرار می‌کند را شامل می‎شود.
ابتدا پرسونای مشتریان خود را به‌عنوان مرجع قرار دهید؛ وقتی وارد سایت شما می‌شوند چه می‌خواهند؟ آن‌ها به دنبال چه می‌گردند؟ چگونه می‌توانید آن‌ها را هدایت کنید و یا چگونه می‌توانید با اقداماتی خاص آن‌ها را شگفت‌زده کنید؟ در کل شما نیاز دارید بر روی جذابیت، سادگی و پاسخ‌گویی (ریسپانسیو) سایت خود تمرکز کنید که از طریق بهبود تجربه کاربری، نرخ پرس سایت کسب‌وکارتان را کاهش دهید.

۳ – مطمئن شوید که وبسایت شما ریسپانسیو (واکنش‌گرا) است

بسیاری از پرش‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که کاربر وارد سایت شما می‌شود اما نمی‌تواند به راحتی به برخی از اطلاعات دسترسی پیدا کند یا اینکه اطلاعات مفهوم و پاسخ‌گو نیستند.
وبسایت واکنشگرا، وبسایتی است که به‌طور خودکار برای نمایش در هر دستگاه با هر اندازه صفحه‌ای تنظیم می‌شود. این بدان معنی است که عناصر وبسایت، مانند تصاویر، ویدیوها و متن، متناسب با دستگاه مورد استفاده تنظیم‌پذیر است.

۴ – از فراخوانی برای اقدام (CTA) استفاده کنید

هنگامی که به دنبال کاهش بانس ریت هستید، باید از انجام کاری که باعث سردرگمی مخاطبان می‌شود، اجتناب کنید. این مسئله شامل پیچیدگی بیش از حد تماس برای اقدام (CTA) است.
به‌عنوان مثال، قطعاً باید از شلوغ شدن صفحات لندینگ خود با CTAهای متعدد اجتناب کنید. فقط یک اقدام قاطع که دقیقاً متناسب با اهداف شماست را به‌منظور فراخوانی برای اقدام در نظر بگیرید، آن‌ هم به‌صورتی کاملاً واضح و مشخص باشد. از طرفی باید محل قرارگیری CTA خود را به دقت انتخاب کنید.
اکثریت قریب به اتفاق بازدیدکنندگان ظرف چند ثانیه نتیجه‌گیری می‌کنند که یا وبسایت شما را دوست دارند یا خیر؛ به این معنی که آن‌ها به سادگی صفحه شما را عرض چند ثانیه اسکن می‌کنند و  اگر آن چیزهایی که به دنبالش هستند جلوی چشم‌شان باشد، زمان بیشتری در سایت می‌مانند و تعامل می‌کنند.

۵ – خوانایی متن خود را بررسی کنید

اگر خواندن و درک محتوای شما آسان نباشد، مهم نیست که چقدر به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ می‌دهد. آن‌ها فوراً به سراغ سایت دیگری می‌روند و همین موضوع افزایش بانس ریت سایت را به‌همراه خواهد داشت.
می‌توانید با استفاده از فونت‌های بزرگ‌تر، بانس ریت را کاهش دهید، بنابراین خواندن محتوای شما در صفحه‌های کوچک‌تر موبایل آسان خواهد بود. همچنین محتوای نوشته شده خود را به پاراگراف‌های کوچک تقسیم کنید تا خوانایی آن برای کاربر راحت‌تر شود.  شما می‌توانید این کار را با تیترها، بالت‌ها و سایر عناصر خلاقانه مانند تصاویر، نمودارها یا اینفوگرفیک‌ها انجام دهید.

۶ – صفحات لندینگ برای سایت خود ایجاد کنید

یکی از چالش‌هایی که شرکت‌ها هنگام تلاش برای کاهش بانس ریت با آن مواجه می‌شوند، پیش‌بینی نقاط ورود کاربر به سایت است. وقتی بیشترین ترافیک از یک مقاله وبلاگی باشد که برای تعامل بهینه نشده، دیگر چندان اهمیت ندارد که محتوای آن صفحه چقدر عالی است.
استفاده از صفحات فرود یا همان لندینگ پیج‌ها راه‌حلی برای برطرف کردن این مسئله است. آن‌ها به‌طور خاص طراحی شده‌اند تا به‌عنوان نقطه ورود بهینه عمل کنند که ضروری است طراحی ساده، جذاب و “CTA” واضحی داشته باشند. پس لازم است به فرصت‌هایی که می‌توانید برای ایجاد تعداد بیشتری از این صفحات داشته باشید فکر کنید و اینکه چگونه استراتژی بازاریابی را برای هدایت ترافیک به سایت خود، تطبیق دهید.

۷ – صفحات محصول خود را بهینه کنید

اگر یک سایت فروشگاهی دارید و به دنبال کاهش نرخ پرش هستید، باید راه‌هایی برای بهبود صفحات محصول خود پیدا کنید. گاهی اوقات یک مشتری بالقوه ممکن است از یک صفحه محصول خارج شود، زیرا قیمت فروش را منصفانه نمی‌داند یا شاید واقعاً در آن زمان آماده خرید نیست. اما در موارد دیگر، به این دلیل است که صفحه اطلاعات کافی در مورد آن محصول را ندارد تا افراد بدانند آیا این محصول برای آن‌ها مناسب است یا خیر.

بنابراین به این فکر کنید که آیا صفحات شما دارای جزئیات کلیدی هستند که به مشتری بالقوه کمک کند تا به خریدار تبدیل شود. نمونه‌هایی که باید در نظر بگیرید عبارتند از مشخصات مربوط به محصول، امکان مقایسه محصولات، نظرات، امتیاز کاربران و… .

۸ – تست A/B را برای سایت انجام دهید

وقتی هنوز در مورد اینکه چه تصمیماتی باعث بهبود UX و کاهش بانس ریت می‌شود شک دارید، چرا آن‌ها را آزمایش نکنید؟
A/B آزمایشی است که در آن شما دو نسخه مختلف از یک صفحه را ایجاد می‌کنید و هرکدام را طوری تنظیم می‌کنید که بازدیدکنندگان دو نوع از صفحه مورد نظر شما را ببینند. بعد از آن می‌توانید بسنجید که کدام‌یک از صفحات مورد آزمایش در حفظ ترافیک بهتر عمل می‌کند.

۹ – مخاطبان هدف خود را جذب کنید

به آخرین باری فکر کنید که از طریق SERP به وبسایتی وارد شدید و چیزی که می‌خواستید را پیدا نکردید. اگر مانند اکثر مردم هستید، احتمالاً قبل از رفتن به جای دیگری، زمان کمی را صرف نگاه کردن به صفحه باز شده می‌کنید.  اصولاً زمانی این اتفاق می‌افتد که هر بار که یک وبسایت (از جمله سایت شما) بازدیدکننده‌ای را جذب می‌کند، او به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا نمی‌کند. به‌عبارتی آن بازدیدکننده اصلا مخاطب هدف شما نیست.

پس باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبانی را جذب می‌کنید که دقیقاً به دنبال محتوا و محصولات شما هستند.
چندین صفحه لندینگ ایجاد کنید، از کلمات کلیدی استفاده کنید و آن‌ها را با محتواهای جذاب و منحصربه‌فردی پر کنید که مخاطب هدف شما دوست دارد ببیند.
به همین خاطر فارغ از استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغاتی که روی مخاطبان هدف‌تان متمرکز است تا وارد لندینگ پیج‌های سایت کسب‌وکارتان شوند، اطمینان حاصل کنید که لینک صفحات لندینگ شما دارای متا دیسکریپشن‌های جذابی باشد.

۱۰ – از تصاویر برای جذب بیشتر مخاطب استفاده کنید

داشتن تصاویر و عکس‌های جذاب و گیرا به راحتی قابل درک هستند، می‌توانند توجهات را خیلی سریع‌تر از هر متنی به خود جلب کنند. حتماً روی عناصر بصری صفحات سایت خود سرمایه‌گذاری کنید و حتماً به میزان تأثیرگذاری آن‌ها در هدایت مشتری به سمت تعامل و  اقدامات مورد نظر فکر کنید.

۱۱ – مخاطبان خود را با ویدیوها درگیر کنید

هر کاری که می‌تواند به جلب توجه سریع بازدیدکنندگان منجر شود، به شما کمک می‌کند تا بانس ریت را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و هیچ رسانه‌ای این کار را بهتر از ویدیو انجام نمی‌دهد.
ویدیو هم از جذاب‌ترین متن‌ها و تصاویر گیرایی بیشتری دارد، هم اینکه در حال حاضر بیش از پیش نزد کاربران محبوب شده است. بنابراین به دنبال راه‌هایی برای گنجاندن ویدیو در صفحات خود باشید تا زمان ماندگاری را بهبود بخشید و بانس ریت خود را پایین بیاورید.
به این منظور شما می‌توانید برای محتوای صفحات خود از ویدیو استفاده کنید و تأثیر آن را در جذب مخاطب ببینید.

۱۲ – محتوای سایت خود را به‌روز نگه دارید.

کیفیت محتوای شما واقعاً می‌تواند باعث ایجاد تجربه خوب یا بد کاربری شود، بنابراین ضروری است مطمئن شوید که محتوای شما برای مخاطبان مفید و ارزش‌آفرین باشد.
هر چیزی که پست می‌کنید باید واضح، جذاب و مرتبط با نیازهای مخاطب هدف شما باشد. همیشه مقالات مفید و پرمحتوا تولید کنید و از طعمه برای کلیک پرهیز کنید!
به این ترتیب شما به تدوین استراتژی تولید محتوا به‌صورت هدفمند نیاز دارید که مطابق آن پیش روید.  با استفاده از قالب‌های رسانه‌ای متعدد مانند ویدیو، نمایش اسلاید یا اینفوگرافیک و ترکیب کردن آن‌ها، تجربه کاربری هیجان‌انگیزی برای مخاطبان خود به وجود آورید.

۱۳ – استراتژی محتوایی برای سایت خود تهیه کنید

محتوا همیشه راهی عالی برای نگه داشتن افراد در سایت شماست. مقالات و اطلاعات مفید و مرتبط می‌تواند ارتباطی طولانی‌ و معنادارتر با برند شما را ایجاد کند. اما تنها تولید محتوای باارزش کافی نیست!
شما باید بر روی بازاریابی محتوایی سرمایه‌گذاری کنید تا دقیقاً بدانید چه نوع محتوایی، با چه اهدافی  و برای چه کسانی می‌خواهید تولید کنید.

۱۴ – لینک‌سازی داخلی خود را بهینه کنید

داشتن ساختار لینک‌سازی داخلی کارآمد، راه‌کاری اثربخش در افزایش تعامل و درگیر نگه داشتن کاربر با سایت است. با این حال، درک این نکته ضروری است که این به معنای پر کردن محتوای خود با بیشترین تعداد لینک ممکن نیست. چراکه می‌تواند اثر عکس بگذارد و باعث کاهش خوانایی و گیج شدن مخاطبان شود.
بنابراین براساس درخت محتوایی سایت خود سعی کنید در مقالات وبلاگ سایت به سایر مقالات مرتبط خود با استفاده از انکر تکست مناسب، لینک بدهید تا مخاطبان ضمن کسب آگاهی بیشتر هم تمایل بیشتری داشته باشند که در سایت بمانند، هم در آینده بخواهند به سایت‌تان مجدداً مراجعه کنند.

۱۵ – از افزونه‌ها و ابزارهای سئو استفاده کنید

برای شما به‌عنوان مدیر سایت واجب است که از ابزارها و افزونه‌هایی استفاده کنید که تشخیص می‌دهند بازدیدکننده چه زمانی سایت شما را ترک می‌کند. این کار را می‌توانید با استفاده از ردیابی حرکت ماوس به سمت دکمه‌های بستن و برگشت انجام دهید.
هنگامی که یک تریگر فعال است، وبسایت می‌تواند به‌طور خودکار پیامی را نمایش دهد که از کاربر می‌خواهد برای مثال در یک خبرنامه مشترک شود. شاید آن‌ها اکنون در حال خروج از سایت باشند، اما این لزوماً بدان معنا نیست که آن‌ها علاقه‌ای به محتوای شما ندارند. به این ترتیب، می‌توانید از یک فرصت تقریباً از دست رفته، برتری کسب کنید و مخاطب را در لحظه آخر باز هم درگیر کنید.

۱۶ – از محتوای تعاملی استفاده کنید

‌می‌توان گفت هیچ راهی بهتر از این نیست که بتوانید محتوایی تولید کنید که کاربر را وادار به تعامل با شما بکند. وقتی روی محتوای تعاملی سرمایه‌گذاری کنید، در واقع از کاربر خود می‌خواهید اقداماتی انجام دهد که تقریباً همیشه منجر به جستجوی بیشتر در سایت، بازدید از صفحات دیگر و دانستن بیشتر در مورد شما می‌شود.
برای نمونه می‌توان کتاب‌های الکترونیکی، پادکست، اینفوگرافیک‌ها و کاتالوگ محصولات را به‌عنوان محتوای تعاملی در نظر گرفت. چنین محتواهایی می‌توانند در صفحات لندینگ شما برای ایجاد ارتباطات عمیق‌ و طولانی‌تر استفاده شوند.

۱۷ – روی تجربیات و محتوای لایو سرمایه‌گذاری کنید

اگر هدف شما این است که مخاطبان طولانی‌تر با محتوا و برند شما در تماس باشند، چرا از رویدادهای مرتبط برای نزدیک‌تر کردن آن‌ها استفاده نمی‌کنید؟ مثلا برگزاری جلسات لایو، یک استراتژی‌ عالی برای حفظ علاقه و هدایت ترافیک به صفحات شما است.
می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی برای افزایش دیده شـدن خود استفاده کنید و در عین حال بخش ارائه محتواهای لایو وبسایت خود را راه‌اندازی کنید.

۱۸ – اعتبار خود را نشان دهید

مخاطبان امروزی بسیار باهوش و حساس هستند، به همین خاطر قبل از اقدام به خرید، فکر زیادی می‌کنند.  به‌ویژه برای مشتریان جدید دشوار است که به یک شرکت ناآشنا در زمینه‌های مالی و سلامتی و… اعتماد کنند، بنابراین نشان دادن اینکه شما سزاوار داشتـن اعتماد آن‌ها هستید، بسیار مهم است.
شما می‌توانید با اطمینان از امنیت و اعتبار وبسایت خود از طریق اخذ نمادهای اعتبار تجارت الکترونیک، خیال مخاطبان خود را از این جهت که سایت شما قابل اعتماد است، راحت کنید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که افتخارات، توصیه‌ها و رضایت‌مندی مشتریان، گواهینامه‌ها یا دستاوردهای صنعتی که شما در طول سالیان فعالیت خود به دست آورده‌اید در معرض دید مخاطب قرار گیرد.

ارتباط بانس ریت و سئو سایت

نرخ تبدیل‌ تنها دلیلی نیست که یک مدیر وبسایت موفق، به‌خاطر آن نگران بانس ریت بالا باشد. گوگل بارها به صاحبان وبسایت‌ها گفتـه است که ارائه یک تجربه کاربری مثبت بهترین راه برای به دست آوردن رتبه‌های برتر SERP است.
بنابراین چگونه بانس ریت بالاتر ممکن است بر سئو سایت تأثیر بگذارد؟ آیا بانس ریت واقعاً یک فاکتور در رتبه‌بندی گوگل است و اگر چنین است، برای بهبود نرخ پرش خود چه کاری باید انجام دهید؟ ما در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم و همچنین هر چیز دیگری را که باید در مورد بانس ریت و ارتباط آن با سئو بدانید را مرور کنیم.

آیا سئو نرخ پرش بر رتبه‌بندی گوگل تاثیر می‌گذارد؟

این موضوع بارها و بارها در فضای وب مطرح شـده است تا اینکه بالاخره جان مولر تحلیلگر ارشد ترندهای وبمستر گوگل در سال ۲۰۲۰ شخصاً تأیید کرد که گوگل از بانس ریت به عنوان یک فاکتور برای رتبه‌بندی استفاده نمی‌کند.

چرا برخی از سئوکاران معتقدند که بانس ریت بر رتبه‌بندی سایت تاثیر می‌گذارد؟

تا به امروز هیچ‌کس از جزئیات اینکه گوگل دقیقاً چگونه رتبه‌بندی نتایج جستجو را تعیین می‌کند، اطلاعات دقیقی ندارد. اما هنگامی که مدیران ارشد گوگل چیزی را بدون عبارات نامشخص بیان می‌کنند، می‌توان اطمینان کرد و آن را پذیرفت. با این حال، این بدان معنا نیست که دیگران کاملاً اطلاعات غلطی دارند و در این باره اشتباه می‌کنند.
به‌عنوان مثال، برایان دین از “Backlinko” نتیجه مطالعات خود را منتشر کرد که در آن بانس ریت می‌تواند به‌عنوان یک عامل در رتبه‌بندی مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، بعد از انتشار آن،  بیانیه به‌عنوان لینک طعمه توسط دیگران در جامعه سئو آنلاین حذف شد.

چرا گوگل براساس نرخ پرش سایت‌ها را رتبه‌بندی نمی‌کند؟

وقتی متوجه شدید که بانس ریت چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند، درک اینکه چرا گوگل آن را یک شاخص کلیدی کیفیت در نظر نمی‌گیرد، سخت نیست. برای شروع باید بگوییم همه سایت‌ها از Google Analytics استفاده نمی‌کنند و حتی زمانی که از آن استفاده می‌کنند، امکان دستکاری نتایج وجود دارد.
همچنین، برای اینکه یک بازدید به‌عنوان یک پرش به حساب بیاید، کاربر فقط باید سایت شما را ترک کند بدون اینکه روی سایت شما کلیک کند تا محتوای بیشتری را مطالعه کند. با این حال، در حالی که کیفیت پایین صفحه ممکن است یکی از دلایلی باشد که بازدیدکنندگان این کار را انجام می دهند، اما تنها دلیل قطعی نیست.

گوگل متوجه این مسائل می‌شود و همچنین می‌داند در برخی از حوزه‌های کسب‌وکار، بانس ریت چندان ملاک قابل اطمینانی برای تعیین رتبه یک سایت نیست.
گرچه ممکن است نرخ پرش عاملی در رتبه‌بندی نباشد که گوگل مستقیماً از آن برای ارزیابی سایت شما استفاده می‌کند، اما مهم است که بدانید که همچنان می‌تواند به طور غیرمستقیم بر رتبه شما تأثیر بگذارد.
اگر یک یا چند صفحه کلیدی وبسایت شما به‌طور غیرمعمولی نرخ پرش بالایی را نشان دهد، می‌تواند بیانگر این باشد که چیز دیگری اشتباه است؛ چیزی که مستقیماً بر سئو سایت و رتبه‌بندی گوگل تأثیر می‌گذارد. برای بررسی این موضوع می‌توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا سایت شما دیر لود می‌شود؟ در حالت ایده آل، نباید بیش از ۱-۲ ثانیه طول بکشد.
  • آیا تگ‌های عنوان و توضیحات متا به‌طور دقیق محتوای صفحه شما را توصیف می‌کند؟
  • آیا محتوای شما دارای خوانایی بالا و باارزش است؟
  • آیا سایت شما برای نمایش در دستگاه‌های مختلف بهینه‎سازی شـده است؟
  • آیا دکمه فراخوانی برای اقدام واضح نیست یا اصلاً ناپیدا شـده است؟

اطمینان حاصل کنید که می‌توانید به سؤالات سئو مرتبط با بانس ریت مانند موارد بالا پاسخ‌های سنجیده‌ای داشته باشید. سایت خود را به‌طور منظم برای مشکلات گوناگون بررسی کنید و هر چه را که پیدا کردید در اسرع وقت مورد ارزیابی قرار و اصلاح قرار دهید.

آنچه در این مقاله گفتیم . . .

ما در این مقاله به‌طور کامل هر آنچه را که باید در خصوص نرخ پرش بدانید را توضیح دادیم. نرخ پرش (Bounce rate) به درصد بازدیدکنندگان یک وبسایت اشاره دارد که پس از مشاهده صفحه مورد نظر بدون هیچ‌گونه تعاملی آن را ترک می‌کنند. نرخ پرش از یک حدی که بگذارد نشان‌ می‌دهد که استراتژی‌های بازاریابی شما دچار اشکالی است. به همین خاطر کسب‌وکارها باید به دنبال راه‌های کاهش بانس ریت باشند. اما توجه داشته باشید که نرخ پرش بالا همیشه دلیل بر بهینه نبودن وب سایت نیست. همانطور که برایان کلیفتون – تحلیلگر دیجیتال و نویسنده کتاب “متریک‌های پیشرفته وب با Google Analytics” میگوید: “درک نرخ پرش به معنای درک انتظارات کاربر است. نرخ پرش بالا همیشه بد نیست؛ گاهی اوقات نشان می‌دهد که کاربران به سرعت چیزی را که به دنبال آن بودند، پیدا کرده‌اند.”

نوشته شـده در تیم تحریریه نبض مارکتینگ

شاید برای شما سوال باشد

۱ – نرخ پرش چیست؟
نرخ پرش به وضعیتی اشاره دارد که کاربری وارد یکی از صفحات سایت شما شود و بدون کوچک‌ترین تعاملی آن را ترک کند.

۲ – راه‌های کاهش نرخ پرش چیست؟
راه‌های کاهش نرخ پرش شامل بالا بردن کیفیت تجربه کاربری، افزایش سرعت سایت، ارائه محتوای مرتبط و مفید، خوانایی محتوا و… است.

۳ – آیا نرخ پرش در رتبه‌بندی گوگل تأثیرگذار است؟
تا به امروز مطابق گفته‌های مقامات ارشد گوگل، نرخ پرش بر روی رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل اثری ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای شروع آماده اید؟
نبض مارکتینگ تا انتهای مسیر همراه شما خواهد بود.
برای شروع آماده اید؟
نبض مارکتینگ تا انتهای مسیر همراه شما خواهد بود.